טלטול מן הצד
בשבת קכג. מובא שי' ר' נחמן ב"י שטלטול מן הצד (הוצאת צנון הטמון בעפר) אסור, ומקשי' משיטת ר' אלעזר בן תודאי בענין הוצאת תאנה מתבן דשרי (ופסקינן כוותיה), ותרצינן דרב נחמן הדר ביה. א"כ טלטול מה"צ מותר.
ובשבת קמא. מקשי' על שי' ר"נ הנ"ל תיובתא ממתני' דקש שע"ג המיטה מנענעו בגופו.
הראשונים (רמב"ן מג: ועוד) פירשו את ניעור מעות שע"ג הכר ואבן שע"פ החבית (מתני' שבת קמב:) כטלטול מן הצד דשרי, וכ"ה בתוס' קכג. לדמות הכל לענין בסיס, דאם הניח אסור בטלטול.
בשבת מג: פליגי רב ושמואל במת המוטל בחמה, לשמואל הופכו ממיטה למיטה, לרב אסור ואין לו היתר רק ע"י ככר או תינוק. ואוקמינן דפליגי בטלטול מן הצד (ומקשי' מפלוגתת ת"ק ור' יוסי בן יהודה אם מצילין את המת מן הדליקה, ודחינן דכו"ע טלטול מה"צ אסור ושאני התם דאדם בהול על מתו).
לכאו': א. אין לזה שייכות לניעור וטלטול מה"צ המבואר בסוגיית הנ"ל, דהכא לא איירי בניעור בעלמא, רק בהעברה דרך שינוי (ממיטה למיטה) ממקום למקום, ואין זה כסילוק בעלמא וכדו'. ב. לשמואל שהתיר, אין להוכיח ולדמות לשאר סוגיות טמה"צ, דהכא איירי במת, ושאני מת (דאפשר) שהתירו לו טלטול דרבנן מפני כבוד הבריות. והראיה: שלא הקשו בגמ' על פלוגתת רב ושמואל משאר טלטול, רק מ'מצילין את המת מפני הדליקה', דאיירי במת. ג. ולכך, את"ש דלא מייתי תיובתא וסיעתא ממתני' קנא. 'עושין כל צרכי המת סכין ומדיחין אותו, ובלבד שלא יזיז בו אבר. שומטין את הכר מתחתיו, ומטילין אותו על החול בשביל שימתין' דמוכח שהתירו טלטול מן הצד (שומטין - ניעור) לצורך מת. מפני שחלוק ניעור בעלמא, מהעברה ממקום למקום ע"י שינוי.
אבל מה נעשה ובכל הראשונים לא פירשו כך. הראשונים הקשו על רב דאסר טלטול מן הצד, מהא דפסקינן טלטול מן הצד שרי. ותירצו דשאני טמה"צ דשאר סוגיות, דהוי טמה"צ לצורך דבר המותר (ליטול הכר, החבית, הצנון וכדו'), משא"כ הכא בטלטול מת דהוי טמה"צ לצורך דבר האסור. ושוב הקשו הראשונים (ר"ן ועוד) דהלא אף טמה"צ לצורך דבר האסור - התירו, כדתנן 'קש שע"ג המיטה מנענו בגופו'. ותי' דבאמת הוא לצורך המיטה. ושוב הקשו תוס' דשמואל שהתיר במת איך אסר טמה"צ בהוצאת סכין מבין אבני הכותל משום הזזת העפר (כך פירש רש"י). ותירצו דבאמת לא אסר משום טמה"צ אלא משום בונה.
ואני תמה כנ"ל: א. סוגיין אינו טמה"צ דניעור וסילוק בעלמא, רק העברה דרך שינוי (והלשון 'מן הצד' הוא משותף, וכמו שבאמת הסיקו הראשונים לחלק בין לצורך דבר המותר ללצורך דבר האסור). ב. מה מקשי' על היתר שמואל, שאני הכא דאיירי במת, ובמת התירו. ג. למה לא הקשו ממתני' דשומטין את הכר (אם הזכירו המשנה ההיא, רק בהקשר להלכות בסיס, למה המיטה לא נעשית בסיס למת, ויהא אסור אפי' לשומטו. אבל לא לענין טמה"צ).
באמת זו סתירה בהלכה, מצד אחד פוסקים כרב, דמת המוטל בחמה אסור לטלטלו ע"י 'ממיטה למיטה' (רק ע"י ככר או תינוק), ומצד שני פוסקים ששומטין את הכר מתחתיו (רמ' שבת כו כ'-כא', שו"ע שיא א' ז').
יש שרוצים לפרש ברמב"ם ד'שומטין את הכר' - קל מטלטול מן הצד, דלא איירי שהוא מנער את המת, רק מוציא את הכר מתחתיו. א. מפני שבהלכות כתב 'ושומטין את הכר מתחתיו כדי שיהיה מוטל על החול' במקום 'שומטין את הכר מתחתיו, ומטילין אותו על החול', ועוד דברמב"ם בפיה"מ (כלים) פירש ש'כר' הינו עגול שמניחים תחת הראש, א"כ לא איירי בטלטול כ"כ.
אבל זה תימה, דהו"ל להשמיע ד"ז, ויותר תימה למה לא התייחסו לזה הראשונים.