ביום חג השבועות זמן "שמחתינו". ומה חשוב לנו לדעת שהלוחות היו "מאבנים"?
פורסם: ב' יוני 06, 2022 1:44 am
א.
האם הצדוקים אשמים ?
ולמה ומתי זה השתנה ?
ביום חג השבועות זמן שמחתינו - לא, אין כאן טעות
בסידור מתיבתא בהערה רפט עמוד תתשנב מציין שבשבועות היו אומרים "חג השבועות זמן שמחתינו",וזאת בגלל שגם בו כתבה התורה ציווי על שמחה: ושמחת לפני ה אלוקיך אתה ובנך ובתיך..... ( דברים טז, יא,) כמו בסוכות ,ואם כך מן הראוי לכנותו - יום שמחתינו, ורק שקלקלו הצדוקים וכו שינו לזמן "מתן תורתינו" .
וגם במקור אחר ראיתי ציטוט מהסידור עיון תפילה " משקלקלו הצדוקים בזמן אנטיגנוס , בכמו ג' אלפים ליצירה , ואמרו שחג השבועות אחר השבת [ביום ראשון], ולפי טעותם לא ניתנה תורה בחג השבועות, דהא הכול מודים שבשבת ניתנה תורה
. .ואז התקינו חכמים לקרוא את החג בשם "עצרת" , כי פירוש עצרת - כנישת הקהל ,והרי יום מתן תורה נקרא שלושה פעמים בתורה בשם " יום הקהל" ,(דברים ט-י, י- ד, יח- טז) .
ותקנו לומר - זמן מתן תורתינו - כדי להוציא מליבן של צדוקים, דלדידהו לא ניתנה תורה בחג השבועות...ע"כ..
כנל הביאו זאת בשם ר יעקב צבי מקלנבורג בעל הכתב והקבלה בסידורו - עיון תפילה, וכך הוא מסביר את השתלשלות הדברים לדעתו.
. לכאורה יש הגיון בדבריו ולמה ? נכון שבסוכות התורה מצווה על השמחה שלוש פעמים, ובפסח כלל לא, אבל גם בשבועות יש ציווי על השמחה, אמנם רק פעם אחת, אבל נצטוו על כך כנל.
נ.ב.
אלא מה - הדבר מחודש ואין לכך איזכור במקום אחר, נכון שבשמיני עצרת מוזכר שהיו שרצו לומר גם "זמן שמחתינו" . אבל בשבועות ?? וכשחיפשתי את הדברים בסידור עיון תפילה לבעל הכתב והקבלה לא מצאתי את הדברים ,לא בקידוש ולא במקום אחר. אשמח באם מישהו ימצא\או יכחיש את הדברים ,ויתיר את הספק.
וגם באשכולות בקישור הבא הדנים בכך -לא ראיתי שהתייחסו להסברו.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=28&t=5109
ב.
אבל כן מצאתי בסידור עיון תפילה - הסבר [לא בפשט] מעניין על דבר שעלה ונשאר בתמיהה באשכול
מ 2011.
ושם מתבקש הסבר על הביטוי שני לוחות "אבנים" .
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=1210
. .והנה בסידור הנל האריך להקשות מדוע לא כתוב בתפילת ישמח משה: לוחות הברית או לוחות העדות כפי שנתכנו בתורה ? וכי החומר ממנו הוא עשוי זוהי חשיבותו ומעלתו ? וגם מדוע כתוב לוחות האבן ביחיד בשמות כד, יב, וגם שם לא, יח. ואילו במקומות רבים בשמות ובדברים כתוב לוחות "אבנים" ברבים ?
ותוכן הדברים: שהתורה \ הלוחות הם כמו אבן שמורכבת מחיבור של הרבה גרגרי חול וחומר שבהתלכדותם הופכים ל"אבן" אחת, וכך התורה כוללת בתוכה את כל הפרד"ס כמקשה אחת.
