שייף נפיק כתב:שפשוט שזה דעתו ורצונו
לכאורה אין זה תלוי ב״הכל דרכן בכך״
שייף נפיק כתב:שפשוט שזה דעתו ורצונו
שייף נפיק כתב:פד, א
ת"ר אשר יצוד אין לי אלא אשר יצוד ניצודין מאליהן מנין ת"ל.
יש להעיר, א. אם הגמ' כאן דנה על מה שכתבה המשנה מזומן ושאינו מזומן, ואם כן למה לא נקטה כלשון המשנה מזומן וכו'. ובכלל צ"ב על המשנה שנקטה הפשוט לפני החידוש (כמו: בארץ - ובחוצה לארץ, בפני הבית – ושלא בפני הבית) וכאן לכאורה המזומן הוא חידוש וכתוב קודם. ונראה לפרש, שכאן הגמ' לא דנה כהמשנה על מזומן ושאינו מזומן, אלא, על המין, שמין כזה שאינו צריך צידה אינו בכלל כיסוי קמ"ל. ודוק.
אהרן תאומים כתב:שמואל דוד כתב:פג.
בארבעה פרקים אלו דזכות הוא לו זכין לאדם שלא בפניו כו׳. פירש״י דזכות הוא לו - מסירה זו זכות היא לו ״דהא לא סגי ליה בלא בשר״
ועיין ברבינו גרשום שכתב שיש חיוב לקנות בשר.
ועיין רש״י עירובין פא: זכות הוא לו - להוציא מעות ולקנות בשר ״שהכל דרכן בכך״
מה כוונתו בשלש תיבות אלו?
בעירובין עיקר הדיון הוא במהות קנין זכין לאדם שלא מדעתו, וכוונת רש"י לכאורה שהכל דרכן בכך "לקנות" בשר, כי למעשה לצורך קיום מצות השמחה באכילת בשר , יכול לאכול אצל חבירו, ואכן שם הגמרא מביאה שיטה נוספת שאינה מובאת כאן, וליתכן שלכך רמז רש"י את החיסרון שבהסבר הראשון של זכין וכו', על כן היה צורך בדרך נוספת,
במסכתינו שענינה שחיטת חולין ואכילת בשר (ובמאמר המוסגר עיקר אכילת בשר רצוי שיהיה רק אכילת שמחה ברגל כפי שהוזכר בעניו בשר תאוה וכו') וע"כ כאן שאין העיקר בדרך הקנינית הדגיש יותר את "חובת" אכילת הבשר שבשבילה "זכין" לאדם שלא מדעתו.
שייף נפיק כתב:''ביום טוב האחרון של חג'' וצ"ע למה לא ביום טוב ראשון, וכי בו אין דין שמחה? ורש"י כתב שיש חביבות יותר. ועדיין אינו מובן וכי א"צ בשר לשמחה?
ושמעתי לפרש שביו"ט ראשון עדיין אין הכרח שיאכלנו מיד ואולי יש לו כבר בשר וקונה בשבילסוף הרגל ואז הוי כיש לו ריוח. וילע"ע.
שייף נפיק כתב:''ביום טוב האחרון של חג'' וצ"ע למה לא ביום טוב ראשון, וכי בו אין דין שמחה? ורש"י כתב שיש חביבות יותר. ועדיין אינו מובן וכי א"צ בשר לשמחה?
ושמעתי לפרש שביו"ט ראשון עדיין אין הכרח שיאכלנו מיד ואולי יש לו כבר בשר וקונה בשבילסוף הרגל ואז הוי כיש לו ריוח. וילע"ע.
שייף נפיק כתב:''ביום טוב האחרון של חג'' וצ"ע למה לא ביום טוב ראשון, וכי בו אין דין שמחה? ורש"י כתב שיש חביבות יותר. ועדיין אינו מובן וכי א"צ בשר לשמחה?
ושמעתי לפרש שביו"ט ראשון עדיין אין הכרח שיאכלנו מיד ואולי יש לו כבר בשר וקונה בשבילסוף הרגל ואז הוי כיש לו ריוח. וילע"ע.
שמואל דוד כתב:פד.
מי שיש לו מנה יקח לפסו ליטרא ירק עשרה מנה יקח לפסו ליטרא דגים חמשים מנה יקח לפסו ליטרא בשר מאה מנה ישפתו לו קדרה בכל יום כו'
עיין רש"י משקל ליטרא ירק - אבל בשר לא יאכל.
צ"ע דהול"ל דגים לא יאכל (וכ"ש בשר) ומלשונו משמע שדוקא בשר לא אבל יכול לאכול דגים.
ועיין המשך לשון רש״י ״דגים היו בזול במקומם״ ומשמע שבמקומו של רש״י דגים היו ביוקר ולפי״ז יש ליישב קצת שכוונת רש״י בשר וכ״ש דגים ודו״ק. וע״ע בתוספות.
