מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הערות בהכשרת כלים לפסח

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' מרץ 23, 2018 12:27 am

א. שמעתי בשם גדולים שיש להוסיף סבון לתוך המים הרותחים להגעלה, כך שכל הטעם שיפלט יפגם, וכך נוהגים רבים. לכאורה לכתחלה אין ראוי לעשות ע"פ מש"כ ברמ"א סימן תנ"ב שאין להגעיל לכתחלה באשר משקים מלבד מים.

גבול ים
הודעות: 831
הצטרף: ד' יולי 29, 2015 1:47 am

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי גבול ים » ו' מרץ 23, 2018 12:45 am

זה לא הופך להיות משקה אחר אלא מים סרוחים

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' מרץ 23, 2018 4:31 am

גבול ים כתב:זה לא הופך להיות משקה אחר אלא מים סרוחים

המשנ"ב כותב שגם אם מעורב בו אפר אסור לכתחלה (ויתכן שאפר זה היה שם אף לניקיון במקום סבון)

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' מרץ 23, 2018 4:35 am

ב. שמעתי ממו"צ מסוים שאין צורך להגעיל קופסאות פלסטיק שמשמשים לשמירת אוכל במקרר. לכאורה יש לזה דין כבוש מכיון ורוב הזמן האוכל נשאר בקופסא ליותר מעת לעת, ואף שבדיעבד יש מקילים בכבוש בכלי לכאורה לכתחלה ובפרט בחמץ יש להחמיר.

דרומי
הודעות: 9429
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי דרומי » ו' מרץ 23, 2018 12:10 pm

מה ששמעת על זה שמוסיפים חומר פוגם במי ההגעלה הוא במקרה שהכלי הוא בן יומו, או שיש חשש שהוא בלוע מאיסור ממש (טרף). אך אם מדובר בהגעלה מחמץ בלבד, וההגעלה נעשית לפני ערב פסח (זמן ביעור חמץ), והכלי אינו בן יומו (כלומר: עברו 24 שעות מהשימוש האחרון בו) - פשוט שאין כל צורך בהוספת חומר למים ואדרבה.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ו' מרץ 23, 2018 3:36 pm

ברור שאם אדם מגעיל לעצמו, ראוי שלא ישים שום חומר במים. וראה בב"י.
אך בהגעלה ציבורית, שסיכוי גדול שיביאו גם כלים ב"י, או שלא ניקו כהוגן, אז ההוראה הרווחת לשפוך אקונומיקה וכדו'.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' מרץ 23, 2018 6:56 pm

דרומי כתב:מה ששמעת על זה שמוסיפים חומר פוגם במי ההגעלה הוא במקרה שהכלי הוא בן יומו, או שיש חשש שהוא בלוע מאיסור ממש (טרף). אך אם מדובר בהגעלה מחמץ בלבד, וההגעלה נעשית לפני ערב פסח (זמן ביעור חמץ), והכלי אינו בן יומו (כלומר: עברו 24 שעות מהשימוש האחרון בו) - פשוט שאין כל צורך בהוספת חומר למים ואדרבה.

כמובן. אבל גםצזה בדיעבד, אם הגעילו בשאר משקים לדעת המשנ"ב צריך להגעיל את הכלי שוב.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ו' מרץ 23, 2018 6:58 pm

ישראל אליהו כתב:ברור שאם אדם מגעיל לעצמו, ראוי שלא ישים שום חומר במים. וראה בב"י.
אך בהגעלה ציבורית, שסיכוי גדול שיביאו גם כלים ב"י, או שלא ניקו כהוגן, אז ההוראה הרווחת לשפוך אקונומיקה וכדו'.

אז במקומות הציבוריים עושים הגעלה שהיא רק בדיעבד, ויש להזהיר על כך את שומרי התורה.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » א' מרץ 25, 2018 4:38 am

ג. ראיתי מי שכ' שפלטה חשמלית צריכה ליבון משום שמניחים עליה לפעמים חמץ ישירות, ואף שאין זה רוב תשמישו אין השימוש בסירים נחשב שימוש.
מדוע שהשימוש בסירים לא יחשב שימוש?

