מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

ברכות דף כח

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
צביב
הודעות: 1880
הצטרף: א' מרץ 04, 2012 2:02 pm

ברכות דף כח

הודעהעל ידי צביב » ד' אוגוסט 29, 2012 3:33 pm

שבת של מי היתה
בספר המאורות הגדולים על רבי ישראל מאיר הכהן מראדין
אות רל"ח
הביא שבשבת כלולותיו של נכדו בעיר שומיאץ לא דרש החפץ חיים
לאחר זמן סח בפני תלמידיו בענין גזל
שגם לת"ח שלא עוסקים בעניני ממון יש להזהר מגזל כבוד
והביא דוגמא "אם אני רואה צורך לדרוש הריני מכנס את הקהל ודורש, אבל כאן היו רבים שדרשו
וזו היא בבחינת שבת של מי היום...
אם לא הייתי מצליח הרי אין בזה תועלת
ואם היתי מצליח יותר מאחרים הרי הי' בזה גזל כבוד הזולת

בגולה
הודעות: 1404
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: ברכות דף כח

הודעהעל ידי בגולה » ה' אוגוסט 30, 2012 6:49 am

ראה כאן
חנבין כתב:יש ספר בשם: מלא רצון (קיים באוצר) שנושאו הוא שלא תהיה מחלוקת במציאות בכל הש"ס, בכל מקום שנראה שיש מחלוקת כזו הוא מבאר שאין כל מחלוקת, למשל בברכות כח.
ההוא יומא אתוספו כמה ספסלי. אמר רבי יוחנן: פליגי בה אבא יוסף בן דוסתאי ורבנן, חד אמר: אתוספו ארבע מאה ספסלי; וחד אמר: שבע מאה ספסלי.

הוא מבאר שאין מחלוקת במציאות, כי "ספסל" - שורת כסאות, הם ישבו במלבנים של ארבע על שבע (28 איש במלבן) אחד ספר לאורך 400 ספסלים של 7, והשני לרוחב 4 של 700, כך שלפי שניהם היו בס"ה 2800 אנשים.
הקובץ המצורף ספסלי.JPG לא זמין יותר.

אינני יודע אם הוא גם מתיחס למחלוקות בהלכה הנובעים לכאורה ממציאות כנראה שכן.
[/quote]
קבצים מצורפים
ספסלי.JPG
ספסלי.JPG (297.38 KiB) נצפה 3323 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: ברכות דף כח

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' אוגוסט 30, 2012 10:23 am

וידוע שעל-פי דרכו של מרנא המהר"ל המספרים מבטאים בחינות רוחניות, ואין כאן בכלל מחלוקת במציאות.

סמל אישי של המשתמש
רחמים
הודעות: 1633
הצטרף: ג' נובמבר 01, 2011 12:28 pm
מיקום: http://yakobov-dev.co.il/
יצירת קשר:

Re: ברכות דף כח

הודעהעל ידי רחמים » ה' אוגוסט 30, 2012 10:32 am

לא הבנתי הרי הפנים של היושבים בספסל היו לכיון אחד- כלפי הרב הדורש - ואיך אפשר לספור ספסל כאשר היושבים בו במצב של פנים אל גב ? רק כאשר היושבים בספסל במצב של צד אל צד אפשר לקרוא לזה שהם יושבים בספסל אחד.
אז ממ''נ א''א לספור אלא בכיון אחד
אלא אם כן נאמר שהיו שתי במות של דרשנים (אולי אחת לר''א בן עזריה ואחת לר' גמליאל) בבית המדרש למשל: במה אחת במזרח ובמה אחת בדרום, ופעם התלמידים הפנו את עצמם לכיון דרום ופעם לכיון מערב ובכל צורה יכלת לספור את הספסלים באופן שונה.

כרם
הודעות: 738
הצטרף: ב' אוגוסט 01, 2011 11:48 pm

Re: ברכות דף כח

הודעהעל ידי כרם » ה' אוגוסט 30, 2012 4:23 pm

בבית המדרש היו יושבים בספסלים לכיוון אחד?
האם לא היו יושבים כחצי גורן?


אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: ברכות דף כח

הודעהעל ידי אליהוא » ו' אוגוסט 31, 2012 4:10 am

ועדיין לא שבו. צ"ע הא שבו בעליית עזרא, וצ"ל דלא הי' ביאת כולכם, וראיה דלא נתקיים 'ושבתי' דהא 'ולא ינתשו' כתיב, וצ"ע.

ישעיהו לוריא
הודעות: 624
הצטרף: ב' מאי 14, 2012 2:04 am

Re: ברכות דף כח

הודעהעל ידי ישעיהו לוריא » ו' אוגוסט 31, 2012 4:21 am

למה א"א לומר שפשוט כל אחד שמע שמועה אחרת ונשתכח במשך הדורות. ואי"ל שא"כ יוצא שאחד לא אמר ח"ו את המספר האמיתי, כי כמוהו רבים בש"ס שכ"א שמע מרבו אחרת.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 203 אורחים