עמוד 1 מתוך 1
קידוש במקום סעודה בליל הסדר
פורסם: ג' מרץ 20, 2012 1:16 pm
על ידי גאולה בקרוב
האם קידוש במקום סעודה הוא באכילת המצות, למרות אריכות הזמן בינם לקידוש,
או שסמכינן על דעת הגאונים שהיין עצמו נחשב למקום סעודה אם שותה רביעית (וליש אומרים, שני רביעיות)?
Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר
פורסם: ג' מרץ 20, 2012 2:30 pm
על ידי בברכה המשולשת
מסתמא הואיל וחז"ל תקנו את צורת הסעודה הזו בליל הסדר- עם ההפסק הארוך בין הקידוש למצות, אז זה נחשב קידוש במקום סעודה.
Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר
פורסם: ג' מרץ 20, 2012 3:16 pm
על ידי בגולה
ב'מקראי קודש', פסח, ח"ב סי' לז, דן בזה.
ובתוך הדברים מביא שם מדברי האשל אברהם (בוטשאטש), סי' רעג ב, שדן לענין פסח.
Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר
פורסם: ד' אפריל 01, 2020 9:22 am
על ידי יואש
בתוס' קג: ד"ה רב אשי כתבו דלענין קידוש במקום סעודה לא חשיב הגדה הפסק.
Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר
פורסם: ה' אפריל 02, 2020 4:05 pm
על ידי שומע ומשמיע
ומה נאמר באשה שהולכת להנקה חצי שעה ויותר בזמן אמירת ההגדה?
Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר
פורסם: ה' אפריל 02, 2020 4:36 pm
על ידי עזריאל ברגר
שומע ומשמיע כתב:ומה נאמר באשה שהולכת להנקה חצי שעה ויותר בזמן אמירת ההגדה?
שאלה טובה.
ובדיעבד בטח אפשר לסמוך על הכוס הראשונה שנוהגים לשתות אותה כולה.
Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר
פורסם: ה' אפריל 02, 2020 4:43 pm
על ידי יבנה
עזריאל ברגר כתב:שומע ומשמיע כתב:ומה נאמר באשה שהולכת להנקה חצי שעה ויותר בזמן אמירת ההגדה?
שאלה טובה.
ובדיעבד בטח אפשר לסמוך על הכוס הראשונה שנוהגים לשתות אותה כולה.
פסחים קא:
"בני חבורה שהיו
מסובין לשתות ועקרו רגליהן לצאת לקראת חתן או לקראת כלה כשהן יוצאין אין טעונין ברכה למפרע כשהן חוזרין אין טעונין ברכה לכתחלה במה דברים אמורים שהניחו שם זקן או חולה אבל לא הניחו שם לא זקן ולא חולה כשהן יוצאין טעונין ברכה למפרע כשהן חוזרין טעונין ברכה לכתחלה"
Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר
פורסם: ה' אפריל 02, 2020 5:35 pm
על ידי יואש
יבנה כתב:עזריאל ברגר כתב:שומע ומשמיע כתב:ומה נאמר באשה שהולכת להנקה חצי שעה ויותר בזמן אמירת ההגדה?
שאלה טובה.
ובדיעבד בטח אפשר לסמוך על הכוס הראשונה שנוהגים לשתות אותה כולה.
פסחים קא:
"בני חבורה שהיו
מסובין לשתות ועקרו רגליהן לצאת לקראת חתן או לקראת כלה כשהן יוצאין אין טעונין ברכה למפרע כשהן חוזרין אין טעונין ברכה לכתחלה במה דברים אמורים שהניחו שם זקן או חולה אבל לא הניחו שם לא זקן ולא חולה כשהן יוצאין טעונין ברכה למפרע כשהן חוזרין טעונין ברכה לכתחלה"
לדעת התוס' שם ד"ה אלא. יין אינו נחשב מהדברים הטעונים ברכה לאחריהם במקומם. ועצם דברי הגמרא שם הוא אם יין הוה לקיבעא קמא הדר לענין הברכה. אם אחר שיצא וחזר צריכה ברכה. אבל זה פשוט אפי' לתוס' דלענין קביעת סעודה אם שתה יין נחשב לקידוש במקום סעודה. ועכשיו יכול לעשות אפי' הפסק גדול.
Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר
פורסם: ו' אפריל 03, 2020 12:41 am
על ידי יואש
עכשיו ראיתי ברעק"א סימן רעג ס"ה. דיין לא נחשב לקידוש במקום סעודה רק לפירוש הרשב"ם. דז' מינים ויין הם מדברים הטעונים ברכה לאחריהם במקומם. לפ"ז צ"ע אם יוצא קידוש במקום סעודה בתאנים.
ולענין אם יוצא ביין קידוש במקום סעודה. אם צריך דמלבד המלא לוגמיו ישתה רביעית. או דסגי שישתה כשיעור שיתחייב ברכה אחרונה מכוס ראשון. עי' ב"י וב"ח סימן רסט ושו"ע סימן רעג ס"ה
Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר
פורסם: ש' אפריל 20, 2024 11:53 pm
על ידי סופר-סתם
יש שרצו לסמוך על הכוס השני ובלבד שיהרהר בקידוש.
יש איזה מאמר ששיער שבזמן המשנה המגיד היה רק לאחר המצה?
Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר
פורסם: א' אפריל 21, 2024 1:47 am
על ידי יבנה
סופר-סתם כתב:יש שרצו לסמוך על הכוס השני ובלבד שיהרהר בקידוש.
יש איזה מאמר ששיער שבזמן המשנה המגיד היה רק לאחר המצה?
הנשקה דן בכך בספרו מה נשתנה עמ׳ 41 ואילך.