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' מרץ 25, 2018 3:00 pm

נהר שלום כתב:ג. ראיתי מי שכ' שפלטה חשמלית צריכה ליבון משום שמניחים עליה לפעמים חמץ ישירות, ואף שאין זה רוב תשמישו אין השימוש בסירים נחשב שימוש.
מדוע שהשימוש בסירים לא יחשב שימוש?

שימוש בסירים הוא גם שימוש. אבל שימוש ביבש, כי הדפנות יבשות.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » א' מרץ 25, 2018 5:36 pm

ישראל אליהו כתב:
נהר שלום כתב:ג. ראיתי מי שכ' שפלטה חשמלית צריכה ליבון משום שמניחים עליה לפעמים חמץ ישירות, ואף שאין זה רוב תשמישו אין השימוש בסירים נחשב שימוש.
מדוע שהשימוש בסירים לא יחשב שימוש?

שימוש בסירים הוא גם שימוש. אבל שימוש ביבש, כי הדפנות יבשות.

כלי נחשב יבש? כלי נחשב כלי

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' מרץ 25, 2018 5:47 pm

נהר שלום כתב:
ישראל אליהו כתב:
נהר שלום כתב:ג. ראיתי מי שכ' שפלטה חשמלית צריכה ליבון משום שמניחים עליה לפעמים חמץ ישירות, ואף שאין זה רוב תשמישו אין השימוש בסירים נחשב שימוש.
מדוע שהשימוש בסירים לא יחשב שימוש?

שימוש בסירים הוא גם שימוש. אבל שימוש ביבש, כי הדפנות יבשות.

כלי נחשב יבש? כלי נחשב כלי

להזכירך, אתה רצית להחשיב את שימוש הכלי.
ועתה איך נחשיבו, כלח או כיבש?

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' מרץ 26, 2018 5:27 am

אבאר דברי
בסברת הלך אחר רוב תשמישו ביאר הרמ"ע מפאנו (וכבר כ"כ הרשב"א בתשובה), שבכלים שאינם בני יומם אין צריך הכשר מדאורייתא, אלא חכמים גזרו, ולכן אנו הולכים אחר הרוב, שכשם שברוב השנה השתמשו בו בלח כך גם בפסח ישתמשו בו בלח, ואם ישתמש בו ביבש - חכמים לא גזרו על מיעוט תשמישו.
וא"כ בפלטה חשמלית רוב הזמן מבשלים בסיר וחכמים לא גזרו על המיעוט שתבשל עליו ישירות.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מרץ 26, 2018 10:04 am

לא הולכים אחר רוב בליעות אלא אחר רוב תשמישו. וכיון שרוב תשמישו ביבש, די שפעם אחת בלע איסור כבר צריך ליבון חמור [גם לדעת השו"ע].

עזריאל ברגר
הודעות: 13969
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 26, 2018 10:20 am

לפענ"ד השימוש בסירים אינו נחשב כלל לדיוני הרוב, כיוון שאין שום מגע של איסור בפלטה, וכמו שלא תאמר שהפלטה אינה צריכה הכשר כלל בגלל שרוב השבוע היא מונחת בצד ללא שימוש...

שמואלייזער
הודעות: 162
הצטרף: ו' פברואר 18, 2011 12:59 pm

שאלת הטמפרטורה בהגעלת כלים

הודעהעל ידי שמואלייזער » ב' מרץ 26, 2018 10:24 am

לחו"ר הפורום
שלום וברכה
יש שאלה ידועה בהגעלת כלים, מכיון שהדין הוא 'כבולעו כך פולטו' (פסחים ל:), ומחמת זה כתבו פוסקים (ראה 'פסקי תשובות' סי' תנא אות יג) שאם הבליעה היתה בחמים שאינם רותחים – מספיק שההגעלה תהיה באותה דרגת חום, משמע שענין ההגעלה הוא שהבלוע נפלט באותה דרגת חום שנבלע, וכך נותנת הסברא. אך לפי זה קשה מה עושים בבליעות שהם למעלה ממאה מעלות, דרגת הרתיחה של מים? [כגון סיר לחץ, או סיר שבשלו בו בשמן, שטמפ' הרתיחה שלו גבוהה בהרבה משל מים, או בכלל – סיר שבישלו בו בגובה פני הים, והגעילוהו בירושלים או בצפת, שם המים רותחים בכמה מעלות פחות ממאה, בגלל לחץ האויר היותר נמוך שם].
התשובה המקובלת היא ש'מעשה הרתיחה' הוא שמגעיל, ולא הטמפרטורה קובעת, אך אם כן מדוע אומרים הפוסקים הנ"ל שאם בלע הכלי בחום נמוך אפשר גם להגעילו בחום נמוך?
מישהו יודע אולי על איזה ספר שנכנס לנושא וביאר אותו היטב? כי אני לא מצאתי אלא מעט שמציינים את העובדה היבשה בלבד, שמספיק לעולם רתיחת מים (כגון פסקי תשובות שם אות כה), ואינם נכנסים לנסות ולהסביר את טעם הדבר.
תודה

