מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

לחזר אחר ירק מר למרור

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

לחזר אחר ירק מר למרור

הודעהעל ידי אליהוא » ד' אפריל 13, 2011 3:26 pm

באשכול הנעול טעיתי והסכמתי עם הרב ישבב הסופר שאין ענין לחזר אחר מרור מר יותר. ואינו נכון כמבואר בגמ' דף ל"ט ע"א דרב אחא בריה דרבא היה מהדר אמרירתא משום דמרירין טפי, וא"ל רבינא דמ"מ חזרת עדיפא עי"ש, אבל מ"מ מבואר שיש עדיפות לירק יותר מר, והובא כן להלכה במג"א סי' תע"ג ס"ק ט"ו עי"ש. [ואישתמיטיה להר"ב משנה הלכות ח"ו סי' צ"ב עי"ש].
והביאור בזה דבמרור הטעם המר הוא חלק מהמצוה וע"כ בלע מרור לא יצא, ולכן יש בזה הידור מצוה שיהא יותר מר.
[אמנם יש מחלוקת ראשונים כשהוא מר עד שאינו ראוי לאכילה כלל ואכ"מ].

שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: לחזר אחר ירק מר למרור

הודעהעל ידי שמח תשמח » ד' אפריל 13, 2011 3:40 pm


אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: לחזר אחר ירק מר למרור

הודעהעל ידי אליהוא » ד' אפריל 13, 2011 3:48 pm

ידוע אבל לא קשור.
החזו"א אומר שצריך מר ולא ירק שאינו מר. וכאן מדובר לחזר אחר מר יותר מחברו.

שמח תשמח
הודעות: 308
הצטרף: ד' דצמבר 01, 2010 10:21 pm

Re: לחזר אחר ירק מר למרור

הודעהעל ידי שמח תשמח » ד' אפריל 13, 2011 3:53 pm

אליהוא כתב:ידוע אבל לא קשור.
החזו"א אומר שצריך מר ולא ירק שאינו מר. וכאן מדובר לחזר אחר מר יותר מחברו.

לא הבנתי, הרי החזו"א שם אומר "לפיכך מן המובחר שיהיה מרירא טפי וכו'". למה לא קשור?

אליהוא
הודעות: 1055
הצטרף: ג' מאי 04, 2010 5:18 pm

Re: לחזר אחר ירק מר למרור

הודעהעל ידי אליהוא » ד' אפריל 13, 2011 4:13 pm

צודק. זכרתי את דינו של החזון איש אבל לא את כל תוכן הדברים.

גאולה בקרוב
הודעות: 1872
הצטרף: ב' מאי 02, 2011 1:59 am

חסה לא מרה כל כך

הודעהעל ידי גאולה בקרוב » א' מרץ 25, 2012 10:41 pm

הנה ידוע בשערים שפירוש המילה חזרת במשנה היא החסה, כדברי הגמרא פסחים לט, והיא החסה של זמננו.
וממילא היא בעדיפות ראשונה במצות מרור, מפני שנמנת ראשונה במשנה.
אלא שבירושלמי כבר תמה, שהרי חזרת מתוקה היא, וישב שחזרת תחילתה מתוקה וסופה (כשמשהים אותה באדמה) מר, וכן היה גם השיעבוד.
ונחלקו רבותינו בפשט הדברים, שמנהג רוב העולם לקחת חסה רגילה, ואע"פ שאינה מרה כל כך, מ"מ לזה כיונה התורה מצד סופה [ובחינוך הזכיר שהקלח מעט מר], והחזו"א נקט שבעינן טעם מרור כדברי הסוגיות וממילא צריך בדוקא חסה מרה [וכן ראיתי שנקט במשמרת שלום מקוידינוב].
וצ"ב אותם המקפידים על חסה מרה, כגון סוג 'חסה ערבית', האם זה גם גדל בחממות בלי חרקים, כדי שלא יצא שכרן בהפסדן.

ומה שחשבתי עוד על מתיקות החסה, ע"פ דברי הגמרא שחסה היא על שם "דחס רחמנא עלן" (והרבה ראשונים וגם כת"י גרסו "ופרקינן", וצ"ע לכאורה, שההרי מרור זכר לשיעבוד), והינו שגם בשיעבוד בכל צרתם לו צר, ורחמיו המרובים גם בשעת הקושי, וגם הרע טוב הוא מצד האמת.
וממילא לא רק שם החזרת "חסה" רומז על רעיון זה, כדברי הגמרא, ושזו מעלתה המיוחדת שלכן היא בעדיפות ראשונה, אלא גם טעמה המתוק. וצ"ע. [שכמובן יותר מחודש טעם מאשר כינוי].

ישבב הסופר
הודעות: 2765
הצטרף: ו' אוקטובר 22, 2010 7:37 pm

Re: לחזר אחר ירק מר למרור

הודעהעל ידי ישבב הסופר » ב' מרץ 26, 2012 2:37 am

תבורך אליהוא על שתיקנת אותי על טעותי
ואגב, מדוע אינני מוצא אותו אשכול נעול? שמא נעלם אחרי שננעל?


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 59 אורחים