וכאן הוא עובר להסביר את הריבוי של "אבנים" בכך שיש ארבעה סוגי אבנים המציגים לנו את אותם ארבעת המרכיבים שבתורה:
1.אבן חול רכה - שנשברת בקלות ורסיסיה מתפזרים בשטח מצומצם, ודמיונם לפשט של התורה.שקלה היא יחסית,אךאינה חודרת לעומק ונשארת ברובד קרוב.
2. אבן גיר- קשה יותר שקשה יותר לשברם,ובשבירתם הפיזור גדול יותר ,ודומים לדרש שבתורה.
3. אבן צור- קשה מהקודמים וכו ובכך דומה לחלק הרמז שבתורה וכו.
4. אבן חלמיש =יהלום ,הקשה ביותר,ורק ע"י מכה חזקה תישבר ובשל המכה החזקה רסיסיה יתפזרו למרחק רב מאוד, ודמיונם לחלק הסוד שקשה להשיגם, אולם תורתם מעמיקה ומקיפה ממדים רבים מאוד.
ג.
ועוד מהסידור שם.
מדוע נקרא חג השבועות ? ואינו מקבל את ההסבר שהוא מלשון שבוע- שספרו שבעה שבועות וכו.א- שהרי לא בספירה מתמצית ערכו ויוקרתו של יום מתן תורה, ב-ואפילו לא במשמעותה של המילה "שבועות"- קשה לחברה לאירוע של קבלת התורה ?
. .ולכן הוא מחדש ששבועות הוא מלשון "שבי\שבה" שע"י קבלת התורה היהודי נהיה מוגבל ואסור בכל ציווי התורה ,ומחוייב לבצע את מצוות התורה .הוא כאילו אסיר\ שבוי לרצון התורה,ואינו מורשה לעשות ולהתנהג ככל תאוותיו ומאוויו.
. . אבל איך זה מסתדר מבחינה דקדוקית "שבה\ שבי " במילה שבועות ? וכאן הוא מסביר שיש מילים רבות ש ל' הפועל שלהם יכול להיות באות ה' ואז המדובר בעניין גשמי. והוא יכול לבוא כש ל' הפועל שלו הוא באו ע' ואז מדובר בעניין רוחני. ומביא לכך דוגמאות רבות. ועי"ש. לעיל תוכן הדברים ולא ציטוט.
האם הצדוקים אשמים ?
ולמה ומתי זה השתנה ?
ביום חג השבועות זמן שמחתינו - לא, אין כאן טעות
בסידור מתיבתא בהערה רפט עמוד תתשנב מציין שבשבועות היו אומרים "חג השבועות זמן שמחתינו",וזאת בגלל שגם בו כתבה התורה ציווי על שמחה: ושמחת לפני ה אלוקיך אתה ובנך ובתיך..... ( דברים טז, יא,) כמו בסוכות ,ואם כך מן הראוי לכנותו - יום שמחתינו, ורק שקלקלו הצדוקים וכו שינו לזמן "מתן תורתינו" .
וגם במקור אחר ראיתי ציטוט מהסידור עיון תפילה " משקלקלו הצדוקים בזמן אנטיגנוס , בכמו ג' אלפים ליצירה , ואמרו שחג השבועות אחר השבת [ביום ראשון], ולפי טעותם לא ניתנה תורה בחג השבועות, דהא הכול מודים שבשבת ניתנה תורה
. .ואז התקינו חכמים לקרוא את החג בשם "עצרת" , כי פירוש עצרת - כנישת הקהל ,והרי יום מתן תורה נקרא שלושה פעמים בתורה בשם " יום הקהל" ,(דברים ט-י, י- ד, יח- טז) .
ותקנו לומר - זמן מתן תורתינו - כדי להוציא מליבן של צדוקים, דלדידהו לא ניתנה תורה בחג השבועות...ע"כ..
כנל הביאו זאת בשם ר יעקב צבי מקלנבורג בעל הכתב והקבלה בסידורו - עיון תפילה, וכך הוא מסביר את השתלשלות הדברים לדעתו.
. לכאורה יש הגיון בדבריו ולמה ? נכון שבסוכות התורה מצווה על השמחה שלוש פעמים, ובפסח כלל לא, אבל גם בשבועות יש ציווי על השמחה, אמנם רק פעם אחת, אבל נצטוו על כך כנל.
