עמוד 1 מתוך 1
ספר ספירת העומר ונמצא שהמקום או הגוף לא היו נקיים בשעת הספירה
פורסם: ג' מאי 04, 2021 5:54 pm
על ידי כדכד
א. האם עליו לספור שנית בברכה כדין הקורא ק"ש למשל באופן הזה שדינו לקרוא שוב או שמא אמנם זה דבר שבקדושה אבל סוף סוף הוא ספר ואין לו לברך על ספירה וספת.
ב. אם לא ספר שוב באותו היום - האם הפסיד את הספירה כי ספירו הקודמת כמאן דליתא או שמא סוף סוף הוא ספר ואין בזה חסרון של "תמימות"?
Re: ספר ספירת העומר ונמצא שהמקום או הגוף לא היו נקיים בשעת הספירה
פורסם: ג' מאי 04, 2021 7:37 pm
על ידי אליהו חיים
כדכד כתב:א. האם עליו לספור שנית בברכה כדין הקורא ק"ש למשל באופן הזה שדינו לקרוא שוב או שמא אמנם זה דבר שבקדושה אבל סוף סוף הוא ספר ואין לו לברך על ספירה וספת.
ב. אם לא ספר שוב באותו היום - האם הפסיד את הספירה כי ספירו הקודמת כמאן דליתא או שמא סוף סוף הוא ספר ואין בזה חסרון של "תמימות"?
עי' ביאור הלכה סי' תקפ"ח בשם המטה אפרים לענין תקיעת השופר דלכתחילה אינו ראוי לעשות המצוה כך, משום דצריך כוונה וזה גופא כהרהור בדברי תורה, וגם משום דהוי בזיון למצוה אבל בדיעבד יוצא, ומ"מ יש לו לחזור ולתקוע בלי ברכה עכת"ד, ולכן גם כאן ודאי יצא ואינו מברך בסופר שנית, וכ"ש דלא הפסיד הספירה.
ויל"ע קצת לפו"ר אם כבר יצא מה יועיל לו לשמוע עוד תקיעות, ואולי כאן ביותר יל"ע אם כבר ספר מה יועיל לו לספור שנית.
Re: ספר ספירת העומר ונמצא שהמקום או הגוף לא היו נקיים בשעת הספירה
פורסם: ד' מאי 05, 2021 12:58 pm
על ידי כדכד
את הבה"ל הכרתי
אך חשבתי שיש לחלק משום שכאן המצוה בדבור ולא כמו שם ואם נאמר שהדבור שבקדושה כמאן דליתא אולי לא יצא כלל ואולי יש לחלק מעוד סיבות ויל"ע
Re: ספר ספירת העומר ונמצא שהמקום או הגוף לא היו נקיים בשעת הספירה
פורסם: ד' מאי 05, 2021 3:27 pm
על ידי אליהו חיים
כדכד כתב:את הבה"ל הכרתי
אך חשבתי שיש לחלק משום שכאן המצוה בדבור ולא כמו שם ואם נאמר שהדבור שבקדושה כמאן דליתא אולי לא יצא כלל ואולי יש לחלק מעוד סיבות ויל"ע
שומע, אך יש צד לחלק לאידך גיסא ולומר דאף בסופר בבית הכסא ובית המרחץ, בידיעה תחילה, קיים ידי ספירה דהרי הודיע איזה יום היום בדיבור ונעשה 'ספור' אצלו, וכמו באומר ל"ג בעומר היום דנחשב לספירה ומה דאינו מכוון למצוה לא מגרע דכבר הודיע בדיבור איזה יום הוא היום.
