סימני הסדר
פורסם: ג' אפריל 16, 2019 3:09 pm
סימני הסדר קדש ורחץ וכו' התקבלו בכל תפוצות ישראל, וישראל אם אינם נביאים בני נביאים.
זהות מחבר הסימנים אינה ברורה, וכמדומני שהראשון שהביאם הוא האבודרהם בתוך מנייני סדר אחרים, ואעתיק מה שנכתב בהגדה של פסח 'ביד הראשונים':
סימני הסדר מיוחסים לרבינו שמואל מפלייזא מבעלי התוספות - הראשון שהזכיר זאת הוא שד"ל (המגיד שנה ו׳ עמוד 45) שכתב: יש בידי כת"י על קלף ליקוטים וזכרונות שכתב אחד מרבני אשכנז תלמיד מהרי"ל ושם ראיתי כי רבינו שמואל מפלייזא וכו' הוא מחבר הסימן קדש ורחץ. משם החזיקו הכל ביחוס זה, חלקם משמו של שד"ל ואחרים בשם הספרים שציטטהו [כנראה משום שחששו ששד"ל היה משכיל].
יש שייחסו את הסימנים לרש"י כפי שנדפס במחזור ויטרי [אולם לא נזכר שם 'יחץ'] (סי' סה), אך במהדורת גולדשמידט הושמטו הסימנים מאחר שהם תוספת מאוחרת שהכניס המו"ל לסידור הקטעים להקל על המעיין ולא יצאו מקולמוסו של רבינו שמחה.
מצרף גם צילום מהגדה אשר מתוארכת למאה ה14, ושם נזכר גם סימן למים אחרונים, ולא מצאתי לו חבר.
זהות מחבר הסימנים אינה ברורה, וכמדומני שהראשון שהביאם הוא האבודרהם בתוך מנייני סדר אחרים, ואעתיק מה שנכתב בהגדה של פסח 'ביד הראשונים':
סימני הסדר מיוחסים לרבינו שמואל מפלייזא מבעלי התוספות - הראשון שהזכיר זאת הוא שד"ל (המגיד שנה ו׳ עמוד 45) שכתב: יש בידי כת"י על קלף ליקוטים וזכרונות שכתב אחד מרבני אשכנז תלמיד מהרי"ל ושם ראיתי כי רבינו שמואל מפלייזא וכו' הוא מחבר הסימן קדש ורחץ. משם החזיקו הכל ביחוס זה, חלקם משמו של שד"ל ואחרים בשם הספרים שציטטהו [כנראה משום שחששו ששד"ל היה משכיל].
יש שייחסו את הסימנים לרש"י כפי שנדפס במחזור ויטרי [אולם לא נזכר שם 'יחץ'] (סי' סה), אך במהדורת גולדשמידט הושמטו הסימנים מאחר שהם תוספת מאוחרת שהכניס המו"ל לסידור הקטעים להקל על המעיין ולא יצאו מקולמוסו של רבינו שמחה.
מצרף גם צילום מהגדה אשר מתוארכת למאה ה14, ושם נזכר גם סימן למים אחרונים, ולא מצאתי לו חבר.