א״נ ״בשר״ היינו בשר דגים ובשר בהמה. ועיין בריש פרק כל הבשר.
ועדיין צ״ע.
שייף נפיק כתב:פו, א
חש"ו ששחטו ואחרים רואין אותם. עיין רש"י ''אותן אחרים'' יל"ע אם כוונתו דוקא או דאורחא דמילתא שהם שם ולכן כתב אותם אחרים. והנה בל' המאירי ''הואיל ושחיטתם בכך חייבים אותם האחרים' הרי דס"ל דכיון שהם גרמו הכשר השחיטה שייכים לכיסוי, וכן יל"פ בל' רש"י. ובזה א"ש מה שמביא רש"י כאן דין ההכשר שחיטה כשאחרים רואים אותם שהכוונה כהמאירי. וע"ע תפארת יעקב.
והנה דנו אם הכיסוי והשחיטה חדא מצוה נינהו או"ד שתי מצוות נינהו, ונראה שמשנ"ת במאירי וברש"י א"ש כהצד שמצוה אחת ולכן מישך שייכי. ומי שלא סובר שמצוה אחת הן לא הוי אלא דין קדימה שמי ששחט הוא יכסה כמשנ"ת לקמן פז, א. ע"כ עפ"י דברי מו"ר הגאון רבי רפאל קונסטלר שליט"א.
ועוד דנו אם העפר שלמטה הוא דין עצמי או שהוא היכ"ת בשביל קיום של הלמעלה, והנה כאן ששחטו החש"ו יש לדון אם נחשב שהעפר למטה הוי ככיסוי של החש"ו (ועיין מאירי בדין חשו שכיסה)או אולי שזה רק הכשר ולא אכפ"ל, אבל אולי כיון שההכשר שחיטה היה על ידי האחרים הרואים אן כן הוי כאילו ששחטו הם בעצמם על עפר תיחוח והוי מעשה של גדול.
אהרן תאומים כתב:רמז רש"י למה שנאמר בסנהדרין קא ע"א כל זמן שאני רואה רבי שאין יינו מחמיץ ואין פשתנו לוקה ואין שמנו מבאיש ואין דובשנו מדביש אמרתי שמא חס ושלום קיבל רבי עולמו ועכשיו שאני רואה רבי בצער אני שמח אמר לו עקיבא כלום חיסרתי מן התורה כולה אמר לו לימדתנו רבינו {קהלת ז-כ} כי אדם אין צדיק בארץ אשר יעשה טוב ולא יחטא
(ולדורות אלו הכוונה לדורות התנאים)
וזועות רמז למאי דאיתט בברכות דף נט ועל הזועות: מאי זועות א''ר קטינא גוהא רב קטינא הוה קאזיל באורחא כי מטא אפתחא דבי אובא טמיא גנח גוהא אמר מי ידע אובא טמיא האי גוהא מהו רמא ליה קלא קטינא קטינא אמאי לא ידענא בשעה שהקב''ה זוכר את בניו ששרויים בצער בין אומות העולם מוריד שתי דמעות לים הגדול וקולו נשמע מסוף העולם ועד סופו והיינו גוהא
ומפני שחזרו הבנים הת"ח לארץ ישראל פסקו דוקא "הזועות"
וכדרך רש"י בקודש שכתב בשינויים כדי שנחקור ונגלה שורש הדברים, ותיתי לי לגרש"ד השם לבו לדייק ברש"י ייש"כ גדול
מי שיש לו מנה יקח לפסו ליטרא ירק, עשרה מנה יקח לפסו ליקרא דגים, חמישים מנה יקח לפסו ליטרא בשר, מאה מנה ישפתו לו קדירה בכל יום. ופריך, ואינך אימת. ומשני, מער"ש לער"ש.
ע"כ.ואינך אימת, אלו האחרים שאמרו ליטרא דגים וליטרא בשר, אימת יאכלוה אם לא בכל יום.
דרופתקי דאורייתא כתב:פד סע"אמי שיש לו מנה יקח לפסו ליטרא ירק, עשרה מנה יקח לפסו ליקרא דגים, חמישים מנה יקח לפסו ליטרא בשר, מאה מנה ישפתו לו קדירה בכל יום. ופריך, ואינך אימת. ומשני, מער"ש לער"ש.
ופרש"י,ע"כ.ואינך אימת, אלו האחרים שאמרו ליטרא דגים וליטרא בשר, אימת יאכלוה אם לא בכל יום.
ומדהאריך לפרט רש"י ז"ל, והשמיט "ליטרא ירק", שמעינן מינה דס"ל דהירק היינו לכל יום, אבל בשר ודגים מע"ש לע"ש. וצ"ב מנא ליה.
וכנראה צ"ל, דעיקר הטעם מדין עונג שבת, והיינו בבשר ודגים, ולא בירקות, ומה"ט פרש"י דע"ז משני הש"ס מע"ש לע"ש.
