מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

קידוש במקום סעודה בליל הסדר

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

קידוש במקום סעודה בליל הסדר

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » ג' מרץ 20, 2012 1:16 pm

האם קידוש במקום סעודה הוא באכילת המצות, למרות אריכות הזמן בינם לקידוש,
או שסמכינן על דעת הגאונים שהיין עצמו נחשב למקום סעודה אם שותה רביעית (וליש אומרים, שני רביעיות)?

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' מרץ 20, 2012 2:30 pm

מסתמא הואיל וחז"ל תקנו את צורת הסעודה הזו בליל הסדר- עם ההפסק הארוך בין הקידוש למצות, אז זה נחשב קידוש במקום סעודה.

בגולה
הודעות: 1403
הצטרף: ב' אוגוסט 16, 2010 7:28 pm

Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר

הודעהעל ידי בגולה » ג' מרץ 20, 2012 3:16 pm

ב'מקראי קודש', פסח, ח"ב סי' לז, דן בזה.
ובתוך הדברים מביא שם מדברי האשל אברהם (בוטשאטש), סי' רעג ב, שדן לענין פסח.

יואש
הודעות: 31
הצטרף: ד' מרץ 11, 2020 6:01 pm

Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר

הודעהעל ידי יואש » ד' אפריל 01, 2020 9:22 am

בתוס' קג: ד"ה רב אשי כתבו דלענין קידוש במקום סעודה לא חשיב הגדה הפסק.

שומע ומשמיע
הודעות: 2972
הצטרף: ג' ינואר 19, 2016 9:57 pm

Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר

הודעהעל ידי שומע ומשמיע » ה' אפריל 02, 2020 4:05 pm

ומה נאמר באשה שהולכת להנקה חצי שעה ויותר בזמן אמירת ההגדה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13929
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אפריל 02, 2020 4:36 pm

שומע ומשמיע כתב:ומה נאמר באשה שהולכת להנקה חצי שעה ויותר בזמן אמירת ההגדה?

שאלה טובה.
ובדיעבד בטח אפשר לסמוך על הכוס הראשונה שנוהגים לשתות אותה כולה.

יבנה
הודעות: 3941
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר

הודעהעל ידי יבנה » ה' אפריל 02, 2020 4:43 pm

עזריאל ברגר כתב:
שומע ומשמיע כתב:ומה נאמר באשה שהולכת להנקה חצי שעה ויותר בזמן אמירת ההגדה?

שאלה טובה.
ובדיעבד בטח אפשר לסמוך על הכוס הראשונה שנוהגים לשתות אותה כולה.

פסחים קא:
"בני חבורה שהיו מסובין לשתות ועקרו רגליהן לצאת לקראת חתן או לקראת כלה כשהן יוצאין אין טעונין ברכה למפרע כשהן חוזרין אין טעונין ברכה לכתחלה במה דברים אמורים שהניחו שם זקן או חולה אבל לא הניחו שם לא זקן ולא חולה כשהן יוצאין טעונין ברכה למפרע כשהן חוזרין טעונין ברכה לכתחלה"

יואש
הודעות: 31
הצטרף: ד' מרץ 11, 2020 6:01 pm

Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר

הודעהעל ידי יואש » ה' אפריל 02, 2020 5:35 pm

יבנה כתב:
עזריאל ברגר כתב:
שומע ומשמיע כתב:ומה נאמר באשה שהולכת להנקה חצי שעה ויותר בזמן אמירת ההגדה?

שאלה טובה.
ובדיעבד בטח אפשר לסמוך על הכוס הראשונה שנוהגים לשתות אותה כולה.

פסחים קא:
"בני חבורה שהיו מסובין לשתות ועקרו רגליהן לצאת לקראת חתן או לקראת כלה כשהן יוצאין אין טעונין ברכה למפרע כשהן חוזרין אין טעונין ברכה לכתחלה במה דברים אמורים שהניחו שם זקן או חולה אבל לא הניחו שם לא זקן ולא חולה כשהן יוצאין טעונין ברכה למפרע כשהן חוזרין טעונין ברכה לכתחלה"

לדעת התוס' שם ד"ה אלא. יין אינו נחשב מהדברים הטעונים ברכה לאחריהם במקומם. ועצם דברי הגמרא שם הוא אם יין הוה לקיבעא קמא הדר לענין הברכה. אם אחר שיצא וחזר צריכה ברכה. אבל זה פשוט אפי' לתוס' דלענין קביעת סעודה אם שתה יין נחשב לקידוש במקום סעודה. ועכשיו יכול לעשות אפי' הפסק גדול.

יואש
הודעות: 31
הצטרף: ד' מרץ 11, 2020 6:01 pm

Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר

הודעהעל ידי יואש » ו' אפריל 03, 2020 12:41 am

עכשיו ראיתי ברעק"א סימן רעג ס"ה. דיין לא נחשב לקידוש במקום סעודה רק לפירוש הרשב"ם. דז' מינים ויין הם מדברים הטעונים ברכה לאחריהם במקומם. לפ"ז צ"ע אם יוצא קידוש במקום סעודה בתאנים.
ולענין אם יוצא ביין קידוש במקום סעודה. אם צריך דמלבד המלא לוגמיו ישתה רביעית. או דסגי שישתה כשיעור שיתחייב ברכה אחרונה מכוס ראשון. עי' ב"י וב"ח סימן רסט ושו"ע סימן רעג ס"ה

סופר-סתם
הודעות: 477
הצטרף: א' יוני 11, 2017 6:51 pm

Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר

הודעהעל ידי סופר-סתם » ש' אפריל 20, 2024 11:53 pm

יש שרצו לסמוך על הכוס השני ובלבד שיהרהר בקידוש.

יש איזה מאמר ששיער שבזמן המשנה המגיד היה רק לאחר המצה?

יבנה
הודעות: 3941
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: קידוש במקום סעודה בליל הסדר

הודעהעל ידי יבנה » א' אפריל 21, 2024 1:47 am

סופר-סתם כתב:יש שרצו לסמוך על הכוס השני ובלבד שיהרהר בקידוש.

יש איזה מאמר ששיער שבזמן המשנה המגיד היה רק לאחר המצה?

הנשקה דן בכך בספרו מה נשתנה עמ׳ 41 ואילך.


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 35 אורחים