'מִזְבַּח קְטֹרֶת הַסַּמִּים לִפְנֵי יְיָ' – מִזְבֵּחַ לִפְנֵי הַשֵּׁם, וְאֵין כֹּהֵן לִפְנֵי הַשֵּׁם. הָא כֵּיצַד? עוֹמֵד חוּץ לַמִּזְבֵּחַ וּמַזֶּה.
viewtopic.php?f=46&t=44878&p=611094&hilit=%D7%94%D7%A4%D7%A8%D7%95%D7%9B%D7%AA#p611094
'מִזְבַּח קְטֹרֶת הַסַּמִּים לִפְנֵי יְיָ' – מִזְבֵּחַ לִפְנֵי הַשֵּׁם, וְאֵין כֹּהֵן לִפְנֵי הַשֵּׁם. הָא כֵּיצַד? עוֹמֵד חוּץ לַמִּזְבֵּחַ וּמַזֶּה.
ביקורת תהיה כתב: ברם הדברים המצוטטים משם 'הכתב והקבלה' בלתי מובנים כלל, וחוששני שדברים בטלים המה.
ביקורת תהיה כתב:נח, ב'מִזְבַּח קְטֹרֶת הַסַּמִּים לִפְנֵי יְיָ' – מִזְבֵּחַ לִפְנֵי הַשֵּׁם, וְאֵין כֹּהֵן לִפְנֵי הַשֵּׁם. הָא כֵּיצַד? עוֹמֵד חוּץ לַמִּזְבֵּחַ וּמַזֶּה.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... AA#p611094
ביקורת תהיה כתב:נח, ב'מִזְבַּח קְטֹרֶת הַסַּמִּים לִפְנֵי יְיָ' – מִזְבֵּחַ לִפְנֵי הַשֵּׁם, וְאֵין כֹּהֵן לִפְנֵי הַשֵּׁם. הָא כֵּיצַד? עוֹמֵד חוּץ לַמִּזְבֵּחַ וּמַזֶּה.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f= ... AA#p611094
וראיתי לעורר בדברי רבנו מה שלא הרגישו המפרשים דלמה השמיט רבנו הך ברייתא דר' נחמיה שבסוגיין שבפר הבא על כל המצות הכהן עומד חוץ למזבח ומזה ואדרבה מסתימות לשון רבנו משמע דאין חילוק בין פר יום הכפורים לפרים ושעירים הנשרפים. וכפי הנראה דרבנו איננו מפרש ברייתא דר' נחמיה כפרש"י דכיון דקיי"ל דהמזבח היה בשליש ההיכל וממנו לצד מערב עד הפרכת כ"ו אמה ושני שלישים האיך אפשר שיעמוד הכהן חוץ למזבח ויזה באצבעו מרחק רב על הפרכת. ולעיל בגמ' דף נ"ז ע"א כשדחה הגמ' דלמא דפר העלם דבר הו"ל למפרך דאי אפשר כיון שהוא עומד חוץ למזבח ומזה. אלא רבנו מפרש דפי' חוץ למזבח היינו משוך מן המזבח לצד דרום וסמוך לפרכת מפני שאין צריך להזות נגד אמצעו של פרכת שהמזבח מכוון נגד בין הבדים באמצע ובפר של יוה"כ דכתיב ויצא אל המזבח משמע שעומד מכוון בין המזבח לפרכת דבעומד מן הצד אין זה יציאה אל המזבח אלא יציאה אל המנורה ומשו"ה כתב רבנו ומזה ממנו על הפרכת כנגד הארון שמונה הזאות משא"כ בפרים הנשרפים דכתיב לפני ה' מזבח לפני ד' נגד בדי ארון ואין כהן לפני ה'. ומצאתי און לי בירושלמי דפרקין הקדש צריך לכוון הזאותיו נגד הקדש (פי' בין בדי ארון) א"ר נחמיה לפי שמצינו וכו' אלמא דמלתא דר' נחמיה מישך שייכי לענין זה שמכוון נגד בדי ארון. ומשו"ה כתב רבנו פ"ה מהל' מעשה הקרבנות הי"ג זורק דם כל אחד מהן על הפרוכת המבדלת וכו' ולא התנה שיהיה נגד בדי ארון ובהכי מיושב קושיית המל"מ שם שנדחק בזה ולפמ"ש דחה רבנו התורת כהנים הואיל דברייתא דר' נחמיה שהובאה בבבלי חולקת ועיין מ"ש הכ"מ שם הי"ד בשם הר"י קורקוס בפי' עד דנפיק מכלה מזבח וכו' עיי"ש והנכון כמ"ש:
אִיךְ-מֶיְין כתב:... ושמעתי להקשות: איך יתכן לומר שב' השעירים הם אם ובנה, הא מפורש להדיא בקראי דאחרי מות, דב' השעירים זכרים הם, (ויקרא טז, ח–י) וְנָתַן אַהֲרֹן עַל שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם גֹּרָלוֹת גּוֹרָל אֶחָד לַה' וְגוֹרָל אֶחָד לַעֲזָאזֵל: וְהִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת הַשָּׂעִיר אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַה' וְעָשָׂהוּ חַטָּאת: וְהַשָּׂעִיר אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַעֲזָאזֵל יָעֳמַד חַי לִפְנֵי ה' לְכַפֵּר עָלָיו לְשַׁלַּח אֹתוֹ לַעֲזָאזֵל הַמִּדְבָּרָה:
וודאי דזכרים הם, דבנקבות כתיב 'שעירה'.
