הברכות כתב:אם כבר הזכרנו את הספר 'מילי דברכות' אזכיר דבר נוסף שראיתי משמו, פירוש מחודש ומענין.
בע"א הובא 'ואמר רבי לוי בר חמא אמר רבי שמעון בן לקיש מאי דכתיב 'ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם'....תורה זו מקרא מצוה זו משנה אשר כתבתי אלו נביאים וכתובים' וכו'. ותמהו האחרונים מדוע הקדימו את המשנה לנביאים וכתובים. (ראה פני יהושע, סמיכת חכמים, אמרי נועם, ועוד).
ובמילי דברכות הנ"ל פירש, שאין כוונת הגמרא למשניות שסידר רבי, אלא ל'משנה תורה' [ספר דברים] שיש בה הרבה מצוות שלא נזכרו בחומשים שלפניו, והוצרכו לומר שגם הן ניתנו למשה בסיני, כדי שלא נטעה לומר שמצוות אלו משה אמרן מדעת עצמו.
צביב כתב:ה: והא אמר רבי יוחנן דין גרמא וכו'
ובתוס' מדהוה רגיל לנחם אחרים בכך וכו'
שמעתי מהרב ישראל דרוק שליט"א, בשם חותנו הגאון רבי מיכל זילבר שליט"א
שלא מצינו בחז"ל תנחומין, אלא על פטירת בנים, רח"ל
(מו"ק כא ב)?!מתה אשתו ונשא אשה אחרת - אינו רשאי ליכנס לביתו לדבר עמו תנחומין. ...הא - באביו ואמו, הא - בשאר קרובים. - התם נמי ידבר עמו תנחומין מן הצד! - אין, הכי נמי. ומאי אינו מדבר עמו תנחומין - כדרכו, אבל מדבר עמו מן הצד
(ב"ר סז ט)?!ותשלח ותקרא ליעקב, אמרה לו הרשע הזה כמה הוא תוהא עליך כמה הוא מתנחם עליך וכבר שתה עליך כוס תנחומין
(פסיקתא רבתי ל)?!משל לאדם שמתה לו אשתו ונכנסו חביריו לנחמו, אם על אשתו מנחמים לו ואינו מתנחם, אומרים לו וכי אשתך יפה מאשת פלוני שמתה וקיבל עליה תנחומים, אם על בנו כך, אומרים לו בנך יפה מבנו של פלוני
יאיר כתב:הר ששון כתב:יאיר כתב:אך נהוג לומר 'נקנין ביסורין' בל' הווה כמו שידוע שתורה ועוה"ב נקנין ביסורין וא"כ יש מקום לומר שגם א"י נקנית תדיר ביסורין ולא רק בכניסתן לארץ
ולדידך האיך לומדים מסמיכת פסוקים אלו שזה גם לדורות ?
לא הבנתי מה קשה לפירוש שלי ולא קשה לפירוש האחר. (סמיכות הפס' מורה שההימצאות בא"י (ולאו דוקא הכניסה) מלווה ביסורין).
צביב כתב:שמעתי מהרב ישראל דרוק שליט"א, בשם חותנו הגאון רבי מיכל זילבר שליט"א
שלא מצינו בחז"ל תנחומין, אלא על פטירת בנים, רח"ל
הר ששון כתב:יאיר כתב:הר ששון כתב:ולדידך האיך לומדים מסמיכת פסוקים אלו שזה גם לדורות ?
לא הבנתי מה קשה לפירוש שלי ולא קשה לפירוש האחר. (סמיכות הפס' מורה שההימצאות בא"י (ולאו דוקא הכניסה) מלווה ביסורין).
בגמרא ובחומש שלי כתוב כי ה אלקיך מביאך אל ארץ טובה ופשטות הכתוב מדבר בהכניסה דאז
תוציא חומש אם אתה צריך
יאיר כתב:אין הכרח לומר כך ואפשר לפרש שהכוונה על עצם ההימצאות בא"י ולאו דוקא הכניסה אלא גם עצם ההימצאות בה.
[מה פירוש עוה"ב נקנה ביסורין? ה"ה א"י]
לייטנר כתב:צביב כתב:ה: והא אמר רבי יוחנן דין גרמא וכו'
ובתוס' מדהוה רגיל לנחם אחרים בכך וכו'
שמעתי מהרב ישראל דרוק שליט"א, בשם חותנו הגאון רבי מיכל זילבר שליט"א
שלא מצינו בחז"ל תנחומין, אלא על פטירת בנים, רח"ל
ומה יאמר על:(מו"ק כא ב)?!מתה אשתו ונשא אשה אחרת - אינו רשאי ליכנס לביתו לדבר עמו תנחומין. ...הא - באביו ואמו, הא - בשאר קרובים. - התם נמי ידבר עמו תנחומין מן הצד! - אין, הכי נמי. ומאי אינו מדבר עמו תנחומין - כדרכו, אבל מדבר עמו מן הצד(ב"ר סז ט)?!ותשלח ותקרא ליעקב, אמרה לו הרשע הזה כמה הוא תוהא עליך כמה הוא מתנחם עליך וכבר שתה עליך כוס תנחומין(פסיקתא רבתי ל)?!משל לאדם שמתה לו אשתו ונכנסו חביריו לנחמו, אם על אשתו מנחמים לו ואינו מתנחם, אומרים לו וכי אשתך יפה מאשת פלוני שמתה וקיבל עליה תנחומים, אם על בנו כך, אומרים לו בנך יפה מבנו של פלוני
צביב כתב:צביב כתב:ה: והא אמר רבי יוחנן דין גרמא וכו'
ובתוס' מדהוה רגיל לנחם אחרים בכך וכו'
שמעתי מהרב ישראל דרוק שליט"א, בשם חותנו הגאון רבי מיכל זילבר שליט"א
שלא מצינו בחז"ל תנחומין, אלא על פטירת בנים, רח"ל
כעת נזכרתי שהנוסח אחר
כמדומני שאמר שמצינו את הלשונות שבהם ניחמו
רק בפטירת בנים רח"ל
לייטנר כתב:צביב כתב:צביב כתב:ה: והא אמר רבי יוחנן דין גרמא וכו'
ובתוס' מדהוה רגיל לנחם אחרים בכך וכו'
שמעתי מהרב ישראל דרוק שליט"א, בשם חותנו הגאון רבי מיכל זילבר שליט"א
שלא מצינו בחז"ל תנחומין, אלא על פטירת בנים, רח"ל
כעת נזכרתי שהנוסח אחר
כמדומני שאמר שמצינו את הלשונות שבהם ניחמו
רק בפטירת בנים רח"ל
אז מה ההכרח להבין מכך ביחס לרבי יוחנן?
לייטנר כתב:אגב, דברי ר"ע לחבריו התנאים על חורבן הבית כונו 'תנחומים': "בלשון הזה אמרו לו: עקיבא, ניחמתנו! עקיבא, ניחמתנו!".
צביב כתב:לייטנר כתב:אגב, דברי ר"ע לחבריו התנאים על חורבן הבית כונו 'תנחומים': "בלשון הזה אמרו לו: עקיבא, ניחמתנו! עקיבא, ניחמתנו!".
אכן
לאחר שניחמו, זה ניחם,
אבל לשון הדיבור עמו לא היה בדרך תנחומים
צביב כתב:מצינו כמה פעמים בחז"ל שהלכו לנחם אבלים [כעת קשה לי לחפש, אבל כמדומני במסכת שבת, כתובות, ואדר"ן] ובכל המקומות רק על בנים
(ברכות טז ע"ב)מעשה שמתה שפחתו של רבי אליעזר. נכנסו תלמידיו לנחמו
יוסףלוי כתב: נעשה נא עליית קיר קטנה רב ושמואל חד אמר עלייה פרועה היתה וקירוה וחד אמר אכסדרה גדולה היתה וחלקוה לשנים בשלמא למ"ד אכסדרה היינו דכתיב קיר אלא למ"ד עלייה מאי קיר שקירוה .
