עמוד 1 מתוך 1

הסבה לנשים

פורסם: א' אפריל 28, 2024 1:54 am
על ידי אבי-העזרי
שאלה לקראת סיום החג.

בגמ' (פסחים קח ע"א): אשה לא בעיא הסיבה, ואם אשה חשובה היא צריכה הסיבה.

הטעם שאשה לא תיסב; לרשב"ם (שם): מפני אימת בעלה וכפופה לו.
......................... לשאילתות (צו, סי' עז): לאו דרכייהו דנשי למיזגא.
......................... לרבנו מנוח (פ"ז מחו"מ ה"י): לפי שטרודה בתיקון המאכל.

והקשה הב"ח (תעב סק"ד) על רשב"ם אטו נשים חשובות אין אימת בעליהן עליהן. (וע"ע פר"ח סי' תעב).
דעת רבנו ירוחם (נ"ה ח"ד, דף מב ע"ד), והמרדכי (פסחים לז ע"ד), דנשים שלנו חשובות הן וצריכות היסבה.

ולכאו' יל"ע מהי החשיבות שלהן, אם לפי רשב"ם, קשה אטו נשים שלנו אין אימת בעליהן עליהן (וכדהקשה הב"ח)?
.......................... ואם לפי רבנו מנוח, אטו נשים שלנו אינן טרודות בהכנת המאכל?
.......................... ואם לפי השאילתות, אטו נשים שלנו דרכייהו למיזגא?

ובביאור מילת 'למיזגא'; אפשר לפרש 'לשתות יין' כמו (נדרים נה ע"א): 'הדין מיזגא דמי למיזגא דרבא'.
........................ ואפשר לפרש 'לשון הסיבה' כמו (שבת מח ע"א): 'חזי למיזגא עלייהו'.

והיה אם נפרש 'שתיית יין' אפשר שהיום הן רגילות לשתות יין. (אבל אם כן, למה הן פטורות מהסיבת מצה שאינה יין, ובודאי דרכן לאכול לחם).
ואם נפרש 'לשון הסיבה' א"כ מהו רגילותן להיסב עתה, והלא כבר העידו ראב"ן (פסחים קסד טור ד) וראבי"ה (סי' תקכה, מהדו' ישנה עמ' 154) והמרדכי (סדר הפסח בקצרה, דף לט טור ב), דהשתא אין רגילים להיסב כלל.
וכן מוכח מתוס' (ברכות מב ע"א, ד"ה הסבו), ורש"י (ברכות מו ע"ב, ד"ה בזמן), ורשב"ם (פסחים קטו ע"ב, ד"ה מצה), דהאידנא אין דרכנו להיסב.

ומה שכתבו תוס' (ברכות לט ע"א ד"ה נתן, חולין קן ע"ב בא"ד ושמע מינה) שאנו אין לנו הסיבה אלא על הפת, דמשמע דעל הפת מיהא איכא. כבר התבאר זה בתוס' דלעיל (ברכות מב ע"א, ד"ה הסבו) שאין הכוונה להיסב ממש, אלא ישיבה שלנו קביעות כהסבה שלהם.

וא"כ קשה, במה נשים שלנו חשובות עד שצריכות היסבה ?

ואולי צ"ל שלדעת רבנו ירוחם והמרדכי, הטעם שאשה לא תיסב, היא לא בגלל אימת בעלה הרגיל, (שמגישה לו הכוס, ואינה מעזת פניה בפני בעלה וכו'), אלא סתם כניעה טבעית של אשה מפני האיש, טבע שנשחק עם השנים כשנשתנו הטבעים. וא"כ זהו טעם רביעי למה הן לא מיסבות. אך זהו חידוש.

Re: הסבה לנשים

פורסם: א' אפריל 28, 2024 10:14 am
על ידי HaimL
פשיטא דלמיזגא הוא לשכב או להישען, כמ"ש בגמרא זגינן אברכי דהדדי. ועוד, דא"ה לשון מזיגת יין שמא הל"ל לממזג או לממזגא. ועוד והוא העיקר, דשמעינן לרב נחמן דאין חיוב הסיבה אלא בתרי כסי, הרי שאין שתיית יין תלויה בדין הסיבה, ולא מצינו מי שפטר נשים מארבע כוסות, וע"כ להסב פטורות דאין דרכן למיזגא, אבל לשתות יין חייבות.