וראיתי שעמד בזה במשמר הלויים חולין (ריש פרק אותו ואת בנו), והביא כמה ראיות שהשעירים זכרים הם (ולא ידעתי למה לא הביא ראיה מקראי הנ"ל)...
באמונתו כתב:אִיךְ-מֶיְין כתב:... ושמעתי להקשות: איך יתכן לומר שב' השעירים הם אם ובנה, הא מפורש להדיא בקראי דאחרי מות, דב' השעירים זכרים הם, (ויקרא טז, ח–י) וְנָתַן אַהֲרֹן עַל שְׁנֵי הַשְּׂעִירִם גֹּרָלוֹת גּוֹרָל אֶחָד לַה' וְגוֹרָל אֶחָד לַעֲזָאזֵל: וְהִקְרִיב אַהֲרֹן אֶת הַשָּׂעִיר אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַה' וְעָשָׂהוּ חַטָּאת: וְהַשָּׂעִיר אֲשֶׁר עָלָה עָלָיו הַגּוֹרָל לַעֲזָאזֵל יָעֳמַד חַי לִפְנֵי ה' לְכַפֵּר עָלָיו לְשַׁלַּח אֹתוֹ לַעֲזָאזֵל הַמִּדְבָּרָה:
וודאי דזכרים הם, דבנקבות כתיב 'שעירה'.
וראיתי שעמד בזה במשמר הלויים חולין (ריש פרק אותו ואת בנו), והביא כמה ראיות שהשעירים זכרים הם (ולא ידעתי למה לא הביא ראיה מקראי הנ"ל)...
יש אומרים ששעיר המשתלח בהכרח זכר, מדין קרבנות ציבור שאין נוהגים אלא בזכרים, אך לכאורה, הרי פרה תוכיח, אלא שאין הפרה נחשבת קרבן לעניין הזה, וכך יש לומר אצל שעיר המשתלח, אלא בוודאי כדברי מר, שהטעם משום שנאמר בפירוש "שעיר" ולא שעירה.
אִיךְ-מֶיְין כתב:באמונתו כתב:יש אומרים ששעיר המשתלח בהכרח זכר, מדין קרבנות ציבור שאין נוהגים אלא בזכרים, אך לכאורה, הרי פרה תוכיח, אלא שאין הפרה נחשבת קרבן לעניין הזה, וכך יש לומר אצל שעיר המשתלח, אלא בוודאי כדברי מר, שהטעם משום שנאמר בפירוש "שעיר" ולא שעירה.
אכן זו אחת הראיות של הגרממ"ש שם...
והנה אם שחט האם, ואח"כ [דחה בנה] השעיר של יוה"כ לצוק. ואח"ז שחט בנו של השעיר. אף דפסקינן דחוששין לזה"א, ואיסור יש לשחוט אב ובנו ג"כ כמבואר, והשעיר א"א להיות נקבה, כי שעירי חטאת צבור כולם באים זכרים, כמבואר בר"מ פ"א מה' מעה"ק, מ"מ בכה"ג, אף איסורא לא עביד משום אב ובנו, כי השעיר המשתלח נפסל מחמת מח"ז [= מחוסר זמן], וה"ל כמו נתנבלה, כי באמת לא נשחטה, וכיון דלא נעשתה כמצוותו, א"כ אין כאן איסור או"ב, כמו נוחר, דאין בו משום או"ב. אך אי אמרינן כהצד הזה שנסתפקתי לעיל, דאף דהוא מח"ז, מ"מ לוקין על שעיר המשתלח, כי דחייתו הוא שחיטתו בכ"ע, אף שנפסל מטעם מח"ז, א"כ הוי שחיטה לענין בנו נמי אח"כ...
תיקון מונח: הא ד'קרבנות הצבור אין נוהגין אלא בזכרים', כללא הוא ולא דינא.באמונתו כתב:שעיר המשתלח בהכרח זכר, מדין קרבנות ציבור שאין נוהגים אלא בזכרים.
ביקורת תהיה כתב:תיקון מונח: הא ד'קרבנות הצבור אין נוהגין אלא בזכרים', כללא הוא ולא דינא.באמונתו כתב:שעיר המשתלח בהכרח זכר, מדין קרבנות ציבור שאין נוהגים אלא בזכרים.
לאמר, לא מצאנו קרבן ציבור נקבה.
שמואל דוד כתב:יומא סה:
ומשום גזירה ימותו וכו׳ אלא... ומשום גזירה ימותו וכו׳ אלא... ומשום גזירה ימותו וכו׳
הגמרא כבר דחה ״ומשום גזירה ימותו״ וא״כ מה ההו״א לתרץ אלא..?
