אם כן היאך נוצר דבר מפליא כזה שקרוב לאלף שנים אחר מות תלמידי ר"ע שכבר נשתכחו מלב ולא נודע זכרם פתאום החלו לנהוג מנהגי אבלות על מותם.
באופן כללי, הגישה שהיא גם חביבה על חוקרים למיניהם, שתופעות מסוימת החלו להתקיים אך ורק ברגע שהם נזכרו בכתובים מוכחת פעם אחר פעם כלא מדוייקת.אוצר החכמה כתב:אם כן היאך נוצר דבר מפליא כזה שקרוב לאלף שנים אחר מות תלמידי ר"ע שכבר נשתכחו מלב ולא נודע זכרם פתאום החלו לנהוג מנהגי אבלות על מותם.
לא ברור לי איך נובעת המסקנה הזאת ממה שכתבת. המסקנה שנראית היא שבתחילה מנהג זה לא נהג בכל מקום או שלא נחשב בכל מקום ואח"כ התפשט והפך למנהג קבוע וכמו שכתב הרב בברכה משולשת.
.
ישראל גד כתב:אבל עדיין לא הבנתי למה זה לא נמצא ברמב"ם
רואה והוא מצעק כתב:למה שיופיע ברמב"ם מנהג שאין לו שום מקור בש"ס?
בברכה המשולשת כתב:וכל המקורות מופיעים אצל ד' שפרבר בספרו מנהגי ישראל
ישראל גד כתב:אבל עדיין לא הבנתי למה זה לא נמצא ברמב"ם
ישראל גד כתב:אבל עדיין לא הבנתי למה זה לא נמצא ברמב"ם
יעקב כהן כתב:ישראל גד כתב:אבל עדיין לא הבנתי למה זה לא נמצא ברמב"ם
דברים שאין מקורם בתלמוד רק במנהג אין מדרך הרמב"ם להזכיר אא"כ נהוגים בכל ישראל, למשל אמירת הסליחות היה נהוג בספרד לומר מתחילת אלול כמ"ש הראשונים, ואפילו הכי בחיבורו (הלכות תשובה) לא הזכיר רק בעשרת ימי תשובה היות ורק בעשרת ימי תשובה מנהג כל ישראל לומר סליחות, ולפני כן יש מקומות שכן ויש שלא, והוא ז"ל כתב חיבור מחייב לכל ישראל, ולכן לא הזכיר מנהגים מקומיים, וכמדומה שיש עוד דוגמאות.
יעקב כהן כתב:ישראל גד כתב:אבל עדיין לא הבנתי למה זה לא נמצא ברמב"ם
דברים שאין מקורם בתלמוד רק במנהג אין מדרך הרמב"ם להזכיר אא"כ נהוגים בכל ישראל, למשל אמירת הסליחות היה נהוג בספרד לומר מתחילת אלול כמ"ש הראשונים, ואפילו הכי בחיבורו (הלכות תשובה) לא הזכיר רק בעשרת ימי תשובה היות ורק בעשרת ימי תשובה מנהג כל ישראל לומר סליחות, ולפני כן יש מקומות שכן ויש שלא, והוא ז"ל כתב חיבור מחייב לכל ישראל, ולכן לא הזכיר מנהגים מקומיים, וכמדומה שיש עוד דוגמאות.
פשוטה של משנה כתב:כמדומה שאתה טועה שהרי הר"ן בראש השנה העיד שמנהג ספרד [ורק בברצלונה וגלילותיה] מכ"ה אלול.
מה שנכון נכון כתב:ברמב"ם פרנקל כרך אהבה עמוד שמא נאספו שם במקורות וציונים המקומות שבהם הביא הרמב"ם מנהגים יעו"ש.
בריה בפני עצמה כתב:יצויין כי המנהג המקורי היה רק על איסור נישואין. והראשונים הוסיפו אף איסור תספורת ואילו איסור שמיעת כלי זמר, שהחיינו וכדו' הינם מנהגים חדשים מ-250 שנים האחרונות. כנראה בעקבות דימוי הימים לימי בין המצרים האסורים ג"כ בנישואין ותספורת.
וילנאי כתב:בריה בפני עצמה כתב:יצויין כי המנהג המקורי היה רק על איסור נישואין. והראשונים הוסיפו אף איסור תספורת ואילו איסור שמיעת כלי זמר, שהחיינו וכדו' הינם מנהגים חדשים מ-250 שנים האחרונות. כנראה בעקבות דימוי הימים לימי בין המצרים האסורים ג"כ בנישואין ותספורת.
גם האיסור של כלי זמר הוא רק לריקודים ומחולות אבל איסור שמיעת ניגונים מהטייפ הוא מנהג שהנהיגו כאן בארץ
ושמעתי שיש רבנים שאוסרים אף ניגונים וואקליים ומעניין מדוע ראו צורך להחמיר עד כדי כך
(מכתבים ומאמרים למרן הגרא"מ שך זצוק"ל ח"ו סימן תרנז).ובדבר השאלה, אם מותר לשנות ממה שנהג עד היום (לענין התספורת בימי הספירה). לדעתי, אסור לשנות אפילו עם התרת חכם, מאחר שכל המחלוקת באיזה ימים אסור להסתפר תלוי מתי מתו התלמידים, ואם ישנה ממה שנהג עד עכשיו, נמצא שממ"נ ודאי שפעם הסתפר בזמן האסור להסתפר, וע"כ אינו כדאי לשנות את המנהג ממה שנהג עד עכשיו.
נוטר הכרמים כתב:(מכתבים ומאמרים למרן הגרא"מ שך זצוק"ל ח"ו סימן תרנז).ובדבר השאלה, אם מותר לשנות ממה שנהג עד היום (לענין התספורת בימי הספירה). לדעתי, אסור לשנות אפילו עם התרת חכם, מאחר שכל המחלוקת באיזה ימים אסור להסתפר תלוי מתי מתו התלמידים, ואם ישנה ממה שנהג עד עכשיו, נמצא שממ"נ ודאי שפעם הסתפר בזמן האסור להסתפר, וע"כ אינו כדאי לשנות את המנהג ממה שנהג עד עכשיו.
והיה מקום לדון בסברא, שהנידון מתי תלמידי ר"ע מתו אינו ה'חפצא' של הניהוג דיני אבילות ואיסור תספורת, אלא זה רק טעם לתקנת המנהג, ונמצא שהנידון הוא חילוקי מנהגים ולא קביעת עצם המציאות, ולכן ליכא הממ"נ שהסתפר בזמן האסור להסתפר.
יעקב כהן כתב:ישראל גד כתב:אבל עדיין לא הבנתי למה זה לא נמצא ברמב"ם
דברים שאין מקורם בתלמוד רק במנהג אין מדרך הרמב"ם להזכיר אא"כ נהוגים בכל ישראל, למשל אמירת הסליחות היה נהוג בספרד לומר מתחילת אלול כמ"ש הראשונים, ואפילו הכי בחיבורו (הלכות תשובה) לא הזכיר רק בעשרת ימי תשובה היות ורק בעשרת ימי תשובה מנהג כל ישראל לומר סליחות, ולפני כן יש מקומות שכן ויש שלא, והוא ז"ל כתב חיבור מחייב לכל ישראל, ולכן לא הזכיר מנהגים מקומיים, וכמדומה שיש עוד דוגמאות.
מוטוש כתב:יעקב כהן כתב:ישראל גד כתב:אבל עדיין לא הבנתי למה זה לא נמצא ברמב"ם
דברים שאין מקורם בתלמוד רק במנהג אין מדרך הרמב"ם להזכיר אא"כ נהוגים בכל ישראל, למשל אמירת הסליחות היה נהוג בספרד לומר מתחילת אלול כמ"ש הראשונים, ואפילו הכי בחיבורו (הלכות תשובה) לא הזכיר רק בעשרת ימי תשובה היות ורק בעשרת ימי תשובה מנהג כל ישראל לומר סליחות, ולפני כן יש מקומות שכן ויש שלא, והוא ז"ל כתב חיבור מחייב לכל ישראל, ולכן לא הזכיר מנהגים מקומיים, וכמדומה שיש עוד דוגמאות.
דווקא בחב"ד. לא אומרים סליחות
בעשרת ימי תשובה.
חוץ מצום גדליה!
חזור אל “בין פסח לעצרת - ספיה"ע, ל"ג בעומר, שבועות”
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 7 אורחים