הודעהעל ידי י. אברהם » ד' אוקטובר 09, 2024 5:19 am
אה"נ מדברי הר"ן "לא הוברר שיהא רשאי זה להשתמש בחלק זה" יש לדחות דברי וחוזרני בי.
א] מה שאינני מבין כעת היא, שהרי במשנה פי' הר"ן אליבא דרבנן, לפי המסקנא דמיירי באין בה דין חלוקה, דכל חד מהנך שותפין יש לו בחצר קנין הגוף דהיינו חלקו וקנין שעבוד בחלקו של חברו, ויכול לאסור משום דקונמות מפקיעין מידי שעבוד. למה אינו יכול לפרש כך גם אליבא דמ"ד דמיירי ביש בה דין חלוקה, דיש לו בחצר קנין הגוף בחלקו, אף שאינו יודע איזה היא, וקנין שעבוד בחלקו של חבירו.
ב] ועוד למה לא אמר בקיצור כמש"כ לקמן דכיון שחצר זו לחלוקה עומדת א"א לומר שמתחלה קנאוה כולה כל אחד לתשמישו, דשמא האחד יכוף חברו.
ג] למה מדבר הר"ן על "חלק" מן החצר, הרי מותר לכל א' להשתמש בכל החצר אלא דלרבנן בשעת תשמישו לא חשיב קנוי לו (כמש"כ לעיל) וממילא אסור במודר הנאה. והרי לא בא הר"ן אלא לומר דלא אמרינן כר' אליעזר דכל גוף החצר קנוי לתשמיש כל אחד מהם ומה שייך כאן "חלק". (וזה גורם לי עדיין להרהר שמה שהצעתי לתקן נכון, ולדחוק דמש"כ "בחלק זה" ר"ל בחלקו של חבירו)
שוב ראיתי די"ל
א] לעיל פי' הר"ן כן משום דקשיא לי' האיך יכול לאסור על חבירו הרי אינו יכול לכופו לחלוק, לכן ביאר שיש שעבוד על החצי השני וקונמות מפקיעין מידי שעבוד, אבל ביש בו דין חלוקה דיכול לכוף אין צריך להגיע לזה.
ב] זה אמר אליבא דר"א וכאן אליבא דרבנן
אבל עדיין קשה לי מש"כ באות ג'