עמוד 1 מתוך 1
עבד עברי במצות הסיבה
פורסם: ו' מרץ 29, 2024 12:07 am
על ידי אחד הרבנים
המשנה ברורה (תעב,יט) כתב וז"ל - ואפילו בפני אדונו דאע"פ שהוא תמיד משועבד להתעסק בצרכי הבית מ"מ מחויב הוא להראות חירות בליל פסח ולאכול עכ"פ כזית מצה וכזית אפיקומן וד' כוסות בהסיבה. וה"ה פועל שיש לו תלמיד ללמדו אומנות חייב התלמיד בהסיבה וכן עבדים עברים חייבים בהסיבה עכ"פ בכזית ראשון כשמש ולענין עבד כנעני עיין באחרונים.
ותמהני הלא עבד עברי אינו נוהג כבר למעלה מאלפיים שנה , ואמאי טרח המשנה ברורה לכתוב דינם לגבי הסיבה,
ולא מסתבר שכוונתו לפועלים ושמשים שדינם נתפרש בריש דבריו וכבר בשו"ע.
Re: עבד עברי במצות הסיבה
פורסם: ו' מרץ 29, 2024 12:26 am
על ידי נוריאל עזרא
אחד הרבנים כתב:.....
ייש"כ על השאלה, הרב זילברשטיין שאל שאלה זו ממש ראה דבריו כאן [בעמוד 13]:
https://beinenu.com/sites/default/files ... _18_78.pdf(לא קראתי עדיין תשובתו שם).
Re: עבד עברי במצות הסיבה
פורסם: ו' מרץ 29, 2024 12:26 am
על ידי יהודה בן יעקב
עי' חשוקי חמד מסכת שבועות דף מה עמוד א
Re: עבד עברי במצות הסיבה
פורסם: ו' מרץ 29, 2024 12:40 am
על ידי אחד הרבנים
תודה רבה
שמח מאד לראות ששואלים את השאלים
תירוצו מקופיא שיש שיטות שיש מקרה של עבד עברי בזמן הזה כגון מוכא עצמו לעכו"ם
אך א"כ פלא שלא הזכיר שו"ע דין עבד עברי כזה ככל דינים הנוהגים בזה"ז
Re: עבד עברי במצות הסיבה
פורסם: ו' מרץ 29, 2024 10:39 am
על ידי מה שנכון נכון
הכוונה המעשית למשרת קבוע לכל צרכי בעה"ב (והוא חידוש טפי משוליא דנגרי). ותמצא לשון זו במ"ב פט, יח ובש"פ.
Re: עבד עברי במצות הסיבה
פורסם: ה' אפריל 11, 2024 7:27 am
על ידי HaimL
מה שנכון נכון כתב:הכוונה המעשית למשרת קבוע לכל צרכי בעה"ב (והוא חידוש טפי משוליא דנגרי). ותמצא לשון זו במ"ב פט, יח ובש"פ.
התינח ע"ע, ע"כ מא"ל.
Re: עבד עברי במצות הסיבה
פורסם: ה' אפריל 11, 2024 7:29 am
על ידי מה שנכון נכון
HaimL כתב:מה שנכון נכון כתב:הכוונה המעשית למשרת קבוע לכל צרכי בעה"ב (והוא חידוש טפי משוליא דנגרי). ותמצא לשון זו במ"ב פט, יח ובש"פ.
התינח ע"ע, ע"כ מא"ל.
נוהג בזה"ז, ומוזכר לכל אורך השו"ע.
Re: עבד עברי במצות הסיבה
פורסם: ה' אפריל 11, 2024 1:29 pm
על ידי HaimL
מה שנכון נכון כתב:HaimL כתב:מה שנכון נכון כתב:הכוונה המעשית למשרת קבוע לכל צרכי בעה"ב (והוא חידוש טפי משוליא דנגרי). ותמצא לשון זו במ"ב פט, יח ובש"פ.
התינח ע"ע, ע"כ מא"ל.
נוהג בזה"ז, ומוזכר לכל אורך השו"ע.
כוונתי לומר דקשה לפרש ע"ע על משרת ישראל, דע"כ נצטרך לפרש ע"כ בע"כ ממש, ולא במשרת א"י, דאינו כלל במצוות, ודוחק לפרש זה בכה וזה בכה.