ופלא שלא מצאתי שהעירו בזה
שייף נפיק כתב:''ר' חייא נפל ליה יאניבא בכיתניה''
מה לר' חייא ולעסקי כותנה?
החברותא שלי אמר דבר יפה, כידוע בב"מ פה, ב שר' חייא היה עושה שתורה לא תשתכח מישראל, והיה זורע פשתן בשביל לצוד צביים שעל עורם היה כותב ד"ת. ודפח"ח
אגב, אפשר לפתוח אשכול שלם על דברים מעין זה.
כמו שמואל שאמר נהירין לי שבילי דרקיעא משבילי דפומבדיתא - כי היה רופא ולכן הכיר את שבילי דפומבדיתא וכעי"ז מפורסם מהג' משמ"ר הלוי דבר יפה מאוד על המסרק של איפרא הורמיז שהיה מוכר אחד האמוראים וכעת נשכח ממני.
דרופתקי דאורייתא כתב:פד סע"אמי שיש לו מנה יקח לפסו ליטרא ירק, עשרה מנה יקח לפסו ליקרא דגים, חמישים מנה יקח לפסו ליטרא בשר, מאה מנה ישפתו לו קדירה בכל יום. ופריך, ואינך אימת. ומשני, מער"ש לער"ש.
ופרש"י,ע"כ.ואינך אימת, אלו האחרים שאמרו ליטרא דגים וליטרא בשר, אימת יאכלוה אם לא בכל יום.
ומדהאריך לפרט רש"י ז"ל, והשמיט "ליטרא ירק", שמעינן מינה דס"ל דהירק היינו לכל יום, אבל בשר ודגים מע"ש לע"ש. וצ"ב מנא ליה.
וכנראה צ"ל, דעיקר הטעם מדין עונג שבת, והיינו בבשר ודגים, ולא בירקות, ומה"ט פרש"י דע"ז משני הש"ס מע"ש לע"ש.
ופלא שלא מצאתי שהעירו בזה
שמואל דוד כתב:פו.
ומי נפל ליה יאניבא בכיתניה והאמר רבין בר אבא ואמרי לה אמר רבי אבין בר שבא משעלו בני הגולה פסקו הזיקין והזועות והרוחות והרעמים ולא החמיץ יינם ולא לקה פשתנם
עיין רש״י ד״ה בני הגולה - לאו אנשי כנסת הגדולה קאמר אלא בהנך דורות אחרונים קאמר שהתחילו ללקות בני ארץ ישראל ביינם ופשתנם מפני שנתקלקלו דורות ומשעלו מבני בבל לכאן שהיו חסידים פסקו כאן הזועות
יש להעיר, א) מדוע פתח בקלקול יין ופשתן וסיים בזועות?
ב) מדוע נקט זועות ולא זיקים?
אהרן תאומים כתב:ראה כאן http://daf-yomi.com/DYItemDetails.aspx?itemId=9242
שמואל דוד כתב:פז.
רש״י ד״ה ליתן לו - מפני שהפסידו שכר. ולקמן בעי שכר מצות מעשה או שכר הברכה.
יש לעיין מה כוונתו במש״כ ״ולקמן בעי״ כו׳ ואפשר שכוונתו לבאר ״מצות מעשה״ ועדיין צ״ע.
שמואל דוד כתב:פט.
רש"י ד"ה נמרוד - מלך בדור הפלגה היה ולכך נקרא שמו נמרוד שהמריד כל העולם במלכותו על הקב"ה. צ"ע כוונת רש"י בזה.
שמואל דוד כתב:פז.
איבעיא להו שכר מצוה או שכר ברכה למאי נפ״מ לברכת המזון אי אמרת שכר מצוה אחת היא ואי אמרת שכר ברכה הויין ארבעים כו׳
קשה לי מדוע בתחלה נקט ״אחת״ ואח״כ ״ארבעים״ הול״ל אחת, ארבע א״נ עשרה, ארבעים. וצ״ע.
ועיין רש״י ד״ה ברכת המזון - ד׳ ברכות הן ואיכא ארבעים זהובים ואי בתר מצוה אזלת כולהו חדא מצוה היא.
שמואל דוד כתב:צא.
כאדם שחובק את חבירו וידו מגעת לכף ימינו של חבירו כו׳ ועיין רש״י שחובק את חבירו מלפניו וידו הימנית מגעת לכף ירך ימנית של חבירו מאחוריו.
וכ״כ רש״י צ: בד״ה דעת נוטה - דסתם הנאבק עם חבירו כשהוא נותן ימינו לשמאל חבירו וחובקו ידו מגעת מאחוריו עד ירך ימינו.
אולם עיין רבינו גרשום צא. כאדם שחובק את חבירו - כלומר ידו של שמאל מגעת לכף ירך ימין.
צ״ע במאי פליגי. ולכאורה הפשטות כרש״י.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 197 אורחים