בברכה המשולשת כתב:יעויין בריטב"א כתובות שם.
יאיר כתב:בברכה המשולשת כתב:יעויין בריטב"א כתובות שם.
לא מצאתי שם ואשמח אם אי מי יוכל להרחיב בנושא (עדיף לא רק מ"מ).
רחמים כתב:יש להקשות מדברי השמונה פרקים לרמב"ם פרק ו ד"ה וכאשר חקרנו וז''ל:
וכאשר חקרנו אחר דברי החכמים בזה הענין, מצאנו להם, שהמתאווה לעבירות ומשתוקק להן - יותר טוב ויותר שלם מאשר לא יתאווה להן ולא יצטער בהנחתן. עד שאמרו, שכל מה שיהיה האדם יותר טוב ויותר שלם - יהיו תשוקתו לעבירות וצערו בהנחתן יותר חזקים, והביאו בזה מעשיות, ואמרו: "כל הגדול מחברו יצרו גדול ממנו". לא די בזה, אלא שאמרו כי שכר המושל בנפשו גדול כפי שעור צערו במושלו בנפשו, ואמרו: "לפום צערא אגרא". ויתר על כן, שהם ציוו שיהיה האדם מושל בנפשו, והזהירו מלומר: אני בטבעי איני מתאווה לזאת העבירה, ואפילו לא אסרתה התורה, והוא אומרם: "רבן שמעון בן גמליאל אומר, לא יאמר אדם אי אפשי לאכול בשר בחלב, אי אפשי ללבוש שעטנז, אי אפשי לבוא על הערוה, אלא אפשי, ומה אעשה ואבי שבשמים גזר עלי".
וכאן מוכח לכאורא להיפיך שלאדם קטן אסור לשבת ליד בית הטבילה אבל אדם גדול מותר לו שכבר אין לו יצר הרע.
וכן יש מעשה דומה בתלמוד בבלי מסכת כתובות דף יז עמוד א וז''ל: רב אחא מרכיב לה אכתפיה ומרקד, אמרי ליה רבנן: אנן מהו למיעבד הכי? אמר להו: אי דמיין עלייכו ככשורא - לחיי, ואי לא - לא. עכ''ל וגם משם יש להקשות על הרמב''ם שרואים שכמה שאדם גדול יותר אין לו יצר הרע.
בברכה המשולשת כתב:וזכורני שיש על כך גם דיון ארוך בספר חסידים.
עשוי לנחת כתב:ברש"י ד"ה בנזיקין הוה - לא היו גדולים בכל גמרא של ד' סדרים אלא בתלתא בבי שלנו [ובגליון הגיה ממק"א בסדר נזיקין].
כמדומני שדברו כאן בפורום כבר על אלו ד' סדרים רש"י מדבר.
מישהו זוכר?
עשוי לנחת כתב:ברש"י ד"ה בנזיקין הוה - לא היו גדולים בכל גמרא של ד' סדרים אלא בתלתא בבי שלנו [ובגליון הגיה ממק"א בסדר נזיקין].
כמדומני שדברו כאן בפורום כבר על אלו ד' סדרים רש"י מדבר.
מישהו זוכר?
עשוי לנחת כתב:נזכרתי מה שראיתי בספרו החדש של יעקב לויפער בשם רנ"נ רבינוביץ שראה בכת"י מינכן שברכות נכתבה לאחר סדר מועד, ונדה לאחר סדר נשים, משום שהם מסכתות יחידות בסדרן שיש עליהם גמרא, ולכן סיפחו אותם לסדרים אחרים.
נמצא שבעצם בכתבי הגמרא היו ד' סדרים ועיי"ש מה שביאר לפי זה, יתכן שסיפוח זה הוא קדום.
[אולי זה השערה רחוקה שזה הגיע כבר בזמן רש"י, וצ"ע]
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 173 אורחים