שמואל דוד כתב:ל"א ע"אאמר רבי ינאי חישב שיאכלוהו כלבים למחר פיגול דכתיב (מלכים ב ט, י) ואת איזבל יאכלו הכלבים בחלק יזרעאל כו'
עיין הגהות יעב"ץ (מהדורת זכר חנוך) ולא הבנתי כוונתו אבל מתוך דבריו יש להקשות מדוע לא הביא הגמרא קרא דמלכים א,כא, כג - הכלבים יאכלו את איזבל כו' וצ"ע
D43D5DEB-26B2-4E90-90FD-3A4CCE4EE126.jpeg
הנה קבלתי תשובה מחכם אחד שליט״א וז״ל הרבה פעמים יש בגמ' בכת"י ישנים שמביאים פסוקים באופן משובש. לענ"ד זה בגלל שהמעתיק ידע שכל אחד מכיר את הפסוק ולכן לא טרח לכתוב את כל הפסוק אלא רק את ההתחלה שלו (והוסיף כו', או וגו'), ומעתיק שבא אחריו השלים את הפסוק לפי הבנתו, ומעתיק אחר שבא אחריו שוב כתב רק את ההתחלה של הפסוק וזה שאחריו שוב השלים וכך נולדו שיבושים.
הפסוקים שכתובים בש"ס שלנו רובם הוגהו ותוקנו בהוצאה של ש"ס וילנא שהגיהו את השיבושים האלה והשלימו התחלות של פסוקים.
נראה שאצל היעב"ץ היתה בגמ' שלנו גרסה שונה. לפי הגרסה שלו הפסוק שהועתק בגמ' הועתק בשיבוש ולא היה כמו אף אחד משני הפסוקים שבמקרא. ההשערה שלי שאצלו היה כתוב "ואת איזבל יאכלו הכלבים בחל יזרעאל". זה שיבוש, שנולד מכך שמעתיק אחד חשב על הפסוק במלכים א' ומעתיק אחר חשב על הפסוק במלכים ב' ויצא הרכבה משובשת של שני הפסוקים האלה. והיעב"ץ אומר שכמו שזה כתוב בש"ס אין פסוק כזה במקרא.
אפשר לומר שבגרסה המקורית הנכונה הש"ס התכוון לפסוק במלכים א' (הַכְּלָבִים יֹאכְלוּ אֶת-אִיזֶבֶל בְּחֵל יִזְרְעֶאל.) והמעתיקים שיבשו את התחלת הפסוק. ואפשר לומר שהש"ס התכוון לפסוק במלכים ב' (וְאֶת אִיזֶבֶל יֹאכְלוּ הַכְּלָבִים בְּחֵלֶק יִזְרְעֶאל) והמעתיקים שיבשו את סוף הפסוק. יותר מסתבר לומר שהש"ס התכוון לפסוק במלכים ב', כי מסתבר שהמעתיקים לא משבשים את התחלת הפסוק, כי תמיד מעתיקים את ההתחלה כמו שהיא, ומוסיפים "כו'". ורק לגבי ה"כו'" כל מעתיק פותח את זה לפי דעתו ויכולים ליפול בזה שיבושים. וכלפי זה מחדש היעב"ץ שלא נאמר כך, כי מסתבר שהגמרא הביאה את הפסוק הראשון, וכמו שסברת בקושיא שלך, ואיננו יודעים איך התגלגל שיבוש המעתיקים ולכן ננקוט שהגרסה הנכונה היא הפסוק הראשון של מלכים א'. לפי גרסת היעב"ץ הגרסה בגמ' שלנו היא הפסוק של מלכים א' ולא כמו שאצלנו. . אמנם המגיהים של דפוס וילנא סברו כנראה כמו שכתבתי שמסתבר שהשיבוש הוא בסוף הפסוק, ולפי זה אם התחלת הפסוק מדוייקת אז בסוגייתנו מובא הפסוק של מלכים ב', ותיקנו במקום "חל" לגרוס "חלק". עכ״ל
ועדיין צריך עיון בזה.
וכ״ה בכל זה הגר״י דנדרוביץ שליט״א