הודעהעל ידי .השוחט » א' מאי 12, 2019 1:48 pm
בס"ד
אסיף העצרת
אנחנו נמצאים עדיין בתוך ימי ההשלמה לחג העצרת, חג השבועות, יום הביכורים. והרי כתב המגן אברהם דיש מקומות שנהגו שלא ליפול על פניהם בימים אלו מכיון שבהם היו מביאים את קרבנות החג שלא הוקרבו בחג. ומסתבר שאפשר עדיין לאסוף את הלקחים שצריכים לעלות מתוך החג הגדול הזה. נעמוד על שלש נקודות חשובות.
שנראה כל אחד מעלת חבירינו ולא חסרונם
כידוע הנהיגו הקדמונים בימי העומר לנהוג אבילות על תלמידי ר' עקיבא שמתו בימים אלו. לכאורה אין קשר אמיתי בין ימי הספירה לענין האבילות. אלא שכך אירע הדבר שבמקרה בימים אלו מתו. ומצות ספירת העומר ניתנה בהר סיני לפני למעלה משלושת אלפי שנה, ותלמידי ר"ע מתו רק לפני כאלפיים שנה. ומנהג האבילות עליהם מסתמא החל רק לפני כאלף שנים, שהרי לא בא זכרו בש"ס ובגאונים הראשונים. כך שהיו כאלפיים שנה שהיו ימי העומר בלי "דינים הנוהגים בימי העומר". אבל כידוע מקובל מרבותינו בעלי אגדה, שאין מקרים בכגון דא, ובודאי יש סיבה שנפטרו דוקא בימים אלו, ומנהג האבילות עליהם צריך להיות לו קשר לימי ספירת העומר. ובאמת כבר נאמרו על זה דברים רבים בספרים הק' בדרכים שונות, ונאמר אף אנו חלקינו לפי דרכינו.
ספירת העומר עניינה הכנה לקבלת התורה כידוע מהחינוך ועוד. הקב"ה הוא נותן התורה, ויש לו שפע ורצון לתת בלי גבול. אנחנו צריכים להכין את עצמינו להיות כלי קיבול שיהיה לו כביכול לאן להכניס ולמלא תורה. אחת ההכנות החשובות ללא ספק היא ליצור בקרבו שאיפה לגדלות בתורה. כידוע מהמציאות שאדם לעולם אינו גדל יותר מחלומו. אם יש לאדם חלום גדול הוא מכוון כל מרצו להשגתו ויש לו סיכוי. אבל אם המושגים שלו מלכתחילה קטנים ומסתפקים במועט לא יתכן שיצמח מעבר למושגים שלו. הרב דסלר היה אומר שאדם שיהא לו חלום להיות כמו ר' עקיבא איגר, אולי יהיה רבע ממנו. אבל אדם שמלכתחילה יתכנן להיות מטאטא רחובות, לא יהיה גם מאית רעק"א. החלום זה המסגרת הכללית שלתוכה אדם יוצק את כל הכוחות והאנרגיות שלו. זה ממש כלי ריק מוכן ומזומן לקבל בו תורה.
כעת השאלה המתבקשת היא כיצד יוצרים חלום גדול ושאיפה עוצמתית. הדרך הכי מוצלחת היא להימצא בחברת אנשים גדולים בעלי מושגים. הרמב"ם כבר כתב שהאדם נמשך אחרי חברתו וצריך לעשות כל מאמץ לגור בעיר מלאה חכמים וסופרים. הרא"ש כותב באורחותיו לעולם תביט על מי שגדול ממך ולא על מי שקטן ממך. החת"ס המליץ בשמים ממעל ועל הארץ מתחת, בענייני שמים הבט למעלה, בענייני גשמיות הבט למטה על המסתפקים במועט. עינינו הרואות שאדם שגר במקום שאנשיו יודעים חומש רש"י והוא יודע משניות, הוא מרגיש תלמיד חכם ולא חסר לו כלום. הוא לומד שעה שעתיים ביום ומרגיש ממלא חובתו בעולמו. אדם נמצא בין אנשים שאינם יודעים הלכות, שעושים רק מה שיודעים והכל בערך, הוא מרגיש מאד טוב עם עצמו. וכן במידות טובות וכל תחום. אבל אדם הנמצא בין אברכים עמלים בתורה שקדנים, יודעי מסכתות ועניינים שלימים לכל היקיפם, זה מגדיל את רוחב מושגיו ומרחיב את אופקיו, ומתמלא הוא חשק גדול ונמרץ של "אעשה כן גם אני". הנמצא בין אברכים מדקדקים בקלה כבחמורה היודעים היטב משנה ברורה, ושואלים כל ספק למורה הוראה, ומתכוננים היטב לקראת כל מצוה, ודאי כל מושגיו בלקיים מצוות משתנה לחלוטין. ליד בעלי חסד גדולים אי אפשר להישאר אדיש לסבלו של הזולת וכן הלאה בכל תחום וענין.
