מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סתירה במנהג רבינו הגר"א בהטפת היין

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

סתירה במנהג רבינו הגר"א בהטפת היין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 28, 2012 3:24 pm

ברמ"א או"ח סי' תעג:
ונוהגין לזרוק מעט מן הכוס באצבע כשמגיע לדם ואש ותמרות עשן, וכן כשמזכיר המכות דצ"ך עד"ש באח"ב בכלל ובפרט, הכל ט"ז פעמים (מהרי"ל).

ובמגן אברהם ס"ק כט ביאר: י"ו פעמים - כנגד חרבו של הקדוש ברוך הוא שנקרא יוה"ך (ד"מ). ובשינוי מעט מובא במשנ"ב ס"ק עה: ט"ז פעמים - כנגד אותיות י"ו משמו של הקדוש ברוך הוא שהכה את פרעה. ובדומה לזה כתב בלבוש ויהיו סך הזריקות בין הכל ט"ז, לומר שיזרוק דם אויבינו ע"י חרבו של הקדוש ב"ה שיש לו ט"ז פנים.

ובביאור הגר"א הערה מקור הדברים, וז"ל:
ונוהגין לזרוק. כמ"ש בירושלמי ר"פ ע"פ מנין לד' כוסות כו' ורבנן אמרי כנגד ארבעה כוסות של פורענות שהקב"ה עתיד להשקות את כו' ע"ש. והוסיף עוד: באצבעו. ע"ש אצבע אלהים היא:הכל י"ו פעמים. עמ"א.

ונראה מדבריו שמסכים למנהג מהרי"ל המובא בדברי הרמ"א לכל פרטיו ודקדוקיו.

והנה בשעה"צ ס"ק פא ציין על המנהג להטיף באצבע, לדרכי משה, והעתיקו האליה רבה, וכן הסכים בחק יעקב. והוסיף שפשוט שאם הוא אסטניס ועל ידי זה יהיה נמאס בעיניו אחר כך לשתות הנותר מן הכוס ויבא לידי הפסד אוכלין, אין כדאי לזרוק ממנו באצבעו אלא על ידי שפיכה מן הכוס.
אחר כך מצאתי שיש אומרים שלכתחלה נכון לנהוג כן על ידי שפיכה מן הכוס ולא באצבע, ועל כן באסטניס בודאי יש לנהוג כמו שכתבתי.

ונראה כוונתו במש"כ שמצא שיש אומרים למובא בשם האריז"ל שלא לשפוך עם האצבע מהכוס, אלא להטות הכוס ולשפוך מעט, כך איתא בספר פרע"ח שער כא פ"ז, וביסוד ושורש העבודה שער ט פ"ו, ובחיים לראש בשם הרש"ש זי"ע, ובכף החיים אות קסג.

וכך הביא הגר"ז בשולחנו כאן ס"ק נא:
ויש נוהגין מטעם הידוע להם לזרוק מן הכוס עצמו שלא על ידי אצבע.
וכן הביא בסידורו, ושם הוסיף עוד:
באמירת דם ואש ותמרות עשן ישפוך ג' שפיכות ואין ליטול באצבע לשפוך כי אם בכוס עצמו וישפוך לתוך כלי שבור (ויכוין שהכוס הוא סוד המלכות ושופך מהיין שבתוכו סוד האף והזעם שבה על ידי כח הבינה לתוך כלי שבור סוד הקליפה שנקראת ארור). באמירת עשר מכות ישפוך עשר שפיכות מהכוס עצמו כנ"ל (ויכוין בשפיכה גם כן כנ"ל).
ופרט זה של שפיכה לכלי שבור נזכר גם בדברי המקובלים הנ"ל, יעו"ש.

והנה במעשה רב סי' רצא איתא:
וכשמגיע לעשר מכות נותנין לו כלי והוא שופך יו"ד פעמים, וכן בסימן דצ"ך כו' שופך ג' פעמים.

ומשמעות הלשון שרבינו הגר"א לא היה שופך אלא כשהזכיר המכות ולא כשאומר דם ואש ותמרות עשן, וזה חידוש גדול מאוד, שהרי בביאור נראה שהסכים לדברי הרמ"א ולטעם המובא במג"א ברמז ט"ז שפיכות.

