שלום וברכה!
הנה קושיא עצומה שנתקשיתי ושאלתי רבנים וראשי ישיבות מפורסמים ואף אחד מהם לא ידע, ואולי כאן יודיעני אחד בתשובה:
"אמר אביי הני תנאי ור"ש בן יהודה אמרו דבר אחד וכו' הני תנאי מאי היא דתניא רבי יוסי אומר נכי חיה, בן עזאי אומר נכי מזונות, מ"ד נכי חיה כ"ש נכי מזונות, ומ"ד נכי מזונות אבל נכי חיה לא, דאמר ליה אתתא דידי פקיחא היא ולא מבעיא חיה", ע"כ דברי הגמ'. ועי' ברש"י ד"ה נכי חיה שפירש דמנכין לו מה שהבעל עתיד ליתן בשכר המיילדות, והצער שיש לה עתה יותר משיש לה חיה הרי הוא משלם לאשה נזק וצער, ונמצא הכל בכלל ומדמי ולדות שהוא נותן לבעל מנכין שכר חיה.
אמנם לכאורה צ"ב דהא באשה זו אינה עומדת ["ליגט"] שצריכה חיה להוליד את הולד, אלא זו היא האופן ודרך איך שהאשה יולדת, וא"כ אמאי מנכין למזיק? הא המושג שיכולים עתה להסתכל בעתיד, היא בעצם מחודשת מאד, דמהיכי תיתי שאם עכשיו עשה היזק, ההיזק נידון לפי מה שיתארע בעתיד?? אלא ע"כ צ"ל שמשום שזה עומד ["ליגט"] בגוף החפצא, אז יכולים לדון את ההיזק אפי' בעתיד משום דזהו דבר שעומד בגוף החפצא, ואדם זה הזיק את הגוף, וא"כ אולי הזיק ג"כ מה שהיה עומד דבר זה להיות, וא"כ יכולים להסתכל בעתיד [ודוגמא לזה הוא מתי שבהמה אכלה סמדר דר' יהושע סבר דרואין אותן כאילו הן ענבים עומדות ליבצר, והטעם שכן הוא משום דזהו עומד בגוף הפרי השלב של הבצירה, וא"כ בהיזק זו יכולים לידון את מה שיתארע בעתיד], אמנם באופן שאין העתיד עומד בגוף החפצא כגון אשה שאינה עומדת שתוליד עם חיה אלא שזה היא הדרך איך שיולדת, א"כ מנא ליה להסתכל במה שיתארע, הא זה אינו דבר שעומד בגוף החפצא? ויותר קשה ג"כ האופן אח"כ נכי מזונות, ודו"ק.
אודה לאף אחד שיש לו תשובה בדבר.