אדרבה, הנני רואה את העלייה למרון כחזרות גנרליות לקראת העלייה הגדולה להר בית השם
כמו שאוי ואבוי אילולי התפתחה מוסיקה חסידית עכשוית ותרבות לבוש עדכנית, שכל זה נותן את המסגרת התרבותית שמאפשר קיום נבדל שנותן מענה לנפש האנושית..
קראקובער כתב:כמו שאוי ואבוי אילולי התפתחה מוסיקה חסידית עכשוית ותרבות לבוש עדכנית, שכל זה נותן את המסגרת התרבותית שמאפשר קיום נבדל שנותן מענה לנפש האנושית..
קשה להאמין שבבית המקדש ישירו שווקי ומרדכי בן דוד.
משולש כתב:אני חושב שהמוזיקה המכונה "חסידית" (מודרנית) מוטב לו לא היתה באה לעולם. וכי בגלל שלחילונים יש מוזיקה כושית גם אנחנו צריכים כזאת כ"קיום נבדל"?
אריך כתב:א. ראשית חשוב לשאול מה נקודת המוצא של הדיון והביקורת מהצד ה'ליטאי'. האם ניחא לי לחרוץ על כ"כ הרבה שלומי אמוני ישראל, ביניהם ת"ח רבים, שהם עוסקים בדבר מיותר או שלילי? מי שעושה זאת באופן כה חד ופשוט, ואולי בהנאה (ולא דיברתי כאן על מישהו ספציפי אלא על תנועה בלב שמתעוררת אצל כל ליטאי..), הוא חוטא ולא ניחא ליה למרן דבשמיא שכך ידונו על רבים מעם הקודש.
משולש כתב:א. הביקורת באה ככל הנראה בשביל לחזק את אלו שנמנעים מללכת בהוראת רבותיהם, ולא חלילה בשביל לפגוע באלו שנוסעים בהוראת רבותיהם.
אריך כתב:ד. יש לברך על התפתחות ה"תרבות החרדית", שמתבטא בהתפתחות ארועי ל"ג בעומר עם כל הארגונים הפנים-חרדיים שמנהלים יפה את הדברים באופן שהולך ומשתפר, ועם הזמן נוצר הווי חרדי-[b]תורני-ישראלי, ול"ג בעומר הוא כעין חג עממי[/b]
אש משמים כתב:משולש כתב:אני חושב שהמוזיקה המכונה "חסידית" (מודרנית) מוטב לו לא היתה באה לעולם. וכי בגלל שלחילונים יש מוזיקה כושית גם אנחנו צריכים כזאת כ"קיום נבדל"?
עדיף שיהיה לחרדים את התחליף למוזיקת הכושים מאשר שישמעו את הכושים בעצמם, לא?
קו ירוק כתב:אריך כתב:ד. יש לברך על התפתחות ה"תרבות החרדית", שמתבטא בהתפתחות ארועי ל"ג בעומר עם כל הארגונים הפנים-חרדיים שמנהלים יפה את הדברים באופן שהולך ומשתפר, ועם הזמן נוצר הווי חרדי-[b]תורני-ישראלי, ול"ג בעומר הוא כעין חג עממי[/b]
כבר הבנתי מאשכול זה ומשאכולות נוספים שהליטאים הם 'מוזרים'.. זה בסדר שיהודי אוטנתי הוא מוזר..
ניתן לצרף לרשימה השניה גם את ה'מימונה'
הוא קדום מאירועי ל"ג בעומר וחבל שלא כולם מצטרפים אליו..
דרומי כתב:יישר כח גדול לרב אריך שדבריו מבטאים לב יהודי טהור ופשוט, בלי הרבה התפלספויות והתחכמויות שבדרך כלל אין מקורם טהור.
ואגב, כאחד שאינו ליטאי... לא אמנע מלהעיר על עצם הדיון בנושא, שנראה לי קצת מיותר לדון בדבר שבעצם כבר הוכרע אצל כלל ישראל לחיוב (מזכיר קצת את מי שרוצה לחדש בארץ ישראל את הנחת תפילין בחול המועד), וראה גם ברשימותיו של הרב נוטר הכרמים שליט"א.
[כמובן שעדיין לא כולם נוסעים למירון בל"ג בעומר, ומבחינה טכנית בוודאי שטוב כך... אבל לנסות להנציח בכח את ההתנגדות לתופעה זו זה פשוט לא ריאלי. גילוי נאות: גם אני לא נוסע בכל שנה למירון].
מרבה_שלום כתב:בכל זאת, לל"ג בעומר יש מקור בר' חיים ויטאל ע"פ האר"י, למימונה ואומן לא.
משולש כתב:דרומי כתב:יישר כח גדול לרב אריך שדבריו מבטאים לב יהודי טהור ופשוט, בלי הרבה התפלספויות והתחכמויות שבדרך כלל אין מקורם טהור.
ואגב, כאחד שאינו ליטאי... לא אמנע מלהעיר על עצם הדיון בנושא, שנראה לי קצת מיותר לדון בדבר שבעצם כבר הוכרע אצל כלל ישראל לחיוב (מזכיר קצת את מי שרוצה לחדש בארץ ישראל את הנחת תפילין בחול המועד), וראה גם ברשימותיו של הרב נוטר הכרמים שליט"א.
[כמובן שעדיין לא כולם נוסעים למירון בל"ג בעומר, ומבחינה טכנית בוודאי שטוב כך... אבל לנסות להנציח בכח את ההתנגדות לתופעה זו זה פשוט לא ריאלי. גילוי נאות: גם אני לא נוסע בכל שנה למירון].
האם הקריטריון הזה של "הוכרע אצל כלל ישראל" הוא שיקול הלכתי או שיקול "ריאלי"? (אני לא מדבר על הכרעה של רבנים שכידוע יש ביניהם דעות לכאן ולכאן בנושא).
פלגינן כתב:כמנהג 'מכון מורשת אשכנז'.
קראקובער כתב:כתבת קצת דברי טעם אבל אותו טענה אפשר להגיד גם על החת"ס (ענית רק על אחד מהטיעונים שלו) והשו"מ.
אם כוונתך לטענת החת"ס והשו"מ שבפטירת צדיק יש להצטער ולא לשמוח, בין כך הטיעון הזה לא רלוונטי לאור מה שהוכיחו שאין שום מקור לכך שרשב"י נפטר ביום זה ושעל זה שמחים, וכמו שהחיד"א חזר בו בנקודה זו.אדרבה, הנני רואה את העלייה למרון כחזרות גנרליות לקראת העלייה הגדולה להר בית השם
אתה מתכוון לקוגל וצולנט או למשטרת ישראל?
בעיקר להיערכות חברות ההסעה והמשטרה, שמקבלים נסיון איך להסיע רבבות אנשים למקום אחד.כמו שאוי ואבוי אילולי התפתחה מוסיקה חסידית עכשוית ותרבות לבוש עדכנית, שכל זה נותן את המסגרת התרבותית שמאפשר קיום נבדל שנותן מענה לנפש האנושית..
קשה להאמין שבבית המקדש ישירו שווקי ומרדכי בן דוד.
קו ירוק כתב:אך על כל שכבות העם מוסכם כי האר"י לא עשה שום חינגה ושם טרראם, אלא עלה הוא לבדו או עם מי מתלמידיו וישבו ולמדו שם איזה ימים..
משולש כתב:מחשבות על המחשבות הנ"ל:
א. הביקורת באה ככל הנראה בשביל לחזק את אלו שנמנעים מללכת בהוראת רבותיהם, ולא חלילה בשביל לפגוע באלו שנוסעים בהוראת רבותיהם.
ב. חגיגה סביב אישיותו של חכם חי היא מצווה גדולה, חגיגה על קברו של חכם שנפטר לא מצאתי כיו"ב במקורותינו ואשמח לעזרתך.
