ונראה שהפרש ביניהם, דר' עקיבא דאמר שכל הפרשה צריכה כוונה היינו צריך ואין לו תקנה, ואפי' בדיעבד אינו יוצא, וכדחזינן בדברי ר' מאיר לקמן שאמר על פסוק שמע ישראל עד כאן צריכה כוונת הלב, היינו שאפי' בדיעבד לא יצא אם לא כיון לבו, וכמבואר בדברי הרמב"ם (הלכות קריאת שמע פ"ב ה"א) ובשו"ע (סי' ס סעיף ה וסימן סג סעיף ד), וא"כ גם דברי ר"ע שאמר כל הפרשה כולה צריכה כוונה היינו שאפי' דיעבד לא יצא, ועל זה אמר ר' יוחנן הלכה כר"ע, אבל לכתחילה אפשר דסובר ר' יוחנן דגם פרשה שניה צריכה כוונה וכת"ק דרב אחא. אבל לקמן בדברי רב אחא משמיה דר' יהודה דאמר שוב אינו צריך, ודאי משמע דאפי' לכתחילה אינו צריך, ועל זה אמר ר' יוחנן הלכה כרב אחא, וא"כ הכריע ר' יוחנן דאפילו לכתחלה אינו צריך.
בירושלמי מפרש לאו דאי היה יושב עומד אלא דאם היה מהלך עומד, אף על גב דב"ה אמרי כל אדם קורא כדרכו מ"מ מצוה מן המובחר לעמוד כשהוא מהלך לפי שאינו מיושב כל כך ואינו יכול לכוין כשהוא מהלך כאשר היה עומד, וכן הלכה דמהלך בדרך מצוה לעמוד בפסוק א' ובעינן כונה בפסוק ראשון לבד, וכן איתא בתנחומא רב יהודה בשם שמואל אמר אסור לקבל עליו עול מלכות שמים כשהוא מהלך, אלא יעמוד ויקרא וכשיגיע לואהבת ילך לדרכו.
אהרן תאומים כתב:למה הברייתא מביא דוגמא של עוסק במצוה החופר קבר למת?
נוטר הכרמים כתב:יג, א
מתני', שוהיה אם שמע נוהג בין ביום ובין בלילה, ויאמר אינו נוהג אלא ביום. ופירש"י: דמשתעי בציצית שאינה נוהגת אלא ביום וכו'.
הקשה בשו"ת שאגת אריה (סי' ט), שהרי בפרשת ויאמר ישנה זכירת יצי"מ, וקיי"ל להלכה דמזכירין יצי"מ בלילות, וכשיטת ראב"ע ודרשת בן זומא במתני' לעיל (יב, ב), וא"כ הרי ויאמר נוהג גם בלילה.
לשון 'קריאה' משמש בשני פנים.תָּנוּ רַבָּנָן: קְרִיאַת שְׁמַע כִּכְתָבָהּ, דִּבְרֵי רַבִּי. וַחֲכָמִים אוֹמְרִים: בְּכָל לָשׁוֹן.
הפשטן כתב:אהרן תאומים כתב:למה הברייתא מביא דוגמא של עוסק במצוה החופר קבר למת?
אולי משום, שרק זה - חסד של אמת (כמבואר ברש"י על הפסוק ועשית עמדי חסד של אמת), עד כדי כך, שאם אלה מתי מצוה - אז אפילו כהן גדול רשאי להתעסק בקבורתם.
ולהעיר, כי ההסבר אינו אלא אליבא דרב יוסף דאמר: מחלוקת בק"ש, דכתיב 'שמע ישראל', אבל בשאר מצות – דברי הכל יצא.נוטר הכרמים כתב:ושמא י"ל דנחלקו במהות חיוב ק"ש, אם יסוד החיוב הוא מעשה קריאה של הפרשה, והא מיהת דקריאה כהלכתה זה קריאה בדקדוק האותיות, אבל דין השמיעה אינו מעכב, דלא מיחסרא מידי במעשה הקריאה מצד עצמו אם לא משמיע לאזנו, וזה נראה בסברת ר' יהודה. אבל ר"י סבר דעיקר מצות ק"ש היא השמיעה ולא הקריאה, וכמבואר בגמ' טעמא דר' יוסי משמע דכתיב שמע השמע לאזנך מה שאתה מוציא מפיך, וכל מעשה הקריאה זה רק היכי תימצי לשמיעה, ולהכי בלא השמיע לאזנו לא יצא.
נוטר הכרמים כתב:טז, א
במתני' האומנין קורין בראש האילן... מה שאין רשאין לעשות כן בתפילה.
ופירש"י: דצלותא רחמי הוא ובעי כונה.
