עמוד 1 מתוך 1

האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 19, 2018 6:40 pm
על ידי אברהם
[הכותרת שונתה, לפי המשך האשכול]

שלום חברים


האם יש לכם מושג בנוגע לדרכי הסעודה בזמנינו - או במאה שנים האחרונות - בארצות ערב. האם עדיין מסיבים שם לסעודה? או שיושבים על כיסאות סביב שולחן גבוה כדרכנו?

תודה על עזרתכם!

Re: האם בארצות ערב עדיין מסיבים?

פורסם: ג' מרץ 20, 2018 9:21 am
על ידי ישראל אליהו
על שאלתך האחרונה, המשנ"ב בהל' ברכות [איני זוכר בדיוק הסי', אולי קסז,ח/קעג,ד] כותב שבזמנו אכלו בארצות המזרח בישיבה מזרחית.

Re: האם בארצות ערב עדיין מסיבים?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 6:22 am
על ידי האמת והשלום
ישראל אליהו כתב:על שאלתך האחרונה, המשנ"ב בהל' ברכות [איני זוכר בדיוק הסי', אולי קסז,ח/קעג,ד] כותב שבזמנו אכלו בארצות המזרח בישיבה מזרחית.

ראיתי שהמשנ"ב מזכיר זאת שהמנהג בארצות ערב בזמנו להסב על גבי הקרקע כבר ביחס לדברי הרמ"א לגבי הסיבת עני אני חושב סי' תעא

Re: האם בארצות ערב עדיין מסיבים?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 12:11 pm
על ידי אברהם
בהנחה שהמנהג לא השתנה בצורה מוחלטת במאה שנים האחרונות - נמצא שמי שגר בארצות ערב אין שייך בו פטור הראבי"ה מהסיבה, שטען ש'בארצינו' אין זו דרך חירות, ואילו במרוקו או תימן זהו שפיר דרך חירות. [וגם אם אין זו הדרך היחידה, לפי שגם התרבות המערבית חדרה ואפשר למצוא אכילה סביב שולחנות, אך בכל אופן לא נעקר מנהג החירות בהסיבה באופן שנוכל עפי"ז לבטל דינא דגמרא].

האם הציבור מסכים איתי?

אם כן, אני רוצה לעורר על המתגוררים ברובע המוסלמי בירושלים - אולי אין שייך בהם טענת הראבי"ה? הרי במקומם מצויה ישיבה זו כדרך חירות.

Re: האם בארצות ערב עדיין מסיבים?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 3:26 pm
על ידי אברהם
טוב, מדשתקי רבנן שמע מינה ניחא להו...

על זה אני שואל, כאן בארץ ישראל שחלק גדול מיושביה ערביים, וכל האזור סביבותיה מליוני ערביים, שכולם יושבים ומסיבים בדרך חירות. מהיכי תיתי שגם בזה אמר ראבי"ה דאין מסיבין. במיוחד, היושבים מעבר לקו-הירוק אשר הוא מחוץ לשטחי המדינה עפ"י החוקים הבינלאומיים, והוא חלק מהשטחים 'הכבושים' שרובם מאוכלס בנכרים המסיבים על צידם.
כדוגמא, אנכי יושב ברמת אשכול ומצדדי שכונות שעפאת ואדי אל ג'אז וכו', האם אפשר לומר שבמקומי אין דרך חירות בצורת ההסיבה?

אני מבין שיש מקום לחלוק ולומר שזה תלוי בכל קהילה וקהילה, ואין שום שייכות בין הציבור היהודי לציבור הערבי, אבל עכ"פ זה כבר לא שמענו מהראבי"ה להתיר בכה"ג, שהוא דיבר כאשר במקום זה אין זה דרך חירות ואילו במקומנו הוא דרך חירות - ערבית... והרי מה שבארצות הראבי"ה לא נהגו היהודים בהסיבה הוא כמובן בהשפעת הסביבה הנכרית, הרי שאין אנו מתבדלים מדרכי האכילה של הסביבה שבמקומנו.

ומכיון שלבינתיים הדברים לא עוררו רעש, אני משנה את הכותרת לתכלית כוונתי...

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 3:28 pm
על ידי אוצר החכמה
הצחוק אתה עושה לנו?
כל ההתנהלות כאן במדינה מכל הבחינות הן מערביות אירופיות. ורק הסיבה צריך להסב כמו הערבים?

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 3:39 pm
על ידי אברהם
את ההסיבה צריך להסיב כפי שכתוב בגמרא לא כפי שעושים הערביים. אלא שהראבי"ה טען שבארצות שהדבר מופקע לגמרי, ואין זה כלל צורת חירות לא שייך בזה הסיבה. אצלנו, מי שיסב לא יחשב חולה אלא ערבי, או 'עולה חדש מתימן' וכדומה, לא שמענו מדברי הראבי"ה לבטל דין הסיבה גם בכהאי גוונא.

זולת זה, אתה מדבר על 'המדינה' ואני שאלתי על מעבר לקו-הירוק, זו איננה מדינה לפי החוק הבינלאומי, זה שטח 'כבוש' על פי חוקי האומות שרובו איננו מערבי כלל.

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 3:52 pm
על ידי מנין
אברהם כתב:הראבי"ה טען שבארצות שהדבר מופקע לגמרי, ואין זה כלל צורת חירות לא שייך בזה הסיבה. אצלנו, מי שיסב לא יחשב חולה אלא ערבי, או 'עולה חדש מתימן' וכדומה, לא שמענו מדברי הראבי"ה לבטל דין הסיבה גם בכהאי גוונא.

מה זה משנה איך הוא ייחשב? משנה אם הוא מרגיש דרך חירות. והמציאות היא שגם מי שגר ברמות או ברכס לא מרגיש דרך חירות כשהוא נשען באמצע האוכל. ועל כן לדעת הראבי"ה פשיטא שפטורים מהסיבה.

אברהם כתב:מעבר לקו-הירוק, זו איננה מדינה לפי החוק הבינלאומי, זה שטח 'כבוש' על פי חוקי האומות שרובו איננו מערבי כלל.

דבריך אינם נכונים.

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 3:57 pm
על ידי צופר הנעמתי
אברהם כתב:
זולת זה, אתה מדבר על 'המדינה' ואני שאלתי על מעבר לקו-הירוק, זו איננה מדינה לפי החוק הבינלאומי, זה שטח 'כבוש' על פי חוקי האומות שרובו איננו מערבי כלל.


מי שיסב מהטעם הזה יחשב "שלום עכשיו" ופטור בק"ו מחולה.

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 4:04 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
זה נמדד לפי מנהג יהודיי המקום ולא לפי מנהג גויי המקום.

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 4:09 pm
על ידי המעיין
רבי אברהם לא עוררת רעש כי לא כתבת את שבאמת על ליבך.
אהיה הולך רכיל מגלה סוד, או מקדים את המאוחר מה שתכתוב מחר או בשנה הבאה.

שיש להסב מעבר לקו הירוק על גמל דווקא ועל הראש חבוש דרך חירות תרבוש.

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 4:16 pm
על ידי בברכה המשולשת
נמחק, בהתאם למה שנראה לי שרוצים חלק מחו"ר אתרא קדישא הדין

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 4:36 pm
על ידי סגי נהור
לדעתי את ההודעה האחרונה יש להעביר לטיפול השב"כ...

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 4:57 pm
על ידי עקביה
סגי נהור כתב:לדעתי את ההודעה האחרונה יש להעביר לטיפול השב"כ...

גא"מ..
למה "שישרפו ביסורים"?

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 5:52 pm
על ידי המעיין
כיוון שהייתי עסוק באקונומיקה הפסדתי את ההודעה. אני מקווה שמילים אלו שיישרפו בייסורים לא מתייחסים לעדר הגמלים שהתחלתי להקים לקראת השנה הבאה.

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 6:00 pm
על ידי א צענטער
לענ"ד מצוה רבתא ללמד את הערבים אשר הניח ה' לנו למוקש את ההסיבת ימין שכתב אברהם במקום אחר.

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 8:05 pm
על ידי צופר הנעמתי
המעיין כתב:כיוון שהייתי עסוק באקונומיקה הפסדתי את ההודעה. אני מקווה שמילים אלו שיישרפו בייסורים לא מתייחסים לעדר הגמלים שהתחלתי להקים לקראת השנה הבאה.

גם אני הפסדתי...
אפשר אולי לפחות לשלוח לי בפרטי? (את ההודעה, לא את הגמלים).

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 8:32 pm
על ידי נוצר תאנה
פטור הראבי"ה הוא דוקא במקום שלא נהגו להסב? לכאו' הוא משום שאין דרכינו להסב, ואם בן אשכנז [בימיו] ייקלע לארצות אחרות שדרכם להסב, לא יהא לו פטור זה?

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 8:52 pm
על ידי דרומי
לפי הכותרת פלא קצת שלא שואלים את המרא דאתרא - הרב קו ירוק שליט"א...

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ב' מרץ 26, 2018 9:33 pm
על ידי צופר הנעמתי
סגי נהור כתב:לדעתי את ההודעה האחרונה יש להעביר לטיפול השב"כ...

יחד עם ההגדה של פסח עם כל הטקסטים המזעזעים האלה של "שפוך חמתך על הגויים". "תרדוף באף ותשמידם", באמת!
שלא לדבר על המסר הנורא הזה של חד גדיא, שממש רואים בציור איך ששוחטים את השור!

Re: האם מעבר לקו-הירוק ההסיבה מחוייבת גם לראבי"ה?

פורסם: ו' מאי 18, 2018 9:43 am
על ידי ברוז
צופר הנעמתי כתב:
סגי נהור כתב:לדעתי את ההודעה האחרונה יש להעביר לטיפול השב"כ...

יחד עם ההגדה של פסח עם כל הטקסטים המזעזעים האלה של "שפוך חמתך על הגויים". "תרדוף באף ותשמידם", באמת!
שלא לדבר על המסר הנורא הזה של חד גדיא, שממש רואים בציור איך ששוחטים את השור!

מצו"ב בקשה מנשיא המדינה בן צבי שר"י לעידון נוסח "שפוך חמתך"...