מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מסכת שבת - פרק מפנין

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסכת שבת דף קכט.

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 15, 2020 5:26 pm

איתן נוי כתב:1. שמואל, ביומא דעבד מילתא, הקזה, עבדי ליה בביתיה תבשילא דטחלי, מאכל שעשוי מטחול והוא משופע בדם.
2. מדוע לא אכל כבד שהוא הכי משופע בדם כדאיתא בשו"ע (הל' מליחה סי' עג ס"א): "הכבד, יש בו ריבוי דם. לפיכך לכתחלה אין לו תקנה לבשלו ע"י מליחה, אלא קורעו שתי וערב ומניח חיתוכו למטה, וצולהו, ואחר כך יכול לבשלו. וכו'.
3. משא"כ הטחול, (שם סי' עד ס"א): "הטחול, אף על פי שיש בו מראה אדמומית ונראה כרבוי דם, דינו כשאר בשר [וצריך מליחה]. וכו'.

אולי בגלל שהכבד נאכל דווקא צלוי, משא"כ הטחול שנאכל כמות שהוא ע"י מליחה, ונשאר בו יותר דם?

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 15, 2020 5:31 pm

אהרן תאומים כתב:אפשר בבקשה מקור ל"קיימא לן איסורי הנאה - מוקצה" באופן גורף?

שו"ע הרב סימן שח, סעיף ט. ולא ידוע לי האם יש מי שחולק בזה, אך הדעת נוטה לכך, שהרי דבר האסור בהנאה - אינו ראוי לכלום, ומדוע לא יהיה מוקצה?!
אהרן תאומים כתב:חוץ מזה מים מגולים זה לא איסור הנאה זה איסור אכילה מפני סכנה, אםשר להשקות איתם פרחים ועוד שימושים

לדעת רבי שמעון שאסור להשהותם - הוי כמו איסורי הנאה. וזו בדיוק המחלוקת בינו לבין חכמים, שלפי חכמים הם ראויים לחתול, ולכן הם לא אסורים בהנאה, ולכן הם לא מוקצה.
(ומה שכתבת שראויים להשקייה - זה לא רלוונטי בשבת)

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת דף קכט.

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 15, 2020 5:56 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:1. שמואל, ביומא דעבד מילתא, הקזה, עבדי ליה בביתיה תבשילא דטחלי, מאכל שעשוי מטחול והוא משופע בדם.
2. מדוע לא אכל כבד שהוא הכי משופע בדם כדאיתא בשו"ע (הל' מליחה סי' עג ס"א): "הכבד, יש בו ריבוי דם. לפיכך לכתחלה אין לו תקנה לבשלו ע"י מליחה, אלא קורעו שתי וערב ומניח חיתוכו למטה, וצולהו, ואחר כך יכול לבשלו. וכו'.
3. משא"כ הטחול, (שם סי' עד ס"א): "הטחול, אף על פי שיש בו מראה אדמומית ונראה כרבוי דם, דינו כשאר בשר [וצריך מליחה]. וכו'.

אולי בגלל שהכבד נאכל דווקא צלוי, משא"כ הטחול שנאכל כמות שהוא ע"י מליחה, ונשאר בו יותר דם?

שומנא בעלמא הוא.. עיין חולין קיא.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 15, 2020 7:59 pm

שמואל דוד כתב:אין הרפואה לאכול ״דם״ הרפואה לאכול סומקא. סומקא היינו טחלי. גם יין אינו דם ומ״מ מועיל.


הרפואה היא ודאי אך ורק בכדי להשלים את הדם שכל כך נחסר ולכן מדוע שלא יאכל דווקא את הכבד שהוא יותר משופע בדם וכנ"ל?
יש עוד המון פירות ותבלינים בגוון אדום אין שום עניין להחזיר את הצבע האדום אלא דווקא דם.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 15, 2020 8:00 pm

יש דם ביין? אלא בודאי העיקר האדמימות משום סומקא חלף סומקא!

