מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

בדין מתנה על מנת להחזיר

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
חיים שתהא
הודעות: 14
הצטרף: ב' ינואר 25, 2021 7:16 pm

בדין מתנה על מנת להחזיר

הודעהעל ידי חיים שתהא » ב' אוקטובר 28, 2024 4:40 pm

אם אדם נתן את אתרוגו ביום הראשון במתנה על מנת להחזיר והמקבל הזיק את האתרוג. האם מתחייב בתשלום על הנזק?

הר צבי
הודעות: 2
הצטרף: א' אפריל 28, 2024 3:03 pm

Re: בדין מתנה על מנת להחזיר

הודעהעל ידי הר צבי » ב' אוקטובר 28, 2024 7:10 pm

על הא דהזיק הבעלות העתידית דהנותן אין לחייבו כיון דמ"מ שלו הוא וכן לא הוי גרמא דאין כאן סיבה בעצם שזה יזיק לו אלא מבחינה מציאותית (תנאי שהתנה עמו) זה יהיה שלו בעתיד ואין כאן שום גרמא כנלע"ד, אבל חייב כיון דהזיק דבר שאינו שלו כיון דהתנה עמו שיחזירו ובזה לא מחזיר, וממילא אינו שלו.

HaimL
הודעות: 1049
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: בדין מתנה על מנת להחזיר

הודעהעל ידי HaimL » ב' נובמבר 25, 2024 11:00 pm

שאלה בדרך אגב. איך נסתבב שהעולם אומרים שצריך להקנות את ארבעת המינים לחבירו במתנה ע"מ להחזיר? או שאני טועה, ואין אומרים כן?

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בדין מתנה על מנת להחזיר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 26, 2024 12:50 am

HaimL כתב:שאלה בדרך אגב. איך נסתבב שהעולם אומרים שצריך להקנות את ארבעת המינים לחבירו במתנה ע"מ להחזיר? או שאני טועה, ואין אומרים כן?

ביו"ט (ראשון?) אין יוצאים ידי חובה בד מינים שאולים, ולכן הדרך לקיים מצוה זו במינים שאינו שלו - היא ע"י שייתן לו במתנה על מנת להחזיר.
המקור הראשון לכך הוא במעשה דרבן גמליאל והזקנים וכו'.
ונתבאר בארוכה בהלכות לולב בכל הפוסקים.

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בדין מתנה על מנת להחזיר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' נובמבר 26, 2024 12:51 am

ויש נוהגים להקנות במתנה על מנת להחזיר אף בחול המועד, כדי שיהיו המינים מהודרים יותר.

HaimL
הודעות: 1049
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: בדין מתנה על מנת להחזיר

הודעהעל ידי HaimL » ה' נובמבר 28, 2024 10:00 am

עזריאל ברגר כתב:
HaimL כתב:שאלה בדרך אגב. איך נסתבב שהעולם אומרים שצריך להקנות את ארבעת המינים לחבירו במתנה ע"מ להחזיר? או שאני טועה, ואין אומרים כן?

ביו"ט (ראשון?) אין יוצאים ידי חובה בד מינים שאולים, ולכן הדרך לקיים מצוה זו במינים שאינו שלו - היא ע"י שייתן לו במתנה על מנת להחזיר.
המקור הראשון לכך הוא במעשה דרבן גמליאל והזקנים וכו'.
ונתבאר בארוכה בהלכות לולב בכל הפוסקים.

שאולים לא, דכתיב לכם. אבל נתונים במתנה שלא ע"מ להחזיר?


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 110 אורחים