יבנה כתב:https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A9%D7%95%D7%9E%D7%A8%D7%95%D7%A0%D7%99%D7%9D
והם הנקראים כותים.
זיז שדי כתב:מחפש מ"מ או מי שמבאר מי היו השמריין (שומרונים) שמובאים בהרבה מקומות הירושלמי, ואם יש קשר בינם לבין הנצרים חוץ ממה שביאור שמם שווה, (קצת משמע כן הירושלמי ריש ע"ז) ואולי באמת כל כותי בחז"ל הוא שומר הוא נצר ויל"ע
מרחביה כתב:יצויין שבקטע סבונה של הירושלמי (גנזי הירושלמי עמ' 669) הגירסה 'לא כפולחין הן', וא"ש.
זיז שדי כתב:אני מכיר היטב את השומרונים ומנהגיהם, גם את כהנם יפת ז"ל
זיז שדי כתב:כן מסתבר כתב:שמריין תרגומו שומרונים, והכוונה כמובן לגויים שהובאו מכותא ועוד ארצות לשומרון, במקום עשרת השבטים שנלקחו משומרון לאשור.
כך שהרקע לשאלה זו לא ברורה דיה, האם מידע זה ידוע לכם או שיש לכם מידע אחר ?
אני מכיר היטב את השומרונים ומנהגיהם, גם את כהנם יפת ז"ל ידעתי אך אין זה שאלתי.
הרקע לשאלתי הוא לשון הירושלמי ע"ז ב: רבי אבהו בעי והדא טקסיס דקיסרין מכיוון דסוגיא שמריין כפלחין היא.
למטב ידיעתי לא היה סיבה שיחגגו השומרונים את קלנדא
ועיין בגמרא סנהדרין אמר להו נצר יהרג והא כתיב ונצר (כלומר ישוע הנצרי) משרשיו יפרה? אמרו ליה אין נצר יהרג דכתיב ואתה השלכת מקברך כנצר נתעב.
כן מסתבר כתב:1. כלפי לייא.
עיינת בגמ’ ע”ז דף ח? אולי כוונתך לירושלמי, וקשה להאריך בדבר הפשוט שכל עובדי ע”ז שמרו חוקות אוויל, לכה”פ אלו שחיו בצילו של עשו, ולנצרות בכל מקרה אין קשר, הם פשוט ניכסו זאת לעצמם.
2. אם אתה בוחר ללמוד חלק מהגמ’ בצורה אליגורית וחלק בצורה פשטנית - אין להוכיח מכך כלום
זיז שדי כתב:כן מסתבר כתב:1. כלפי לייא.
עיינת בגמ’ ע”ז דף ח? אולי כוונתך לירושלמי, וקשה להאריך בדבר הפשוט שכל עובדי ע”ז שמרו חוקות אוויל, לכה”פ אלו שחיו בצילו של עשו, ולנצרות בכל מקרה אין קשר, הם פשוט ניכסו זאת לעצמם.
2. אם אתה בוחר ללמוד חלק מהגמ’ בצורה אליגורית וחלק בצורה פשטנית - אין להוכיח מכך כלום
כוונתי לגמרא בבלי יא ע"ב הני דרומאי ודפרסאי מאי מוטרדי וטוריסקי מוהרנקי ומוהרין הני דפרסאי ודרומאי דבבלאי מאי מוהרנקי ואקניתי' בחנוני ועשר באדר.
וגם לא ידוע לנו שהיה איזה יחס מיוחד לשומרונים לעשות קלנדא ובפרט שעבדו ע"ז רק בסתר, וגם לא ידוע לנו על ריכוז מיוחד של השומרונים בקיסרין.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 56 אורחים