הודעהעל ידי סורגים » ד' אוקטובר 10, 2012 8:37 pm
הייתי אומר, שכאן בשבת, יש בה הגיון בקושיתו של רבא, שהרי הניח את האגוז בכלי ועשה הנחה, או אפשר, שמכיון שהכלי על המים לא נחשב למונח, לכן גם האגוז שבכלי אינו נחשב למונח. משא"כ בגמ' בנזיר הדיון שם על איך גזרו, אם העיקר הוא הכלי, וכמאן דמונח על גבי קרקע, וספק מגעו טמא, או העיקר הוא המת והוא צף, וספיקו טהור.
ולא רצה הרע"א לדמות מילתא למילתא, כאשר כאן הוא שאלה בהגיון, אם נחשב להנחה אם לאו, שלא כמו בנזיר שהדיון הוא איך גזרו, באופן כזה וכזה.
אמנם התבוננתי בשפת אמת וראיתי שטרח להבין דבריו של רבא, ומה בכך שאגוז על גבי מים אינו נחשב להנחה אטו משום כך גם כלי על גבי מים אינו נחשב להנחה.
ובשפת אמת שאינו תחת ידי ברגע זה, טורח להבין מדוע לא ייחשב כלי ואגוז על גבי מים להנחה, לדעתו, הרי זה כמו הנחה בתוך רכב הנוסע ברה"ר, שפשוט לו שזה נחשב להנחה, וגם אם הרכב אינו נחשב לנח, אבל המניח בתוך רכב ודאי הוי הנחה מעליא, ובין הדברים, משמע מדברי השפ"א שרבא חידש כביכול מילתא ללא טעם, שאגוז על גבי מים אינו נחשב להנחה.
בכל אופן, אם לא טעיתי בהבנת השפ"א ז"ל הרי גם דברי רבא כאן אין להם טעם, בהגיון ההנחה. ומדובר בגזירות בעלמא. כעין מה שדובר בנזיר.