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 15, 2020 8:14 pm

שמואל דוד כתב:יין מרבה דם? אלא סומקא חלף סומקא!


כן בודאי שיין מרבה דם. מה שייך צבע? יצא דם צריך לחזור דם.
הצבע רק מורה ע"כ שנחסר המון דם. אזיל סומקא ואתי חיוורא

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 15, 2020 8:19 pm

לא הבנתי, מדוע יין מרבה דם, האם יש דם ביין? עיין מהרש״א בח״א שכתב יין אדום, ופשוט שהכוונה סומקא חלף סומקא לצבע אדום. וע״ע פשט הש״ס.
04DF4D0A-22B1-49F8-BF1C-7B60E6A9FA46.jpeg
04DF4D0A-22B1-49F8-BF1C-7B60E6A9FA46.jpeg (61.09 KiB) נצפה 3949 פעמים

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 15, 2020 8:24 pm

לפי דבריך הול״ל דם חלף דם!
ע״ע שוטנשטיין:
72E598DE-3A50-4C60-9FFE-9A99EA3F822D.jpeg
72E598DE-3A50-4C60-9FFE-9A99EA3F822D.jpeg (307.82 KiB) נצפה 3946 פעמים

AE7A082E-1559-4C1B-848E-9CB102A8E9DD.jpeg
AE7A082E-1559-4C1B-848E-9CB102A8E9DD.jpeg (358.25 KiB) נצפה 3946 פעמים

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 15, 2020 8:25 pm

שמואל דוד כתב:לא הבנתי, מדוע יין מרבה דם, האם יש דם ביין? עיין מהרש״א בח״א שכתב יין אדום, ופשוט שהכוונה סומקא חלף סומקא לצבע אדום. וע״ע פשט הש״ס.
04DF4D0A-22B1-49F8-BF1C-7B60E6A9FA46.jpeg

לא הבנתי מה אתה מוכיח מהמהרש"א. הוא כותב משהו אחר: שיין טוב ומועיל לטחול ובני מעיים.
ואגב בביאור של בעל החברותא הבין פשט ג"כ "מאכל שעשוי מטחול והוא משופע בדם" וזה פשט הגמ'.
שוטנשטיין ביאר את רש"י איך שנראה לו. בפשט רש"י אין שום איזכור של ענין 'הצבע' בדווקא אלא המטרה היא להשלים את הדם שנחסר מההקזה. מה איכפת לי מהצבע.
ונניח שהאיש שהקיזו לו דם הוא שחום ומאוד כהה גם כאן תכריח שהצבע זה הבעיה?
מחלוקת שוטנשטיין והחברותא.
נערך לאחרונה על ידי איתן נוי ב ד' יולי 15, 2020 8:29 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 15, 2020 8:28 pm

מדוע נקט המהרש״א יין אדום? אלא פשוט שכוונת הגמרא אדום חלף אדום ולא דם חלף דם. וכבר הבאתי גמרא מפורשת בחולין קיא. שה׳דם׳ הנמצא בטחול שומנא בעלמא הוא!

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 15, 2020 8:31 pm

נראה שיין הוא גם מרבה דם או יתכן שבמקומות בהם היו, מה שהיה מצוי יותר הוא יין/טחול ולא כבד.
מעניין לחזק העניין עם ראיות שונות.
חזק ואמץ.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 15, 2020 8:33 pm

D22E6536-DFAB-463F-8A76-56F2E8A5E66B.jpeg
D22E6536-DFAB-463F-8A76-56F2E8A5E66B.jpeg (63.97 KiB) נצפה 3941 פעמים

יבוא השלישי ויכריע ביניהם...

אגב, עדיין לא הסברת מדוע כתב המהרש״א יין אדום, ומדוע נקט הגמרא סומקא (אדום) חלף סומקא ולא דם חלף דם.

