זבחים עג א תוד"ה ר"י אומראכתוב בקיצור, למשמרת ולתועלת המצוי באותה סוגיא. (לפי שלא ראיתי בספרים שעמדו בזה)
וז"ל תוס' שם
וההיא דפסחים (דף כא.) [שאמרו שם דתרומה בטלה בחולין אע"פ שהוא לח ומין במינו] ל"ק למ"ד בתר בטל אזלינן, דמשקין לכי סריחי אין שם משקין עליהן ולא אפשר לה לתרומה שתיעשה חולין.
ודברי התוס' סתומים, במש"כ דלא אמרינן סברת 'לכי מסרחי', ומאי שנא מההיא דמנחות כג, דנבלה חשיבה מין אחד עם שחוטה, לענין שתתבטל ולא יהיה בה טומאת נבילה, כיון דלכי מסרחי פקע ממנה טומאת נבילה.
ובעולת שלמה שם כתב חילוק מושכל בין טומאה לאכילה, דלכי מסרחי מועיל רק לענין טומאה, דסו"ס לכי מסרחי אין בה טומאה, אבל כשהנידון איסור אכילה, 'לכי מסרחי', אין בו סברא, דאינו חשוב שיש בו היתר אכילה, כיון דמסרחי אינו אוכל כלל. עי"ש וקצרתי. עכ"פ העולה מדבריו, דל"א לכי מסרחי אלא לענין טומאה ולא לענין איסור אכילה.
ודבריו מבוארים יפה ולכן העתיקוהו בכמה ספרים (ויש דרכים אחרים בביאור התוס', עיין בכתבי הגרי"ז ובניו).
אבל נראה שאם ננקוט כדבריו, הרי שדברי תוס' באותו הדיבור בעמוד הבא, אין להם פשר וז"ל שם:
תוספות מסכת זבחים דף עג עמוד ב
וכוליה סתמא דהש"ס לרב חסדא [הסובר בתר מבטל אזלינן] דלא כרבי חייא:
[א] דאמר בפ' גיד הנשה (חולין ק.) חתיכה עצמה נעשית נבילה ואוסרת כל החתיכות לרבי יהודה
[ב]וגבי זרוע בשלה (שם דף צח:) דקאמר לא נצרכא [אלא] לר' יהודה דאמר מין במינו לא בטיל
[ג] וגבי ציר (שם צט:) דקאמר רבי יהודה שיעורו במאתים ופריך והא א"ר יהודה מין במינו לא בטל
[ד]וההיא דביצה דמין במינו לא בטל לר' יהודה
[ה]ודם תבוסה דאמרינן בנדה (דף עא:) דאין דם מבטל דם לרבי יהודה
ואפילו לרבי חנינא צ"ע דנראה שיש מהנך שהבאתי דלא כרבי חייא
ועתה, אי נימא דאין סברת 'לכי מסרחי', אלא לענין טומאה בלבד, איך נפרנס דבריהם:
דוגמא א, קשה מצד עצמה, עין מראה כהן ועוד.
דוגמא ב, לכאורה אין הזרוע יכולה להפוך לאיל ולא האיל לזרוע, אבל אי נימא דהזרוע לכי מסרחי אין בה איסור אכילה לזר, א"ש, דלרב חנינא דאזיל בתר בטל, חשיב מין במינו, אבל לרב חסדא דאזיל בתר מבטל אין האיל יכול להפוך לזרוע וחשיב מין בשאינו מינו.
דוגמא ג, ציר דג טמא (אסור) בציר דג טהור, אי ליכא סברת לכי מסרחי, אינו מובן, הא אין זה יכול להיות כזה ולא זה כזה, וחשיב מין בשאינו מינו, אבל אי איכא לסברת לכי מסרחי, אי אזלינן בתר הבטל א"ש, דהבטל הוא הציר הטמא, יכול להיות כמבטל היינו המותר, לכי מסרחי, אבל אי אזלינן בתר מבטל, הרי אין הציר הטהור יכול להיות טמא וחשיב מין בשאינו מינו.
ויש עוד להאריך.
הקיצור, לכאורה מד' התוס' מוכח דלא כעול"ש, וע"כ ס"ל לתוס' דסברת 'לכי מסרחי' נכונה לא רק לענין טומאה (וגם לכאורה דלא כהגרי"ז שהיא סברא מסוימת באיסור נבלה), אלא גם לשאר מילי, דאל"כ אין פשר לדבריהם בסמוך. (והמחוור כד' אחרונים שתפסו בד' תוס' דרק לענין 'משקין' ל"א לכי מסרחי).