אבל יתכן שאדם יגור במקום מסויים וילמד במקום תורה מסויים, ללא שינוי מקומו, ובכל זאת חבירו נמצא בין גדולים ומתרומם והוא נמצא בין קטנים ונרדם. הכיצד? חבירו מעריך את כל אחד מהחברים על מעלותיו, וממילא זה מצמיח אותו. ואילו הוא מעביר ביקורת הרסנית ומקטין מאד את כל אחד ואחד, תולה בהם כוונות של נגיעות, מחפש תמיד מה חסר לכל אחד לפי דעתו, ועל ידי זה הוא גורם לעצמו להיות בחברת ננסים שאינם גורמים שום השראה. ידועים דברי המהרי"ל דיסקין (נדפס מכתב ידו בין חלקי שו"ת מהרי"ל דיסקין) שזה שרש הענין של לדון לכף זכות. כדי שאתה לא תתקרר ביראת שמים יעוי"ש.
מי לנו גדול מתלמידי ר' עקיבא גדול מוסרי התורה שבכל הדורות. כל תלמיד היה בין 24 אלף ענקי העולם. היה יכול להכין בזה כלי קיבול נורא לקבלת התורה. אבל כשלא נהגו כבוד זה בזה, שזה ביטוי לחוסר הערכה פנימי כמובן. הם הפסידו את הכלי הזה, ואת ההכנה הזו לקבל תורה. ועל כן נענשו דוקא בימים אלו שפגמו בהם בעניינו של יום. ולכן הנהיגו הקדמונים לנהוג אבילות עליהם בימים אלו כדי לזכור את חטאם ולהיזהר מזה. לקח זה כדאי לקחת עימנו לכל השנה. להסתכל בעין טובה על מעלות חבירינו ולא על חסרונם, לא בשביל הזולת, זה גם ענין גדול, אלא בראש וראשונה בשביל עצמינו, כדי שנרויח את המלאך המכה על הקדקוד ואומר גדל.
מעלת החסד
אנחנו מכירים את חג השבועות כיום מתן תורתינו ורובי הדיבורים במהלכו ולפניו נסובים על עניינו של יום מצד קבלת התורה שבו. אמנם יש בו עוד עניינים וניתנו לו משום כך שמות נוספים. אני רוצה להביא בפניכם מהלך שלם של המהר"ל (בנתיב גמילות חסדים סוף פרק א' ומשולב מעט מנתיב העבודה בענין ברכת המזון) בגודל מעלת החסד שקשור לחג מצד שהוא יום הביכורים.
בראשית ברא אלוקים. אומר המדרש העולם נברא בשביל שלשה דברים שנקראו ראשית. חלה, מעשר וביכורים. חלה - ראשית עריסותיכם. מעשר - ראשית דגנך. ביכורים - מראשית פרי האדמה. צריך להבין. מילא מי שדורש בשביל תורה שנקראה ראשית (ה' קנני ראשית דרכו) או ישראל, מובן. אלו באמת דברים מרכזיים בבריאה. אבל חלה מעשר וביכורים?