אִיךְ-מֶיְין כתב:סו:
בגמרא - שאלו את רבי אליעזר: חלה, מהו שירכיבהו על כתפו - אמר להם: יכול הוא להרכיב אני ואתם וכו'
מצורף ביאור השאלות ששאלו את ר' אליעזר, ותשובותיו, לאחד מגדולי האחרונים.
וזה תימה למה התירו לו לצאת חוץ לתחום אפילו אי תחומין דרבנן כיון דאפשר בתקנתא לעשות עוד סוכה א' שלא תהא רחוקה מן הצוק יותר ממיל ויבא וישב שם ולא צריך לצאת חוץ לתחום.
ואין להקשות למה [לא] תיקנו סוכה ישב שם עד למחר אצל הצוק, כי רש"י פירש יפה שירא לעמוד במדבר וגם הוא חלוש ומעונה, ואין לומר שיושיבו אחרים אצלו ולא יעמוד יחידי כי אין נכון לראות כולן אם הולבן החוט אם לאו. ואומר רבי אפילו למאן דאמר תחומין דאורייתא כיון שלא היתה שם שביתתו קבועה עוד מתחילת היום, אם חוזר לו אין כאן איסור מן התורה ורבנן נמי לא גזור בכי האי גוונא. מ"ר.
והנה עמדו בקושיא זו וחידשו דבר חדש דאיסור תורה הוא דוקא להתרחק מתחומו שהיה בתחלת שבת אבל בחוזר אפי' ביותר מתחום דאורייתא אין כאן איסור תורה ממקום זה כיון דלא הי' שביתתו במקום זה מתחלת היום א"כ זכינו בדין זה דלוקין היוצא חוץ לתחום היינו מתחלת התחום שהיה שביתתו מבע"י והמהלך אפי' כמה פרסאות מתחלת ליל שבת בודאי לוקין על כל ד' אמות כמ"ש היינו במתרחק בכ"פ אבל אם יצא דרך משל אפי' י' פרסאות ואח"ז חזר אפילו יותר מג"פ אין כאן איסור תורה כיון דלא הלך הג"פ ממקום שביתתו בתחלת היום אין כאן איסור תורה והא דילפינן מקרא דשבו איש תחתיו שיש לו ד' אמות ל"ל דהתורה התירה להתרחק עוד עד ד"א אבל בחזרה אין כאן איסור תורה רק איסור דרבנן דגזרו על היוצא חוץ לתחום דלא יחזור כמבואר בש"ס ור"מ וש"ע והוא דבר חדש א"כ כל הדינים המבוארים בהבלעת תחומין ער"מ וש"ע נוהג ג"כ אפילו חוץ לי"ב מיל כי החזרה הוא רק דרבנן ועוד כמה דינים וכו'.
והנה זה דבר חדש דתחומין לא שייך רק במה שהיה שביתתו שם קבוע מבעוד יום. וקשה לי טובא דא"כ בקידוש החדש דמבואר בר"ה דחללו שבת ומבואר בר"ה דף כ"ג דבתחלה לא הי' זזין משם כל היום ובא ר"ג והתקין שיהי' מותרין לילך אלפים אמה. וקשה הא לא היה שם שביתה קבועה ולשתרי. וגם גוף קושיתם של התוס' צ"ע דאם בקידוש החדש התירו מכ"ש בשעיר המשתלח שהוא כפרתן של ישראל שהיה מותר לו לילך לסוכה ולא לישב במדבר שהיה מתירא שם כמ"ש רש"י ותוס' שם ומה קשיא להו עד שחדשו דבר גדול כזה וצע"ג. ולפי דבריהם נראה לי להיפך ג"כ דלהלך חוץ לתחום ג"כ לא שייך כיון שהיה מתחלה עומד לכך שילך שם ולא היה לו אפשר לילך כי אם ביוה"כ עצמו א"כ גם שביתתו בביתו מבע"י לא היה קבועה שהרי היה איש עתי. ובזה מיושב מה שהקשו למה לא אמרו דעתי אתי לדחות תחומין. ולפמ"ש יש לומר דלא שייך תחומין כיון שהיה מוכן בתחלה ללכת שם ודו"ק היטב.