וע״ע ספר פתח הדעת במסך הפתח יורה דעה סימן עד מש״כ בזה.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' יולי 15, 2020 9:50 pm

עזריאל ברגר כתב:
אהרן תאומים כתב:אפשר בבקשה מקור ל"קיימא לן איסורי הנאה - מוקצה" באופן גורף?

שו"ע הרב סימן שח, סעיף ט. ולא ידוע לי האם יש מי שחולק בזה, אך הדעת נוטה לכך, שהרי דבר האסור בהנאה - אינו ראוי לכלום, ומדוע לא יהיה מוקצה?!
אהרן תאומים כתב:חוץ מזה מים מגולים זה לא איסור הנאה זה איסור אכילה מפני סכנה, אםשר להשקות איתם פרחים ועוד שימושים

לדעת רבי שמעון שאסור להשהותם - הוי כמו איסורי הנאה. וזו בדיוק המחלוקת בינו לבין חכמים, שלפי חכמים הם ראויים לחתול, ולכן הם לא אסורים בהנאה, ולכן הם לא מוקצה.
(ומה שכתבת שראויים להשקייה - זה לא רלוונטי בשבת)

החיבור בין איסור מחמת "סכנתא" לאיסור הנאה אינו מוכח משום מקום כרגע, ומה שהתכוונתי שזה ראוי להשקיה, כמוהו גם לרחוץ רגליים, אבל הרעיון הוא שאין כאן איסור הנאה, אלא איסור לאכול מחמת הסכנה וע"ז מוסיף רשב"כ שלא להשהותן כלל מפני הסכנה, ועדיין זה יכול להיות לא מוקצה

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' יולי 15, 2020 10:18 pm

אהרן תאומים כתב:ועדיין זה יכול להיות לא מוקצה

יכול להיות.
מסברא יש מקום לשני הצדדים.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' יולי 15, 2020 10:27 pm

עזריאל ברגר כתב:
אהרן תאומים כתב:ועדיין זה יכול להיות לא מוקצה

יכול להיות.
מסברא יש מקום לשני הצדדים.

וא"כ הדרה קושיא לדוכתיה מדוע מפרשי הש"ס החדשים כולם נקטו כדבריכם, ובשו"ע לא מוזכר מזה כלום

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 15, 2020 10:51 pm

שמואל דוד כתב:
D22E6536-DFAB-463F-8A76-56F2E8A5E66B.jpeg

יבוא השלישי ויכריע ביניהם...

אגב, עדיין לא הסברת מדוע כתב המהרש״א יין אדום, ומדוע נקט הגמרא סומקא (אדום) חלף סומקא ולא דם חלף דם.

וע״ע ספר פתח הדעת במסך הפתח יורה דעה סימן עד מש״כ בזה.

1. כתבתי לעיל. שככל הנראה כל אחד מה שהיה זמין לו יותר או יותר בזול. או שמא כל אחד ידע מה משפיע על גופו באופן שונה
2. נ"ל בס"ד הגמ' לא נקטה דם חלף דם מסיבה פשוטה שהרי לא יתכן שאדם ישתה דם. לכן נקטה את הצבעים המקבילים. ועוד: הגמ' נקטה צבע שהוא המראה הנראה על גוף האדם בפניו ובכל גופו לאחר ששותה/אוכל מהטחול,כבד,יין וכה"ג.
אגב: יש עוד המון מאכלים שמרבים את הדם (בנננות [עי' ספר דרך צדיקים מהמעשה עם הילד ור' מרדכי שרעבי],קפה,קקאו/שוקולד ועוד ועוד) אך ככל הנראה המאכלים שמשפיעים יותר הם אלו שגם צבעם כצבע הדם.
3. מי זה השלישי?
4. לא ראיתי את המסך הנ"ל נשמח שתביא המקור לכאן לרווחת החכמים.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 15, 2020 10:56 pm

אהרן תאומים כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אהרן תאומים כתב:אפשר בבקשה מקור ל"קיימא לן איסורי הנאה - מוקצה" באופן גורף?

