אתה לא רואה שזה עקום - אז חכה חצי שעה !!
ראה צילום \ שרטוט של הכותל .
א.
כך עולה מהגמרא ביומא דף כח עב. בדיון אם למדין מאברהם שהיה קודם מתן תורה או לא .
"אמר רב ספרא צלותיה דאברהם מכי משחרי כותלי" . דהיינו בחצות, כשהשמש מתחילה לנטות מערבה ונוצר צל על הקיר במזרח . ועכ פירש רשי " חומות הפונות למזרח שהלבינו מהנץ החמה הבאה מן המזרח ונוצצת עליהן, ובתחילת שבע שעות שהחמה באמצע הרקיע בראש כל אדם אינה עושה עמוד אלא תחתיהן משחירין אותן הכתלים לפי שאין חמה נוצצת אלא בראש הכותל בעוביו ומיצל חודו של שפת עוביו על זקיפת הכותל ומשחרת מההיא שעתא נוטים צללי ערב וקרוי ערב:
ומקשה שם הגמרא- מהמשנה שאם חל ערבי פסחים להיות בערב שבת- הפסח נשחט בשש ומחצה וכו .ולמה שלא ישחט " מכי משחריה כותלי [דהיינו בשש שעות] וממילא מוכח מכאן שאין למדין מאברהם !
ב.
מתרצת הגמרא שאמנם אפשר שכן למדין מאברהם . ובאמת מעיקר הדין מותר לשחטו משש שעות ואילך, אלא שחזל תיקנו לשחטו רק משש שעות ומחצה, "משום דלא מיכווני טובא [שהוא רחב למטה וצר למעלה] וממילא הוא משחיר רק בשש ומחצה, ובאם יתירו לשחטו משש שעות הרי אנשי ירושלים יראו שעדיין אין צל על החומה "דלא משחרי" ויטעו לומר שמותר לשחטו לפני חצות !
וברשי שם "דלא כווני- לא הוו זקופים בצמצום,ולפי שהחומה היתה רחבה מלמטה,והולכת ומתקצרת ועולה, ולפיכך אין חודו של שפת עוביו למעלה מיצל על זקיפתו להשחירו, עד שתימשך חמה למערב."
גם היום מי שיעיין טוב באבני הכותל יראה שהם בעצם בנויות כמדרגות. כל שורת אבנים נסוגה כ 3 סמ. = עקום= שיפוע. ראה תמונה. (מספרו של הרב ש,שפר)
ג.
אבל לפי גירסת הגאונים ור"ח "דמיכווני טובא " הקיר היה ישר ! ולמה איו הצל מהווה סימן ? כיון שהיו מכוונים בדיוק כנגד השמש לא היו הכתלים משחירים בחצות אלא כעבור זמן מה ע"כ ..ואולי יש לומר שכותלי המקדש נבנו בצורה ישרה - דלא כחומות הר הבית שלפנינו היום.
ד.
ולר"ת בספר הישר אין כאן שום ראייה \פירכא שכן המילים "דלא מיכווני "אינם מכוונות לכתלים, אלא לאנשים מקריבי הפסחים שאינם יודעים לכוון היטב מתי חצות , ולכן למרות שלמדים מאברהם ומות להקריב בר משש שעות ,אולם הם שלא היו "חכם וזקן" כאברהם החמירו לאחרו קצת בשלא לבוא לידי ספק.
ממ לכאורה על פי הנראה לנו יש תמיכה לגירסה שבידינו.
וזה בדיוק מה שאנו רואים בקיר / כותל ששרד מימי בית שני.
אמנם הגמרא מדברת על מזרח ואנו רואים זאת בצד המערבי.
וגם הגמרא מדברת(כנראה) על קיר העזרה/ מקדש. ומה שאנו רואים הוא קיר הר הבית.
אבל אפשר שכולם נבנו באותה דרך וע"י אותו בונה = הורדוס.
ה.
ומכאן נימוק הגיוני למחמירים שעומדים מרחק מטר מהכותל.בלי להתקרב. שכן העומד בסמוך לכותל . הרי בעצם עומד מעל הנדבכים התחתונות. ואם כי זה מותר . אבל יש מקום למחמירים. מקור אחכ בעה"י.