בגמ דף י' ע"ב:
ולשכה טעמא לחוד רבנן סברי דירה בעל כרחה שמה דירה ורבי יהודה סבר דירה בעל כרחה לא שמה דירה ומדרבנן הוא דתקינו לה שלא יאמרו כהן גדול חבוש בבית האסורין.
יש חילוקי גרסאות בין רש"י ותוספות בזה, לרש"י החשש של "שלא יאמרו חבוש בבית האסורין" הוא על הכה"ג בלשכת פרהדרין ולתוס' זה מוסב על חיוב מזוזה בסוכה אליבא דרבי יהודה, ובלשונם (ד"ה רבנן סברי) "ור' יהודה גזר שלא יאמרו היושב בסוכה בחג חבוש בבית האסורין הוא ויש בדבר גנאי ובזוי מצוה ונראה כאילו הקב"ה מטריח על ישראל וחובשן בבית האסורים להכי חייבת במזוזה" ע"כ.
ובתוס' ישנים נתקשו לשיטת רש"י למה דוקא לשכת פרהדרין יחשב לדירה בע"כ ולא סוכה, הרי גם שם הישיבה והדירה הוא בגזירת המלך ועיי"ש מה שחילקו (ועי' גם בשפת אמת בזה).
הכלל העולה הוא שמצוה שאדם עושה בגזירת ומצוות השם קרוי "בעל כרחה", וממילא צריכים לברר החיוב במזוזה בלשכת פרהדרין ובסוכה משום דירה בע"כ, ולמה זה כך? האם זה דבר מוסכם שמה שאדם עושה לקיים מצות הבורא זה בע"כ, הלא יש לכל אחד הבחירה חפשית, והבוחר בחיי חיים ומקיים את דברי הקב"ה ובחרת בחיים למען תחיה, יקרא שעושה בעל כרחו?
(השווה לזה דברי רש"י הידועים על "מצוות לאו ליהנות ניתנו אלא לעול על צאווריהם")
והשנית, מה החשש הזה של "שלא יאמרו כהן גדול חבוש בבית האסורין", מי יאמר ומה יאמרו? אם ההלכה חושבת את דירת הכה"ג בלשכת פרהדרין או ישיבת הסוכה כדירה בע"כ משום גזירת המלך, מה איכפת לן אם מישהו יקרא לזה "בית האסורין" האם מדובר בליצים או אומה"ע שמונין את ישראל ואת חובבי מצוות הבורא? יש בזה ענין של הסר ממך לזות שפתים או והייתם נקיים?
[ולא אמנע מלהביא דבר מתמיה שראיתי בספר גבורת ארי על הסוגיא, הגב"א כותב שלשכת פרהדרין היה שייך להכה"ג כנכסו הפרטי ובלשונו "דכל כה"ג היה בונה אותה משלו מחדש, וסותר את של חבירו דמש"ה קרויה פרהדרין כאר"י לעיל דף ח'" עכ"ל ומה שציין לדף ח' לכאורה אינו ראיה בכלל כי שם מדבר רק ע"ז שהכהנים גדולים היו מתחלפים מדי שנה אבל אין שם שמץ ראי' לזה שסתרו את הלשכה (מצינו את זה בשקים בענין כבש הפרה ושם אמרו בירושלמי שהיה בזה שחצנות של הכה"ג שלא רצו להשתמש בשל חבריהם), האם יש מקור קדום לדברי השאג"א?]