שו"ע הרב סימן שח, סעיף ט. ולא ידוע לי האם יש מי שחולק בזה, אך הדעת נוטה לכך, שהרי דבר האסור בהנאה - אינו ראוי לכלום, ומדוע לא יהיה מוקצה?!
אהרן תאומים כתב:חוץ מזה מים מגולים זה לא איסור הנאה זה איסור אכילה מפני סכנה, אםשר להשקות איתם פרחים ועוד שימושים

לדעת רבי שמעון שאסור להשהותם - הוי כמו איסורי הנאה. וזו בדיוק המחלוקת בינו לבין חכמים, שלפי חכמים הם ראויים לחתול, ולכן הם לא אסורים בהנאה, ולכן הם לא מוקצה.
(ומה שכתבת שראויים להשקייה - זה לא רלוונטי בשבת)

החיבור בין איסור מחמת "סכנתא" לאיסור הנאה אינו מוכח משום מקום כרגע, ומה שהתכוונתי שזה ראוי להשקיה, כמוהו גם לרחוץ רגליים, אבל הרעיון הוא שאין כאן איסור הנאה, אלא איסור לאכול מחמת הסכנה וע"ז מוסיף רשב"כ שלא להשהותן כלל מפני הסכנה, ועדיין זה יכול להיות לא מוקצה

אגב, אי אפשר לרחוץ רגליו עם מים מגולים עיין רש״י עבודה זרה ל:

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 15, 2020 11:05 pm

איתן נוי כתב:
שמואל דוד כתב:
D22E6536-DFAB-463F-8A76-56F2E8A5E66B.jpeg

יבוא השלישי ויכריע ביניהם...

אגב, עדיין לא הסברת מדוע כתב המהרש״א יין אדום, ומדוע נקט הגמרא סומקא (אדום) חלף סומקא ולא דם חלף דם.

וע״ע ספר פתח הדעת במסך הפתח יורה דעה סימן עד מש״כ בזה.

1. כתבתי לעיל. שככל הנראה כל אחד מה שהיה זמין לו יותר או יותר בזול. או שמא כל אחד ידע מה משפיע על גופו באופן שונה
2. נ"ל בס"ד הגמ' לא נקטה דם חלף דם מסיבה פשוטה שהרי לא יתכן שאדם ישתה דם. לכן נקטה את הצבעים המקבילים. ועוד: הגמ' נקטה צבע שהוא המראה הנראה על גוף האדם בפניו ובכל גופו לאחר ששותה/אוכל מהטחול,כבד,יין וכה"ג.
אגב: יש עוד המון מאכלים שמרבים את הדם (בנננות [עי' ספר דרך צדיקים מהמעשה עם הילד ור' מרדכי שרעבי],קפה,קקאו/שוקולד ועוד ועוד) אך ככל הנראה המאכלים שמשפיעים יותר הם אלו שגם צבעם כצבע הדם.
3. מי זה השלישי?
4. לא ראיתי את המסך הנ"ל נשמח שתביא המקור לכאן לרווחת החכמים.

השלישי שהבאתי הוא ביאורי רש״י (מתיבתא).
ספר פתח הדעת נמצא בהברובוקס ואיני יודע איך עושים קישור.

אין טעם לגלגל החוזר; מלשון הגמרא ׳סומקא חלף סומקא׳ וגם מהאוכלים (טחול) והמשקין (יין אדום) שאכלו ושתו מוכח שכוונתם לאוכל בצבע אדום חלף אדום ולא דם חלף דם וא״כ אין מקום לקושייתך מדוע לא אכל כבדא, אולם עי׳ בספר האר עינינו שבאמת העיר כמו שהערת שמדוע לא אכל כבדא וע״ש מש״כ בזה. אבל הנלענ״ד כתבתי.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי איתן נוי » ד' יולי 15, 2020 11:10 pm

שמואל דוד כתב:
איתן נוי כתב:
שמואל דוד כתב:
D22E6536-DFAB-463F-8A76-56F2E8A5E66B.jpeg

יבוא השלישי ויכריע ביניהם...

