משולש כתב:קיבלתי מאת המחבר. (הערה חשובה: אני איני המחבר וגם איני נציג או דובר שלו).
איננה נכונה, אין אומרים בקרו גמל אלא בקרו טלה. אם אכן מעוותים את דיוקנו הראוי של יום מתן תורתנו ואגב כך חומסים אותו מהציבור זו קובלנא אלימה דיה שיש להשמיעה.ואני תמה, וכי חסרות לנו בעיות אמיתיות שצריך לפתור קודם לבעיה העצומה והאיומה שאברכים קדושים משתדלים לנצל כל רגע פנוי ללמוד בליל פורים...? או בליל שבועות...? או בל"ג בעומר...? או העבירה שאין דומה לה שבנות ישראל טהורות קמות באשמורת שבועות ואומרות ספר תהילים, אזניים תצילנה....
ואני אומר, הלוואי והלוואי שאלו היו הבעיות של כלל ישראל, אין ספק שהמשיח כבר היה בא במהרה!
אכן כן, קדמו 'בעצתך תנחני', מחד, הוא גרף את השבחים מכל מי שהזדהה במשך הזמן עם הביקורת על המצב הקיים והמצוקה המסוימת שנוצרה, ומאידך, 'זכה' גם להמון ביקורת מאנשים מבוגרים שאינם מחבבים את הפיכת הקערה על פיה. הרעיון של המטולטלת אינו אחראי דיו, ואינו מוכרח ומוטבע בבריאה. אין סיבה שבשביל לנסות לאזן הקצנה של תופעות חיוביות וברוכות כשלעצמן, אזי מבצעים שחיטת פרות קדושות, בהקהיית רגשי קדושה ורוממות, וגם בהטייה של המציאות ובהגזמה לצד אחד.קדמו לבעל הקונטרס, בעל 'בעצתך תנחני' שבאחד משני החלקים, מטפל בנושא של חג השבועות, בתיאורו שני סוגי בחורים, האחד מתמלא בשמחה ורוממות בהתקדש עליו החג וסדריו הארוכים, והשני נלחץ ונרעד. יעו"ש.
גם אני לא אהבתי את הירידה לפרטי סדר היום וכו'. אבל העיקרון של הדברים נכון וחשוב.
וכך טבעם של דברים, שבדור מסויים מעמידים דגש על צד אחד מהתמונה, בכדי להילחם בתופעת הפיכת חג השבועות לארוע חומרי גרידא (כפי שמקובל בעולם שמחוץ לתורה), ואז בדור הקמת עולם הישיבות, במטרה לבדל ולרומם, מדגישים איזה צד. אבל בדור שאח"כ בתנועת המטוטלת ההסטורית הקבועה, מתעוררים לבדוק במקורות ולראות שמדובר בצד אחד ואי"ז התמונה השלימה כלל
נוטר הכרמים כתב:אריך, התגובה שלך, צפויה באותה מידה ואין בה מן החידוש. המחשבה עליה הולידה בי את הצורך להוסיף ש'קצת ענוה' לא תזיק. ההקצנה לצד אחד שעליה אתה מדבר, יסודה בגדולי ישראל ומקוממי הישיבות, גם אם לא כולם. הספרים והחוברות שאותם אנו מעיזים לבקר הינם מאברכים שהינם צעירים אפילו מאיתנו. גם אם יקבלו כל מיני הסכמות מגדולים וטובים, עדיין ההבדל חד וברור.
חזן הכנסת כתב:בספר חמדת ימים כל החגים והמועדים הם ימי דין ומתח כמו שכתב בפירוש בחלק של סוכות
תנו רבנן מעשה ברבי אליעזר שהיה יושב ודורש כל היום כולו בהלכות יום טוב יצתה כת ראשונה אמר הללו בעלי פטסין כת שניה אמר הללו בעלי חביות כת שלישית אמר הללו בעלי כדין כת רביעית אמר הללו בעלי לגינין כת חמישית אמר הללו בעלי כוסות התחילו כת ששית לצאת אמר הללו בעלי מארה נתן עיניו בתלמידים התחילו פניהם משתנין אמר להם בני לא לכם אני אומר אלא להללו שיצאו שמניחים חיי עולם ועוסקים בחיי שעה בשעת פטירתן אמר להם לכו אכלו משמנים ושתו ממתקים ושלחו מנות לאין נכון לו כי קדוש היום לאדנינו ואל תעצבו כי חדות ה' היא מעזכם.
אכלו משמנים - נדחקו תוס' דהא ר"א ס"ל או יושב ושונה או אוכל ושותה. ולכאורה י"ל ת"ח גם למודו הוא בכלל לכם שהוא מתענג עונג נפשא ע"י זה ואכילתו נמי כלו לה' כנהנה מזיו השכינה. והיינו דקאמר להו אכלו משמני' כי חדות ה' הוא מעוזכם וק"ל.
דרומי כתב:אדרבה, רואים שהסברא קיימת ובכל זאת לא פסקו הלכה כמותה... [למה נזכרו דברי היחיד? כדי לבטלם]
איש_ספר כתב:חזן הכנסת כתב:בספר חמדת ימים כל החגים והמועדים הם ימי דין ומתח כמו שכתב בפירוש בחלק של סוכות
זו אמירה שטוחה במחילה. אכן כל החגים אצלו יש בהם קדושה יתירה וכובד ראש, אבל לא ראי חג סוכות כראי הושע"ר ולא ראי שניהם כיום שבועות. עיין עליו.
נוטר הכרמים כתב:
אם כנים הדברים הנ"ל, וכנראה שלכל הפחות יש בהם צדק, אזי צריכים מאוד להיזהר כאשר באים לשנות או/ו לקרוא תגר, לתת תחליף הולם. לא כל אברך מסוגל למצוא את הנוסחה המתאימה לשבת שעות עם משפחתו ולשמוח כראוי.
אגב, מו"ר הגר"ש אויערבאך זצוק"ל הכ"מ היה מעורר תמיד מפני מה לא מקיימים את ה'לכם' בשבועות כדבעי, ובפרט למתואר בדברי הרמב"ם ששמחים באכילה ושתיה עד הלילה, ודיבר בענין עם מרן הגרי"ש אלישיב זצוק"ל, ולא העלו דבר ברור. ואכן מנהגו היה לשמוח במשך שעות ארוכות בשמחה אמיתית, תוך כדי אכילה ושתית יין, שירות ותשבחות, ניגוני דביקות ודברים מרוממים. אשרי עין ראתה.
ארזי ביתר כתב:בנותן טעם להביא כאן [אולי כבר הובא?] את המעשה הנלבב אודות בעל 'אהבת ישראל' מויז'ניץ זיע"א, שבסיום תפילת יום חג השבועות המרוממת, אמר לסובביו, 'עד עכשיו קיימנו בעצמנו חלק ה'חציו לכם', עכשיו נלך לחלק ה'חציו לה'' - בסעודת היום'...
אני חושב מה שאמר ר"א כולו לה' או כולו לכם, מודה בתלמידי חכמים צדיקים שכל מאכלם ומשקם הוא לשם ה', וכן כל עסקם בתורה הוא בשמחה וחדוה נפלאה עד שגם גופם נהנה ממנו באופן שמאכלם הוא נמי לה', ועסקם בתורה הוא נמי לכם וכו'.
תלמיד חכם גם לימודו הוא בכלל לכם, שהוא מתענג עונג נפשי על ידי זה, ואכילתו נמי כולו לה', כנהנה מזיו השכינה. והיינו דקאמר להו אכלו משמנים כי חדוות ה' היא מעוזכם.
אריך כתב:אגב, קדמו לבעל הקונטרס, בעל 'בעצתך תנחני' שבאחד משני החלקים, מטפל בנושא של חג השבועות, בתיאורו שני סוגי בחורים, האחד מתמלא בשמחה ורוממות בהתקדש עליו החג וסדריו הארוכים, והשני נלחץ ונרעד. יעו"ש.
גם אני לא אהבתי את הירידה לפרטי סדר היום וכו'. אבל העיקרון של הדברים נכון וחשוב.
וכך טבעם של דברים, שבדור מסויים מעמידים דגש על צד אחד מהתמונה, בכדי להילחם בתופעת הפיכת חג השבועות לארוע חומרי גרידא (כפי שמקובל בעולם שמחוץ לתורה), ואז בדור הקמת עולם הישיבות, במטרה לבדל ולרומם, מדגישים איזה צד. אבל בדור שאח"כ בתנועת המטוטלת ההסטורית הקבועה, מתעוררים לבדוק במקורות ולראות שמדובר בצד אחד ואי"ז התמונה השלימה כלל.
לב_לדעת כתב:גם אם הדברים נכונים, לא לכל אחד יש סבלנות לשבת שעות ולשמוח בבשר ויין, זה דבר שמצריך אופי מסוים מאוד ומתאים לחלק מהאנשים. הליטאים היבשים לא גדלו על זה, ולפעמים זה ממש "עונש"...
לפעמים דווקא תחושת הסיפוק שאחרי כמה וכמה שעות של לימוד בהתמדה, זו השמחת חג, וזה מה שהילדים סופגים שאבא שמח בלימודו ומקדיש את כל זמן החג ללימוד רציני. והחציו לכם יצאו ברביעית יין ושיעור בשר... גם זה קיים. הכל קיים.
כללו של דבר להיזהר לא לקרר מה שטוב ומתאים ונכון לחלק מהציבור.
משולש כתב:וזו שאלת השאלות של הרבה אנשים (בעיקר ליטאיים) שנבוכים ומבולבלים בקושי הזה:
איך שמחים???
הרי על הרגשת הלב איננו שולטים. אז צריך לפרט דרכים מעשיות.
* אוכלים בשר?
* שותים יין?
* שרים?
* אומרים ד"ת וורטים?
* רוקדים? (אסור ביו"ט)
* מחייכים? צוחקים? בוכים?
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים