גלרשטיין כתב:שמעתי ממישהו שפסטה שעבר עליה הפסח מותרת באכילה כיון שלא היתה ראויה לאכילת כלב בפסח, ממילא לא עבר עליה, א״כ מדוע מנהג העולם להחמיר בזה?
גלרשטיין כתב:עכשיו טענו לי שזה מותר, משום שהבצק של הפסטה כלל אינה מחמיצה אלא מכינים אותה תוך כמה דקות בודדות
גלרשטיין כתב:עוד שמעתי שמותר לשתות בירה שעבר עליה הפסח משום שהשעורה עוברת תהליך קליה קודם יצור הבירה, המונע את ההחמצה...
גלרשטיין כתב:שמעתי ממישהו שפסטה שעבר עליה הפסח מותרת באכילה כיון שלא היתה ראויה לאכילת כלב בפסח, ממילא לא עבר עליה, א״כ מדוע מנהג העולם להחמיר בזה?
אף אם הי' כן, חומרי־התפיחה ודאי הופכים את העיסה לחמץ גמור; אך גם בלאה"כ, אין כל הפסטות שוות בזמן (ואופן) הכנתן.גלרשטיין כתב:עכשיו טענו לי שזה מותר, משום שהבצק של הפסטה כלל אינה מחמיצה אלא מכינים אותה תוך כמה דקות בודדות, וה״ה לגבי וופלים ואפילו בייגלה
גלרשטיין כתב:עכשיו טענו לי שזה מותר, משום שהבצק של הפסטה כלל אינה מחמיצה אלא מכינים אותה תוך כמה דקות בודדות, וה״ה לגבי וופלים ואפילו בייגלה, עוד שמעתי שמותר לשתות בירה שעבר עליה הפסח משום שהשעורה עוברת תהליך קליה קודם יצור הבירה, המונע את ההחמצה...
נוריאל עזרא כתב:גלרשטיין כתב:לגבי הטענה הנ״ל שהפסטה אינה מחמיצה, שמעתי ממי שבדק את העניין, וגם לפי התיאור שלך אי״ז אלא חשש (שמא החמיץ) או תערובת (של השאריות), ולכן ברור שהוא אסור בפסח, אך שמא לאחר הפסח יהיה מותר.
מחילה רבתי, מרגע הערבוב במים עד לאריזה עוברות דקות ארוכות ויותר משיעור החמצה איך הם ביררו את המציאות שהמים לא גורמים להחמצה? זה הרי לא עובר אפייה נכון שזה מתקשה כתוצאה מייבוש טבעי אבל במשך זמן לא מבוטל זה עדיין לא קשה ויש בו רכות מסויימת(המעידה שהספגטי לא יבש לחלוטין ממים) כפי שניכר מהגמישות של החוטים עד ההתקשות.
ושוב חלק לדעתי בוודאי חמץ שעובר את כל התהליך שוב, וביחס לאורך האטריות בסרטון שזה נחתך אין באותן אטריות 60 כנגדו(ותוסיף לזה את מה שנשאר אולי במיכלים) וכיוון שיחס זה נשמר כי מכל כמה אטריות חותכים אותה כמות אז זה לא בטל לכאורה ותערובת זו כפי הנראה כיוון שלא בטלה אסורה לאחר הפסח ורק באופן שבטל בשישים לא אוסרים לזכרוני.
אז לדעתך זה אחראי לטעון שספק חמץ +חמץ שלא בטל בשישים שעבר עליו הפסח זה מותר?
גלרשטיין כתב:עכשיו טענו לי שזה מותר, משום שהבצק של הפסטה כלל אינה מחמיצה אלא מכינים אותה תוך כמה דקות בודדות, וה״ה לגבי וופלים ואפילו בייגלה, עוד שמעתי שמותר לשתות בירה שעבר עליה הפסח משום שהשעורה עוברת תהליך קליה קודם יצור הבירה, המונע את ההחמצה...
גלרשטיין כתב:גם אם עובר דקות ארוכות, ימי שבדק מצא שאין אפי׳ רגע אחד שהבצק נח, אלא כל אותו הזמן מתעסקים בו, ואין לו אפשרות להחמיץ (עד הייבוש).
נפסק במשנ״ב (סי׳ תמז סקק״ה) שאם נתערב יבש ביבש או אפי׳ לח במינו בטל אפילו חד בתרי, ורק בלח במין בשאינו מינו בעינן שיתבטל בשישים. וה״ה לספק חמץ שמותר.
מלבב כתב:גלרשטיין כתב:עכשיו טענו לי שזה מותר, משום שהבצק של הפסטה כלל אינה מחמיצה אלא מכינים אותה תוך כמה דקות בודדות, וה״ה לגבי וופלים ואפילו בייגלה, עוד שמעתי שמותר לשתות בירה שעבר עליה הפסח משום שהשעורה עוברת תהליך קליה קודם יצור הבירה, המונע את ההחמצה...
אז למה שלא נאכל פסטה ובירה בפסח?
