מה שנכון נכון כתב:אצ"ל ב"פ. ב' פעמים.
אבל לרבותינו עוד בו מדרש ממלת לקדשו, שנקדשהו בזכרון, כענין וקדשתם את שנת החמשים שנה (ויקרא כה י), שהוא טעון קדוש ב"ד לומר ביובל מקודש מקודש, אף כאן צוה שנזכור את יום השבת בקדשנו אותו. וכך אמרו במכילתא (כאן) לקדשו, קדשהו בברכה, מכאן אמרו מקדשין על היין בכניסתו, אין לי אלא ליום, ללילה מנין, ת"ל ושמרתם את השבת (להלן לא יד), וזהו קדוש היום, והוא מן התורה, אינו אסמכתא. וכך אמרו (ברכות כ ב) נשים חייבות בקדוש היום דבר תורה, וזה על קדוש הלילה, לפי שכל הטעונים קדוש מתקדשים בכניסתן פעם אחת, כגון קדוש החדש, וקדוש היובל, אבל ביום אסמכתא, ואין אומרים בו מקודש כלל, שדיינו בפעם אחת בכניסתו. וכן על היין אסמכתא ואינו קבע כלל.
מקדש מלך כתב:ויתכן שאין צריך להגיה
אלא כוונתו 'ולא מצינו לקידוש ב' דרשות ללילה וליום', (אלא רק מקרא אחד, זכור את יום וגו').
מה שנכון נכון כתב:בחיפוש באוצר ראיתי שמבארים עפ"ד הרמב"ן עה"פ זכור את יום השבת לקדשו:אבל לרבותינו עוד בו מדרש ממלת לקדשו, שנקדשהו בזכרון, כענין וקדשתם את שנת החמשים שנה (ויקרא כה י), שהוא טעון קדוש ב"ד לומר ביובל מקודש מקודש, אף כאן צוה שנזכור את יום השבת בקדשנו אותו. וכך אמרו במכילתא (כאן) לקדשו, קדשהו בברכה, מכאן אמרו מקדשין על היין בכניסתו, אין לי אלא ליום, ללילה מנין, ת"ל ושמרתם את השבת (להלן לא יד), וזהו קדוש היום, והוא מן התורה, אינו אסמכתא. וכך אמרו (ברכות כ ב) נשים חייבות בקדוש היום דבר תורה, וזה על קדוש הלילה, לפי שכל הטעונים קדוש מתקדשים בכניסתן פעם אחת, כגון קדוש החדש, וקדוש היובל, אבל ביום אסמכתא, ואין אומרים בו מקודש כלל, שדיינו בפעם אחת בכניסתו. וכן על היין אסמכתא ואינו קבע כלל.
ולענ"ד אכתי עדיף להגיה כנ"ל.
דלי דלות כתב:מקדש מלך כתב:ויתכן שאין צריך להגיה
אלא כוונתו 'ולא מצינו לקידוש ב' דרשות ללילה וליום', (אלא רק מקרא אחד, זכור את יום וגו').
ייש"כ על הפיתרון המעניין, ואני אכן נוטה לקבל אותו והוא נכנס יפה מאוד ללשון מהר"ם חלאווה, שכך הוא משמעות לשונו "ולא מצינו לקדוש ב"ד ללילה וליום", כלומר, אחת לילה ואחת ליום. ואכן בגמרא לפנינו יש רק דרשה אחת, ללילה וליום:
תנו רבנן, 'זכור את יום השבת לקדשו' זוכרהו על היין, אין לי אלא ביום בלילה מנין, תלמוד לומר 'זכור את יום השבת לקדשו'. בלילה מניין, אדרבה עיקר קדושא בלילה הוא קדיש, דכי קדיש תחלת יומא בעי לקידושי, ותו בלילה מנין תלמוד לומר 'זכור את יום', תנא מיהדר אלילה וקא נסיב ליה קרא דיממא, הכי קאמר 'זכור את יום השבת לקדשו' זוכרהו על היין בכניסתו, אין לי אלא בלילה ביום מנין תלמוד לומר 'זכור את יום השבת'.
אני שאלתי: למה לא נראה לך הפתרון של 'ב' דרשות' ?
ומשנ"נ השיב:
א. לא ברור שאין כאן ב' דרשות/ילפותות. זכור את השבת. ויום השבת. כ"ה הפשטות בפסחים שם, ובודאי שאין תמיהה על הרמב"ם (אם זה היה מקורו).
ב. אינני מכיר שימוש כזה בר"ת אלו. ונסיונות לפענוחים נדירים, ובפרט של ר"ת שמצויים במשמעות אחרת, כמעט תמיד מועדים לכשלון.
מקדש מלך כתב:לגבי דחייה א', יש לדון שהרי אם בפסחים באמת יש ב' ילפותות אם כן תמוה גם לשיטת משנ"נ, מה הקושיא 'לא מצינו לקידוש ב' פעמים', והרי מצינו ומצינו. ועל כן לכאורה כוונתו שבאמת יש כאן רק דרשה אחת, שהרי אם היו צריכים לקדש ביום דווקא מהתורה, שוב אין לנו ראיה שצריך גם בלילה. ועל כרחך כוונת הגמרא בפסחים לאסמכתא בעלמא (כלומר הראיה שצריך 'גם' ביום זה מדכתיב זכור את 'יום' השבת. אם הלימוד היה דאורייתא, היה צריך לקדש רק ביום, כמו בארבעת המינים שכתוב יום ולא אומרים שצריך לקחת גם ביום וגם בלילה), או כפי המכילתא שנראה ממנה שזו רק דרשה אחת.
ובכלל (ובעצם נכלל בהדברים דלעיל), לפי הפיענוח של 'ב' פעמים', אם כן סתם ולא פירש, מנא לן שבאמת לא מצינו ב' פעמים?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 111 אורחים