עמוד 1 מתוך 1
שבת דף ע"ג
פורסם: ב' דצמבר 17, 2012 7:42 pm
על ידי מיללער
תנן אבות מלאכות ארבעים חסר אחת והוינן בה מנינא למה לי וא"ר יוחנן שאם עשאן כולם בהעלם אחד חייב על כל אחת ואחת בשלמא לאביי דאמר כי האי גוונא חייב משכחת לה דידע דאסורא שבת וידע לה איסור מלאכות וקא טעה בשיעורין אלא לרבא דאמר פטור היכי משכחת לה בזדון שבת ושגגת מלאכות הניחא אי סבר לה כר' יוחנן דאמר כיון ששגג בכרת אע"פ שהזיד בלאו משכחת לה דידע לה לשבת בלאו אלא אי סבר לה כרשב"ל דאמר עד שישגוג בלאו וכרת דידע לה לשבת במאי דידע לה בתחומין ואליבא דר"ע
וברש"י שם:
משכחת לה - להאי שנשתכחה תורת כל הלכות שבת ממנו ואפילו הכי חשיבא ליה כזדון שבת ושגגת מלאכות לחיוביה אכל חדא כגון דידע ליה לשבת באיסורין וטעה בשיעורין שנתכוין לפחות מכשיעור ועשה כשיעור דלכולן יש שיעור:
ואני תמה, הלא לכמה אבות מלאכות השיעור הוא בכל-שהוא (הבונה, מכה בפטיש ועוד)?
Re: שבת דף ע"ג
פורסם: ב' דצמבר 17, 2012 9:48 pm
על ידי עשוי לנחת
בפתיחה להלכות שבת של הפמ"ג אות יח הביא ש'כולן' לאו דוקא עיי"ש. [ציינו לו בהגהות וציונים של עו"ה]
Re: שבת דף ע"ג
פורסם: ב' דצמבר 17, 2012 10:37 pm
על ידי מיללער
עשוי לנחת כתב:בפתיחה להלכות שבת של הפמ"ג אות יח הביא ש'כולן' לאו דוקא עיי"ש. [ציינו לו בהגהות וציונים של עו"ה]
מה הועילו חכמים בתירוצם? הרי טענת הגמרא היא שלאביי משכחת לה העלם
כל הל"ט מלאכות באופן שטעה בשיעורין, ולשיטת רש"י (יש מן הראשונים שפירשו טעות השיעורין למי שלא ידע השיעורין וסבר שהשיעורין הם גדולים, אבל אז צריכים לומר שלרבא פטור כה"ג ולא משמע כן מהגמ') שהטעות היתה שרצה לעשות המלאכה בפחות מכשיעור, הרי המלאכות ששיעורן הן בכל-שהוא, לא שייך שם פחות מכשיעור.
Re: שבת דף ע"ג
פורסם: ב' דצמבר 17, 2012 10:43 pm
על ידי כרם
אולי שיעורין כאן אין הכונה לשיעור כמות חיוב המלאכה (כמו כגרוגרת אוכלין להוצאה ושאר מלאכות שבאוכלין), אלא לשיעור המלאכה כמו ד' אמות ברה"ר, מה שלענין דין חצי שיעור אסור מה"ת מחלקין בין חצי שיעור לחצי מלאכה, והיינו שנתכוין לחצי מאיכות המלאכה ועשה כולה, כגון בונה שצריך בונה המתקיים ונתכוין למה שאינו מתקיים ועשה מתקיים, נתכוין לב' אמות והוציא ד' אמות, ויל"ע אם זה מצוי בכל המלאכות.
Re: שבת דף ע"ג
פורסם: ב' דצמבר 17, 2012 11:52 pm
על ידי ארי במסתרים
מיללער כתב:עשוי לנחת כתב:בפתיחה להלכות שבת של הפמ"ג אות יח הביא ש'כולן' לאו דוקא עיי"ש. [ציינו לו בהגהות וציונים של עו"ה]
מה הועילו חכמים בתירוצם? הרי טענת הגמרא היא שלאביי משכחת לה העלם
כל הל"ט מלאכות באופן שטעה בשיעורין, ולשיטת רש"י (יש מן הראשונים שפירשו טעות השיעורין למי שלא ידע השיעורין וסבר שהשיעורין הם גדולים, אבל אז צריכים לומר שלרבא פטור כה"ג ולא משמע כן מהגמ') שהטעות היתה שרצה לעשות המלאכה בפחות מכשיעור, הרי המלאכות ששיעורן הן בכל-שהוא, לא שייך שם פחות מכשיעור.
מספיק שבמלאכה אחת מהל"ט מלאכות יטעה בשיעורין ובכל שאר הל"ח מלאכות לא ידע שיש איסור במלאכה זו כדי שיהיה חייב ל"ט חטאות כי את ידיעת השבת יהיה לו ע"י אותה מלאכה, ודו"ק.
Re: שבת דף ע"ג
פורסם: ג' דצמבר 18, 2012 8:47 am
על ידי בברכה המשולשת
כרם כתב:אולי שיעורין כאן אין הכונה לשיעור כמות חיוב המלאכה (כמו כגרוגרת אוכלין להוצאה ושאר מלאכות שבאוכלין), אלא לשיעור המלאכה כמו ד' אמות ברה"ר, מה שלענין דין חצי שיעור אסור מה"ת מחלקין בין חצי שיעור לחצי מלאכה, והיינו שנתכוין לחצי מאיכות המלאכה ועשה כולה, כגון בונה שצריך בונה המתקיים ונתכוין למה שאינו מתקיים ועשה מתקיים, נתכוין לב' אמות והוציא ד' אמות, ויל"ע אם זה מצוי בכל המלאכות.
זכורני שראיתי פעם חקירה אם זה גדר של שיעורים הוא חלק מהגדרת המלאכה עצמה, ואז זה לא נכנס ללשון הגמרא שנאמר בה "שיעורים", ואולי לכך התכוון גם כתר"ה.
Re: שבת דף ע"ג
פורסם: ג' דצמבר 18, 2012 7:28 pm
על ידי תורה תמימה
Re: שבת דף ע"ג
פורסם: ג' דצמבר 18, 2012 7:37 pm
על ידי מיללער