גלרשטיין כתב:ברור שאסור, כיון שאין ע״כ השגחה שהכל נעשה כמו שצריך וכו׳...
נוריאל עזרא כתב:ייתכן אך באטריות הארוכות שראיתי הבצק נח כשהוא תלוי הרבה זמן. אלא שהסרטון חתוך ואין לי אפשרות לבדוק כמה זמן. וגם האם ייבוש כזה שלא ע"י אפייה מבטל פעולת המים? הרי גם לאחר ייבוש עדיין יש בהם גמישות מסוימת אחרת אולי משמע שיש בהם אחוז מסוים של מים אחרת הם היו מתפוררים לא?
.
נוריאל עזרא כתב:ואם יהיה משגיחים לדעתך יהיה מותר לאכול פסטה וופלים ביגלה ולשתות בירה?
גלרשטיין כתב:נוריאל עזרא כתב:ייתכן אך באטריות הארוכות שראיתי הבצק נח כשהוא תלוי הרבה זמן. אלא שהסרטון חתוך ואין לי אפשרות לבדוק כמה זמן. וגם האם ייבוש כזה שלא ע"י אפייה מבטל פעולת המים? הרי גם לאחר ייבוש עדיין יש בהם גמישות מסוימת אחרת אולי משמע שיש בהם אחוז מסוים של מים אחרת הם היו מתפוררים לא?
.
הייבוש מייבש את רוב המים, וממילא אין ודאיות שהמים גורמים להחמצה, אלא יש בזה רק ספק שאולי לא כ״כ סביר...
גלרשטיין כתב:כך שמעתי...
נוריאל עזרא כתב:גלרשטיין כתב:נוריאל עזרא כתב:ייתכן אך באטריות הארוכות שראיתי הבצק נח כשהוא תלוי הרבה זמן. אלא שהסרטון חתוך ואין לי אפשרות לבדוק כמה זמן. וגם האם ייבוש כזה שלא ע"י אפייה מבטל פעולת המים? הרי גם לאחר ייבוש עדיין יש בהם גמישות מסוימת אחרת אולי משמע שיש בהם אחוז מסוים של מים אחרת הם היו מתפוררים לא?
.
הייבוש מייבש את רוב המים, וממילא אין ודאיות שהמים גורמים להחמצה, אלא יש בזה רק ספק שאולי לא כ״כ סביר...
אתה מסכים שדבר זה צריך בירור לא? אין לנו ידיעה בזה ולחדש חידוש כזה צריך להוכיח כן ולא לשער שלא מחמיץ גם אם הסברא תראה כך, לא?
גלרשטיין כתב:כך שמעתי מי שבירר...
גלרשטיין כתב:נוריאל עזרא כתב:אתה מסכים שדבר זה צריך בירור לא? אין לנו ידיעה בזה ולחדש חידוש כזה צריך להוכיח כן ולא לשער שלא מחמיץ גם אם הסברא תראה כך, לא?
כך שמעתי מי שבירר...
מבני עליה כתב:גלרשטיין כתב:עוד שמעתי שמותר לשתות בירה שעבר עליה הפסח משום שהשעורה עוברת תהליך קליה קודם יצור הבירה, המונע את ההחמצה...
למיטב ידיעתי הלתת מחוממת לחום מסויים (בין 50 ל70 מ"צ) לאחר שכבר הותססה והוחמצה בודאי (מלבד מה שבחום הנ"ל מן הסתם אין משום קליה)
גלרשטיין כתב:גלרשטיין כתב:נוריאל עזרא כתב:גלרשטיין כתב:נוריאל עזרא כתב:ייתכן אך באטריות הארוכות שראיתי הבצק נח כשהוא תלוי הרבה זמן. אלא שהסרטון חתוך ואין לי אפשרות לבדוק כמה זמן. וגם האם ייבוש כזה שלא ע"י אפייה מבטל פעולת המים? הרי גם לאחר ייבוש עדיין יש בהם גמישות מסוימת אחרת אולי משמע שיש בהם אחוז מסוים של מים אחרת הם היו מתפוררים לא?
.
הייבוש מייבש את רוב המים, וממילא אין ודאיות שהמים גורמים להחמצה, אלא יש בזה רק ספק שאולי לא כ״כ סביר...
אתה מסכים שדבר זה צריך בירור לא? אין לנו ידיעה בזה ולחדש חידוש כזה צריך להוכיח כן ולא לשער שלא מחמיץ גם אם הסברא תראה כך, לא?
כך שמעתי מי שבירר...
הבנתי שאע״פ שהפסטה עוברת ייבוש, מכ״מ כבר בהתחלה החום רומנע את החימוץ, ואדרבה, זה כל הסיבה לייבוש הפסטה, למנוע את ההחמצה של הבצק שלא יתעפש ויוכל להשמר לזמן רב.