ג. שבועיים אחרי לג בעומר מגיע חג השבועות שבו מצוה מדאורייתא של "והיית אך שמח" ולדעתי יש מקומות שבהם שמחת חג השבועות מגיעה בקושי לעשירית משמחת לג בעומר (כמו למשל ריקודים ומחולות במעמד רבבות עמך בית ישראל בשמחה ובשירים בתוף ובכינור עם אוכל ושתיה בשפע מכל הסוגים והמינים למשך כל המעת לעת של ה"חג"). לגבי החת"ס ושאר המתנגדים כבר הביאו שיש עוד טענות וגם על פירכתך אפשר להתווכח.
ד. אני הייתי ממליץ להתמקד ולהשקיע יותר בהתפתחות התרבות החרדית בשמחות בית השואבה שזה זמן יותר מתאים מצד מצוות התורה.
ה. אני מאמין שניתן למצוא (ועדיף למצוא) אירועים מאחדים יותר מאלו, ולו רק בגלל העובדה שישנו ציבור גדול שאינו משתתף עקרונית בחגיגה הזו.
לפרק מרץ חרדי זה תמיד דבר טוב, וכבר פורסם פעם הסיפור על המשגיח דפוניבז' שהסביר לת"ח אחד, שההשתוללות בהלוויות היא כתחליף לכדור רגל.
???אדרבה, הנני רואה את העלייה למרון כחזרות גנרליות לקראת העלייה הגדולה להר בית השם...
בעיקר להיערכות חברות ההסעה והמשטרה, שמקבלים נסיון איך להסיע רבבות אנשים למקום אחד.
קו ירוק כתב:אך על כל שכבות העם מוסכם כי האר"י לא עשה שום חינגה ושם טרראם, אלא עלה הוא לבדו או עם מי מתלמידיו וישבו ולמדו שם איזה ימים..
נוטר הכרמים כתב:רק עלי מעיקים המשפטים הבאים:???אדרבה, הנני רואה את העלייה למרון כחזרות גנרליות לקראת העלייה הגדולה להר בית השם...
בעיקר להיערכות חברות ההסעה והמשטרה, שמקבלים נסיון איך להסיע רבבות אנשים למקום אחד.
נראה לכם שמישהו יסתייע במשטרה כדי לעלות להר ד'. לפי החינוך שקיבלנו, גם אנחנו החרדים נתחבא בנקיקי הסלעים (כידוע הסיפור מהגרי"ז). היעלה על הדעת שה'יפו פעמיך בנעלים' יהיה בסיוע 'משטרת ישראל'? אני לא מתכוין דווקא מצד שהיא משטרה חילונית המרכזת אנשים באיכות רוחנית ומוסרית לא מי יודע מה, אני בהחלט מתכוין לכך שגם להפקיד את ח"כ מוזס על סידורי העליה, זה יוצר אצלי תחושות חילול הקודש.
אריך כתב:משולש כתב:מחשבות על המחשבות הנ"ל:
א. הביקורת באה ככל הנראה בשביל לחזק את אלו שנמנעים מללכת בהוראת רבותיהם, ולא חלילה בשביל לפגוע באלו שנוסעים בהוראת רבותיהם.
ב. חגיגה סביב אישיותו של חכם חי היא מצווה גדולה, חגיגה על קברו של חכם שנפטר לא מצאתי כיו"ב במקורותינו ואשמח לעזרתך.
ג. שבועיים אחרי לג בעומר מגיע חג השבועות שבו מצוה מדאורייתא של "והיית אך שמח" ולדעתי יש מקומות שבהם שמחת חג השבועות מגיעה בקושי לעשירית משמחת לג בעומר (כמו למשל ריקודים ומחולות במעמד רבבות עמך בית ישראל בשמחה ובשירים בתוף ובכינור עם אוכל ושתיה בשפע מכל הסוגים והמינים למשך כל המעת לעת של ה"חג"). לגבי החת"ס ושאר המתנגדים כבר הביאו שיש עוד טענות וגם על פירכתך אפשר להתווכח.
ד. אני הייתי ממליץ להתמקד ולהשקיע יותר בהתפתחות התרבות החרדית בשמחות בית השואבה שזה זמן יותר מתאים מצד מצוות התורה.
