שערי חכמה כתב:לקנטר פירושו להוכיח את ידיעותיו וצדקתו כדי להתגאות. בזכרוני שיש לזה ראיות ברורות, ואיני זוכר היכן.
ביליצר כתב:שערי חכמה כתב:לקנטר פירושו להוכיח את ידיעותיו וצדקתו כדי להתגאות. בזכרוני שיש לזה ראיות ברורות, ואיני זוכר היכן.
להוכיח את ידיעותיו הוי שלא לשמה ומ"ש
על מנת לקנטר פירושי על מנת להתכבד מלגלוג על חבירו שאינו יודע ,
אבןטובה כתב:מה תענה לגמ' נזיר כג: לעולם יעסוק אדם בתורה ובמצות אפילו שלא לשמה שמתוך של"ש בא לשמן שבשכר מ"ב קרבנות שהקריב בלק הרשע זכה ויצאה ממנו רות וכו'
והרי הקריבן לקלל את ישראל עי' שם תוד"ה ארבעים
והלא אין לך לקנתר גדול מזה וא"כ יהיה ראי' מכאן דאפילו לקנתר יעסוק של"ש???
גם הלא בלק היה עכו"ם ובתוס' ר"ה ד ופסחים ח וב"ב י דבאומר סלע זו לצדקה ע"מ שיחיה בני הריע הוא צדיק גמור הוא רק אצל ישראל ולא אצל עכו"ם....
קמצן_קדוש כתב:גמ' תענית ו.
הגמרא מבארת שלומד תורה לשמה - נעשית לו סם חיים, והלומד תורה שלא לשמה - נעשית לו סם המוות.
בתוס' מקשה שהרי קי"ל שלעולם ילמד אדם אפילו שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה.
ומתרץ שיש שני סוגי לא לשמה;
הראשון הוא הלומד ע"מ להיעשות רב וכדו' (לומד לכבוד),
והשני הוא הלומד ע"מ לקנטר. והלומד ע"מ לקנטר - נעשית לו סם המוות.
מקנטר זה מה טבעו?
אש משמים כתב:קמצן_קדוש כתב:גמ' תענית ו.
הגמרא מבארת שלומד תורה לשמה - נעשית לו סם חיים, והלומד תורה שלא לשמה - נעשית לו סם המוות.
בתוס' מקשה שהרי קי"ל שלעולם ילמד אדם אפילו שלא לשמה, שמתוך שלא לשמה בא לשמה.
ומתרץ שיש שני סוגי לא לשמה;
הראשון הוא הלומד ע"מ להיעשות רב וכדו' (לומד לכבוד),
והשני הוא הלומד ע"מ לקנטר. והלומד ע"מ לקנטר - נעשית לו סם המוות.
מקנטר זה מה טבעו?
לכאורה לקנטר הפירוש הוא להתריס.
הלומד כדי להבין אך למטרות גשמיות פשוטות, הרי הוא לומד ומנסה להבין אז יש סיכוי שיום יבוא והוא ידע ויבין ויפנים את התורה והרי היא לו סם החיים. אך הלומד ע"מ לקנטר, אינו מעוניין כלל להבין ולהפנים את דברי התורה, משום שכל מגמתו היא לדעת את ה'טקסט' כדי להתריס כנגד אחרים, וכשאדם יודע דברי תורה ואינו מתיישב בהם להבינם היטב ולהפנימם הרי הוא טועה בתורה והופך הוא את הדברים על פיהן ולכך נעשית לו סם המוות.
על דרך 'צדיקים ילכו בם ופושעים יכשלו בם' (דהפושע אינו כהשוגג אלא כדפי').
אש משמים כתב:לכאורה לקנטר הפירוש הוא להתריס.
קמצן_קדוש כתב:אכן אני הבנתי כדבריך.
שערי חכמה כתב:אש משמים כתב:לכאורה לקנטר הפירוש הוא להתריס.קמצן_קדוש כתב:אכן אני הבנתי כדבריך.
זו הדעה הרווחת והמפורסמת, ולאפוקי מזה כתבתי מ"ש לעיל, וכמ"ש ביליצר מדברי התוס' בפסחים, וכן מוכח בכ"מ שהוזכר לשון לקנטר, כגון בפסחים (סו.): התחיל מקנטרן בדברים.
וכן מתבאר מדברי המפרשים, כגון ברש"י (שה"ש ו א): "אנה הלך דודך" - מאנים ומקנטרים האומות את ישראל אנה הלך דודך למה הניח אותך עזובה אלמנה.
עוד כתב רש"י (שמות כב כ): "וגר לא תונה" - אונאת דברים, קונטרליי"ר בלע"ז. ותרגמו המתרגמים: לקנטר.
והאברבנאל (דברים כט) כתב בזה"ל: שהיו בפתח אהליהם מתוכחים בדבר ומקנטרין עם כל הבא ועומד אצלם.
ובכלי יקר (שמות כה כב): ובמקום שהשלום מצוי, כי שם אין לומדים לקנטר.
עוד שם (דברים לא יז): כל אחד היה דורש תועלת עצמו או לקנטר את שונאו.
וכהנה רבות.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 87 אורחים