אגב, עדיין לא הסברת מדוע כתב המהרש״א יין אדום, ומדוע נקט הגמרא סומקא (אדום) חלף סומקא ולא דם חלף דם.

וע״ע ספר פתח הדעת במסך הפתח יורה דעה סימן עד מש״כ בזה.

1. כתבתי לעיל. שככל הנראה כל אחד מה שהיה זמין לו יותר או יותר בזול. או שמא כל אחד ידע מה משפיע על גופו באופן שונה
2. נ"ל בס"ד הגמ' לא נקטה דם חלף דם מסיבה פשוטה שהרי לא יתכן שאדם ישתה דם. לכן נקטה את הצבעים המקבילים. ועוד: הגמ' נקטה צבע שהוא המראה הנראה על גוף האדם בפניו ובכל גופו לאחר ששותה/אוכל מהטחול,כבד,יין וכה"ג.
אגב: יש עוד המון מאכלים שמרבים את הדם (בנננות [עי' ספר דרך צדיקים מהמעשה עם הילד ור' מרדכי שרעבי],קפה,קקאו/שוקולד ועוד ועוד) אך ככל הנראה המאכלים שמשפיעים יותר הם אלו שגם צבעם כצבע הדם.
3. מי זה השלישי?
4. לא ראיתי את המסך הנ"ל נשמח שתביא המקור לכאן לרווחת החכמים.

השלישי שהבאתי הוא ביאורי רש״י (מתיבתא).
ספר פתח הדעת נמצא בהברובוקס ואיני יודע איך עושים קישור.

אין טעם לגלגל החוזר; מלשון הגמרא ׳סומקא חלף סומקא׳ וגם מהאוכלים (טחול) והמשקין (יין אדום) שאכלו ושתו מוכח שכוונתם לאוכל בצבע אדום חלף אדום ולא דם חלף דם וא״כ אין מקום לקושייתך מדוע לא אכל כבדא, אולם עי׳ בספר האר עינינו שבאמת העיר כמו שהערת שמדוע לא אכל כבדא וע״ש מש״כ בזה. אבל הנלענ״ד כתבתי.


כלומר שלשיטת הבנתך יש ענין לש"ס שיהיה לאדם המותש אחר הקזת הדם, צבע של סומק, וענין הדם כלל לא קשור!?
יעיין מר במיליה.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ד' יולי 15, 2020 11:16 pm

הענין למצוא אוכל או משקה לחזק אותו אחרי שהקיז דם. יין אדום אין לו שום שייכות לדם (למיעוט הבנתי) ומ״מ מצד שהוא אדום מועיל. (אולי ענין סגולי, לא יודע). ולכן ה״ה טחול מועיל משום שהוא אדום ולא משום שיש דם בטחול ופשוט ודו״ק.

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ד' יולי 15, 2020 11:52 pm

שמואל דוד כתב:אגב, אי אפשר לרחוץ רגליו עם מים מגולים עיין רש״י עבודה זרה ל:

יפה , אבל זה רק במקום חשש סדקים בין באצבעות וכד', בכל אופן הרעיון היכי תמצי של שימוש להוכיח שאין בו איסור הנאה

אשר ברא
הודעות: 223
הצטרף: ג' יולי 12, 2016 9:26 pm

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי אשר ברא » ה' יולי 16, 2020 2:17 am

אהרן תאומים כתב:זה חידוש גדול ומדוע לא הביאו בשו"ע בסימן ש"ח סעיף כ"ט, ונפק"ם לדינא כשמפנים שאריות אוכל שעדיין ראוים לאכילה ואוסף בכלי בשר ודגים ומתערבים זה יהיה מוקצה ואסור בטלטול מפני הסכנה שבאכילתם