גלרשטיין כתב:מבני עליה כתב:גלרשטיין כתב:עוד שמעתי שמותר לשתות בירה שעבר עליה הפסח משום שהשעורה עוברת תהליך קליה קודם יצור הבירה, המונע את ההחמצה...
למיטב ידיעתי הלתת מחוממת לחום מסויים (בין 50 ל70 מ"צ) לאחר שכבר הותססה והוחמצה בודאי (מלבד מה שבחום הנ"ל מן הסתם אין משום קליה)
אז אני הבנתי שאת הלתת קולים בחום גבוה של 70 מעלות ואם היא בירה כהה אז אפי׳ 80, עוד לפני התסיסה, ואדרבה הסיבה לקליית הלתת הוא למנוע החמצה שתוכל לגרום להתקלקלות הבירה מהר יותר, אלא התסיסה של הבירות בימינו היא תסיסה חיצונית, כך שיוכל להשמר לאורך זמן.
תהליך ההלתתה
בחלקו הראשון של תהליך ההלתתה, מאפשרים לגרעיני הדגן (לרוב שעורה) לנבוט על ידי ויסות האקלים סביבם לרמות טמפרטורה ולחות נכונות. בשלב זה של הנביטה נוצרים בגרעין אנזימים המפרקים את מאגרי האנרגיה שבתוך הגרעין - העמילן שבו.
פירוק העמילן על ידי האנזימים מתבצע בשני שלבים: בשלב הראשון מפורק דופן התא המכיל את העמילן, ובשלב השני מפורק העמילן עצמו.
לאחר שהאנזימים מפרקים את דפנות תאי העמילן, ולפני שהם מעכלים את העמילן עצמו, מגיע השלב השני בתהליך, שלב שבו עוצרים את תהליך הנביטה על ידי חימום של הגרעינים בתנורים שהטמפרטורה בהם נעה בין 38°C ל-49°C. התהליך עוצר את התפתחותם של האנזימים, ומשמר אותם במצב האחרון שבו הם נמצאו (מצב שבו הם מסוגלים לפרק עמילן ולהופכו לסוכרים).
לבסוף מיובש הלתת בחום של כ-60°C עד 71°C, עד שהגרעינים מגיעים למצב שבו אחוז הלחות בהם אינו עולה על 6%.
גלרשטיין כתב:נוריאל עזרא כתב:לבי במערב כתב:במחכ"ת, דיון משעשע הוא זה. כל־כולו בנוי על שמועה הפורחת באויר, ובנדון חמור כחמץ. פשוט בזיון.
אכן.(הוספה-לא עצם הדיון גם בשמועות מותר לדון. רק שיוברר שאין זה למעשה כלל כי אכן הניסוח מבלבל ובנדון חמור כחמץ זה באמת יכול בקלות לעבור ממשעשע לבזיון)
אין זה שמועה בעלמא, אלא בדיקה מעמיקה שעשה אדם רציני (מי שרוצה אוכל לתת לו את המספר או המייל שלו בפרטי), וכל הנידון הוא לגבי חמץ שעבר עליו הפסח הנאסר מדרבנן, וח״ו לא לגבי שהייה וכ״ש לא אכילה ח״ו בפסח עצמו.
ולדעתו, מערכות־הכשרות הפועלות באותם המפעלים אינן יודעות מכ"ז? וכי חסרים ציורים בהם הי' הדבר מתפרסם?!גלרשטיין כתב:אין זה שמועה בעלמא, אלא בדיקה מעמיקה שעשה אדם רציני
מבני עליה כתב:ולגופו של ענין הקליה שהוזכרה בגמרא (ובשו"ע תס"ג כלפי עיקר הדין יעויי"ש) היא באור -באש.
ולהשוות לזה ""קליה"" ב 80 מעלות מעלה גיחוך.
לבי במערב כתב:ולדעתו, מערכות־הכשרות הפועלות באותם המפעלים אינן יודעות מכ"ז? וכי חסרים ציורים בהם הי' הדבר מתפרסם?!גלרשטיין כתב:אין זה שמועה בעלמא, אלא בדיקה מעמיקה שעשה אדם רציני
לעצם ה'הוכחות' יש להשיב, וכבר עשו כן כו"כ כאן באשכול; אך עצם הנדון הוא מגוחך, וה'הבהרות' רק מעצימות זאת.
גלרשטיין כתב:מבני עליה כתב:ולגופו של ענין הקליה שהוזכרה בגמרא (ובשו"ע תס"ג כלפי עיקר הדין יעויי"ש) היא באור -באש.
ולהשוות לזה ""קליה"" ב 80 מעלות מעלה גיחוך.
לכאו׳ סגי בקליה של יד סולדת, לא?
גלרשטיין כתב:מבני עליה כתב:ולגופו של ענין הקליה שהוזכרה בגמרא (ובשו"ע תס"ג כלפי עיקר הדין יעויי"ש) היא באור -באש.
ולהשוות לזה ""קליה"" ב 80 מעלות מעלה גיחוך.
לכאו׳ סגי בקליה של יד סולדת, לא?
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 53 אורחים