תימה על שאלת הגמ', דקארי לה מאי קארי לה, הא פירש להדיא שקירוה, ואמאי פירש אם לא להכי [לבאר המילה "קיר"]. וצ"ע.
[הקשה כן בס' אבקת רוכל]
יוסףלוי כתב:אכן, אם נחלק את התלמוד לשכבות, הכל מסתדר.
הברכות כתב:אם כבר הזכרנו את הספר 'מילי דברכות' אזכיר דבר נוסף שראיתי משמו, פירוש מחודש ומענין.
בע"א הובא 'ואמר רבי לוי בר חמא אמר רבי שמעון בן לקיש מאי דכתיב 'ואתנה לך את לוחות האבן והתורה והמצוה אשר כתבתי להורותם'....תורה זו מקרא מצוה זו משנה אשר כתבתי אלו נביאים וכתובים' וכו'. ותמהו האחרונים מדוע הקדימו את המשנה לנביאים וכתובים. (ראה פני יהושע, סמיכת חכמים, אמרי נועם, ועוד).
ובמילי דברכות הנ"ל פירש, שאין כוונת הגמרא למשניות שסידר רבי, אלא ל'משנה תורה' [ספר דברים] שיש בה הרבה מצוות שלא נזכרו בחומשים שלפניו, והוצרכו לומר שגם הן ניתנו למשה בסיני, כדי שלא נטעה לומר שמצוות אלו משה אמרן מדעת עצמו.
ישבב הסופר כתב:ה.
גמראואמר רבי יצחק כל הקורא קריאת שמע על מטתו מזיקין בדילין הימנו שנאמר 'ובני רשף יגביהו עוף', ואין עוף אלא תורה, שנאמר 'התעיף עיניך בו ואיננו', ואין רשף אלא מזיקין שנאמר 'מזי רעב ולחומי רשף וקטב מרירי'.
ובאמת מאמר זה צע"ג, שהרי כאן לא מוזכר שום קשר בין קר"ש לפסוק, וה"ה שאין כל רמז שהוא צריך להיות על מטתו. ולא עוד, אלא שהדרשה של רבי יצחק פותח בקר"ש על המטה, וממשיך 'ואין עוף אלא תורה וכו' שאין לו ענין לקר"ש, ממש פתח בכד וסיים בחבית. ואם קר"ש אינו אלא משום שכר הקורא בתורה, הוה ליה למימר 'כל הקורא בתורה מזיקין בדילין הימנו', ומה ענין קר"ש עה"מ אצל 'ואין עוף אלא תורה'.
יתברך מי שיורני תירוץ נכון לזה.
אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זַ"ל: הֵיכִי דָּמֵי חִלּוּל הַשֵּׁם כוּ', כְּגוֹן אֲנָא דִּמְסַגֵּינָא אַרְבַּע אַמּוֹת בְּלֹא תּוֹרָה. רָצָה לוֹמַר, אֵצֶל אָדָם אַחֵר שֶׁהוֹלֵךְ אַרְבַּע אַמּוֹת בְּלֹא תּוֹרָה לָא הָוֵי חִלּוּל הַשֵּׁם, אֲבָל בְּאִישׁ צַדִּיק כָּמוֹהוּ מִקְּרֵי אַף זֶה חִלּוּל הַשֵּׁם. נִמְצָא בְּלֹא זֶה לֹא הָיָה לוֹ לִתְלוֹת יִסּוּרָיו בְּבִטּוּל תּוֹרָה, דְּיֵשׁ לוֹמַר דְּמַיְרֵי בְּלוֹמֵד תּוֹרָה בְּהַתְמָדָה עֲצוּמָה יוֹמָם וָלַיְלָה, וְאֵין אֶצְלוֹ שׁוּם בִּטּוּל תּוֹרָה, דְּאַף אִם יֵלֵךְ אַרְבַּע אַמּוֹת בְּלֹא תּוֹרָה אֵין בְּכָךְ כְּלוּם, דְּהִלּוּךְ אַרְבַּע אַמּוֹת בְּלֹא תּוֹרָה לָא מִקְּרֵי בִּטּוּל תּוֹרָה, אָמְנָם אַחַר שֶׁפִּשְׁפֵּשׁ וְלֹא מָצָא הֲרֵי הוּא צַדִּיק גָּמוּר, אִם כֵּן אַף הִלּוּךְ אַרְבַּע אַמּוֹת בְּלֹא תּוֹרָה מִקְּרֵי בִּטּוּל תּוֹרָה, לְכָךְ יִתְלֶה יִסּוּרָיו (בְּהִלּוּךְ אַרְבַּע אַמּוֹת) בְּבִטּוּל תּוֹרָה. (מן המאגר, איני יודע שם אומרו)יצא מפי כתב:'אם רואה אדם שיסורין באין עליו יפשפש במעשיו וכו' פשפש ולא מצא יתלה בביטול תורה'. ותמוה, אם אכן יש בידו עוון ביטול תורה מדוע מתחילה כשפשפש במעשיו לא מצא זאת.
ידועים תירוצי הנפש החיים, אור החיים, הגר"א, המדרש שמואל, ועוד. יבאו החברים ויוסיפו מהידוע להם.
עשוי לנחת כתב:עוד ב' הערות:
ב. "אמר רבא ואיתימא רב חסדא אם רואה אדם שיסורין באין עליו יפשפש במעשיו שנאמר נחפשה דרכינו ונחקורה ונשובה עד ה' פשפש ולא מצא יתלה בבטול תורה" וכו'.
הקושיא כאן ידועה, שאם יש בו עון ביטול תורה, א"כ אין לך עוון גדול מזה, ומה הוא שאמר קודם 'פשפש ולא מצא'?
ונהוג לומר שאכן מדובר שאינו מוצא כל עון, ועל פניו לא ניכר בו ביטול תורה, אבל אומרים לו שמכיון שלא מצא שום עון, כנראה שבאיזשהו מקום יש בו עון ביטול תורה, אף שאינו מרגיש בזה.
ובאמת שזה נכנס בדברי הגמ', שלא כתוב 'בידוע שיש בו ביטול תורה', אלא 'יתלה' בביטול תורה, והיינו מעין ספק, שבלית ברירה צריך לומר שכפי הנראה ייסוריו הם משום ביטול תורה, ואמנם אם 'תלה ולא מצא' והיינו שהתחזק בתורה ככל יכלתו, ולא הלכו ייסוריו, 'בידוע שיסורין של אהבה הם' וכו'.
אשמח לשמוע עוד דרכים על הנ"ל.
ישבב הסופר כתב:ואמר רבי יצחק כל הקורא קריאת שמע על מטתו מזיקין בדילין הימנו שנאמר 'ובני רשף יגביהו עוף', ואין עוף אלא תורה, שנאמר 'התעיף עיניך בו ואיננו', ואין רשף אלא מזיקין שנאמר 'מזי רעב ולחומי רשף וקטב מרירי'.
ובאמת מאמר זה צע"ג, שהרי כאן לא מוזכר שום קשר בין קר"ש לפסוק, וה"ה שאין כל רמז שהוא צריך להיות על מטתו. ולא עוד, אלא שהדרשה של רבי יצחק פותח בקר"ש על המטה, וממשיך 'ואין עוף אלא תורה וכו' שאין לו ענין לקר"ש, ממש פתח בכד וסיים בחבית. ואם קר"ש אינו אלא משום שכר הקורא בתורה, הוה ליה למימר 'כל הקורא בתורה מזיקין בדילין הימנו', ומה ענין קר"ש עה"מ אצל 'ואין עוף אלא תורה'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 78 אורחים