כנראה כיון שנקטינן כת"ק.
כתב הרמב"ם ז"ל: חבית שנתגלית ואבטיח שנשברה, אע"פ שאינם ראויין לאכילה, נוטלן ומניחן במקום המוצנע. (טור סי' ש"ח)
כתב הרמב"ם חבית שנתגלית וכו' עד מטלטלין אותו בפכ"ו וכתב ה"ה שהוא תוספתא בפט"ו (ב"י)

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ה' יולי 16, 2020 2:21 am

ייש"כ כמדומני שאת התוספתא הזאת הסביר הח"ד

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' יולי 16, 2020 11:40 am

אהרן תאומים כתב:
עזריאל ברגר כתב:
אהרן תאומים כתב:ועדיין זה יכול להיות לא מוקצה

יכול להיות.
מסברא יש מקום לשני הצדדים.

וא"כ הדרה קושיא לדוכתיה מדוע מפרשי הש"ס החדשים כולם נקטו כדבריכם, ובשו"ע לא מוזכר מזה כלום

מה צריך להיות כתוב בשו"ע?
איזו הלכה חסרה לך?

(וכבר הזכירו לעיל שהלכה כת"ק)

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מסכת שבת דף קכט.

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' יולי 16, 2020 1:44 pm

איתן נוי כתב:1. שמואל, ביומא דעבד מילתא, הקזה, עבדי ליה בביתיה תבשילא דטחלי, מאכל שעשוי מטחול והוא משופע בדם.
2. מדוע לא אכל כבד שהוא הכי משופע בדם כדאיתא בשו"ע (הל' מליחה סי' עג ס"א): "הכבד, יש בו ריבוי דם. לפיכך לכתחלה אין לו תקנה לבשלו ע"י מליחה, אלא קורעו שתי וערב ומניח חיתוכו למטה, וצולהו, ואחר כך יכול לבשלו. וכו'.
3. משא"כ הטחול, (שם סי' עד ס"א): "הטחול, אף על פי שיש בו מראה אדמומית ונראה כרבוי דם, דינו כשאר בשר [וצריך מליחה]. וכו'.


ממה שכתב לי הגאון ר' נהוראי יוסף אוחנה שליט"א:
ס"ל כהירושלמי תרומות פ"י ה"ו, כרבי זעירא, וכפירוש הרא"ף שם, וכמ"ש בעלי תמר שם. וכ"ה ברוקח סימן תמח, ועוד.
אי נמי סבירא ליה כמו שכתבנו בפסקי רפואה (פרק יא, התרופות וכשרותם) בענין אכילת כבד, בהרחבה. ע"ש היטב, גם מבחינה הלכתית, וגם מבחינה רפואית שהוא מלא בויטמין A1, שבזמן חולשה לא טוב כ"כ לצורכו בכמות גדולה, משא"כ טחול שאין לו הגבלה. שנית, הטחול מכיל נוגדי דלקתיות כידוע, ובזמן החלשות הגוף אין לך טוב כדבר המחזק את המערכת החיסונית כטחול.
ויע"ל ואכמ"ל.

שמואל דוד
הודעות: 6703
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי שמואל דוד » ה' יולי 16, 2020 3:38 pm

אשמח אם מישהו יכול לפענח צפונות. אגב, האם יש לך האימייל שלו?

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מסכת שבת - פרק מפנין

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' יולי 16, 2020 8:38 pm

שמואל דוד כתב:אשמח אם מישהו יכול לפענח צפונות. אגב, האם יש לך האימייל שלו?

שלחתי לך בפרטי.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מסכת שבת דף קכט.