מבואר ברש"י דאף כי בק"ש נמי ישנו דין כונה, והויא לעיכובא בפס' ראשון, מ"מ חלוק מין הכוונה בתפילה שהיא רחמי דלא מצי לכוין זאת בראש האילן משום ביעתותא,
וזה מחודש.
מרגלא בפומיה דרב:
לא כעולם הזה
העולם הבא
העולם הבא אין בו -
לא אכילה ולא שתיה
ולא פריה ורביה
ולא משא ומתן
ולא קנאה
ולא שנאה
ולא תחרות
אלא צדיקים יושבין ועטרותיהם בראשיהם ונהנים מזיו השכינה
שנאמר: ויחזו את הא-להים ויאכלו וישתו.
פרנצויז כתב:י"ז א'
רבי יוחנן כי הוה מסיים ספרא דאיוב אמר הכי ... אשרי מי שגדֵל בתורה ועמלו בתורה ועושה נחת רוח ליוצרו ...
ראה בס' זכות יצחק (להגרי"ח סופר שליט"א) ח"א סי' י"א שהעיר שבנוסח הסידורים הספרדים במוסף של שבת, הגירסא היא "אמר רבי יהודה" אשרי מי וכו'.
ועיי"ש שהביא כמה מקורות קדמונים שגרסו כאן רבי יהודה.
פרנצויז כתב:רבי יוחנן כי הוה מסיים ספרא דאיוב אמר הכי ... אשרי מי שגדֵל בתורה ועמלו בתורה ועושה נחת רוח ליוצרו ...
הדעת נוטה כי כסיפא כרישא – הכל בלשון הוה: גדֵל בשם טוב ונפטָר בשם טוב מן העולם.אספקלריא כתב:בנוסח הסידורים במוסף שבת "אשרי מי שעמלו בתורה ועושה נחת רוח ליוצרו, גדל בשם טוב ונפטר בשם טוב מן העולם", נראה שמדבר בלשון עבר, וצריך לנקד פתח תחת האות ד'.
אספקלריא כתב:[מה שהובא מאלשיך קהלת, ראה במהדורה חדשה שסברו שהוא טעות, ו"תיקנו" רבי יוחנן].
ויש מביאים עוד קדמונים שגורסים רבי יהודה, ראה אבודרהם (אבודרהם השלם עמ' קע"ו), וסדר רב עמרם גאון (דפוס ווארשא ח"א דף י"ז ע"א).
ביקורת תהיה כתב:אספקלריא כתב:בנוסח הסידורים במוסף שבת "אשרי מי שעמלו בתורה ועושה נחת רוח ליוצרו, גדל בשם טוב ונפטר בשם טוב מן העולם", נראה שמדבר בלשון עבר, וצריך לנקד פתח תחת האות ד'.
הדעת נוטה כי כסיפא כרישא – הכל בלשון הוה: גדֵל בשם טוב ונפטָר בשם טוב מן העולם.
על יסוד זה דרש רבי יוסף ברע"ם שיינברגר בפירקא בשבתא, דהנהו גברי דנפקי ועיילי אזוזי בגין:נוטר הכרמים כתב:כתב הרמב"ם הל' ק"ש (פ"ד ה"א) וז"ל: מי שהיה לבו טרוד ונחפז לדבר מצוה פטור מכל המצוות ומקריאת שמע. לפיכך חתן שנשא בתולה פטור מק"ש עד שבא עליה לפי שאין דעתו פנויה שמא לא ימצא לה בתולים וכו'.
כן מפורש בדבריו בפירוש המשניות, שהפטור הוא משום 'שהעוסק במצוה פטור מן המצוה'. וכ"ה לשונו בספר המצוות מ"ע ריב: וכבר ביארו שהחתן פטור מק"ש כשישא בתולה מפני שהוא עסוק במצוה.נוטר הכרמים כתב:מבואר בדבריו דדין פטור חתן הוא מדין עוסק במצוה פטור מן המצוה.
נחומצ'ה כתב:טז:
וא"כ מובן גודל ההפלאה שקיבל על 'עבדו', כי נותר עבד ולא שוחרר.
[נ.ב. ל'נותן טעם', בירושלמי מובא המעשה, שהפיל שן טבי עבדו..].
י. אברהם כתב: לא הבנתי מה מצא בירו'.
זקן ששכח כתב:דף טז ע"ב
רבי יוסי אומר מה מנחמים כשמת עבד כשר, ובין הדברים אומר: נהנה מיגיעו.
ולכאו' אינו מובן, הרי אין העבד מקבל כל שכר על עבודתו, ואפילו הערכה בדרך כלל אינו מקבל,
שהרי לעיל משווה אותו הגמרא לחמור שמת.
א"ר אלעזר מאי דכתיב כן אברכך בחיי ... זו ק"ש, בשמך אשא כפי זו תפילה וכו'
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 89 אורחים