ה. אני מאמין שניתן למצוא (ועדיף למצוא) אירועים מאחדים יותר מאלו, ולו רק בגלל העובדה שישנו ציבור גדול שאינו משתתף עקרונית בחגיגה הזו.
לפרק מרץ חרדי זה תמיד דבר טוב, וכבר פורסם פעם הסיפור על המשגיח דפוניבז' שהסביר לת"ח אחד, שההשתוללות בהלוויות היא כתחליף לכדור רגל.
ב. מדובר על מנהג של שנים רבות וע"י גדולים וטובים, כך שזה גם מקור, ואם אינם נביאים, בני נביאים. ובכלל, כל מה שקשור לקבלה הוא בתנועה של התפתחות, וגם אני מחפש מקור קדום לתורת האר"י.
ג. יש קשיים טכניים להפוך את שמחת שבועות לשמחה גדולה ומקיפה, שהרי אסורים כלי שיר, ואסור לרקוד, ואין אפשרות להתאסף ע"י נסיעה, אז מה כבודו רוצה.
ד. באמת שמחות בית השואבה גם הולכות ומתפתחות, בין היתר ע"י תקציבים שונים המגיעים.
ה. אתה מוזמן לארגן. סה"כ הצבעתי על אחדות יפה שנוצרת בל"ג בעומר במירון ובשמעון הצדיק. וגם אלה שלא מגיעים אלא שומעים/רואים בכלי התקשורת השונים, מתחברים לאותה אחדות, אשר הקב"ה כה מתאוה לה.
השתוללויות בלויות ובהפגנות הן פירוק המרץ הפחות טוב, אשר מאכסנות שלל מידות רעות, ואני דיברתי על אנשים שמוציאים מרץ באיחוד הצלה/זק"א/חלוקת אוכל/ רמקולים/ וכו'/ שכל אלו הן פעולות יצרניות שמשאירות את האדם עם אנרגיות חיוביות.
אריך כתב:ב. צר לי שקלקלתי את הדמיון היפה על איך זה ייראה. לסבא שלי בחו"ל היה גם דמיון שיעלה לא"י ע"י המשיח בכבודו ובעצמו, ולבסוף עלה כתוצאה מהמדינה החילונית. כנראה שמותר להקב"ה לקלקל לנו את התכניות...
משולש כתב:אריך כתב:ב. צר לי שקלקלתי את הדמיון היפה על איך זה ייראה. לסבא שלי בחו"ל היה גם דמיון שיעלה לא"י ע"י המשיח בכבודו ובעצמו, ולבסוף עלה כתוצאה מהמדינה החילונית. כנראה שמותר להקב"ה לקלקל לנו את התכניות...
בוודאי שאנחנו עלולים להתאכזב, אבל מהודעת כב' משמע שהתארגנות המשטרה היא דבר חיובי בדרך לבניין בית המקדש. ובהודעה זו מסכים כב' שזה כן דבר מאכזב.
משולש כתב:כב' כתב "כנראה שמותר לקב"ה לקלקל לנו את התכניות", וזה אומר שכב' מבין שהעניין הזה הוא "קלקול תכניות".
שפתיים ישק, ויהיו דבריך הללו מצטרפים למליוני תפלות בקשות וזמירות שעלו בימים אלו לריח ניחוח כעולות וכשלמים לפני אדון כל!בינוני כתב:אני רוצה לכתוב את הרהורי בתור אחד שעולה למירון כל שנה כבר שנים רבות.
דומני שבלהיות פעם אחת ל"ג בעומר במירון עם לב פתוח, נעלמות מאליהן מחשבות על מסנגרים ועל מקטגרים, על אותנטיים ועל מוזרים, על מתנגדים ועל מקבלים.
באיזה מקום ובאיזו הזדמנות אחרת אפשר לראות עשרות או מאות אלפי יהודים בעלי אמונה ואהבה לבורא ולתורתו מתאספים יחד כאיש אחד בלב אחד להרבות ברגשות קודש?
