בכורות ה:
אמר ר' חנינא שאלתי את ר' אליעזר בבית מותבא רבא מה נשתנו פטרי חמורים מפטרי סוסים וגמלים א"ל גזירת הכתוב היא ועוד שסייעו ישראל בשעת יציאתם ממצרים שאין לך כל אחד ואחד מישראל שלא היו עמו תשעים חמורים לובים טעונים מכספה וזהבה של מצרים.
רש"י פ' בא
פטר חמר - ולא פטר שאר בהמה טמאה, וגזרת הכתוב היא לפי שנמשלו בכורי מצרים לחמורים. ועוד, שסייעו את ישראל ביציאתן ממצרים, שאין לך אחד מישראל שלא נטל הרבה חמורים טעונים מכספם ומזהבם של מצרים.
ומלבד הקושי במה שהוסיף רש"י מדנפשיה טעם בגזה"כ, (עי' מהרש"א, ועוד),
יש לעיין היכן מצינו שנמשלו דוקא בכורי מצרים לחמורים.
גם עדיין לא נתבאר למה נמשלו המצרים לחמורים דוקא ולא לשאר בהמה טמאה.
ולסיום, צירפתי מתוך קולמוס מאמר של ליקוט טעמים בישוב הקו' מה נשתנו וכו'.