Re: ספר ספירת העומר ונמצא שהמקום או הגוף לא היו נקיים בשעת הספירה
פורסם: ד' מאי 05, 2021 6:02 pm
על ידי כדכד
נו, ברור
בגל שיש שני צדדים (לפחות) בגלל זה שאלתי
אם יש מקור לפשוט כאחד מהם
Re: ספר ספירת העומר ונמצא שהמקום או הגוף לא היו נקיים בשעת הספירה
פורסם: ד' מאי 05, 2021 9:28 pm
על ידי אש משמים
החבוש בבית האסורים בימי הספירה, והמקום מטונף, ואינו יכול לברך על ספירת העומר, רשאי לספור העומר בלי ברכה, ואף על פי שמצוה היא, ואין ראוי לכתחלה לעשותה במקום מטונף, מכל מקום כדי שלא יפסיד לגמרי המצוה לאחר שיצא מבית הסוהר, יכול לעשות כן. [שו"ת יביע אומר חלק ו' חלק יורה דעה סימן כט אות ה. חזון עובדיה הלכות יום טוב עמ' רנב] .
Re: ספר ספירת העומר ונמצא שהמקום או הגוף לא היו נקיים בשעת הספירה
פורסם: ד' מאי 05, 2021 9:32 pm
על ידי מעיין
מקור הדבר החבי"ף במועד לכל חי, וחקקי לב, הביאם בכף החיים
Re: ספר ספירת העומר ונמצא שהמקום או הגוף לא היו נקיים בשעת הספירה
פורסם: ד' מאי 05, 2021 10:03 pm
על ידי רציני
אליהו חיים כתב:כדכד כתב:את הבה"ל הכרתי
אך חשבתי שיש לחלק משום שכאן המצוה בדבור ולא כמו שם ואם נאמר שהדבור שבקדושה כמאן דליתא אולי לא יצא כלל ואולי יש לחלק מעוד סיבות ויל"ע
שומע, אך יש צד לחלק לאידך גיסא ולומר דאף בסופר בבית הכסא ובית המרחץ, בידיעה תחילה, קיים ידי ספירה דהרי הודיע איזה יום היום בדיבור ונעשה 'ספור' אצלו, וכמו באומר ל"ג בעומר היום דנחשב לספירה ומה דאינו מכוון למצוה לא מגרע דכבר הודיע בדיבור איזה יום הוא היום.
ויש לדון לפי השיטות שבספירת העומר הברכה היא חלק מהמצווה. במקרה דנן שהתגלה שברכתו לבטלה האם מחשיבים סוף סוף את ברכתו כדי לצאת ידי חובת המצווה.
[והנה לכאורה מדברי הגאון בביאור שיטת הראבי"ה שבברכה כיון על יום אחר שלא יצא כי הברכה היתה שלא כהוגן נראה שהוא הדין הכא. ושמא יש לחלק שכוונת הברכה לדבר אחר זה פסול בגוף הברכה מה שאין כן מקומות המטונפים שזה דבר חיצוני ודוחק].
Re: ספר ספירת העומר ונמצא שהמקום או הגוף לא היו נקיים בשעת הספירה
פורסם: ד' מאי 05, 2021 10:56 pm
על ידי אליהו חיים
רציני כתב:אליהו חיים כתב:כדכד כתב:את הבה"ל הכרתי
אך חשבתי שיש לחלק משום שכאן המצוה בדבור ולא כמו שם ואם נאמר שהדבור שבקדושה כמאן דליתא אולי לא יצא כלל ואולי יש לחלק מעוד סיבות ויל"ע
שומע, אך יש צד לחלק לאידך גיסא ולומר דאף בסופר בבית הכסא ובית המרחץ, בידיעה תחילה, קיים ידי ספירה דהרי הודיע איזה יום היום בדיבור ונעשה 'ספור' אצלו, וכמו באומר ל"ג בעומר היום דנחשב לספירה ומה דאינו מכוון למצוה לא מגרע דכבר הודיע בדיבור איזה יום הוא היום.
ויש לדון לפי השיטות שבספירת העומר הברכה היא חלק מהמצווה. במקרה דנן שהתגלה שברכתו לבטלה האם מחשיבים סוף סוף את ברכתו כדי לצאת ידי חובת המצווה.
[והנה לכאורה מדברי הגאון בביאור שיטת הראבי"ה שבברכה כיון על יום אחר שלא יצא כי הברכה היתה שלא כהוגן נראה שהוא הדין הכא. ושמא יש לחלק שכוונת הברכה לדבר אחר זה פסול בגוף הברכה מה שאין כן מקומות המטונפים שזה דבר חיצוני ודוחק].
כבר חשבתי קצת ע"ז ולא ידעתי עד כמה מפורסם החידוש הזה בכדי להעלותו. ודוקא היה נראה לי כמו ה'שמא יש לחלק' שלך, דשם נעשה כמו פתח בדחמרא וסיים בדשכרא כיון שבזמן הברכה דהוא חלק מהספירה היה על דעת יום אחר לכן קלקל, אבל כאן כיון דסו"ס ברכות לא מעכבות [וכדכתב הרמב"ם במיוחד בספה"ע בסוף פ"ז מהל' תמידין ומוספין וכמו שכבר אמרו דזה החידוש של הרמב"ם דאף בספה"ע אע"פ דהוי חלק מהספירה יצא בלי ברכה] לא גרע ספירה בברכה במקום שאינו יוצא ידי חובת ברכה מספירה בלי ברכה כלל [כן היה נראה הצד הפשוט אף דמסכים דניתן לשמוע דגרע בנחית לברך].
Re: ספר ספירת העומר ונמצא שהמקום או הגוף לא היו נקיים בשעת הספירה
פורסם: ד' מאי 05, 2021 11:06 pm
על ידי רציני
אליהו חיים כתב:רציני כתב:אליהו חיים כתב:כדכד כתב:את הבה"ל הכרתי
אך חשבתי שיש לחלק משום שכאן המצוה בדבור ולא כמו שם ואם נאמר שהדבור שבקדושה כמאן דליתא אולי לא יצא כלל ואולי יש לחלק מעוד סיבות ויל"ע
שומע, אך יש צד לחלק לאידך גיסא ולומר דאף בסופר בבית הכסא ובית המרחץ, בידיעה תחילה, קיים ידי ספירה דהרי הודיע איזה יום היום בדיבור ונעשה 'ספור' אצלו, וכמו באומר ל"ג בעומר היום דנחשב לספירה ומה דאינו מכוון למצוה לא מגרע דכבר הודיע בדיבור איזה יום הוא היום.
ויש לדון לפי השיטות שבספירת העומר הברכה היא חלק מהמצווה. במקרה דנן שהתגלה שברכתו לבטלה האם מחשיבים סוף סוף את ברכתו כדי לצאת ידי חובת המצווה.
[והנה לכאורה מדברי הגאון בביאור שיטת הראבי"ה שבברכה כיון על יום אחר שלא יצא כי הברכה היתה שלא כהוגן נראה שהוא הדין הכא. ושמא יש לחלק שכוונת הברכה לדבר אחר זה פסול בגוף הברכה מה שאין כן מקומות המטונפים שזה דבר חיצוני ודוחק].
כבר חשבתי קצת ע"ז ולא ידעתי עד כמה מפורסם החידוש הזה בכדי להעלותו. ודוקא היה נראה לי כמו ה'שמא יש לחלק' שלך, דשם נעשה כמו פתח בדחמרא וסיים בדשכרא כיון שבזמן הברכה דהוא חלק מהספירה היה על דעת יום אחר לכן קלקל, אבל כאן כיון דסו"ס ברכות לא מעכבות [וכדכתב הרמב"ם במיוחד בספה"ע בסוף פ"ז מהל' תמידין ומוספין וכמו שכבר אמרו דזה החידוש של הרמב"ם דאף בספה"ע אע"פ דהוי חלק מהספירה יצא בלי ברכה] לא גרע ספירה בברכה במקום שאינו יוצא ידי חובת ברכה מספירה בלי ברכה כלל [כן היה נראה הצד הפשוט אף דמסכים דניתן לשמוע דגרע בנחית לברך].
יפה מאוד. אולם זה נכון לפי הסוברים בדעת הראבי"ה שאם לא בירך יצא ידי חובה. אולם אם אומרים בדעתם שאם לא בירך לא יצא האם גם יש לחלק.
