שמואל דוד כתב:צה:
רש"י ד"ה טהור מלקדש בו מי חטאת - טהור לאו דוקא אלא כמו טהר יומא (ברכות דף ב.) כלומר בטל לו מתורת כלי לענין מי חטאת.
לא הבנתי מש"כ רש"י "טהור לאו דוקא", הרי טהור דוקא רק שאין הפירוש כמו בכ"מ.
שמואל דוד כתב:צז.
רש"י ד"ה כמאן דמלי - מתוך שהוא חושך ומלא הבלא. מה כוונת רש"י במש"כ חושך, מה שייך חושך להא דמלי?
שמואל דוד כתב:קז.
רש״י ד״ה תחת כנפיו - תחת כנפי כסותו ואין יכול לצאת שננעל בפניו מאליו: יושב ומשמרו - כן ואינו צריך לפתוח לו חלון דאינו אלא שומר:
צ״ע ׳חלון׳ מאן דכר שמיה?
שמואל דוד כתב:יודע אני שיש מחלוקת בזה בחולין קכב אבל מדוע שינה רש״י בלשונו
משה-קנדה כתב:שבת דף קט. ד"ה כל הימים
האם יש משהוא שיכול לשפוך אור על המילים "זהו פירוש מטהר בזוחלין בכל מקום ואני לא שמעתיו כן"
על מה קאי רש"י?
אהרן תאומים כתב:קח: תיקצץ. ולא תגע שוב בעין או באוזן קודם נטילה: ורש"י מסביר את הלשון החריפה שעדיף שהיד תקצץ ולא תגע שוב בעין או באוזן, ולא כתב זאת על חוטם ופה משני טעמים שהם כאחד, א)עינים יש שנים ואוזניים שניים ואם נגע פעם אחת וסימא את עינו וחירש את אזנו עדיין יכול לנגוע שוב באוזן ובעין השני ולכן כאילו שעדיף שתקצץ מיד ועוד לפני נטילה ב) העניין להחמיר בעין ואוזן מאוד מפני שמזיקים בדרגה חזקה מאוד עיוורון וחרשות ויותר מובן שעדיף קציצת היד כביכול משא"כ חוטם ופה שעושה רק ריח רע והרי יש שיאמר שעדיף שהיד תישאר
משה-קנדה כתב:שבת דף קט. ד"ה כל הימים
האם יש משהוא שיכול לשפוך אור על המילים "זהו פירוש מטהר בזוחלין בכל מקום ואני לא שמעתיו כן"
על מה קאי רש"י?
פרנצויז כתב:משה-קנדה כתב:שבת דף קט. ד"ה כל הימים
האם יש משהוא שיכול לשפוך אור על המילים "זהו פירוש מטהר בזוחלין בכל מקום ואני לא שמעתיו כן"
על מה קאי רש"י?
עיי' זכרון יחזקאל (רבינוביץ) דף ט"ז, ד"ה והנה.
[ועיין עוד שו"ת רדב"ז חלק ח' סי' קמ"א עמ' צ"ב].
שמואל דוד כתב:קיב.
רש״י ד״ה חייסה על שערה - שמא תוציא בדוחק ותינתק שערה ודפסקיא נמי איכא לשנויי כה"ג מהו דתימא מחתא ליה דרך רגלה ויוצאה קמ"ל דלא עבדה הכי משום צניעותא
לא הבנתי איזה חסרון צניעות יש כאן. וצ״ב.
שמואל דוד כתב:קיג:
רש״י ד״ה שני שבלין לקטה - כשהיא רואה שני שבלין שנפלו מן ׳הקוצרים׳ לוקטתן אבל שלש שוכבות יחד אין לוקטתן דהכי היא מתניתין (פאה פ"ו משנה ה) שני שבלים לקט ג' אינו לקט:
עומדות - שבלים עומדות ׳ששכח בועז׳ לוקטת מעומד דשכחת קמה נמי הוי שכחה:
נופלות - אותן שנשרו מן ׳הקוצרים׳ לוקטת מיושב ואינה שחה ליטלן משום צניעות
פתח וסיים בקוצרים ובאמצע כתב בועז. הלא דבר הוא?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 116 אורחים