עמוד 1 מתוך 1

טלטול ביום טוב שלא לצורך

פורסם: ה' אפריל 14, 2016 7:05 pm
על ידי צביב
כתב רבינו יונה בשערי תשובה
שביו''ט, אין לטלטל ברה''ר את מפתח התיבה שבביתו, כי זה טלטול שלא לצורך.
ושמעתי מנורה הוראה שנראה שבראשונים חולקים, מותירים
ולא ביאר
האם ידוע מי הם המתירים?

Re: טלטול ביום טוב שלא לצורך

פורסם: ה' אפריל 14, 2016 7:17 pm
על ידי שואב מים
משנה ברורה סימן תקיח בשם בית יוסף בשם הסמ"ק
ומטעם זה מותר ג"כ להוציא מפתח של התיבה שמונח שם מעותיו אם ירא להניחו שם בביתו דכיון דלבו דואג ומצטער ע"ז חשוב הוצאת המפתח צורך עונג יום טוב.

Re: טלטול ביום טוב שלא לצורך

פורסם: ה' אפריל 14, 2016 11:33 pm
על ידי עדיאל ברויאר
בנוסף, כמדומני שמדברי בה"ג ורש"י עולה שהתירו הוצאה לגמרי, אפילו שלא לצורך.

Re: טלטול ביום טוב שלא לצורך

פורסם: ו' אפריל 15, 2016 12:55 pm
על ידי צביב
עדיאל ברויאר כתב:בנוסף, כמדומני שמדברי בה"ג ורש"י עולה שהתירו הוצאה לגמרי, אפילו שלא לצורך.

תודה
את זה ביקשתי
היכן רש''י?

Re: טלטול ביום טוב שלא לצורך

פורסם: ו' אפריל 15, 2016 2:34 pm
על ידי עדיאל ברויאר
אדייק דבריי, מדבריו עולה שמותר מהתורה לגמרי, ורבנן אסרו רק במקום שאין צורך וגם יש טירחה. דבריו הם בסוגייה המרכזית של מתוך והוצאה (ביצה יב):
אלא מדלא אפלוג באבנים - ש"מ דלכולי עלמא יש הוצאה ליו"ט, אלא שמן התורה הותרה לצורך. וב"ה אית להו כיון דהותרה לצורך הותרה מן התורה לגמרי. אלא רבנן גזור במידי דהוי טרחא דלא צריך, כגון אבנים. אבל בקטן וספר תורה דצריכינן להו ביו"ט לא גזור


ואציין שבעבר כתבתי לעצמי לפום ריהטא, ואולי יש ממש בדברים:
והמאורות התקשה מדוע הרמב"ם השמיט דין אבנים. ויתכן שהרמב"ם סובר כרש"י, שאין כל הגבלה בהוצאה. אלא שסבר שאף איסור דרבנן אין באבנים. ודומה יותר לבה"ג. אלא שבה"ג פסק כרבה, דמשום הפסוק מותר. והרמב"ם כתב בהדיא את טעמו של רב יוסף, משום מתוך.*** לעי' ברמב"ם פ"ח מהל' עירובין הל' ד.

Re: טלטול ביום טוב שלא לצורך

פורסם: א' אפריל 17, 2016 12:22 pm
על ידי צביב
תודה
ישר כח

Re: טלטול ביום טוב שלא לצורך

פורסם: ו' אפריל 08, 2022 8:18 am
על ידי פולסברג
מנהגי מהרי''צ הלוי עמ' מ''ג, ועיי''ש בהערות.