Re: ספר ספירת העומר ונמצא שהמקום או הגוף לא היו נקיים בשעת הספירה
פורסם: ה' מאי 06, 2021 6:53 am
על ידי אליהו חיים
רציני כתב:אליהו חיים כתב:רציני כתב:אליהו חיים כתב:כדכד כתב:את הבה"ל הכרתי
אך חשבתי שיש לחלק משום שכאן המצוה בדבור ולא כמו שם ואם נאמר שהדבור שבקדושה כמאן דליתא אולי לא יצא כלל ואולי יש לחלק מעוד סיבות ויל"ע
שומע
ויש לדון לפי השיטות שבספירת העומר הברכה היא חלק מהמצווה. במקרה דנן שהתגלה שברכתו לבטלה האם מחשיבים סוף סוף את ברכתו כדי לצאת ידי חובת המצווה.
[והנה לכאורה מדברי הגאון בביאור שיטת הראבי"ה שבברכה כיון על יום אחר שלא יצא כי הברכה היתה שלא כהוגן נראה שהוא הדין הכא. ושמא יש לחלק שכוונת הברכה לדבר אחר זה פסול בגוף הברכה מה שאין כן מקומות המטונפים שזה דבר חיצוני ודוחק].
כיון דסו"ס ברכות לא מעכבות [וכדכתב הרמב"ם במיוחד בספה"ע בסוף פ"ז מהל' תמידין ומוספין וכמו שכבר אמרו דזה החידוש של הרמב"ם דאף בספה"ע אע"פ דהוי חלק מהספירה יצא בלי ברכה] לא גרע ספירה בברכה במקום שאינו יוצא ידי חובת ברכה מספירה בלי ברכה כלל.
יפה מאוד. אולם זה נכון לפי הסוברים בדעת הראבי"ה שאם לא בירך יצא ידי חובה. אולם אם אומרים בדעתם שאם לא בירך לא יצא האם גם יש לחלק.
מעניין לדעת מי הם הסוברים כך שאם לא בירך לא יצא [סליחה שאיני בתוך העניין לבדוק ולמצוא שיטה זו].
Re: ספר ספירת העומר ונמצא שהמקום או הגוף לא היו נקיים בשעת הספירה
פורסם: ה' מאי 06, 2021 7:56 am
על ידי רציני
אליהו חיים כתב:רציני כתב:אליהו חיים כתב:רציני כתב:אליהו חיים כתב:כדכד כתב:את הבה"ל הכרתי
אך חשבתי שיש לחלק משום שכאן המצוה בדבור ולא כמו שם ואם נאמר שהדבור שבקדושה כמאן דליתא אולי לא יצא כלל ואולי יש לחלק מעוד סיבות ויל"ע
שומע
ויש לדון לפי השיטות שבספירת העומר הברכה היא חלק מהמצווה. במקרה דנן שהתגלה שברכתו לבטלה האם מחשיבים סוף סוף את ברכתו כדי לצאת ידי חובת המצווה.
[והנה לכאורה מדברי הגאון בביאור שיטת הראבי"ה שבברכה כיון על יום אחר שלא יצא כי הברכה היתה שלא כהוגן נראה שהוא הדין הכא. ושמא יש לחלק שכוונת הברכה לדבר אחר זה פסול בגוף הברכה מה שאין כן מקומות המטונפים שזה דבר חיצוני ודוחק].
כיון דסו"ס ברכות לא מעכבות [וכדכתב הרמב"ם במיוחד בספה"ע בסוף פ"ז מהל' תמידין ומוספין וכמו שכבר אמרו דזה החידוש של הרמב"ם דאף בספה"ע אע"פ דהוי חלק מהספירה יצא בלי ברכה] לא גרע ספירה בברכה במקום שאינו יוצא ידי חובת ברכה מספירה בלי ברכה כלל.
יפה מאוד. אולם זה נכון לפי הסוברים בדעת הראבי"ה שאם לא בירך יצא ידי חובה. אולם אם אומרים בדעתם שאם לא בירך לא יצא האם גם יש לחלק.
מעניין לדעת מי הם הסוברים כך שאם לא בירך לא יצא [סליחה שאיני בתוך העניין לבדוק ולמצוא שיטה זו].
הררי קדם חלק ב סימן קו.