מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לשון 'בעי' בירושלמי

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
י. אברהם
הודעות: 2992
הצטרף: ש' ינואר 30, 2016 10:05 pm

לשון 'בעי' בירושלמי

הודעהעל ידי י. אברהם » ב' אפריל 01, 2024 8:08 pm

בירו' ריש סוטה ג, א מהו שיקנא לה משני בני אדם כאחת רבי יודן אמר במחלוקת וכו', רבי יוסי בעי מקנא לה ממאה בני אדם
וכתב הכס"מ פ"א דסוטה ה"ג ואע"ג דאמר ר' יודן שהיא מחלוקת פסק רבינו כמ"ד דמקנא לה משני בני אדם משום וכו', ועוד דרבי יוסי סבר הכי, דבעי דקאמר לשון רצון הוא ואבעל קאי, וה"ק אם רצה מקנא לה ממאה בני אדם כאחת.
והדוחק מבואר דא"כ חסר תיבת אמר.

והנה בפי' לבעל החרדים ריש ירו' ברכות ב, א על מה דקאמר התם רבי יוסי בר בון בעי אין תימר שנים וכו', כתב האי בעי לאו שאלה היא אלא אומר דבר בפשיטות, ויש כיוצא בו הרבה בירושלמי. וכ"כ בחזו"א (או"ח סי' קנב סק"ב) לשון בעי משמש בירושלמי הרבה פעמים בלשון החלטה.
ולפי"ז יש לפרש גם כאן ר' יוסי בעי שהוא כמו אמר, וא"ש.
וע"ע שו"ת לב אברהם ח"א סי' קא, שירי קרבן מגילה יט, א, וזהב הארץ ח"א במבוא.

חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 99 אורחים