מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מקור קדום למנהג הגבהת מצת האפיקומן על הכתף

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

מקור קדום למנהג הגבהת מצת האפיקומן על הכתף

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מרץ 27, 2012 2:07 pm

בשו"ע או"ח הלכות פסח סי' תעג,ו: ויתן חציה לאחד מהמסובין לשומרה לאפיקומן ונותנין אותה תחת המפה. ובמשנ"ב ס"ק נט: יש שנותנין אותה על כתפיהם זכר ליציאת מצרים. ומקורו בדברי המג"א בס"ק כב שכתב: ויש שנותנים אותה על כתפיהן זכר ליצי"מ, וזהו כלה"כ משארותם צרורות בשמלותם על שכמם.

והנה בהגדת ר' ראובן מרגליות מצא מקור קדום למנהג זה בדברי רשב"ם בפרק ערבי פסחים (קטו,ב ד"ה ואין עוקר), וז"ל:
ויש שנוהגין להגביה את הקערה על הכף ומוציאין הבשר מן הקערה, ולאו מלתא היא דהא דאמר לקמן בשר אין צריך להגביה ה"מ בשעה שאומר הגדה פסח שהיו אבותינו כו' וכיון דלא מצי למימר פסח זה אם היה מגביהו לתבשיל שהיה בידו נראה כמקדיש בהמתו מחיים אבל כשמגביה הקערה כדי שיכיר תינוק וישאל היאך נראה כמקדיש קדשים לפיכך אין צריך להוציא ממנה התבשיל וגם הגבהתה חנם ואין כאן היכר לתינוק וכו'.

ולכאורה צ"ב כף זו שעליה מגביהין את הקערה מה טיבה. אלא יותר נראה דט"ס היא, וצ"ל כתף, והרי זה המנהג הנזכר להגביה את הקערה על הכתף, עכ"ד.

ולפי"ז מבואר היטב מנהג זה, שמה שהגביהו את הקערה אינו להיכרא לתינוק, ומה שמוציאין הבשר אינו משום חשש שנראה כאילו מקדישו מחיים, אלא שכיון שהמנהג הוא לעשות זכר ליצי"מ, וביצי"מ לא היה הבשר על הכתף, לכן הוציאו את הבשר מן הקערה, ומיושבים תמיהות הרשב"ם.

ומצאתי שכן מפורש בספר המכתם שם על אתר, וז"ל:
ואנו שדרך כולנו להסב על שולחן אחד, ויהיה טורח לעקור את השולחן, נהגנו לעקור את הסל שבו המצות והחזרת ושני תבשילין, ונהגו להגביהו על הכתף, זכר לעל שכמם.

אלא שכאן מבואר שהמנהג הוא להגביה את כל הקערה, ולא רק את מצת האפיקומן, וצ"ע.

בברכה המשולשת
הודעות: 14491
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מקור קדום למנהג הגבהת מצת האפיקומן על הכתף

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 27, 2012 2:32 pm

למה לא לומר שהכוונה להרים על כף היד- ואז א"צ להגיה.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מקור קדום למנהג הגבהת מצת האפיקומן על הכתף

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ג' מרץ 27, 2012 2:34 pm

בברכה המשולשת כתב:למה לא לומר שהכוונה להרים על כף היד- ואז א"צ להגיה.


מהי ההדגשה בזה שמגביה על הכף,
היכן מצאת מטבע לשון דומה?

בברכה המשולשת
הודעות: 14491
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מקור קדום למנהג הגבהת מצת האפיקומן על הכתף

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 27, 2012 2:41 pm

לא מצאתי.
מצד שני, איני אוהב הגהות ללא מקור בראשונים או לכל הפחות בכתבי היד, ולכן הצעתי הצעה.
ואם כבר- אולי על דרך נשיאת כפיים של הכהנים (איידי דחביבה עלי כידוע) או ע"ד הפס' נשא לבבנו וגו', וכן על כפים חקותיך וכו'.

הוגה
הודעות: 1462
הצטרף: ד' אוקטובר 05, 2011 5:08 pm

Re: מקור קדום למנהג הגבהת מצת האפיקומן על הכתף

הודעהעל ידי הוגה » ג' מרץ 27, 2012 2:51 pm

חיפוש באוצה"ח "הקערה על הכף", מעלה, שכמה אחרונים כתבו להגיה "הכתף", ואחד ("מנחם משיב נפש") כתב "היינו על כף ידו", ויש כתבו (ישורון) שצ"ל כתף וציינו שכ"ה בספר המכתם ומאירי, ושכ"ה בפי' רבינו מנוח פ"ה ה"ב.

בברכה המשולשת
הודעות: 14491
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מקור קדום למנהג הגבהת מצת האפיקומן על הכתף

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 27, 2012 4:46 pm

הוגה כתב:חיפוש באוצה"ח "הקערה על הכף", מעלה, שכמה אחרונים כתבו להגיה "הכתף", ואחד ("מנחם משיב נפש") כתב "היינו על כף ידו", ויש כתבו (ישורון) שצ"ל כתף וציינו שכ"ה בספר המכתם ומאירי, ושכ"ה בפי' רבינו מנוח פ"ה ה"ב.