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מרץ 26, 2018 10:39 am

הסברא של "מידת החום" היא רק למ"ד היתרא בלע [וכפי שכתב רי"ו בשם ר"פ, והביאו הב"י סי' תנא טו], ואנו פוסקים לדינא דאיסורא בלע, ועל כן אין להכשיר כפי מידת החום אלא תמיד צריך הגעלה מוחלטת או ליבון מוחלט. ודברי המקילין בזה תמוהין.

שמואלייזער
הודעות: 162
הצטרף: ו' פברואר 18, 2011 12:59 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי שמואלייזער » ב' מרץ 26, 2018 1:07 pm

ישראל אליהו כתב:הסברא של "מידת החום" היא רק למ"ד היתרא בלע [וכפי שכתב רי"ו בשם ר"פ, והביאו הב"י סי' תנא טו], ואנו פוסקים לדינא דאיסורא בלע, ועל כן אין להכשיר כפי מידת החום אלא תמיד צריך הגעלה מוחלטת או ליבון מוחלט. ודברי המקילין בזה תמוהין.

אבל לכולי עלמא דבר שנבלע בליבון (כלומר, ביבש) אינו יכול להתכשר בהגעלה, מה ההבדל בין אש למים אם לא מידת החום?

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מרץ 26, 2018 2:07 pm

שמואלייזער כתב:
ישראל אליהו כתב:הסברא של "מידת החום" היא רק למ"ד היתרא בלע [וכפי שכתב רי"ו בשם ר"פ, והביאו הב"י סי' תנא טו], ואנו פוסקים לדינא דאיסורא בלע, ועל כן אין להכשיר כפי מידת החום אלא תמיד צריך הגעלה מוחלטת או ליבון מוחלט. ודברי המקילין בזה תמוהין.

אבל לכולי עלמא דבר שנבלע בליבון (כלומר, ביבש) אינו יכול להתכשר בהגעלה, מה ההבדל בין אש למים אם לא מידת החום?

ליבון שורף בתוכו, והגעלה מפליטה. פמ"ג.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ב' מרץ 26, 2018 2:27 pm

ישראל אליהו כתב:לא הולכים אחר רוב בליעות אלא אחר רוב תשמישו. וכיון שרוב תשמישו ביבש, די שפעם אחת בלע איסור כבר צריך ליבון חמור [גם לדעת השו"ע].

רצוני לומר שבישול בסיר אינו נחשב יבש, אלא הוא דבר בפני עצמו כשימוש בקר שכלל אינו צריך הכשר

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מרץ 26, 2018 2:31 pm

נהר שלום כתב:
ישראל אליהו כתב:לא הולכים אחר רוב בליעות אלא אחר רוב תשמישו. וכיון שרוב תשמישו ביבש, די שפעם אחת בלע איסור כבר צריך ליבון חמור [גם לדעת השו"ע].

רצוני לומר שבישול בסיר אינו נחשב יבש, אלא הוא דבר בפני עצמו כשימוש בקר שכלל אינו צריך הכשר

אי אפשר להתעלם מזה שהוא שימוש ליבש חם. רק שהוא לא פולט לפלטה כל עוד אין ביניהם רוטב, אבל "אזלינן בתר רוב תשמישו", וזה גם "שימוש". ועל כן נראה שאם פעם אחת השתמש ישירות על הפלטה ובלע, יש ללבן.

