ר' גרונם יקום פורקן כתב:יש ספר גדול בנושא מאת ר' זושא קינסטליכער, תענית בכורים וסעודות מצוה בערב פסח, ב"ב תשמ"א.
נוטר הכרמים כתב:אבל בספר ועלהו לא יבול עמ' קעג מובא בשם הגרש"ז אויערבאך זצ"ל, שאף כי הרבי ממונקאטש התריע כנגד השמועה, אך הרב מבארנוב ז"ל (שדר בסוף ימיו בעיה"ק ת"ו, ותלמידו הוא הגאון המקובל רא"ז מרגליות זצ"ל) בירר ואישר מפי רבנים זקנים ששמעו מפי הרה"ק מזידיטשוב שאכן נכונה השמועה, ושבזה מובן למה לא מובא דבר זה בראשונים עד הטור, מיהו למעשה כך נשתרש המנהג שיוצאים ע"י סיום מסכת, [אבל אין לסמוך ע"ז בלא סיום].
ובספר נטעי גבריאל העיר, שגירסא זו עולה יפה עם מה דאיתא במס' סופרים: אין אומרים תחנון כל ימי ניסן ואין מתענין בער"פ, וכמו שכבר עמדנו בזה לעיל.
לפיכך אין אומרין תחנונים כל ימי ניסן ואין מתענין עד שיעבור ניסן אלא הבכורות שמתענין בערב הפסח והצנועין בשביל המצה כדי שיכנסו בה בתאוה והתלמידים מתענין בו שני וחמישי מפני חילול השם ומפני כבוד ההיכל שנשרף
חכם באשי כתב:יפה מאוד, רבינו הנוטר,
ושתי הערות:
א. מדוע שלא תביא את לשון ספר התדיר ושם מחברו, הרי הספר מצוי באוצר.
ב. המעשה ב'מסכת חגיגה' אינו בספר חסידים אלא במקורות מאוחרים יותר (עי' אלפא ביתא קדמייתא, אריכות גדולה)
אליעזר שלום כתב:מענין לענין
יום שמת בו אביו ואמו שבג' מבואר לכאורה שהוא כיום שמת בו גדליה בן אחיקם
והיום נשתכח לגמרי ונוהגים להביא לחיים אפי' בלי סיום וצל''ע
משולש כתב: ובפרט אם מכוין אותו בכוונה ליום התענית
אוהב אוצר כתב:אם סיים את המסכת ומשאיר את ה'סיום' לערב פסח, הרבה [אם לא הכל] אסרו זאת ופסקו שלא מועיל. [העצה היעוצה למי שסיים כמה ימים לפני החג, שימשיך ללמוד ולעסוק בעניני המסכת]
דרך אגב, יש לזכור שמרן הגריש"א זצוק"ל כתב [ולא דווקא בהקשר לסיום של ערב פסח] שממש דחוק שלא ללמוד את המסכת לפי סדר הדפים.
משולש כתב:שמעתי שיש מפקפקים על ההיתר של סיום מסכת, ובפרט אם מכוין אותו בכוונה ליום התענית, ובפרט אם לא הוא המסיים אלא מישהו אחר.
ואולי הסיבה שמקילים זה בגלל המצווה דאורייתא של מצה ומרור וסיפור יצי"מ שיפגעו מאוד אם עורך הסדר יהיה בצום עד שעה מאוחרת בלילה.
בכל אופן בפוסקים משמע שהבכורות צמים ממש. (ואולי גם בימינו יש עניין לצום לפחות תענית שעות עד חצות או אח"כ??)
משולש כתב:אשמח למקורות לשני החידושים.
בברכה המשולשת כתב:יש גם ספר שלם על תענית בכורות (איני זוכר את שם הרב המחבר שליט"א)
משולש כתב:לאיש רגיל,
מה שהבאת לגבי מי שלא סיים בעצמו: זה שאחרים מצווים לשמוח לא מחייב שהם יכולים בגלל זה להפסיק את התענית.
ומנהג בשר ויין במנחם אב יוכיח, שיש חילוקים ומחלוקות מי מותר לאכול בשר ויין ומתי. (למשל בסעודת ברית י"א רק עשרה אנשים השייכים וכדומה).
כך שצריך מקור מפורש ולא היקש.
נוטר הכרמים כתב:עתה ראיתי בספר רפדוני בתפוחים מועדים עמ' כח שהעתיק לשונו הזהב של רבינו הגרע"א בענין הסיומים שעושין בתענית בכורים, וז"ל [תשו' ח"ה סי' לד]: גם אנכי דרכי למחות באותם שמכוונים לסיים בכדי לאכול ולהזמין לקרואים, זולת אם באמת אסתייע מילתא שגמר סדרו בער"פ איני מוחה להזמין ת"ח, כההוא דעבידנא יומא טבא לרבנן.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 40 אורחים