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' יולי 16, 2020 8:59 pm

עזריאל ברגר כתב:
איתן נוי כתב:1. שמואל, ביומא דעבד מילתא, הקזה, עבדי ליה בביתיה תבשילא דטחלי, מאכל שעשוי מטחול והוא משופע בדם.
2. מדוע לא אכל כבד שהוא הכי משופע בדם כדאיתא בשו"ע (הל' מליחה סי' עג ס"א): "הכבד, יש בו ריבוי דם. לפיכך לכתחלה אין לו תקנה לבשלו ע"י מליחה, אלא קורעו שתי וערב ומניח חיתוכו למטה, וצולהו, ואחר כך יכול לבשלו. וכו'.
3. משא"כ הטחול, (שם סי' עד ס"א): "הטחול, אף על פי שיש בו מראה אדמומית ונראה כרבוי דם, דינו כשאר בשר [וצריך מליחה]. וכו'.

אולי בגלל שהכבד נאכל דווקא צלוי, משא"כ הטחול שנאכל כמות שהוא ע"י מליחה, ונשאר בו יותר דם?

אז לא. תראה מה שהבאתי מהרב אוחנה עפ"י הרפוה, שאכל דווקא טחול ולא כבד מאחר וכבד הוא ממש רווי בדם וזה לא טוב מדאי.

איתן נוי
הודעות: 1781
הצטרף: ד' נובמבר 06, 2019 2:28 pm
שם מלא: k1100

Re: מסכת שבת דף קכט.

הודעהעל ידי איתן נוי » ה' יולי 16, 2020 9:02 pm

איתן נוי כתב:
איתן נוי כתב:1. שמואל, ביומא דעבד מילתא, הקזה, עבדי ליה בביתיה תבשילא דטחלי, מאכל שעשוי מטחול והוא משופע בדם.
2. מדוע לא אכל כבד שהוא הכי משופע בדם כדאיתא בשו"ע (הל' מליחה סי' עג ס"א): "הכבד, יש בו ריבוי דם. לפיכך לכתחלה אין לו תקנה לבשלו ע"י מליחה, אלא קורעו שתי וערב ומניח חיתוכו למטה, וצולהו, ואחר כך יכול לבשלו. וכו'.
3. משא"כ הטחול, (שם סי' עד ס"א): "הטחול, אף על פי שיש בו מראה אדמומית ונראה כרבוי דם, דינו כשאר בשר [וצריך מליחה]. וכו'.


ממה שכתב לי הגאון ר' נהוראי יוסף אוחנה שליט"א:
ס"ל כהירושלמי תרומות פ"י ה"ו, כרבי זעירא, וכפירוש הרא"ף שם, וכמ"ש בעלי תמר שם. וכ"ה ברוקח סימן תמח, ועוד.
אי נמי סבירא ליה כמו שכתבנו בפסקי רפואה (פרק יא, התרופות וכשרותם) בענין אכילת כבד, בהרחבה. ע"ש היטב, גם מבחינה הלכתית, וגם מבחינה רפואית שהוא מלא בויטמין A1, שבזמן חולשה לא טוב כ"כ לצורכו בכמות גדולה, משא"כ טחול שאין לו הגבלה. שנית, הטחול מכיל נוגדי דלקתיות כידוע, ובזמן החלשות הגוף אין לך טוב כדבר המחזק את המערכת החיסונית כטחול.
ויע"ל ואכמ"ל.

עוד 2 רעיונות מדוע שמואל לקח דווקא יין, ובפשט סומקא חלף סומקא:
1.בדרך אפשר, כדי לעזור לגוף לתרגם את הצבע האדום לדם
2.אולי חשש לאיסור אכילת כבד. (כה"ח (סופר) או"ח קנז,כח/ בא"ח ש"ש פרשת אחרי מות יא/ שו"ת משנה הלכות ג,סב/ שו"ת ישכיל עבדי ח יור"ד ט/ שו"ת 'פאת שדך' יורה דעה יט/ שו"ת תשובות והנהגות ה, רמג.) * ויש גם תוס' שאינני זוכר היכן. אשמח למי שיאיר עיני.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 150 אורחים