כדי ליישב נקדים. ה' ברא את העולם כי חוק הטוב להיטיב. הנבראים גם מוכרחים להיות טובים. קנה המידה בבריאה, וירא אלוקים כי טוב. כל יום הביט במה שברא וכשראה כי טוב היה כביכול מרוצה. מה שלא טוב לא ראוי להיברא. ההסבר הוא. מפני שאין המשפיע נקרא טוב אלא אם כן השפיע דברים טובים. לא נאמר על פלוני שהוא טוב מפני שהשפיע נחשים ועקרבים. נמצא שאם האדם נזר הבריאה לא ייטיב לאחרים, הוא אינו טוב, כי מחוק הטוב להיטיב. ואם אינו מטיב, הרי הקב"ה ברא בריאה לא טובה כביכול, ואז חסרה בהטבה שלו עצמו כביכול. אם כן זה דבר מרכזי מאד בבריאה שהאדם ייטיב. (יש אולי כאלו שמכירים את הסיפור איך אומר "הגיבן הקדוש מפיאסצנא" בשם רבו הגדול ר' קלונימוס קלמן בעל חובת התלמידים ובעל אש קודש, שהיה שגור על פיו ש"הדבר הגדול ביותר בעולם, הוא לעשות טובה למישהו").
ישנם שלשה מיני נבראים. הא' שאי אפשר בלעדיו. ב. אפשר בלעדיו אבל כשהוא אינו, זה חסר. ג. לאחר שכבר אין שום חיסרון, יש נבראים לתוספת הנאה. בלשונו של המהר"ל "שיהיה על צד היותר טוב". (דומה לחלוקת המוכרח המועיל והערב).
דברים רבים מוסברים בחלוקה זו. למשל ברכת המזון מדאורייתא ג' ברכות. א' מזון. ב. הארץ. ג. ירושלים והמסתעף. מזון מוכרח. ארץ חסר שאינו בגדר מוכרח. ירושלים ומלכות בית דוד וכל הרוחניות, להשלמת ההטבה מעבר לחסר ממש.
לא רק ברכת מעין ג' בנויה על כך כמובן. גם ברכת בורא נפשות. בורא נפשות אין הכוונה לבני אדם. הברכה היא על הנברא לצרכם לא עליהם עצמם. הכוונה למה שדרוש לקיום הנפש, כמו (לא יחבול ריחיים ורכב) כי "נפש" הוא חובל. (לפי המהר"ל אין הכוונה שהוא מזיק לנפש בעל הריחיים, אלא הריחיים הם "נפש" - צורך קיומי, ואסור לחובלו דהיינו למשכנו). וזו הכוונה בורא; א. נפשות רבות, כל המוכרח. ב. וחסרונן, כל המועיל והחסר. ג. על כל מה שבראת להחיות בהם, כלומר כל מה שהוספת לתוספת חיות והנאה.
השבת ניתנה להכיר בבריאת הבורא. לכן ג' סעודות. סעודה אחת נגד בריאת המקיים. בלי סעודה אחת אתה בסכנת חיים. סעודה שניה אינה דרושה לקיום הנפש אבל היא חסירה (כדרך הטבע לאכול ב' סעודות ליום, לא כמנהג הקלוקל שנתחדש לאכול פעמים רבות ביום, וכידוע מהמקורות, בין הערביים בשר, ובבוקר לחם). סעודה שלישית מסמלת את המעבר לחסר. תוספת הנאה. לכן יוצאים בה במיני תרגימא. מזונות או פירות המסמלות את ההנאה.
מזונות האדם עצמו נחלקים גם כן. הדגן לאפייה, הוא הלחם אשר יחיה בו האדם. בסיס הקיום. התירוש והיצהר, ניתן לחיות בלעדיהם, אבל זה עדיין צורך. הדגן משמש גם לתבשיל במחלקה השניה. הפירות נתנו רק לתוספת מעבר לחסר. (הוסיף אחד התלמידים על פי זה דאולי זה ענין המנחה, סלת דגן, שמן ולבונה. ודפח"ח).
רצה הקב"ה שהאדם יהא מיטיב בכל חלקי הבריאה. שבזה ניכר הטבתו והוא נעשה טוב, ומתקיים בכך בשלימות רצון הבורא בבריאת העולם שכל מיני הנבראים ישמשו לטוב ולהטבה. לכן ציוה על חלה מעיסה, ראשית המוכרח. דבר ראשון תן לכהן. מעשר, ראשית התירוש והיצהר, דבר ראשון מהמועיל והחסר, תן ללוי. (הדגן בהיותו משמש גם כמועיל בתבשיל, יש בו גם מעשר לבד החלה מהמאפה). ביכורים - מהפירות שנבראו להנאה ולתוספת. ראשית פרי אדמתך תביא בית ה' אלוקיך ותן לכהן.
נמצא, שאכן נתינת החלה ומעשר והביכורים הן ממש תכלית הבריאה. ולקח חשוב זה הוא הדבר השני שאנו מציעים לאסוף בשולי העצרת, להיות תמיד עירני למה שחסר לזולת ולשקוד בעמל נפשו על טובת חבירו (כלשון רבינו יונה) ולסייע בעדו בכל מה שיוכל. ולא יחשוב אדם שזה דבר שולי, אלא כמו שהראנו המהר"ל להבין שזה מיסודי ותכלית המכוון בבריאה. לצד התורה והעבודה, גמילות חסדים הוא העמוד השלישי. וחג השבועות מלבד קבלת התורה, ויום עבודה מיוחדת של קרבנות במקדש, הוא גם יום הביכורים, לא בלבד על שם שבמקרה מיום זה (לאחר הקרבת שתי הלחם המתיר חדש במקדש) ניתן להביא ביכורים, אלא על שם שהנתינה לזולת היא אכן השכן המתאים לתורה ולעבודה.
אמונה בהשגחה פרטית
ועתה אחרי שדיברנו על תורה ועל גמילות חסדים נדבר מעט על עבודה, הלא היא האמונה שביסוד כל ענין הקרבנות והתפילה.
רבותינו לימדונו שיש הבדל מסויים בין אופן השגחת הבורא ית' על כל ברואיו לבין השגחתו המיוחדת על בני ישראל אהוביו. וכינו הנהגה זאת השגחה פרטית, כלומר השגחה מיוחדת על כל יחיד פרטי מבני ישראל ולא רק השגחה על המין הכללי. וצריך כל אחד לחזק עצמו בזה ולהתעורר לראות איך הקב"ה שומר עליו ודואג לכל פרט מחייו באופן פרטי, וזה הדבר שגורם לאדם לחיות בהרגשה שהכל מן השמים ואין הוא אלא משתדל בעלמא, ואחר ההשתדלות עליו לקבל כל מה שבא מאיתו ית'. ולמדים אנו זאת מרות המואביה, שהנהיגו הקדמונים לקרוא את הסיפור שלה בחג השבועות, ואנו נוהגים כהגר"א לקרותה ממגילה כשירה בברכה.
הסיפור של רות אפשר לראותו במבט שטחי, ואז הוא נראה סיפור אומלל, כמעט טרגדיה, ואפשר להבינו מתוך מבט יותר מרומם של השגחה ואז כל המבט משתנה לגמרי.
בפשוטן של דברים הסיפור נראה כך. אלימלך יורד למואב עם משפחתו בגלל רעב. אלימלך הוא ראש המשפחה הכי חשובה של כלל ישראל נכד של נחשון בן עמינדב נשיא יהודה. בנו מחלון נושא את הנסיכה המואביה רות, בתו (או נכדתו) של מלך מואב. לכאורה הצלחה גדולה. והנה הצרות מתחילות. אלימלך החשוב ראש המשפחה מת. בעלה מחלון ואחיו כליון מתים. במקום לשוב לעמה שהיה מקבל אותה בזרועות פתוחות, היא נשארת עם נעמי העלובה והעניה ומשרתת אותה כאמור הוגד הוגד לי כל אשר עשית את חמותך, יעויין בחז"ל ואכ"מ. לא די בכך אלא כשנעמי עומדת לשוב לארצה הרחוקה מבחינת האופי ומהלך החיים כרחוק מזרח ממערב ממואב, נכנס ברות איזו רוח שטות כביכול והיא דבקה בה ואף מתגיירת בלב שלם (יעויין פלוגתא דתנאי במדרשים אם קודם לכן בשעה שנישאה למחלון נתגיירה במקצת או בכלל לא). ואכן ערפה נוהגת ב"שכל" ושבה למקור מחצבתה.
הסיפור ממשיך להתגלגל. הן באות לבית לחם. בזיונות על כל צעד ושעל. הזאת נעמי. קראן לי מרה. רות הנסיכה האצילית מלקטת שעורים וחיטים אחר הקוצרים. צריך ציווי של בועז שהנערים לא יציקו לה. אוי לאותה בושה וכלימה. בשלב מסויים כבר נראה אור לרגע. בועז שם לבו לצניעותה של רות והוא מכריע מואבי ולא מואביה ונושא אותה לאשה. והנה שוב שוד ושבר מאיגרא רמא לבירא עמיקתא. בו בלילה בא עליה ונתעברה את עובד, ולמחר נמצא מת. והיו הבריות אומרים ודאי טעה בהכרעתו ורות אסורה לקהל ולכן מן השמים נענש תיכף ומיד, בבחינת וסביביו נשערה מאד. אחר כך לא שומעים על רות אף מילה עד ימי שלמה נכד נכדה. מי יודע מה היה כל אותם שנים. רבים מאד מחכמי ישראל סברו שהיא פסולת קהל. מסתבר שלא נישאה עוד. מי יסכים לשאתה אחרי שראו מה קרה לבועז. ומי יודע איזה רגשות טינה נטרו כלפיה כל סובביה. הלא באשמתה נלקח לבית עולמו בועז השופט גדול הדור. אילו חלילה רות לא היתה מאמינה שהכל בהשגחה פרטית מיוחדת, היו עוברים עליה עשרות רבות של שנים בצער, דיכאון עמוק וטרוניה כלפי מעלה.
האריז"ל מגלה לנו דבר מענין ששופך אור גדול על כל הסיפור הזה. האריז"ל מייסד מסוד ה' ליריאיו שלעם ישראל שהם ביישנים רחמנים וגומלי חסדים אין את התכונות להיות מלכים מצד עצמם. מלך צריך תקיפות. שאול באמת נפל על רקע זה. והם מוכרחים להביא את שרש המלוכה מעם אחר. זה נמסר לעמון ומואב. הוא מבאר בזה את החז"ל המופלא במס' ע"ז (מד.) שכל מלך מבית דוד היו מלבישים לו את עטרת מלכום שיקוץ עמון (יש נידון אם זה כתר מלכות או ע"ז) ואם זה הולמתו, זהו הסימן שהוא ראוי למלכות בית דוד. כל רואה ישתומם עד מאד. וכי לא מצינו דרך יותר נורמלית לקבוע מי ראוי למלוך בבית דוד. ונקצר.
עכשיו נהרהר באותו הסיפור מן הזוית החדשה והמענינת הזו. כל סיפור חייה של רות מטרתו היה רק דבר אחד, והוא לגרום שרות תינשא לבועז ללילה אחד ולהתעבר את אבי שושלת בית דוד. לכן נהיה רעב כדי שאלימלך יירד למואב. ולכן מחלון נושא את רות נגד הסיכוי הטבעי שזה יקרה. אלימלך נענש (כמבואר בב"ב) אחרי שסיים את תפקידו וכן מחלון וכליון. רות דבקה בנעמי. הרי זו כל המטרה. והיא מתגיירת והיא מגיעה לשדה בועז כחלק מהתכנית האלוקית הגדולה. עניותה היתה רק היכי תימצי לזה. בועז שם לב. והוא הממשיך של יהודה אשר ממנו עתיד לצאת שבט ומחוקק. לכן הוא מקבל מן השמים תקיפות ובהירות להכריע שמואבית מותרת. והוא נושאה. בועז כבר בן 300. הקב"ה כביכול משך ומתח את חייו 200 שנה בערך רק כדי להפגישו ללילה אחד עם רות. הוא בא עליה והיא מתעברת ותפקידו נגמר, לכן הוא מסתלק מיד לבית עולמו.
רות איננה "מסכנה" כלל וכלל. כל חייה הובילו אותה לזכות הנוראה הזו. להיות האם המייסדת של שושלת בית דוד שמזרעו יבוא גם מלך המשיח שיביא את העולם לתיקון השלם. האם זה לא כדאי לעבור מה שהיא עברה בשביל זה? מי לא היה מוכן לזאת? היא מגדלת את עובד ורואה את ישי שהיה יוצא ובא באוכלוסיא של ששים ריבוא ומת רק בעטיו של נחש. היא רואה את דוד מתמנה למלך ישראל עם כל פעולותיו הנוראות. היא נקראת רות על שמו של דוד שריוהו להקב"ה בשירים ותשבחות. היא אפילו רואה את שלמה עולה על כסאו הנורא, מולך על העליונים והתחתונים, חכם מכל אדם. ובמשפט שלמה הידוע בין שתי הנשים שאחד מילדיהם מת, הוא מצוה "הביאו כסא לאם המלך", וחז"ל מסבירים שהכוונה לרות "אמה של מלכות", וכמו שגילה לנו האריז"ל לא סתם אם ביולוגית, אלא האם והשרש של כל המלוכה הזו. וכשהיא מביטה ומבינה את הכל, איזה אושר וסיפוק יש בזה. מסכנות ואומללות זה הדבר האחרון שאפשר לחשוב כאן.
והאמת שכל אחד מאיתנו יש להקב"ה בשבילו תכניות מדוייקות שהכי טובות בשבילו. אנחנו לא אוהבים את עצמינו אלפית ממה שהקב"ה אוהב אותנו ודואג לנו והוא מוביל אותנו בדיוק לפי התכנית, גם אם זה לא מוצא חן בעינינו בגלל צרות אופקנו. משה מבקש הראיני נא את כבודך, כלומר את דרכי הנהגתך. הקב"ה אומר לו, לא יראני האדם וחי, אי אפשר בחיי אדם קצרים של תקופה קצרה להבין את הנהגתי המורכבת המתפרסת על פני דורות רבים. וראית את אחורי ופני לא ייראו. מסבירים (חת"ס ועוד) שרק במבט לאחור כשכל המהלך נגמר, אז ניתן לפעמים להבין את הנהגת הבורא ולא מראש בשעת המהלך עצמו. אדם צריך להפנים זאת לא בשעת הניסיון. אז זה קשה. בזמנים רגועים צריך להחדיר זאת ללב, ואז כשמגיע רגע שהקב"ה מוביל אותו בדרך שלא נעימה לו באותו רגע, הוא לא ישכח שהכל מידיו האוהבות של מי שיודע מה הכי טוב לו ומבצע זאת בחסד וברחמים הכי גדולים ששייך. אילו היה ניתן לשלם כסף למישהו שירשום את כל הנתונים שלנו, האופי, הסביבה, מה שעבר ומה שצפוי, ויחשב את הכל ויכין תכנית עבודה שתביא אותנו אל השלימות, הלא היה זה שוה לשלם עבור כך כל הון דעלמא. הנה יש מישהו כזה. הבורא יתברך. והוא נותן זאת חינם אין כסף. ואנחנו עוד בועטים..
יהי רצון שנזכה על ידי יום קבלת התורה שעבר עלינו, שיא ההטבה מעבר למוכרח הגשמי, (יום הדין על הצלחת לימוד התורה של השנה הבאה כמאמר הר"ן בדרשותיו), יום הבאת הביכורים ראשית הנאתנו, להיות כל אחד ואחד בבחינת טוב ומטיב לכל ובכל, להיות דומים בזה ליוצרינו, בצלם אלוקים, והלכת בדרכיו לדמות הצורה ליוצרה, לראות מעלת חבירינו, להתחזק באמונת ההשגחה הפרטית, ונזכה לקבל תורה מלוא חפניים לנו ולזרעינו עד עולם, ללמוד וללמד לשמור לעשות ולקיים את כל דברי תלמוד תורתך באהבה. אמן.
(נאמר בס"ג פ' בהעלתך תשע"א בישיבת... ).
נערך לאחרונה על ידי
.השוחט ב א' מאי 12, 2019 2:03 pm, נערך 2 פעמים בסך הכל.