נ.ב.
אלא מה - הדבר מחודש ואין לכך איזכור במקום אחר, נכון שבשמיני עצרת מוזכר שהיו שרצו לומר גם "זמן שמחתינו" . אבל בשבועות ?? וכשחיפשתי את הדברים בסידור עיון תפילה לבעל הכתב והקבלה לא מצאתי את הדברים ,לא בקידוש ולא במקום אחר. אשמח באם מישהו ימצא\או יכחיש את הדברים ,ויתיר את הספק.
וגם באשכולות בקישור הבא הדנים בכך -לא ראיתי שהתייחסו להסברו.
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=28&t=5109
ב.
אבל כן מצאתי בסידור עיון תפילה - הסבר [לא בפשט] מעניין על דבר שעלה ונשאר בתמיהה באשכול
מ 2011.
ושם מתבקש הסבר על הביטוי שני לוחות "אבנים" .
http://forum.otzar.org/viewtopic.php?f=17&t=1210
. .והנה בסידור הנל האריך להקשות מדוע לא כתוב בתפילת ישמח משה: לוחות הברית או לוחות העדות כפי שנתכנו בתורה ? וכי החומר ממנו הוא עשוי זוהי חשיבותו ומעלתו ? וגם מדוע כתוב לוחות האבן ביחיד בשמות כד, יב, וגם שם לא, יח. ואילו במקומות רבים בשמות ובדברים כתוב לוחות "אבנים" ברבים ?
ותוכן הדברים: שהתורה \ הלוחות הם כמו אבן שמורכבת מחיבור של הרבה גרגרי חול וחומר שבהתלכדותם הופכים ל"אבן" אחת, וכך התורה כוללת בתוכה את כל הפרד"ס כמקשה אחת.
וכאן הוא עובר להסביר את הריבוי של "אבנים" בכך שיש ארבעה סוגי אבנים המציגים לנו את אותם ארבעת המרכיבים שבתורה:
1.אבן חול רכה - שנשברת בקלות ורסיסיה מתפזרים בשטח מצומצם, ודמיונם לפשט של התורה.שקלה היא יחסית,אךאינה חודרת לעומק ונשארת ברובד קרוב.
2. אבן גיר- קשה יותר שקשה יותר לשברם,ובשבירתם הפיזור גדול יותר ,ודומים לדרש שבתורה.
3. אבן צור- קשה מהקודמים וכו ובכך דומה לחלק הרמז שבתורה וכו.
4. אבן חלמיש =יהלום ,הקשה ביותר,ורק ע"י מכה חזקה תישבר ובשל המכה החזקה רסיסיה יתפזרו למרחק רב מאוד, ודמיונם לחלק הסוד שקשה להשיגם, אולם תורתם מעמיקה ומקיפה ממדים רבים מאוד.
ג.
ועוד מהסידור שם.
מדוע נקרא חג השבועות ? ואינו מקבל את ההסבר שהוא מלשון שבוע- שספרו שבעה שבועות וכו.א- שהרי לא בספירה מתמצית ערכו ויוקרתו של יום מתן תורה, ב-ואפילו לא במשמעותה של המילה "שבועות"- קשה לחברה לאירוע של קבלת התורה ?
. .ולכן הוא מחדש ששבועות הוא מלשון "שבי\שבה" שע"י קבלת התורה היהודי נהיה מוגבל ואסור בכל ציווי התורה ,ומחוייב לבצע את מצוות התורה .הוא כאילו אסיר\ שבוי לרצון התורה,ואינו מורשה לעשות ולהתנהג ככל תאוותיו ומאוויו.
. . אבל איך זה מסתדר מבחינה דקדוקית "שבה\ שבי " במילה שבועות ? וכאן הוא מסביר שיש מילים רבות ש ל' הפועל שלהם יכול להיות באות ה' ואז המדובר בעניין גשמי. והוא יכול לבוא כש ל' הפועל שלו הוא באו ע' ואז מדובר בעניין רוחני. ומביא לכך דוגמאות רבות. ועי"ש. לעיל תוכן הדברים ולא ציטוט.