מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

פירוש דררא דממונא - סתירה ברשב"ם

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
חוות דעת
הודעות: 155
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

פירוש דררא דממונא - סתירה ברשב"ם

הודעהעל ידי חוות דעת » ה' יולי 28, 2022 5:58 am

ידוע מה שנחלקו הראשונים בביאור הענין דררא דממונא.

א' שיטת הרשב''ם [ב''ב דף לה. ד''ה התם] והרמב"ן [ב''מ דף ב: ד''ה דררא] ועוד ראשונים דפירוש דררא שייכות לממון.
ב' שיטת התוס' בכמה מקומות [ב"ב דף לה: ד''ה דררא, ב''מ דף ב: ד''ה היכא] דדררא היינו שבלי טענותיהם יש ספק לב''ד.
ג' שיטת רש''י [ב''מ דף ב: ד''ה דררא] דררא היינו חסרון ממון.

והנה ז''ל הרשב''ם בב''ב [דף צב. ד''ה לשחיטה] ואפילו לסומכוס דאמר בפרק שור שנגח ממון המוטל בספק חולקין וקיימא לן כוותיה דסתם לן תנא התם כוותיה ה"מ כגון שור שנגח את הפרה ונמצא עוברה בצדה ואין ידוע לבית דין היאך היה המעשה אם ילדה קודם נגיחה או אחר כן עכ''ל, וכ''כ עוד בב''ב [דף קסו: ד''ה תיקו] וז''ל ולא דמי לממון המוטל בספק דקיימא לן חולקין דהתם עיקר המעשה אין ידוע לנו היאך היה כגון שור שנגח את הפרה ונמצא עוברה בצדה [ב''ב דף צג] וכגון נפל הבית עליו ועל אמו [ב''ב דף קנח:] עכ''ל.

וצ''ב דהרשב''ם בדף לה. פי' דררא דממונא שייכות לממון, ואילו בדף צב. ובדף קסו: פירש כתוס' דבלי טענותיהם יש ספק לב''ד.

עמדתי על קושיא זו ולא מצאתי במפרשים ובאוצרינו מי שהעיר בזה, האם ידוע לחברי הפורום תירוץ או מי שעמד בזה?

שמואל דוד
הודעות: 6697
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: פירוש דררא דממונא - סתירה ברשב"ם

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יולי 28, 2022 6:10 am

אור הישר ב״ב קסו:
A9F73B0B-039C-4074-AEAD-0797E5F221E2.jpeg
A9F73B0B-039C-4074-AEAD-0797E5F221E2.jpeg (60.37 KiB) נצפה 839 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: פירוש דררא דממונא - סתירה ברשב"ם

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 28, 2022 2:01 pm

בלי להיכנס לעומקי הסוגיות:
אולי מדובר בביטוי רב משמעי, שבכל סוגיא מתפרש באופן המתאים לה?

חוות דעת
הודעות: 155
הצטרף: א' אפריל 28, 2019 8:02 am

Re: פירוש דררא דממונא - סתירה ברשב"ם

הודעהעל ידי חוות דעת » ה' יולי 28, 2022 10:23 pm

עזריאל ברגר כתב:בלי להיכנס לעומקי הסוגיות:
אולי מדובר בביטוי רב משמעי, שבכל סוגיא מתפרש באופן המתאים לה?

כך כתב הרשב"א בב"מ., אבל בדעת הרשב"ם לא מתיישב, דהרי בדף לה היה יכול לחלק כמו שחילק בדף צב., ובדף צב. היה יכול לחלק כמו שחילק בדף לה. ולא להמציא ב' חילוקים.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 125 אורחים