ועוד משמע קצת שאינו מטיף באצבעו אלא שופך, וכמנהג המקובלים הנ"ל שלא כדברי הרמ"א, וגם בתוספת 'לתוך כלי' משמע דסבר הענין של שפיכה לתוך כלי שבור, וכ"כ בהגהות אמרי שמואל על המע"ר לבאר בדבריו, [וצ"ב שלא נזכר 'שבור' בדברי המע"ר]. וצ"ע מסתימת הגר"א בביאורו.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: סתירה במנהג רבינו הגר"א בהטפת היין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 28, 2012 3:26 pm

אמנם בהגש"פ אור לישרים ביאר בעל עמודי אור בטעמו של רבינו הגר"א ששפך לתוך כלי, כיון שלא רצה להטיף לאיבוד, ע"ד שנתבאר במג"א סי' רצו,ג בשם הבאר שבע שאין לשפוך מיין הבדלה משום ביזוי משקין.

ונראה הכוונה שישנו בזיון לשפוך היין על הקרקע, אבל ודאי אין החשש משום הפסד המשקין, ולא יותר לשתותן, ועי' בספר הלכות חג בחג עמ' תרקמב שתמה על העמו"א שבודאי אין לשתות מיין זה שהזכיר עליו המכות, ובפרט לטעם שכתב הגר"א שמרמז על כוס של פורענות שעתיד הקב"ה להשקות הגויים, וכ"כ הגר"ח פלאג'י בספר חיים לראש שיזהר לשפוך יין זה כמו מים אחרונים, [ויתירה מזו כתב בעל כנה"ג בפסח מעובין שאף היין הנשאר אין שותין מחמת כן], יעו"ש. אולם נראה כוונתו כנ"ל, ולק"מ.

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: סתירה במנהג רבינו הגר"א בהטפת היין

הודעהעל ידי שבטיישראל » ד' מרץ 28, 2012 3:35 pm

נוטר הכרמים כתב:והנה במעשה רב סי' רצא איתא:
וכשמגיע לעשר מכות נותנין לו כלי והוא שופך יו"ד פעמים, וכן בסימן דצ"ך כו' שופך ג' פעמים.

ומשמעות הלשון שרבינו הגר"א לא היה שופך אלא כשהזכיר המכות ולא כשאומר דם ואש ותמרות עשן, וזה חידוש גדול מאוד, שהרי בביאור נראה שהסכים לדברי הרמ"א ולטעם המובא במג"א ברמז ט"ז שפיכות.


יתכן שלאו דווקא כתב כן

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סתירה במנהג רבינו הגר"א בהטפת היין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 28, 2012 4:39 pm

נוטר הכרמים כתב:ונראה הכוונה שישנו בזיון לשפוך היין על הקרקע, אבל ודאי אין החשש משום הפסד המשקין, ולא יותר לשתותן, ועי' בספר הלכות חג בחג עמ' תרקמב שתמה על העמו"א שבודאי אין לשתות מיין זה שהזכיר עליו המכות, ובפרט לטעם שכתב הגר"א שמרמז על כוס של פורענות שעתיד הקב"ה להשקות הגויים, וכ"כ הגר"ח פלאג'י בספר חיים לראש שיזהר לשפוך יין זה כמו מים אחרונים, [ויתירה מזו כתב בעל כנה"ג בפסח מעובין שאף היין הנשאר אין שותין מחמת כן], יעו"ש. אולם נראה כוונתו כנ"ל, ולק"מ.


וכן כתב לי מרן הגר"ש דבליצקי שליט"א

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: סתירה במנהג רבינו הגר"א בהטפת היין

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 28, 2012 5:40 pm

אגב, יצויין בזה מדברי הגר"מ שטרנבוך שליט"א בספרו תשובות והנהגות ח"ב סי' רמד:
ועיקר החיוב דכוס שני שצריך לומר הגדה על אותו הכוס, סיפר לי הרב שורקין שליט"א ששמע מרבו שהגר"ח מבריסק זצ"ל דקדק בעשר מכות ודצ"ך עד"ש ובאח"ב שיש נוהגין ששופכים מעט מהכוס ושוב ממלאין, הוא לא שפך כלל מפני שצריך לשתות בגמר ההגדה מכוס שנאמר עליו הגדה, ובהיין שמוסיף לא נאמר עליו הגדה ולא יצא כמצותה לשתות מכוס "הגדה", ולכן לא שפך אז כלל. והשתא שותה מכוס יין מלא שנאמר עליו הגדה וא"ש (ואף שהנוסף בטל לא מועיל ביטול להשיג מעלה וכמבואר באחרונים, וכ"ש אם ע"י השפיכה חסר שיעור רביעית והוכשר רק ע"י התוספת גרע).
ולפי דבריו הגר"ח זצ"ל נהג להחזיק הכוס בהגדה, שזהו דין כמו קידוש בכוס ראשון, שגם ההגדה היא על הכוס, אבל נראה שהחזקת הכוס בידו לא מעכב וכמבואר ברמ"א קפ"ב (סעיף ב') ע"ש, והדברים צריכים עוד בירור, וגם בזה לא שמענו אצל מרן הגריז"ס זצ"ל שדקדק כן, ואולי רק עורר הערה כהנ"ל ולא נהג כן, שמרן זצ"ל הגריז"ס לא נהג כן..

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סתירה במנהג רבינו הגר"א בהטפת היין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ד' מרץ 28, 2012 9:48 pm

נוטר הכרמים כתב:אגב, יצויין בזה מדברי הגר"מ שטרנבוך שליט"א בספרו תשובות והנהגות ח"ב סי' רמד:
ועיקר החיוב דכוס שני שצריך לומר הגדה על אותו הכוס, סיפר לי הרב שורקין שליט"א ששמע מרבו שהגר"ח מבריסק זצ"ל דקדק בעשר מכות ודצ"ך עד"ש ובאח"ב שיש נוהגין ששופכים מעט מהכוס ושוב ממלאין, הוא לא שפך כלל מפני שצריך לשתות בגמר ההגדה מכוס שנאמר עליו הגדה, ובהיין שמוסיף לא נאמר עליו הגדה ולא יצא כמצותה לשתות מכוס "הגדה", ולכן לא שפך אז כלל. והשתא שותה מכוס יין מלא שנאמר עליו הגדה וא"ש (ואף שהנוסף בטל לא מועיל ביטול להשיג מעלה וכמבואר באחרונים, וכ"ש אם ע"י השפיכה חסר שיעור רביעית והוכשר רק ע"י התוספת גרע).
ולפי דבריו הגר"ח זצ"ל נהג להחזיק הכוס בהגדה, שזהו דין כמו קידוש בכוס ראשון, שגם ההגדה היא על הכוס, אבל נראה שהחזקת הכוס בידו לא מעכב וכמבואר ברמ"א קפ"ב (סעיף ב') ע"ש, והדברים צריכים עוד בירור, וגם בזה לא שמענו אצל מרן הגריז"ס זצ"ל שדקדק כן, ואולי רק עורר הערה כהנ"ל ולא נהג כן, שמרן זצ"ל הגריז"ס לא נהג כן..


זה ממש פלא פלאים. הרי מנהג ההטפה מקורו ברבינו הרקח, שמעיד שכך היה מנהג אבותיו ורבותיו, ופורטם בשמם זצ"ל. והרמ"א מביא זאת כמנהג פשוט, והאר"י הקדוש הסביר זאת ע"פ עומק סודות התורה.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: סתירה במנהג רבינו הגר"א בהטפת היין

הודעהעל ידי חכם באשי » ד' מרץ 28, 2012 9:59 pm

דרשה,מבוא.png
דרשה,מבוא.png (42.96 KiB) נצפה 3442 פעמים

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: סתירה במנהג רבינו הגר"א בהטפת היין

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ה' מרץ 29, 2012 8:03 am

חכם באשי כתב:
דרשה,מבוא.png


ייש"כ לרב חכם באשי שליט"א.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 71 אורחים