דרומי כתב:איני מכיר את החברים כאן בזהותם האמיתית ובגילם, אולם אני מתרשם שהכותבים ה'מקטרגים' (בלשון הכותרת של האשכול, שנוסחה על ידי 'ליטאי'...) הם ברובם מבוגרים יותר, ואילו הכותבים ש'מסנגרים' הם יותר צעירים. אם אני מפרש את הדברים נכון, הרי שנוצר רושם שה'מבוגרים' לא מספיק מבינים את הלך רוחם של הצעירים, ואינם מזהים את העובדה שחל שינוי מסויים שאי אפשר להתכחש לו.
דרומי כתב:מי שמסתכל במציאות מסביבו רואה את האמת לאמיתה, שיש הרבה לומדי תורה שצמאים בצמאון עז לענינים שמשום מה פחות מקובלים במחוזותיהם. ובהמשך לדימוי מרוסיא הקומוניסטית, יש גבול עד כמה אפשר לדכא רגשות מסויימים ולא לתת להם ביטוי. ולפעמים כשחונקים רגש מסויים בכוח הוא מתפרץ בדרך קשה וכואבת, וחבל. ה' יעזור.
משולש כתב:גם אני מצטרף.
אין לדכא את הרגשות. אם לא מצליחים לתת תחליף ראוי, והרגש קיים, עדיף לתת לו ביטוי בזה מאשר במקומות אחרים.
הדיון פה הוא מה היה עלינו לעשות לכתחילה, לו היינו שולטים ברגשותינו או לו היו לנו תחליפים ראויים
או "פרדס ברמן".קו ירוק כתב:(חורשה האקליפטוסים ביש"ק פוניב'ז).
משולש כתב:הרבה מאוד מהדוברים כאן מספידים את ההתנגדות ה"לא ריאלית" שאין לה סיכוי טקטי להצליח, וסופה להשטף בהמון החוגגים שכבר "כבשו את דעת הקהל" ומתקדמים וכובשים ישיבה ליטאית אחת אחרי השניה.
וכיון שאחרון הדוברים הביא את החת"ס, אצטט גם אני ממנו:
"אבל מטעם זה בעצמו הייתי אני מן הפרושים כבן דרותאי שלא אצטרך להיות יושב שם ומשנה מנהגם בפניהם ושלא ארצה להתחבר עמהם בזה"
דהיינו החת"ס היה מוכן להיות היהודי היחיד בארץ שעדיין לא נוסע למירון. והסחף החברתי הנ"ל לא מטריד אותו, אלא רק הדין של "משנה מנהגם בפניהם" (מצד לא תתגודדו כנראה).
ואכן, הדיון פה אמור להיות הלכתי נטו, והשיקולים האלו של "יד החסידים על העליונה" ושכבר ממילא הקרב אבוד, לא אמורים להשפיע כלל על שום סברא הגיונית.
כי הרי אם אסור ליסוע, אז מה יעזור ש"כולם" נוסעים? אנחנו עובדים את הקב"ה לא את כולם. ואם מותר ליסוע, זה לא מתחזק בזה שכולם עושים.
וכמו"כ יש מקשים על ההולכים בדרכי אבותיהם "הרי ממילא אין לכם סיכוי נגד הזרם". וכי אנחנו שומרים את המצוות לפי "סיכויים", או לפי מה שכתוב בתורה??? ואם התורה מצווה אותנו להניח תפילין בח"ה אז נמנע מזה בגלל ש"אין סיכוי"?
חיימשה כתב:וכשרשב''י אמר שמי שאמר נחם בל''ג בעומר לא יוציא את שנתו, הוא גם התכוון בגלל שאמר פשט לא נכון בשחיטה שאינה ראויה?
חיימשה כתב:וכשרשב''י אמר שמי שאמר נחם בל''ג בעומר לא יוציא את שנתו, הוא גם התכוון בגלל שאמר פשט לא נכון בשחיטה שאינה ראויה?
ש. ספראי כתב:אבל הרב מבריסק היה אומר בשם אביו הגר"ח ש"מה הקב"ה לכל- אף רשב"י לכל", החזו"א היה נוסע ב3 אוטובוסים כל צד למירון כל לג בעומר, החפץ חיים היה מגיע למירון מראדין במסי"נ והרב שך היה מקפיד להגיע לשם לותיקין וגומר את כל התהילים בבכיה, כאשר הגרח"ק היה מדליק שם את המדורה בכל שנה לפני השקיעה והסטייפלר היה מדבר בהתפעלות על "יום הכיפורים בפנים ושמחת תורה בחוץ". האם גם אז מבקשי המקורות היו דורשים מקורות בן אלף שנים והיו מתייחסים בסלחנות מהולה בחיוך לעולים מירונה?
שעת הכושר כתב:הרי זוהי בדיוק ליבת ההבדל בין אלו שלא ממציאים דברים מעבר למה שכתוב, וכל זמנם עמלים לברר ולדקדק שמועתם, והחינוך שלהם מבוסס על הביקורת העצמית וחתירה תמידית למקורות...
כבר קדמו לרב ספראי צדיק אחד, שבמענה לחכם אחד שקטרג על מנהג קהילתו לומר הלל בער"פ על אפיית מצות בברכה, שקבלו כך מאליהו זל"ט, ותמה אותו חכם האם כך מתבררת הלכה, והשיבו אותו צדיק, תשובה ניצחת: אם היה כתוב בבאר היטב, דאס איז גוט? ולא יהיה הבאר היטב עדיף על אליהו הנביא! ואף אתה אמור לו, אילו היה (אליהו) שם (בבאה"ט) לא היה נדפס על הגליון.שעת הכושר כתב:ש. ספראי כתב:אבל הרב מבריסק היה אומר בשם אביו הגר"ח ש"מה הקב"ה לכל- אף רשב"י לכל", החזו"א היה נוסע ב3 אוטובוסים כל צד למירון כל לג בעומר, החפץ חיים היה מגיע למירון מראדין במסי"נ והרב שך היה מקפיד להגיע לשם לותיקין וגומר את כל התהילים בבכיה, כאשר הגרח"ק היה מדליק שם את המדורה בכל שנה לפני השקיעה והסטייפלר היה מדבר בהתפעלות על "יום הכיפורים בפנים ושמחת תורה בחוץ". האם גם אז מבקשי המקורות היו דורשים מקורות בן אלף שנים והיו מתייחסים בסלחנות מהולה בחיוך לעולים מירונה?
האשכול בכללותו מחכים ומרתק מאד, והוא מועיל לפתוח אופקים לכה"פ במידה מסויימת, גם אם לא בהכרח לשינוי דעה. תודה למשתתפים אשר דבריהם בנחת נשמעים.
אבל הקטע שציטטתי קשה עלי מאד לעיכול בשתיקה. הרי זוהי בדיוק ליבת ההבדל בין אלו שלא ממציאים דברים מעבר למה שכתוב, וכל זמנם עמלים לברר ולדקדק שמועתם, והחינוך שלהם מבוסס על הביקורת העצמית וחתירה תמידית למקורות, ובין אלו שעושים כך בשיטתיות ובעיקרון, ואומרים את זה גם בפירוש, על גודל המעלה של דברים הבאים מתוך רגשות הלב והתנדבות ולא מתוך ההכרח של היצמדות אל המקורות.
ישועות ישראל כתב:
אש משמים כתב:הדברים שכתובים בתורה אינם משתנים לפי הדור המודה או החשק..
כו"ע מודו כולל כל האדמו"רים והרבנים מכל החוגים שאין בעולם כלום חוץ מהתורה או עשיה למען ריבוי לימודה.
אלו דברים פשוטים וכתובים בצורה הכי ברורה בכל ספרי לומדי התורה לאורך כל הדורות.
אין כאן שום קיטרוג ח"ו על עמ"י ויש לדון לזכות את המבטלים מלימודם.
אם יש מי שנסיעה זו תועיל לו ואפי' ברבות הימים ללימוד התורה הדבר מבורך, אך אין לזוז מכך שכל היהודים חסידים ספרדים ליטאים מודים שהתורה היא הכל ואין חוץ ממנה כלום!
יתן חן כתב:הדברים שכתובים בתורה אינם משתנים לפי הדור המודה או החשק..
כו"ע מודו כולל כל האדמו"רים והרבנים מכל החוגים שאין בעולם כלום חוץ מדביקות בה' יתברך וקיום מצותיו.
אלו דברים פשוטים וכתובים בצורה הכי ברורה בכל ספרי לומדי התורה לאורך כל הדורות.
אין כאן שום קיטרוג ח"ו על עמ"י ויש לדון לזכות את המבטלים מלימודם.
אם יש מי שנסיעה זו תועיל לו ואפי' ברבות הימים לדביקות בהשי"ת הדבר מבורך, אך אין לזוז מכך שכל היהודים חסידים ספרדים ליטאים מודים שדביקות בהשי"ת היא הכל ואין חוץ ממנה כלום!
קו ירוק כתב: אבל אילו הגר"א היה מכוון (ואינני יודע, כי אולי לא זו צורת התפילה, כמו שיש בכתובים), היה מכוון בנוסח שלו - אשכנז.
קו ירוק כתב:רשמתי פעם:
עובדת ההתאספות להילולות קיימת אצל הספרדים כבר מאות רבות של שנים. ר"ע מברטנורה מפרש המשנה, ראש רבני ירושלים, כותב במכתבו לאחיו משנת רמ"ט (טרום תקופת מקובלי צפת) שמכל הסביבות באים להשתטח בנבי סמואיל (אגב כל הנוכלויות של ועדות הצדקה למיניהם שצועקים ככרוכיה שהרבה עקרות נפקדו בנדבה שנדבו למקום ההוא - מירון, בשקר יסודם, שהרי זה ציטוט מהרע"ב על נבי סמואיל שגם ציין שהוא עצמו לא ראה שם שום שינוי ממנהגו של עולם. וזה עוד מצחיק פחות מההוצאה מההקשר של המימרא בפ"ג דשבת וגם בברכות, כדאי הוא רבי שמעון לסמוך עליו בשעת הדחק - לגבי הלכה שנחלק בה עם ר"י, ור"י ור"ש הלכה כר"י).
ולא זו בלבד אלא שלגבי בני סמואיל יש תשובת הרמב"ם לגבי נדרים ונדבות שנדבו למקום ההוא מה דינם.
זה מורה שמנהגים כאלו כבר נטועים עמוק בארץ כבר כ-900 שנה ויותר. ומעניין כיצד זה התפתח. כי אם אמנם שלהשתטח על קברי אבות ואבות האומה, יש בתורה (דרשת חז"ל על כלב בן יפונה ועל רחל אמנו) ובחז"ל על ירמיה הנביא ועל ימי המן, אבל זה ענין של ללכת להעתיר בעת צוקה , אך לא הילולות.
וביותר שמצאנו מנהגים כאלו במקומות אחרים. ומהגיון בתקופת בית שני לא היו דברי כאלו, אך מהיכן זה בא. מישהו חקר את זה פעם?.
קו ירוק כתב:עכ"פ המספר שכתב עליו שהיה גונח כבהמה - מכאן ואילך לא נאמן עלי אפי כקליפת השום בגודל אצבע על אצבע
ישועות ישראל כתב:שמעו קלא עולו ואתו ואתכנשו להילולא דרבי שמעון (זוה"ק ח"ג דף רצ"ו).
לסיכום:
ידוע שביומא דהילולא באתרא קדישא מירון התרחש הרבה נסים.
וכבר אמר אחד מהגדולים שהנס הגדול הוא שהליטאים אינם באים לכאן, כשמאות אלפים נמצאים כאן בצפיפות נורא, אנה יכנס כל הליטוואקס הללו, והיו באים ח"ו לסכנת נפשות ממש.
לכן מה טוב עשו הראשי ישיבות שאסרו לתלמידיהם לעלות למירון ביום קדוש כזה, והשאירו את שמחת ההילולא להחסידים וכדו', שישמחו שם בלי פגע ומכשול.
חבר פורום אוצר החכמה כתב:קו ירוק כתב:עכ"פ המספר שכתב עליו שהיה גונח כבהמה - מכאן ואילך לא נאמן עלי אפי כקליפת השום בגודל אצבע על אצבע
מתון מתון כדאי לברר מי היה מחבר הספר ומי הם המסכימים על ספרו לפני שתחרוץ דינו.
אוצר החכמה כתב:חבר פורום אוצר החכמה כתב:קו ירוק כתב:עכ"פ המספר שכתב עליו שהיה גונח כבהמה - מכאן ואילך לא נאמן עלי אפי כקליפת השום בגודל אצבע על אצבע
מתון מתון כדאי לברר מי היה מחבר הספר ומי הם המסכימים על ספרו לפני שתחרוץ דינו.
בלי לדעת מי כתב ואם הדברים אמינים. אני חושב שהכוונה בביטוי גונח כבהמה אינה שהיה עושה מו או מה אלא שהיה בוכה ולשומע היה נדמה כקול בהמה והוא לשון להבליט את הבכיה.
קו ירוק כתב:ועל אותו הדרך, אמנם בדור יתום אין כוונות לתפילות אלא כוונות הרש"ש המזרחי, אבל אילו הגר"א היה מכוון (ואינני יודע, כי אולי לא זו צורת התפילה, כמו שיש בכתובים), היה מכוון בנוסח שלו - אשכנז.
אליעזר בלוי כתב:
למאמין בזה"ק
שכתב לשונות מופלגים ביותר על רשב"י
אין לו כל פלא על האוחהק בזה
אבל למעיין בכל הספר כבוד מלכים
צריך ליזהר שלא לכתוב
לשון של זלזול כל שהוא בת"ח כבעל כבוד מלכים
עם כל ההערות שיש
דורשי יחודך כתב:אני קורא הודעה אחת, מצטער על שהחמצתי את הנסיעה למירון ומבטיח לעצמי ששנה הבאה אסע...
קורא הודעה שנייה ומבטיח לעצמי שלעולם לא אופיע במירון בל"ג בעומר...
וחוזר חלילה...
רבותי, חוסו עליי!
קו ירוק כתב:רשמתי פעם:
עובדת ההתאספות להילולות קיימת אצל הספרדים כבר מאות רבות של שנים. ר"ע מברטנורה מפרש המשנה, ראש רבני ירושלים, כותב במכתבו לאחיו משנת רמ"ט (טרום תקופת מקובלי צפת) שמכל הסביבות באים להשתטח בנבי סמואיל ](אגב כל הנוכלויות של ועדות הצדקה למיניהם שצועקים ככרוכיה שהרבה עקרות נפקדו בנדבה שנדבו למקום ההוא - מירון, בשקר יסודם, שהרי זה ציטוט מהרע"ב על נבי סמואיל שגם ציין שהוא עצמו לא ראה שם שום שינוי ממנהגו של עולם.
משולש כתב:אליעזר בלוי כתב:
למאמין בזה"ק
שכתב לשונות מופלגים ביותר על רשב"י
אין לו כל פלא על האוחהק בזה
אבל למעיין בכל הספר כבוד מלכים
צריך ליזהר שלא לכתוב
לשון של זלזול כל שהוא בת"ח כבעל כבוד מלכים
עם כל ההערות שיש
כבר אמרנו לעיל שמסעו של אור החיים באדר למירון והגליל מתועד לפרטי פרטים. והגעייה הנ"ל אינה מוזכרת שם. וכ"ש שילך על ארבע רגליו כבהמה שזה דבר משונה מאוד.
וגם אני הייתי ממליץ גם לאלו שאורייתא מרתחא בהם לשמור יותר על המקלדת שלהם.
אליעזר בלוי כתב:בעל כבוד מלכים כתב את מה ששמע
ובשעתו לא הודפס עדיין כתבי תלמיד בעל אוהחה"ק
ועכז
כבוד התורה
אינו דבר של מה בכך
ואינו קשור לשום ויכוח
המעיין כתב:משום מה נדמה לי שאם האדמו"רים הנוסעים למירון ועושים שם הדלקות ומחולות היו פעם אחת עושים לימוד ברציפות של 6 או שמונה שעות בל"ג בעומר בבית מדרשם והיו זוכים למתיקות התורה משפע גילוי התורה ביום זה לא היינו רואים אותם יותר במירון והתייחסותם לעניין היתה שונה לגמרי.
אני לא תופס צד בויכוח כאן. אבל לכל טיעון כמו של מענה איש אפשר להציב טיעון נגדי סביר לא פחות.
ליטוואק פון בודאפעסט כתב:אתה רציני? אתה באמת לא יודע ההבדל בזה?
אז נסביר לך. בר"ה יש חיוב מיוחד להתפלל, אי משום עומד בעת צרה, אי משום צורת תקיעת שופר. ותפלה זו יש בה מצוה ומנהג וכו'. וצורת קיום התפלה היא בהשתפכות הנפש, ובהתעוררות הבאה בדרך כלל ע"י הניגונים ונוסח התפלה. כך שמי שמתפלל במהירות קיים את גוף התפלה ושכח מנשמתה. קיים את המצוה אבל לא בצורה הראויה.
ל"ג בעומר זה יום של....... ולכן מי שמפספס את ה....... לא עבר על כלום.
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 47 אורחים