שמואלייזער
הודעות: 162
הצטרף: ו' פברואר 18, 2011 12:59 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי שמואלייזער » ב' מרץ 26, 2018 3:46 pm

ישראל אליהו כתב:
שמואלייזער כתב:
ישראל אליהו כתב:הסברא של "מידת החום" היא רק למ"ד היתרא בלע [וכפי שכתב רי"ו בשם ר"פ, והביאו הב"י סי' תנא טו], ואנו פוסקים לדינא דאיסורא בלע, ועל כן אין להכשיר כפי מידת החום אלא תמיד צריך הגעלה מוחלטת או ליבון מוחלט. ודברי המקילין בזה תמוהין.

אבל לכולי עלמא דבר שנבלע בליבון (כלומר, ביבש) אינו יכול להתכשר בהגעלה, מה ההבדל בין אש למים אם לא מידת החום?

ליבון שורף בתוכו, והגעלה מפליטה. פמ"ג.

השימוש שלי במילה 'ליבון' לא היה נכון, התכוונתי לשאול שאם הגעלה מפליטה דבר שנבלע בחום גבוה יותר מחום ההגעלה, מדוע אם כן כלי שבלע ביבש אין מועילה לו ההגעלה, והרי לכאורה כל ההבדל הוא בדרגת החום.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ב' מרץ 26, 2018 6:11 pm

שמואלייזער כתב:השימוש שלי במילה 'ליבון' לא היה נכון, התכוונתי לשאול שאם הגעלה מפליטה דבר שנבלע בחום גבוה יותר מחום ההגעלה, מדוע אם כן כלי שבלע ביבש אין מועילה לו ההגעלה, והרי לכאורה כל ההבדל הוא בדרגת החום.

כי יבש נבלע ונסרך בעומק, והוא מקום שההגעלה לא תצליח להוציא את כולו.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ב' מרץ 26, 2018 6:39 pm

ברצוני לדעת:
חלקים חדשים של גז [ברזלים, חצובות ושאר החלקים] האם צריכים הגעלה ו/או טבילה??????????
אשמח בהקדם לקבל תשובה הלכתית וברורה.
בתודה מראש.

עזריאל ברגר
הודעות: 13969
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' מרץ 26, 2018 7:02 pm

הא לחמא עניא כתב:ברצוני לדעת:
חלקים חדשים של גז [ברזלים, חצובות ושאר החלקים] האם צריכים הגעלה ו/או טבילה??????????
אשמח בהקדם לקבל תשובה הלכתית וברורה.
בתודה מראש.

מעולם לא ראיתי ולא שמעתי שיש איזה חששא או שמכשירים אותם.
ואינם צריכים טבילה, כי אינם כלי סעודה (אינם נוגעים באוכל).

שמואלייזער
הודעות: 162
הצטרף: ו' פברואר 18, 2011 12:59 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי שמואלייזער » ב' מרץ 26, 2018 11:45 pm

ישראל אליהו כתב:
שמואלייזער כתב:השימוש שלי במילה 'ליבון' לא היה נכון, התכוונתי לשאול שאם הגעלה מפליטה דבר שנבלע בחום גבוה יותר מחום ההגעלה, מדוע אם כן כלי שבלע ביבש אין מועילה לו ההגעלה, והרי לכאורה כל ההבדל הוא בדרגת החום.

כי יבש נבלע ונסרך בעומק, והוא מקום שההגעלה לא תצליח להוציא את כולו.

מי אומר סברא זו? ומה טעם יבש נבלע יותר? הרי הדעת נותנת בדיוק ההיפך, כי לח מחלחל בכל מקום הרבה יותר מיבש. אני הבנתי תמיד שענין היבש הוא משום שללא המים הטמפרטורה הרבה יותר גבוהה.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' מרץ 27, 2018 4:52 am

ישראל אליהו כתב:
נהר שלום כתב:
ישראל אליהו כתב:לא הולכים אחר רוב בליעות אלא אחר רוב תשמישו. וכיון שרוב תשמישו ביבש, די שפעם אחת בלע איסור כבר צריך ליבון חמור [גם לדעת השו"ע].

רצוני לומר שבישול בסיר אינו נחשב יבש, אלא הוא דבר בפני עצמו כשימוש בקר שכלל אינו צריך הכשר

אי אפשר להתעלם מזה שהוא שימוש ליבש חם. רק שהוא לא פולט לפלטה כל עוד אין ביניהם רוטב, אבל "אזלינן בתר רוב תשמישו", וזה גם "שימוש". ועל כן נראה שאם פעם אחת השתמש ישירות על הפלטה ובלע, יש ללבן.

זה לא כמו כלי שמשתמשים בו ביבש אבל רק מיעוט שמשתמשים בחמץ, שבזה צריך ליבון בגלל שפעם אחת בלע איסור. כאן רוב תשמישו ללא בליעה כלל.

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' מרץ 27, 2018 4:55 am

נהר שלום כתב:זה לא כמו כלי שמשתמשים בו ביבש אבל רק מיעוט שמשתמשים בחמץ, שבזה צריך ליבון בגלל שפעם אחת בלע איסור. כאן רוב תשמישו ללא בליעה כלל.

גם כשרוב תשמישו בצונן זה ללא בליעה בכלל.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ג' מרץ 27, 2018 5:02 am

ישראל אליהו כתב:
נהר שלום כתב:זה לא כמו כלי שמשתמשים בו ביבש אבל רק מיעוט שמשתמשים בחמץ, שבזה צריך ליבון בגלל שפעם אחת בלע איסור. כאן רוב תשמישו ללא בליעה כלל.

גם כשרוב תשמישו בצונן זה ללא בליעה בכלל.

ולכן הדין של כלי שרוב תשמישו בצונן ופלטה - אמורים להיות אותו דבר

ישראל אליהו
הודעות: 1803
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי ישראל אליהו » ג' מרץ 27, 2018 5:07 am

רק הוכחתי שזה שלא נבלע אינו סיבה שלא להחשיבו כתשמיש.
וכיון שרוב תשתמישו כסירים יבשים, אף שאין בליעה, מ"מ בכשרו בליבון.
כשם שכלי שרוב תשמישו בצונן, אף שאין בליעה, בכ"ז מחשיבים אותו כתשמיש, וא"צ הכשר.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' מרץ 29, 2018 12:36 am

נהר שלום כתב:
ישראל אליהו כתב:ברור שאם אדם מגעיל לעצמו, ראוי שלא ישים שום חומר במים. וראה בב"י.
אך בהגעלה ציבורית, שסיכוי גדול שיביאו גם כלים ב"י, או שלא ניקו כהוגן, אז ההוראה הרווחת לשפוך אקונומיקה וכדו'.

אז במקומות הציבוריים עושים הגעלה שהיא רק בדיעבד, ויש להזהיר על כך את שומרי התורה.

במשנ"ב דרשו הביא מהגרי"ש אלישיב, שכל האיסור להוסיף משקים אחרים למים זה רק אם הם מעבים את המים, ולכן להוסיף סבון מותר.

הא לחמא עניא
הודעות: 1710
הצטרף: ג' יוני 02, 2015 9:58 am
מיקום: בני ברק

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי הא לחמא עניא » ה' מרץ 29, 2018 10:54 am

עזריאל ברגר כתב:
הא לחמא עניא כתב:ברצוני לדעת:
חלקים חדשים של גז [ברזלים, חצובות ושאר החלקים] האם צריכים הגעלה ו/או טבילה??????????
אשמח בהקדם לקבל תשובה הלכתית וברורה.
בתודה מראש.

מעולם לא ראיתי ולא שמעתי שיש איזה חששא או שמכשירים אותם.
ואינם צריכים טבילה, כי אינם כלי סעודה (אינם נוגעים באוכל).

תודה על המענה.
גם הרבנים ענו כך על השאלה הזאת.
פסח כשר ושמח לך ולכל חכמי ורבני הפורום שליט"א.

פלוריש
הודעות: 2627
הצטרף: ה' ינואר 15, 2015 6:17 pm
שם מלא: אריאל דוד

Re: שאלת הטמפרטורה בהגעלת כלים

הודעהעל ידי פלוריש » ה' מרץ 29, 2018 9:55 pm

שמואלייזער כתב:לחו"ר הפורום
שלום וברכה
יש שאלה ידועה בהגעלת כלים, מכיון שהדין הוא 'כבולעו כך פולטו' (פסחים ל:), ומחמת זה כתבו פוסקים (ראה 'פסקי תשובות' סי' תנא אות יג) שאם הבליעה היתה בחמים שאינם רותחים – מספיק שההגעלה תהיה באותה דרגת חום, משמע שענין ההגעלה הוא שהבלוע נפלט באותה דרגת חום שנבלע, וכך נותנת הסברא. אך לפי זה קשה מה עושים בבליעות שהם למעלה ממאה מעלות, דרגת הרתיחה של מים? [כגון סיר לחץ, או סיר שבשלו בו בשמן, שטמפ' הרתיחה שלו גבוהה בהרבה משל מים, או בכלל – סיר שבישלו בו בגובה פני הים, והגעילוהו בירושלים או בצפת, שם המים רותחים בכמה מעלות פחות ממאה, בגלל לחץ האויר היותר נמוך שם].
התשובה המקובלת היא ש'מעשה הרתיחה' הוא שמגעיל, ולא הטמפרטורה קובעת, אך אם כן מדוע אומרים הפוסקים הנ"ל שאם בלע הכלי בחום נמוך אפשר גם להגעילו בחום נמוך?
מישהו יודע אולי על איזה ספר שנכנס לנושא וביאר אותו היטב? כי אני לא מצאתי אלא מעט שמציינים את העובדה היבשה בלבד, שמספיק לעולם רתיחת מים (כגון פסקי תשובות שם אות כה), ואינם נכנסים לנסות ולהסביר את טעם הדבר.
תודה

ראה נהרות איתן (ח"ג סי' יד) לרב אברהם רובין

יהושע100
הודעות: 308
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי יהושע100 » ד' מרץ 24, 2021 4:31 pm

מחפש דברים ברורים לגבי מידת הטמפרטורה של ליבון חמור
(כמובן אם אומרים שניצוצות יוצאים וכו' זה סימן לטמפרטורה גבוה ואז גם בכלים שלנו שאינם מוציאים ניצוצות מהני. האם יש חולק על עצם סברה זו?).

תודה לעונים.

סמל אישי של המשתמש
נהר שלום
הודעות: 3042
הצטרף: ב' יוני 09, 2014 6:56 pm
מיקום: דע מאין באת ולאן אתה הולך

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי נהר שלום » ה' מרץ 25, 2021 12:22 am

יהושע100 כתב:מחפש דברים ברורים לגבי מידת הטמפרטורה של ליבון חמור
(כמובן אם אומרים שניצוצות יוצאים וכו' זה סימן לטמפרטורה גבוה ואז גם בכלים שלנו שאינם מוציאים ניצוצות מהני. האם יש חולק על עצם סברה זו?).

תודה לעונים.

ראה קצת באשכול זה viewtopic.php?f=27&t=9199&hilit=%D7%9C%D7%99%D7%91%D7%95%D7%9F#p537987

יהושע100
הודעות: 308
הצטרף: ג' אוקטובר 02, 2018 1:21 pm

Re: הערות בהכשרת כלים לפסח

הודעהעל ידי יהושע100 » ה' מרץ 25, 2021 9:05 am

נהר שלום כתב:
יהושע100 כתב:מחפש דברים ברורים לגבי מידת הטמפרטורה של ליבון חמור
(כמובן אם אומרים שניצוצות יוצאים וכו' זה סימן לטמפרטורה גבוה ואז גם בכלים שלנו שאינם מוציאים ניצוצות מהני. האם יש חולק על עצם סברה זו?).

תודה לעונים.

ראה קצת באשכול זה https://forum.otzar.org/viewtopic.php?f ... 9F#p537987


ראיתי שם טרם ששאלתי כאן. לא ראיתי שם דברים על עצם הנקודה אלא כבדרך אגב. כן ראיתי בהליכות מועד של הרב אופיר מלכה על הלכות פסח, בדין הכשרת מנגל, שטמפרטורה של 371 מעלות (איני יודע מניין ומה פשר המעלה האחת הנוספת בדיוק על ה 370) נחשבת לליבון חמור.
אני מחפש מישהו שדן בנקודה זו. איזו טמפרטורה מועילה והאם בכלל יש דין בטמפרטורה ולא בניצוצות יוצאים בפועל. מהכשר התנור הפירוליטי רואים שיש דין בטמפרטורה אך מניין לנו מהי. עשו בזה ניסוי עם מתכות ישנות?


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 26 אורחים