Re: הסבה לנשים

פורסם: א' אפריל 28, 2024 12:36 pm
על ידי יבנה
כאן https://beinenu.com/sites/default/files ... 106_77.pdf הביא בשם רשז״א ורח״ק לפרש משום חרמות דר״ג שא״א לישא ב׳ נשים ושא״א לגרשה בע״כ.
בפשטות הכוונה הוא שנשים שלנו אינן נכנעות לבעליהן ולא כפי שהיה בזמן חז״ל וכו׳. וכ״ש בזמנינו.

Re: הסבה לנשים

פורסם: א' אפריל 28, 2024 1:13 pm
על ידי אבי-העזרי
HaimL כתב:פשיטא דלמיזגא הוא לשכב או להישען, כמ"ש בגמרא זגינן אברכי דהדדי...

פשוט פשוט, (הדיוקים במילת מיזגא נכתבו לחידודא בעלמא).

Re: הסבה לנשים

פורסם: א' אפריל 28, 2024 1:22 pm
על ידי אבי-העזרי
יבנה כתב:כאן https://beinenu.com/sites/default/files ... 106_77.pdf הביא בשם רשז״א ורח״ק לפרש משום חרמות דר״ג שא״א לישא ב׳ נשים ושא״א לגרשה בע״כ.
בפשטות הכוונה הוא שנשים שלנו אינן נכנעות לבעליהן ולא כפי שהיה בזמן חז״ל וכו׳. וכ״ש בזמנינו.

מעניין, אבל זה דלא כפי שלשת הטעמים של רשב"ם רבנו מנוח והשאילתות, שכתבו טעם אחר למה אשה פטורה מהסיבה.

Re: הסבה לנשים

פורסם: א' אפריל 28, 2024 4:15 pm
על ידי אבי-העזרי
מתי באמת פשט החרם לא לישא שתי נשים, באשכנז ?
האם מיד לאחר שיצא מתח"י ר"ג, או מאוחר יותר.
כלומר, האם תירוצם של רשז״א ורח״ק בדעת הרמ"א שנשים שלנו חשובות הן בגלל חרד"ג,
תקף גם גבי הראשונים שכתבו כן בשם התוס' שנשים שלנו חשובות הן.

Re: הסבה לנשים

פורסם: א' אפריל 28, 2024 4:36 pm
על ידי אבי-העזרי
בשו"ת מהר"ם רוטנבורג [פראג] סי' תתסו, [יש מהדו' מ-י מחודשת], מוכח שבימיו ודאי נהג חרם שלא לישא ב' נשים,
השאלה האם אפשר לדייק מדבריו שגם בימות ר"ת נהג חרם זה.
או אולי יש מקור אחר מפורש יותר ?

Re: הסבה לנשים

פורסם: א' אפריל 28, 2024 4:58 pm
על ידי יבנה
אבי-העזרי כתב:מתי באמת פשט החרם לא לישא שתי נשים, באשכנז ?
האם מיד לאחר שיצא מתח"י ר"ג, או מאוחר יותר.
כלומר, האם תירוצם של רשז״א ורח״ק בדעת הרמ"א שנשים שלנו חשובות הן בגלל חרד"ג,
תקף גם גבי הראשונים שכתבו כן בשם התוס' שנשים שלנו חשובות הן.

הלא המה כתובים בשו״ת מהר״ם מרוטנבורג פראג סי׳ אלף י״ט ואלף כ״ב, ושם נתבאר שנתפשטו מיד וחזרו וקבלום עליהם רשב״ם ר״ת ראב״ן וק״ן רבנים.

Re: הסבה לנשים

פורסם: א' אפריל 28, 2024 5:19 pm
על ידי אבי-העזרי
יבנה כתב:הלא המה כתובים...

ייש"כ עצום.

Re: הסבה לנשים

פורסם: א' אפריל 28, 2024 6:20 pm
על ידי בברכה המשולשת