מחצד חקלא כתב:כידוע בשער הכוונות הביא מהרח"ו על רבו האריז"ל שעשה לבנו חאלקה בל"ג בעומר במירון.
האם יש בכתובים ביאור מה ענין "חלאקה" לרשב"י. או לל"ג בעומר.
ונפק"מ האם יש ענין למי שאינו במירון לעשות חלאקה דווקא בל"ג בעומר.
וכן להיפך, אם יש ענין בשאר ימות השנה לעשות חלאקה דווקא על ציון הרשב"י.
עקביה כתב:אם כבר עלה הנושא, מה עניין גזירת השיער לקבר הצדיק? מילא תפילה על הקברות, כבר אמרו: 'יבקש מהש"י שיתן עליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר' (משנה ברורה סימן תקפא), אבל תספורת??
משולש כתב:עקביה כתב:אם כבר עלה הנושא, מה עניין גזירת השיער לקבר הצדיק? מילא תפילה על הקברות, כבר אמרו: 'יבקש מהש"י שיתן עליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר' (משנה ברורה סימן תקפא), אבל תספורת??
אכן לא מצאנו חגיגת תגלחת במקורותינו (תלמודים ומדרשים גאונים וראשונים) כי אם במס' ע"ז "יום תגלחתו", ועד היום קיימים בהודו חגיגות תגלחת במקומות קדושים. וע"כ הביא בספר נטעי גבריאל (על חלאקא) שיש שחששו להנ"ל.
עתניאל בן קנז כתב:משולש כתב:עקביה כתב:אם כבר עלה הנושא, מה עניין גזירת השיער לקבר הצדיק? מילא תפילה על הקברות, כבר אמרו: 'יבקש מהש"י שיתן עליו רחמים בזכות הצדיקים שוכני עפר' (משנה ברורה סימן תקפא), אבל תספורת??
אכן לא מצאנו חגיגת תגלחת במקורותינו (תלמודים ומדרשים גאונים וראשונים) כי אם במס' ע"ז "יום תגלחתו", ועד היום קיימים בהודו חגיגות תגלחת במקומות קדושים. וע"כ הביא בספר נטעי גבריאל (על חלאקא) שיש שחששו להנ"ל.
תשובה מאלפת המקיפה את כל השיטות והמקורות בענין ... (למשל מנהג האריז"ל שנהג כן [אני יודע שהוא 'אחרון'], וכנראה לא ידע מה שכתב מעכ"ת, ואת המובא בנטעי גבריאל)
תודה רבה!
אגב, התשובה אינה בכלל על השאלה שנשאלה!
[השאלה היתה אודות מנהג תגלחת על הקבר, ואילו מעכ"ת ענה אודות 'חגיגה' ביום התגלחת. אמנם למעשה גם ענין תגלחת על הקבר אינו מובא במקורותינו, תלמודים ומדרשים גאונים וראשונים...).
שיר ורננים כתב:עקביה כתב:תודה למשיבים.
ראיתי שהיה על כך אשכול viewtopic.php?t=20874
ושם ציין יאיר לכמה ספרים. אולי יימצא שם הסבר לבעיה.[
ראיתי אמש מהמשפיע ר' מיילעך בידרמן שליט"א שהביא רעיון נפלא. שכידוע גזרו הרומיים גזירות על ישראל והלך ר' ראובן האיצטרובלי וסיפר קומי וביטל הגזרות ולאחמ"כ גילו שהוא יהודי והחזירו הגזירות. והלך רשב"י וביטלם. ולא מצינו ששינה מלבושו או שסיפר מראהו כמנהג הרומיים. ולכך נהוג שאת החינוך לצורת ישראל נהגו לעשות על ציונו. ודפח"ח.
עקביה כתב:יש לרשב"י איזושהי נחת מכך שעושים את זה על קברו? האם טווח הראיה שלו מגיע עד רדיוס מסוים סביבות הקבר? (עדיין זה קצת מזכיר מנהגים מהודו, כפי שהזכיר הרב משולש לעיל).
אביל כתב:בשו"ת הרדב"ז ח"ב סי' תרח, מובאת שאלה שנשאל במי שנדר לעשות חלאקה בקבר שמואל הנביא ונמנע ממנו הדבר בגלל גזילת הציון ע"י הגויים.
ומשיב: "כבר נהגו בכל הגלילות לחשוב זה נדר גמור".
הרעיון של חלאקה בקבר שמואל הנביא הוא בגלל הדמיון לשמואל שאמו הביאה אותו לבית המקדש בעת גמלתו.
לדעת ר' בצלאל לנדוי (מובא בספר שער השמים לתולדות המקומות הקדושים בירושלים), בפרק על ציון שמואל הנביא,
יתכן שמאז שנגזל קבר שמואל הנביא מידי ישראל, החלו לעשות חלאקה במירון ליד ציון רשב"י, ובעוד מקומות.
ירח מלא כתב:החלאקה היה מנהג המוסתערבים תושבי הארץ (שלקחו זאת מהערבים, אבל זה לא משנה). הם עשו זאת בשירה וריקודים בקברי קדושים. האר"י כיבד את מנהגם ועשה זאת אף הוא.
דהיינו, יש להבחין ולהבדיל בין מנהגו האישי האר"י, לבין מנהג המקום שאף הוא עשה.
יעקל כתב:ירח מלא כתב:החלאקה היה מנהג המוסתערבים תושבי הארץ (שלקחו זאת מהערבים, אבל זה לא משנה). הם עשו זאת בשירה וריקודים בקברי קדושים. האר"י כיבד את מנהגם ועשה זאת אף הוא.
דהיינו, יש להבחין ולהבדיל בין מנהגו האישי האר"י, לבין מנהג המקום שאף הוא עשה.
סליחה על השאלה, אבל מאוד מוזר שהאר"י יכבד מנהג המוסתערבים וד"ל, בכל עם ועם (להבדיל מעם סגולה שניתן עליון על כולם) יש "מנהגים", ו"נוהגים" יפים...
אבל הא-ל יתברך כתב בתורתו "ובחוקותיהם לא תלכו" ...
וגם מניין לך שהחלאקה מנהג המוסתערבים ? מנה"מ ?
מעט דבש כתב:הנה התיעוד הנ"ל:
יעקל כתב:עוד שאלה, למה ההנהגה הזאת של החלאקה של האר"י נתפשטה יותר מהנהגות האחרות, בגדי לבן לש"ק לדוגמא ?
כדכד כתב:נראה לי שזו הגדרה פשוטה וברורה שאין צורך במקור בשבילה
אם בכל זאת דרוש מקור אפשר לחפש באוצר החכמה "מיחזי כיוהרא" ולראות
אמנם, אני חפשתי ולא מצאתי דבר ברור
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 64 אורחים