ולי נראה אם באנו להקל מאיסור תורה ולעמוד על איסור דרבנן הא דהתירו למשלח לחזור עד סוכה אחרונה חוץ לתחום יש לומר אפילו למאן דאמר תחומין דאורייתא אינו אלא בשבת דחמיר דבסקילה אבל יום הכיפורים דקיל דאינו אלא בכרת ואין בו מיתת בית דין אין בו איסור תחומין מן התורה דהא כל עצמו של איסור תחומין למאן דאמר דאורייתא לא למדנו בסוף פרק קמא דעירובין אלא מקרא דאל יצא איש ממקומו ביום השביעי והא גבי שבת נאמר דחמיר אבל ביום הכיפורים אין לנו שאין למידין קל מחמור להחמיר עליו והא לרפרם אין איסור הוצאה ליום הכיפורים אף על גב דהוצאה בשבת מל"ט מלאכות היא וחייבין על זדונה סקילה כשאר מלאכות אפילו הכי אין איסור הוצאה ליום הכיפורים הואיל והוצאה מלאכה גרועה היא כדפרישית התם ואפילו למסקנא דליתא לרפרם ויש איסור הוצאה ליום הכיפורים היינו משום דמכל מקום מלאכה היא והוי בכלל איסור מלאכה שנאמר אצל יום הכיפורים אבל תחומין אפילו למאן דאמר דאורייתא לאו מלאכה הוא דהא אין בה לא סקילה וכרת במזיד ולא חטאת בשוגג אלא לאו גרידא גבי שבת דגלי גלי אבל ביום הכיפורים אין לנו דאין למידין קל מחמור להחמיר עליו.
ועכשיו אין אנו צריכים להקל למשלח מאיסור תורה מטעמא שלא היתה קבוע שם שביתתו תחילת היום דמנלן לחלק בזה ולא מצינו שום רמז לחילוק זה אבל מה דפי' הדברים נכונים בטעמם בעצמן. ומכל מקום עדיין אין דעתי נוחה דאף על גב דאין כאן אלא איסור דרבנן מאי טעמא התירוה הא אפשר בתקנתא לעשות עוד סוכה וכמו שכתבתי לעיל.
ותו דתנן סתמא ביומא בפרק שני שעירי: בא וישב לו תחת סוכה האחרונה עד שתחשך, פירוש, ומוכח התם דמסוכה אחרונה ועד הצוק הן שני מילין ד' אלפים אמה, ואי תחומין דאוריתא היאך התירו לו להלך בחזירתו ד' אלפים אמה, נהי דבהולכתו מצוה קעביד ומצות היום בכך שיוליך את השעיר, אלא בחזירתו מאי מצוה קא עביד אלא משום דתחומין דרבנן התירו לו שיהלך ב' מילין מן הצוק ועד סוכה האחרונה כדי שינוח שם, ואילו היו תחומין דאוריתא היה להם לתקן עוד סוכה אחרת בין האחרונה לצוק ולא יחזור אלא מיל אחד, אלא מפני שהן מדרבנן לא חשו לעשות לו סוכה אחרת והתירו לו לחזור ד' אלפים אמה.
בפרק האורג אמרינן, דקריעה הויא מלאכה שצריכה לגופה, כיון שהיא צורך מצוה, והא נמי דכוותה.באמונתו כתב:יש להעיר, שלכאורה המתת שעיר המשתלח, הוי מלאכה שאינה צריכה לגופה.
ביקורת תהיה כתב:בפרק האורג אמרינן, דקריעה הויא מלאכה שצריכה לגופה, כיון שהיא צורך מצוה, והא נמי דכוותה.באמונתו כתב:יש להעיר, שלכאורה המתת שעיר המשתלח, הוי מלאכה שאינה צריכה לגופה.
...נוטר הכרמים כתב:סז, א
רש"י ד"ה בא וישב לו - חוזר עד סוכה האחרונה, אף על פי שהיוצא חוץ לתחום אפילו ברשות אין לו אלא אלפים אמה ממקום שיצא לשם ברשות, לזה התירו לפי שהוא מעונה וחלש, ועוד, שירא לעמוד יחידי במדבר משתחשך.
[א] הקשה בגבורת ארי,וזה תימה למה התירו לו לצאת חוץ לתחום אפילו אי תחומין דרבנן כיון דאפשר בתקנתא לעשות עוד סוכה א' שלא תהא רחוקה מן הצוק יותר ממיל ויבא וישב שם ולא צריך לצאת חוץ לתחום.
אִיךְ-מֶיְין כתב:סו.
במשנה: בא לו אצל שעיר המשתלח, וסומך שתי ידיו עליו, ומתודה. וכך היה אומר: אנא השם חטאו, עוו, פשעו לפניך עמך בית ישראל.
ובירושלמי כאן הלכה ב' "תני בר קפרא עוו פשעו חטאו, שלא להזכיר גניין של ישראל" ופרשו הקרבן העדה (בפירוש הראשון) והפני משה: "כלומר סתם אמר, ולא סיים עמך בית ישראל, שלא להזכיר גנותן של ישראל"
וקשה על פירוש זה מפסוקים: "וְסָמַךְ אַהֲרֹן אֶת שְׁתֵּי יָדָיו עַל רֹאשׁ הַשָּׂעִיר הַחַי וְהִתְוַדָּה עָלָיו אֶת כָּל עֲוֹנֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶת כָּל פִּשְׁעֵיהֶם לְכָל חַטֹּאתָם וְנָתַן אֹתָם עַל רֹאשׁ הַשָּׂעִיר וְשִׁלַּח בְּיַד אִישׁ עִתִּי הַמִּדְבָּרָה" (ויקרא טז, כא) ומשמע: שצריך להזכיר בוידויו עוונות בני ישראל, וכן מפסוק: "וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל ה' וַיֹּאמַר אָנָּא חָטָא הָעָם הַזֶּה חֲטָאָה גְדֹלָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם אֱלֹהֵי זָהָב" (שמות לב, לא), הרי שהזכיר משה מי הם שחטאו. (חוקת היום - ויעויין שם שפירש את הירושלמי אחרת).
המשנה מציינת שהצוק שממנו נדחף השעיר אל מותו היה במרחק של תשעים ריס מירושלים, כלומר בין 12 ל-14 קילומטר. הועלו מספר השערות לגבי מקום הצוק - חלקן דבקות במרחק המצוין במשנה, וחלקן רחוקות יותר, והידועה שבהן היא הר מונטר, המכונה כיום "הר עזאזל" בשל כך. חלק מההצעות, כמו סרטבה וצוקי נחל מכמש מתאימות יותר לשילוח מהמשכן בשילה. בתרגום יונתן הנוסח הוא "דהוי בית הרודי", ולפיו יש שהציעו לזהות את העזאזל עם ההרודיון. כמו כן, יש שהציעו לזהות את צוק העזאזל עם האתר "צוקא" שבנחל תקוע, וזאת על פי דברי הרב והחוקר אשתורי הפרחי מראשית המאה ה-14: "מירושלים לעזאזל כשלוש שעות, וחלחול ותקוע שם סמוכים". הכוונה בחלחול זו אינה לחלחול הידועה שמצפון לחברון, אלא למרחב מדברי כעשרה ק"מ דרומית מזרחית לתקוע, המכונה עד ימינו בשם "חלחול אלכביר" (חלחול הגדולה).
אבי ששון הציע לזהות את מקום הצוק על סמך מיקומו של "בית חדודו" הנזכר במשנה כנמצא על הדרך לעזאזל, במרחק של שלושה מיל מירושלים. הצעת זיהוי אחת של "בית חדודו" היא ב"עין חוּד" שבאלעיזריה. לפי הצעה זו, מיקום העזאזל הוא בחאן אל חתרורה, צוק סמוך למעלה אדומים. ייתכן ששמו של המקום בערבית, "חתרורה", נגזר מהמילה "חתור", שמשמעה "ארץ גזרה" - מיקום השילוח בתורה.
יהודה אליצור הציע כי הנוסח המקורי של המשנה אינו "בית חדודו" (בדפוסים) או "בית חרורו" (בכתבי יד משובחים של המשנה), אלא "בית חרודן". בהתאם לכך, הלה הציע לזהות את האתר הקדום הנזכר בדרך לעזאזל עם חורבה הקרויה עד ימינו בשם "ח'רבת חרד'אן", המצויה כ-5 ק"מ דרומית מזרחית לירושלים, שהם כשלושה מיל רומיים, בהתאם לתיאור במשנה. זאת, כאשר השם "חרודן" נזכר בשטר כתובה יהודי עתיק שנמצא במדבר יהודה.
יואל אליצור: לאחר שעומדים שני השעירים לפני אהרן, נבחר אחד מהם ללכת אלא ארץ גזירה לעזאזל המדברה. היכן הוא מקום זה?
העזאזל שאליו שלחו את השעיר בזמן הבית ובו השליכוהו נקרא בלשון המשנה 'צוֹק'. מקומו של צוק זה היה ככל הנראה דרומית-מזרחית לירושלים.
החוקר גוסטף דלמן הפנה את תשומת הלב למקור נוצרי - חיי ח'ריטון (מהמאה הרביעית לספירת הנוצרים) - בו מתואר כך:
"... והלך לחלק אחר של המדבר, למקום הרחוק פחות או יותר ארבע עשרה סטדיות מתקוע, כך נקראת אחוזה מסוימת... ובכן, יסד ח'ריטון גם במקום זה לַאורה קדושה Suka"
14 סטדיות הן בערך 2.5 ק"מ. חורבות המנזר, ובקרבתם המעיין הקטן והמערה התלויה שבה חי ח'ריטון עצמו, ידועים היטב כיום ונחקרו מבחינה ארכיאולוגית. מקומם מתחת לישוב תקוע ובמרחק 2.8 ק"מ צפונית מזרחית לתקוע העתיקה בצוקי נחל תקוע.
דלמן סבור שSuka אינו אלא צוקא - הצוק, מקום השלכת השעיר, שנשתמר במסורת המקומית מאז ימי הבית. הוא משער שהיה זה שם טריטוריאלי שהתייחס לאיזורי המצוקים העליונים של נחלי תקוע ודרגות, והוא מפנה למקורות נוצריים אחרים של הנזירים במדבר יהודה, המזכירים שמות של שני חבלים נוספים במדבר יהודה.
סביבתו של המנזר עצמו, כיום בקטע הואדי שבין הישובים תקוע ונוקדים אינה די מדברית, ומסתבר שהשלכת השעיר היתה במצוקים מזרחיים יותר במרחב...
באמונתו כתב:אִיךְ-מֶיְין כתב:סו.
במשנה: בא לו אצל שעיר המשתלח, וסומך שתי ידיו עליו, ומתודה. וכך היה אומר: אנא השם חטאו, עוו, פשעו לפניך עמך בית ישראל.
ובירושלמי כאן הלכה ב' "תני בר קפרא עוו פשעו חטאו, שלא להזכיר גניין של ישראל" ופרשו הקרבן העדה (בפירוש הראשון) והפני משה: "כלומר סתם אמר, ולא סיים עמך בית ישראל, שלא להזכיר גנותן של ישראל"
וקשה על פירוש זה מפסוקים: "וְסָמַךְ אַהֲרֹן אֶת שְׁתֵּי יָדָיו עַל רֹאשׁ הַשָּׂעִיר הַחַי וְהִתְוַדָּה עָלָיו אֶת כָּל עֲוֹנֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאֶת כָּל פִּשְׁעֵיהֶם לְכָל חַטֹּאתָם וְנָתַן אֹתָם עַל רֹאשׁ הַשָּׂעִיר וְשִׁלַּח בְּיַד אִישׁ עִתִּי הַמִּדְבָּרָה" (ויקרא טז, כא) ומשמע: שצריך להזכיר בוידויו עוונות בני ישראל, וכן מפסוק: "וַיָּשָׁב מֹשֶׁה אֶל ה' וַיֹּאמַר אָנָּא חָטָא הָעָם הַזֶּה חֲטָאָה גְדֹלָה וַיַּעֲשׂוּ לָהֶם אֱלֹהֵי זָהָב" (שמות לב, לא), הרי שהזכיר משה מי הם שחטאו. (חוקת היום - ויעויין שם שפירש את הירושלמי אחרת).
לכאורה, הרי כך היה אומר: אנא השם! חטאו, עוו, פשעו לפניך עמך בית ישראל. אנא השם! כפר נא לחטאים ולעונות ולפשעים שחטאו, ושעוו, ושפשעו לפניך עמך בית ישראל, ככתוב בתורת משה עבדך לאמר, כי ביום הזה יכפר עליכם, לטהר אתכם מכל חטאתיכם, לפני ה' תטהרו.
ממילא מזכיר כ"ג "עמך בית ישראל" בווידויו, בבקשת כפרתם, ולכן ס"ל לבר קפרא שאין סיבה להרבות ולהזכיר גנותם פעמיים, ולפיכך לא מסיים "עמך בית ישראל" בראשונה.
"העם הזה" היינו הערב רב.
[וכ"כ בתוס' הרא"ש].אם תאמר למה ידחה הבאת הלשון חוץ לתחום וכי הוי זה כמו דחיית השעיר בשבת וטומאה ויש לומר] שאין מביאין אותו ביום הכפורים שכבר הביאו אותו מאתמול אי נמי על ראש שעיר מביאין אותו דמחמר כלאחר יד הוא.
ולכאורה נראה להביא ראיה דאיסור מחמר אינו נוהג ביוה"כ מדאמרינן ביומא דף ס"ז בראשונה היו קושרין לשון של זהורית כו' התקינו שיהיה קושרין אותו חציו בסלע וחציו בין קרניו ומשמע דעל ראש השעיר היו מביאים אותו וכדמשמע לעיל דף מ"א ע"ב דקאמר של שעיר המשתלח דבעי חליקה בעי שיעור ע"ש ואם כן קשה כיון דמשמע דהך דלשון זהורית שהביא עמו למדבר אינו מן הדין שהרי מתחלה היו קושרין אותו על פתח האולם רק לפי שהיו עצבין התקינו שיהיו חולק כו' ואיך מתקני רבנן מלתא כי האי דאית ביה איסור דאורייתא שעובר בלאו דמחמר. וע"כ לומר דאיסור מחמר אינו נוהג ביוה"כ ופשיטא שאין סברא לומר דעביד כדאמרינן בשבת כשהוא מהלך מניחו עליה כיון שהיה הצוק רחוק מהלך עשרה מילין ולא יספיק לו כל היום אם יעשה כן, ואין לומר דהתם היינו טעמא דלא חיישינן למחמר לפי שאין השעיר שלו אלא של מוקדשין, זה אינו דדוקא לענין שביתת בהמתו אין איסור רק בשלו, אבל לענין מחמר אפילו בבהמת חבירו אסור כמ"ש הר"ן פ"ק דע"ז וכ"כ הריב"ש בתשובה והביאו המ"א סימן רס"ו.
מיהו אין להוכיח מכאן מדברי הת"י דס"ל כהר"ן דלאו דמחמר הוא אף בבהמה שאינה שלו. ממ"ש הכא דבשעיר המשתלח שייך מחמר. די"ל דכיון דהשעיר הוא של הציבור ה"ל כבהמה של שותפין דשייך איסור מחמר לכ"ע. ואף דלר"ש בספ"ק דשבועות אין להכהנים חלק בכפרת שעיר המשתלח. מ"מ הא מבואר במתניתין דזימנין שהיה ישראל מוליכו. וגם דהתוספות בעי לשנויי נמי לרבנן דר"ש כו').
לכאורה נראה דכל האי סברא דשלא כדרך שייך לומר היכא דאיירי דמלאכה דידיה דהיינו מחמר שהוא עושה כאן המלאכה ובזה שייך לומר כיון דלא הוה כדרך לאו מעשה המלאכה הוה. אמנם כשאנו באים לדון מדין שביתת בהמתו ומדין מלאכת הבהמה לא שייך לומר בזה שלא כדרך לאו מלאכה דלגבי מלאכת הבהמה איירי ובמלאכת הבהמה לא שייך האי מילתא דכדרך ושלא כדרך, ולעולם אין כאן שביתת בהמתו. וצ"ל דכל קושיתו כאן לא היתה אלא מצד מחמר וע"ז קתריץ שפיר דלא הוה כדרך אי תחבו שלא כדרך. אבל מצד שביתת בהמתו לא אמרי הכא כלל, דלאו בהמתו הוה דהוה בהמת הקדש ולא קעבר כלל על שביתת בהמתו אלא מצד מחמר דזה שייך גם בבהמת חבירו, וע"ז קמתרץ שפיר.
ולדעתי הפירוש הנכון כרש"י ז"ל ושפיר הו"א דהמלוין נמי טעונים כיבוס בגדים. דהתם בסיפא איפלגו ר"י ור' יוסי ור"ש מאימתי מטמא בגדים דר"י סבר משיצא חוץ לחומת ירושלים ור"ש סבר זורקו בבת ראש ומטמא בגדים, והיינו טעמיי' דר"ש סבר דמשלח פירושו הדוחפו לצוק וזה אינו אלא בשעת דחיפה ור"י סבר דמשלח פירושו מלוה שמלוה את השעיר על דרכו המדברה כדכתיב ואברהם הלך עמם לשלחם שפירושו ללוותם כדפירש"י התם. וכ"ה בחי' המאירי במשנה שם וז"ל משיצא חוץ לחומת ירושלים כו' דכתיב והמשלח כלומר משהתחיל להיות משלח ר"ל מלוה והשלוח מתחיל משיצא מחומת העיר שכל שהוא בתוך העיר אינו קרוי לויה כו', ור"ש אומר משעת דחייתו לצוק מפני שהוא מפרש משלח לשון זריקה עכ"ל... ולכן לר"י דמשלח היינו מלוה הו"א דמלוה את המשלח נמי מטמא בגדים משום דאיהו מקרי נמי משלח, וממעטינן לי' משום דמשלח את השעיר כתיב ולא משלח [כלומר מלוה] את המשלח.
מחולת המחנים כתב:ויש לעיין קצת מפני מה לא נזכר בגמרא גם פרה אדומה?
מחולת המחנים כתב:יומא דף ס"ז ע"ב "את חוקותי תשמרו - דברים שהשטן משיב עליהן, ואלו הן: אכילת חזיר ולבישת שעטנז וחליצת יבמה וטהרת מצורע ושעיר המשתלח, ושמא תאמר מעשה תוהו הם ת"ל אני ה', אני ה' חקקתיו ואין לך רשות להרהר בהן".
רש"י בפרשתן (במדבר י"ט ב') "זאת חוקת התורה - לפי שהשטן ואומות העולם מונין את ישראל לומר מה המצוה הזאת ומה טעם יש בה, לפיכך כתב בה חקה, גזירה היא מלפני ואין לך רשות להרהר אחריה".
ויש לעיין קצת מפני מה לא נזכר בגמרא גם פרה אדומה?
אTKH כתב:סה:
בגמ' מבואר דמשכחת לה שעיר שהופרש ליוהכ"פ זה, ואבד, דיכול להביאו ליוהכ"פ אחר, וכדעת רבי דלא עברה שנתו, מפני דמונין שנה תמימה למנין שנות החמה, עיי"ש. וברש"י (דף סו ע"א ד"ה ואם), כתב וז"ל, כגון שהקדישו ביום שמיני ללידתו בערב יום הכיפורים, וכו' עכ"ל.
והק' הלומדים מדוע לא העמיד רש"י דיום הכפורים עצמו היה יום השמיני ללידתו, וצ"ע.
ויש שר"ל דאסור להקדיש בשבת ויו"ט. ואינו נכון, דבגמ' בשבת (דף קמח ע"ב), אמר רבי יוחנן מקדיש אדם פסחו בשבת וחגיגתו ביו"ט. וכ"פ הרמב"ם להלכה בהל' שבת פכ"ג הי"ד. וז"ל, ומקדיש אדם פסחו בשבת וחגיגתו ביום טוב שזו מצות היום היא, עכ"ל. [וכן בהל' קרבן פסח פ"א הי"ט, עיי"ש].
אTKH כתב:סה:
בגמ' מבואר דמשכחת לה שעיר שהופרש ליוהכ"פ זה, ואבד, דיכול להביאו ליוהכ"פ אחר, וכדעת רבי דלא עברה שנתו, מפני דמונין שנה תמימה למנין שנות החמה, עיי"ש. וברש"י (דף סו ע"א ד"ה ואם), כתב וז"ל, כגון שהקדישו ביום שמיני ללידתו בערב יום הכיפורים, וכו' עכ"ל.
והק' הלומדים מדוע לא העמיד רש"י דיום הכפורים עצמו היה יום השמיני ללידתו, וצ"ע.
ויש שר"ל דאסור להקדיש בשבת ויו"ט. ואינו נכון, דבגמ' בשבת (דף קמח ע"ב), אמר רבי יוחנן מקדיש אדם פסחו בשבת וחגיגתו ביו"ט. וכ"פ הרמב"ם להלכה בהל' שבת פכ"ג הי"ד. וז"ל, ומקדיש אדם פסחו בשבת וחגיגתו ביום טוב שזו מצות היום היא, עכ"ל. [וכן בהל' קרבן פסח פ"א הי"ט, עיי"ש].
מכלל דקריאה לאו עבודה היא. מדלא בעינן שימסרנה לציבור לכל הפחות. ועוד דאצטלית אינו כתונת וחלוק כפירוש רש"י, אלא הוא כמו סדין להתעטף בה כמו אדרת שנער איצטלא דמילתא בסנהדרין ואיצטלא דפרסוה אמיתנא וכן היה לבוש איצטלא בת מאה וכן נותנין לו כל ימות הרגל ולאיצטלתו. וכן תרגם ירושלמי דויקח שם ויפת את השמלה משמע שהוא כעין סדין ולא חלוק וכתונת. ולכאורה משמע שאינו בגדי כהונה בזה הענין.
שמואל דוד כתב:סו:
לא מפני שהפליגן בדברים אלא שלא אמר דבר שלא שמע מפי רבו.
ק״ק א״כ למה לא אמר להם ״לא שמעתי״ (וכדאשכחן באמת שהשיב כן בפ״ט דנגעים)?
מיללער כתב:סו:איתמר רב ולוי חד אמר זיבח וקיטר בסייף וכו' ופירש"י שזביחה והקטרה לעבוד"ז הם עבודות שחייבין עליהם מיתת בית דין ולפיכך מיתתן היתה בידי אדם, ואע"פ שמיתתן בסקילה הם בעגל הומתו בסייף שעדיין לא נתפרשו להן ארבע מיתות בי"ד ונידונו במיתת בני נח שכל מיתתן בסייף.
והקשה המהרש"א בח"א שתי קושיות על רש"י, חדא שכבר היה אחר מתן תורה ולא היו בני נח, ועוד גם אם לא נתפרש להם ד' מיתות היה לו למשרע"ה לשאול באיזה מיתה ידונו כמו שמצינו במקושש ונשאר בצ"ע.
והרש"ש כתב ע"ז דאישתמיטתיה להמהרש"א דברי חז"ל בויקרא רבא (ויקרא א, א) אמר ר' אלעזר אע"פ שניתנה תורה לישראל מסיני, לא נענשו עליה עד שנשנית באוהל מועד.
ולכאורה הרש"ש לא ביאר כוונתו לגמרי, ראשית שבמדרש מבואר שלגמרי לא נענשו על דברי תורה עד שנשנית באוה"מ, והכא הרי חזינן דנענשו, ועוד מה יענה על הקושיא השנייה במהרש"א דלמה לא שאל באיזה מיתה ידונו כמו במקושש.
ויש ליישב עפ"י פירושו של העץ יוסף שם במדרש שהקשה ממעשה העגל ומקושש והמקלל שנענשו אף קודם שנשנה באוהל מועד, ופירש שהמדרש לא מיירי אלא על עונשים של קיום שאר מצוות אבל על עבירות חמורות כמו חטא עבודה זרה או מקלל שכפר בעיקר נענשו תיכף אחר מתן תורה, ועל המקושש תירץ שהיתה הוראת שעה כמ"ש בגמרא סנהדרין (פ:)
אולי יש להוסיף שבעצם לא נתפרש להם לישראל עדיין עונשין שבאיסורי תורה כמ"ש במדרש, אבל אלו העבירות שגם בן נח חייב בה לא יצאו מכלל בן נח לעונשין עד שיתפרט להם עונשין של בני ישראל באוהל מועד, ולכן בעבודה זרה דנו להם בדין בני נח כמ"ש רש"י ולא שאל משרע"ה באיזה מיתה ידונם שעד שלא נתחדשה עונשם של ישראל נשאר עליהם עונשם של בני נח, משא"כ במקושש שבן נח אינו מצווה על השבת, לפיכך שאל משה באיזה מיתה ידונו.
באמונתו כתב:שמואל דוד כתב:סו:
לא מפני שהפליגן בדברים אלא שלא אמר דבר שלא שמע מפי רבו.
ק״ק א״כ למה לא אמר להם ״לא שמעתי״ (וכדאשכחן באמת שהשיב כן בפ״ט דנגעים)?
באמת, כן הקשה המהרש"א [חדושי אגדות]: גם למה לא הוה זה הפלגת דברים, דלא היה לו לומר אלא שלא שמע מרבו... וע"ש תירוצו.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 108 אורחים