אין חוויה מרטיטה יותר מלאחוז בידו של יהודי מרוקאי מדימונה ביד ימין ובידו של יהודי אמריקאי מהודר ביד שמאל, כשכולם ביחד שרים בהתלהבות "לעשות נחת רוח לבורא ית' שמו".
אי אפשר לתאר במילים את המחזה היהודי כל כך, של אבא נרגש שמצטופף יחד עם ילדו הקט על גג דחוק, מעיניו ניגר ים של דמעות, בידו מכונת תספורת, ובגרון ניחר הוא מסביר לפעוט: "יענקי, מעכשיו יהיו לך פאות גדולות ויפות כמו שיש לכל ילד יהודי!".
וההכנסות אורחים, של האנשים הפרטיים שמחלקים במסירות נפש סנדוויצים ושוקו, ושל המוסדות שמחלקים כמויות של אוכל חם, משקאות מוגזים או חמים בלי הגבלה. אולי למי שלא היה שם זה נשמע כמו "פרעסעריי", אבל אני רואה שמה משהו אחר לגמרי. עשרות יהודים חדורי להט, מי מהם יהודים חסידים עם טלית קטן וכיפה גדולה, מי מהם יהודים רופפים עם טריקו וכיפה מזערית, כולם ביחד עובדים בפרך מקפצים מאדם לאדם, שואלים באדיבות אם חסר משהו, רצים ממקום למקום להגיש לכל אחד די מחסורו. רובם לא עושים זאת בשביל משכורת, גם לא בגלל האקשן. זה עובד כדי שיזכה סוף סוף לזרע של קיימא, זה טורח כדי שיזכה בזיווג הגון, אבל כולם עם לב יהודי רחום וחנון שקורא לבוראו לחסד ולרחמים.
ומי שזוכה להידחק אל הציון הק' עצמו. לא צריך תהילים כדי לעורר את הנשמה. צריך רק לראות את היהודים מכל מעמד ומכל סוג, שופכים לב כמים בדמעות שליש, מתנועעים בהתרפקות עם תהילים קטן, כל ישותם אומרת תפילה ותחנונים, כשכל כמה דקות נפלטת מפיהם אנחה קורעת לב: טאטע! אבא! האב שוין רחמנות!
ר' יהודי, אני עושה חלאקה, בא תיקח כוסית לחיים וחתיכת עוגה, הכל בד"ץ, אשתי הכינה בעצמה, תגזוז קצת שערות. מזל טוב! איך קוראים לך ילד? יוחאי? שם נהדר! שתזכה לגדול יהודי ת"ח וירא שמיים ויהיה לך כל טוב כל החיים. מזל טוב גם לך אבא, תמסור שהעוגיות היו ממש טעימות. שתזכה לרוות ממנו הרבה נחת יהודי. אני לא מכיר אותו, הוא התבלבל כנראה, אולי לא, זה בטוח שהוא אח שלי.
חבירי וידידי. מישהו פה אמר עבודה זרה? אני לא מתמצא בהלכות המדויקות בנושא, בכל מקרה אני בטוח שהקל היחיד בשמיים נהנה לראות את הבנים הטהורים והתמימים שלו בעבודה הכי יהודית וקדושה בעולם.
אולי עדיף להעביר את המחזות האלו לשמחת בית השואבה, אולי לציון רחל אמנו, בוודאי היה עדיף שזה יתקיים בביהמ"ק. אבל כל זמן שקידוש שם השמיים העצום הזה מתקיים, לא בתקוות וברעיונות, אלא כאן לא רחוק, על ההר הענק והציון הקטן, יש לנו הזדמנות נדירה לראות את עם ישראל הישן והטוב, במלוא תפארתו והדרו. כל השבטים ביחד בלי שום מחיצות.
האט'ס געפוילט אלס גוט'ס
איש_ספר כתב: קצב ההתפשטות של ההנהגה הזו מעורר מחשבות נוגות, האם כך התפתחו מנהגים אצלינו? שמא עוד כמה מנהגים קדמונים נוסדו על מצע רעוע כזה?
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים