עמוד 1 מתוך 1
לחזר אחר ירק מר למרור
פורסם: ד' אפריל 13, 2011 3:26 pm
על ידי אליהוא
באשכול הנעול טעיתי והסכמתי עם הרב ישבב הסופר שאין ענין לחזר אחר מרור מר יותר. ואינו נכון כמבואר בגמ' דף ל"ט ע"א דרב אחא בריה דרבא היה מהדר אמרירתא משום דמרירין טפי, וא"ל רבינא דמ"מ חזרת עדיפא עי"ש, אבל מ"מ מבואר שיש עדיפות לירק יותר מר, והובא כן להלכה במג"א סי' תע"ג ס"ק ט"ו עי"ש. [ואישתמיטיה להר"ב משנה הלכות ח"ו סי' צ"ב עי"ש].
והביאור בזה דבמרור הטעם המר הוא חלק מהמצוה וע"כ בלע מרור לא יצא, ולכן יש בזה הידור מצוה שיהא יותר מר.
[אמנם יש מחלוקת ראשונים כשהוא מר עד שאינו ראוי לאכילה כלל ואכ"מ].
Re: לחזר אחר ירק מר למרור
פורסם: ד' אפריל 13, 2011 3:40 pm
על ידי שמח תשמח
Re: לחזר אחר ירק מר למרור
פורסם: ד' אפריל 13, 2011 3:48 pm
על ידי אליהוא
ידוע אבל לא קשור.
החזו"א אומר שצריך מר ולא ירק שאינו מר. וכאן מדובר לחזר אחר מר יותר מחברו.
Re: לחזר אחר ירק מר למרור
פורסם: ד' אפריל 13, 2011 3:53 pm
על ידי שמח תשמח
אליהוא כתב:ידוע אבל לא קשור.
החזו"א אומר שצריך מר ולא ירק שאינו מר. וכאן מדובר לחזר אחר מר יותר מחברו.
לא הבנתי, הרי החזו"א שם אומר "לפיכך מן המובחר שיהיה מרירא טפי וכו'". למה לא קשור?
Re: לחזר אחר ירק מר למרור
פורסם: ד' אפריל 13, 2011 4:13 pm
על ידי אליהוא
צודק. זכרתי את דינו של החזון איש אבל לא את כל תוכן הדברים.
חסה לא מרה כל כך
פורסם: א' מרץ 25, 2012 10:41 pm
על ידי גאולה בקרוב
הנה ידוע בשערים שפירוש המילה חזרת במשנה היא החסה, כדברי הגמרא פסחים לט, והיא החסה של זמננו.
וממילא היא בעדיפות ראשונה במצות מרור, מפני שנמנת ראשונה במשנה.
אלא שבירושלמי כבר תמה, שהרי חזרת מתוקה היא, וישב שחזרת תחילתה מתוקה וסופה (כשמשהים אותה באדמה) מר, וכן היה גם השיעבוד.
ונחלקו רבותינו בפשט הדברים, שמנהג רוב העולם לקחת חסה רגילה, ואע"פ שאינה מרה כל כך, מ"מ לזה כיונה התורה מצד סופה [ובחינוך הזכיר שהקלח מעט מר], והחזו"א נקט שבעינן טעם מרור כדברי הסוגיות וממילא צריך בדוקא חסה מרה [וכן ראיתי שנקט במשמרת שלום מקוידינוב].
וצ"ב אותם המקפידים על חסה מרה, כגון סוג 'חסה ערבית', האם זה גם גדל בחממות בלי חרקים, כדי שלא יצא שכרן בהפסדן.
ומה שחשבתי עוד על מתיקות החסה, ע"פ דברי הגמרא שחסה היא על שם "דחס רחמנא עלן" (והרבה ראשונים וגם כת"י גרסו "ופרקינן", וצ"ע לכאורה, שההרי מרור זכר לשיעבוד), והינו שגם בשיעבוד בכל צרתם לו צר, ורחמיו המרובים גם בשעת הקושי, וגם הרע טוב הוא מצד האמת.
וממילא לא רק שם החזרת "חסה" רומז על רעיון זה, כדברי הגמרא, ושזו מעלתה המיוחדת שלכן היא בעדיפות ראשונה, אלא גם טעמה המתוק. וצ"ע. [שכמובן יותר מחודש טעם מאשר כינוי].
Re: לחזר אחר ירק מר למרור
פורסם: ב' מרץ 26, 2012 2:37 am
על ידי ישבב הסופר
תבורך אליהוא על שתיקנת אותי על טעותי
ואגב, מדוע אינני מוצא אותו אשכול נעול? שמא נעלם אחרי שננעל?