כל רבותינו הראשונים שכתבו "כתף" הם מחכמי פרובינציאה. והרשב"ם היה מחכמי צרפת, כך שאין ראיה.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

Re: מקור קדום למנהג הגבהת מצת האפיקומן על הכתף

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ד' מרץ 28, 2012 9:11 am

בספר הנהגת מהרש"ל (והוא רשימת הנהגות המהרש"ל שכתבם תלמידו בעל המטה משה) כתב בסי' ו: "מורי מהר"ש לקח מצה אפיקומן וצרר אותה במפה קודם שאכל אותה והלך בביתו, הולך ובא פעם אחת, ואמר: כן היו עושים אבותינו כשיצאו ממצרים", ו
מביא שם עדות שכן נהג כבר רבינו מהרא"י בעל תרומת הדשן (ובספר הנהגותיו "לקט יושר" לא נמצא דבר זה).

מתעמק
הודעות: 617
הצטרף: ג' יוני 08, 2010 5:58 am

Re: מקור קדום למנהג הגבהת מצת האפיקומן על הכתף

הודעהעל ידי מתעמק » ד' מרץ 28, 2012 9:37 am

ההגה בדברי הרשב"ם צ"ע לענ"ד, מאחרי שהקערה מיועדת לשאר צרכי הסדר ולא להמצות, כך שאין כאן זכר למשארותם צרורות כיון שבהגבהת הקערה הגביהו רק המרור.
אך המציאה בדברי ספר המכתם, נפלא.
לעצם מנהג זה, היה על כך אשכול בשנה שעברה, ודברי מהרש"ל במנהגיו כבר ציינתי שם viewtopic.php?f=27&t=4455#p34555

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: מקור קדום למנהג הגבהת מצת האפיקומן על הכתף

הודעהעל ידי אליהוא » ד' מרץ 28, 2012 9:47 am

שו"ע תע"ג סעיף ד' מביאין לפני בעה"ב קערה שיש בה ג' מצות ומרור וחרוסת וכרפס וכו'

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: מקור קדום למנהג הגבהת מצת האפיקומן על הכתף

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ד' מרץ 28, 2012 3:29 pm

נוטר הכרמים כתב:
אלא שכאן מבואר שהמנהג הוא להגביה את כל הקערה, ולא רק את מצת האפיקומן, וצ"ע.

ואולי י"ל דהנה ישנו מנהג ע"פ האריז"ל לכרוך המצות ולהניח המטפחות בין מצה למצה, וכן כתב בספר נוהג כצאן יוסף.

אולם בחיי אדם כלל קל סעיף יט כתב:
אך מה שנוהגין לכרוך המצות ומניחין המטפחות בין מצה למצה, הוא מנהג בורות
. ובהגדה לליל שימורים 'אור לישרים' מהג"ר יחיאל העליר בעל עמודי אור בתחילתו ביאר מנהג זה דהיינו לזכר 'משארותם צרורות בשמלותם', יעו"ש.

ולפי"ז נראה דלכן מגביה את המצות יחד עם הקערה, משום שיהיה עטוף ומכוסה על שכמו זכר מושלם למה שהיה ביציאת מצרים.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: מקור קדום למנהג הגבהת מצת האפיקומן על הכתף

הודעהעל ידי משולש » ה' מרץ 20, 2014 1:48 pm

המנהג מובא בכמה וכמה ספרים ראשונים ואחרונים, שבעל הבית מרים את האפיקומן על כתיפו והולך בבית, להמחשה של יציאת מצרים.

כמדומני שהמנהג הזה של ההצגה של יציאת מצרים מופיע בספרים דלהלן:
המנהגות 157
שות מהרשל פח
כף החיים קכג
ערוך השלחן תעז ד
פמג א"א כב
מ"א תעג כב
שו"ע הרב תעז ה וח"י שם א מתנגדים.
סדור היעבץ
משנ"ב תעג נא
ארחות חיים ליל פסח יב
פסח מעובין שטו
ויגד משה יח ו
מבית לוי לגר"ש וואזנר
ליקוטי מהרי"ח
מנהגי הכת"ס יב
קצש"ע קיט ג
כללי הלכתא גבירתא רפו שכך נהג בעל תפארת ישראל
וכך מנהג תימן (עץ חיים)
וכן המנהג בבל, בוכרה, אפגניסטן, ג'רבה, גרוזיה , לוב, כורדיסטאן, מצרים, מרוקו, פרס, תוניס, ארם צובה. (ראה בסוף מחזור עוד יוסף חי של רי"ח מזרחי.)

אברהםזית
הודעות: 8
הצטרף: ב' אוגוסט 29, 2016 6:12 pm

Re: מקור קדום למנהג הגבהת מצת האפיקומן על הכתף

הודעהעל ידי אברהםזית » ד' מרץ 13, 2019 11:40 am

יש ב' מנהגים, ואינם ע"פ האר"י ז"ל אלא מהספר ח"י.
אחד ע"פ המהרש"ל שהוא קודם לומר הא לחמא עניא
השני ע"פ הח"י מובא בספר פסח מעובין גם והוא ב'שפוך חמתך' אחרי פתיחת הדלת.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים