.לומד_בישיבה כתב:זכור לי שבמועדים וזמנים מדבר על זה
לומד_בישיבה כתב:זכור לי שבמועדים וזמנים מדבר על זה ומסיק שרק אם יש לו זכות הצבעה ויכול להשפיע
לומד_בישיבה כתב:כמה שידוע אם אין אתה בעל עניין דהיינו מחזיק בחמש אחוז לפחות אין לך שום דעה ואינך יכול לבוא בטענות וכדומה אז במה מתבטא השותפות.
בזה שהם לקחו ממני הלוואה בצורה של מכירת מניות?!.
גם איני יודע אם ניתן למכור מניות מחוץ לבורסה וכל מכירה מחוץ לבורסה אמור להיות מדווח, כך שכל העניין של מכירת מניות לגוי, לא כלום הוא.
---
מה שהבדצי"ם נותנים הכשרים לקרנות וגופי פנסיה וכדומה זהו כדי שלא להשקיע ויותר נכון להלוות למחללי שבת וכדומה אך לא משום שיש לחרדים חלק במפעלים.
--
אגב, שמעתי איך מישהו שואל את מרן הגר"ח קנייבסקי שליט"א אם למכור את המניות לפני פסח ומרן הגרח"ק שאלו במה הוא מחזיק וההוא השיב לו בדיסקונט השקעות והשיב לו הגרח"ק קנייבסקי שליט"א לא אל תמכור. - פשט בזה איני יודע אך שמעתי את הדו שיח במו אוזני.
מחפש משמעות כתב:איך שלא יהיה למעשה בשטרות של בי"ד בני ברק של מרן הגר"נ קרליץ שליט"א וכמדומני גם בשטרות של שארית ישראל זה מופיע בתוך השטר
לומד_בישיבה כתב:כמה שידוע אם אין אתה בעל עניין דהיינו מחזיק בחמש אחוז לפחות אין לך שום דעה ואינך יכול לבוא בטענות וכדומה אז במה מתבטא השותפות.
בזה שהם לקחו ממני הלוואה בצורה של מכירת מניות?!.
מחפש משמעות כתב:בלי פלפולים ובלבולים, ובלי מסמכים וחוזים, זה פשוט וברור ומעשים שבכל יום הם שיש מכירות מחוץ לבורסה, ולא נחטא לאמת אם נגיד שרוב המסחר למעשה מתנהל מחוץ לבורסה, וגם בין הקניינים הגדולים נעשים קניינים ועסקאות לגרום לשוק לכאן או לכאן שלא במסגרת הפורמלית, רק רוב הציבור שמחזיק במניות בכלל לא מחזיק אותם תחת שמו, אלא תחת ספונסרים מתווכים ומכאכערים וכל כיוצ"ב ברור ופשוט שהמכירות האלו תקיפות לחלוטין, וממש לא משנה על שם מי זה רשום ברישומי החברה לני"ע או בכל מקום אחר, בכל ערכאה המכירות האלו תקפות חד וחלק!!!
מה שכן מכיון שבנוסחאות המכירה לא מבורר איזה מניות, אלא שהוא מוכר את המניות שלו!! וכמו שאמרנו יש לו מניות שבכלל לא רשומות על שמו, ממילא לגבי מניות אלו המכירה לא מועילה אם אין דרך להוכיח את שייכותו למניות אלו.
לכן אלו שעובדים בשיטת ה'סמוך' ומשקיעים אצל חברים בלי למלאות טפסים וכדו' התקפים על פי חוק, הרי הם צריכים לחשוש פעמיים
א. מאיבוד ממונם
ב. מחשש איסור חמץ ברשותו- בל יראה
לומד_בישיבה כתב:לשיטתך ניתן גם לבצע עסקאות בנדל"ן ללא חוזה.
כאשר על פי חוקי המדינה עסקאות נדל"ן חייבת להיות בכתב.
צולניק כתב:מחפש משמעות כתב:בלי פלפולים ובלבולים, ובלי מסמכים וחוזים, זה פשוט וברור ומעשים שבכל יום הם שיש מכירות מחוץ לבורסה, ולא נחטא לאמת אם נגיד שרוב המסחר למעשה מתנהל מחוץ לבורסה, וגם בין הקניינים הגדולים נעשים קניינים ועסקאות לגרום לשוק לכאן או לכאן שלא במסגרת הפורמלית, רק רוב הציבור שמחזיק במניות בכלל לא מחזיק אותם תחת שמו, אלא תחת ספונסרים מתווכים ומכאכערים וכל כיוצ"ב ברור ופשוט שהמכירות האלו תקיפות לחלוטין, וממש לא משנה על שם מי זה רשום ברישומי החברה לני"ע או בכל מקום אחר, בכל ערכאה המכירות האלו תקפות חד וחלק!!!
מה שכן מכיון שבנוסחאות המכירה לא מבורר איזה מניות, אלא שהוא מוכר את המניות שלו!! וכמו שאמרנו יש לו מניות שבכלל לא רשומות על שמו, ממילא לגבי מניות אלו המכירה לא מועילה אם אין דרך להוכיח את שייכותו למניות אלו.
לכן אלו שעובדים בשיטת ה'סמוך' ומשקיעים אצל חברים בלי למלאות טפסים וכדו' התקפים על פי חוק, הרי הם צריכים לחשוש פעמיים
א. מאיבוד ממונם
ב. מחשש איסור חמץ ברשותו- בל יראה
נדמה לי שחמץ שלא ניתן לתבעו בשום דין לא עוברים עליו בבל יראה, וממילא מי שמשקיע את כספו במקום שאינו יכול לתבוע אותו הוא מאבד את ממונו ו[משו"כ] אינו עובר בבל יראה.
אוצר החכמה כתב:לומד_בישיבה כתב:כמה שידוע אם אין אתה בעל עניין דהיינו מחזיק בחמש אחוז לפחות אין לך שום דעה ואינך יכול לבוא בטענות וכדומה אז במה מתבטא השותפות.
בזה שהם לקחו ממני הלוואה בצורה של מכירת מניות?!.
למה אתה מגדיר את זה כהלוואה? בתוך ההגדרה של עיסקה של הגמרא זה מוגדר כפקדון.
וראיתי מי שכותב להקשות על סברא זו שהיות ואין לי כל בעלות על החמץ ואיני יכול להשפיע על המפעל לבער את החמץ אין בזה משום בל ייראה.
אוצר החכמה כתב:וראיתי מי שכותב להקשות על סברא זו שהיות ואין לי כל בעלות על החמץ ואיני יכול להשפיע על המפעל לבער את החמץ אין בזה משום בל ייראה.
לא הבנתי.
אני הבנתי שהסיבה שאדם מקבל רווחים בסחורה שנקנתה עבורו במחצה פקדון ונושא בהפסדים הוא משום שהחלק הזה של הסחורה שייך לו. אם כן הוא מדוע כאן החמץ אינו בבעלותי. (אא"כ הדיון כאן הוא על דרכי הקניינים, וזה באמת צריך לדון בכל הסוגייא של מחצה מילווה ומחצה פקדון). אולי ההגדרה שם אחרת אבל אם כן מהי?
מה המשמעות של החלק השני שאיני יכול להשפיע עליהם האם זה פטור בתוך הפסח (מלבד פטור של אנוס)
אמנם על פי החוק לא ניתן למכור מניה אלא בדרכים מסוימות הדורשות רישום מסודר. אעפ"כ ניתן לציין בשטר המכירה כי מוסכם על הצדדים כי למרות הצורך ברישום מכירת המניות נעשית באופן בו נמכר שאר החמץ, ואם ידרש רישום המוכר מתחייב לרשום זאת על שם הקונה - ע' שו"ת חתם סופר חלק א (אורח חיים) סימן קיג. ואף אם היה אמור לדווח על כך לשלטונות מס הכנסה ולא דיווח – אין זה פוסל את העסקה.
לומד_בישיבה כתב:אוצר החכמה כתב:וראיתי מי שכותב להקשות על סברא זו שהיות ואין לי כל בעלות על החמץ ואיני יכול להשפיע על המפעל לבער את החמץ אין בזה משום בל ייראה.
לא הבנתי.
אני הבנתי שהסיבה שאדם מקבל רווחים בסחורה שנקנתה עבורו במחצה פקדון ונושא בהפסדים הוא משום שהחלק הזה של הסחורה שייך לו. אם כן הוא מדוע כאן החמץ אינו בבעלותי. (אא"כ הדיון כאן הוא על דרכי הקניינים, וזה באמת צריך לדון בכל הסוגייא של מחצה מילווה ומחצה פקדון). אולי ההגדרה שם אחרת אבל אם כן מהי?
מה המשמעות של החלק השני שאיני יכול להשפיע עליהם האם זה פטור בתוך הפסח (מלבד פטור של אנוס)
הכלל הוא כזה: התורה מחייבת אותי בבל יראה ובל ימצא בגלל שלא שרפתי או פיזרתי לרוח וכדומה. במידה ואין לי את האפשרות של לשרוף ולפזר וכו' איני עובר על בל יראה ובל ימצא, התורה אינה באה אלי בטענה מדוע לא מכרתי את החמץ - במידה והאופציה היחידה שיש לי להיפטר מן החמץ זה למכור אותו לגוי איני עובר על בל יראה. לכן המחזיק במניות של טבע דרך משל שאין לי כל אפשרות להיכנס לחברת טבע ולשרוף שם את החמץ והברירה היחידה העומדת בפני היא למכור את המנייה במצב שכזה אינני עובר על בל יראה ובל ימצא.
התורה לא ציוותה עלי למכור את החמץ התורה ציוותה לשרוף וכו' מכירת חמץ הוא כעין פטנט כדי שלא לעבור על בל יראה אך אין המכירה עומד בפני עצמו כדי לחייב עליה משום בל ייראה.
--
דברים שיש בהם טעם, אם כי אינם מוכרחים.
מהרי"א הלוי ז"ל העלה להיתר, ובניתוח השאלה שם רוצה לומר, שכאן בנידון המניות אין לבעל המניות זכות ובעלות לעשות כל מה שירצה, דהדבר ידוע, שאין לבעל המניות שום זכות וכח למכור החמץ או לבערו, שכן ההחלטות הן על פי המנהיגים המפקחים על העסק, על פיהם יצאו ויבואו כל עניני עסקיהם, וכיון שלא יכולים לבער החמץ, ממילא לא עברו בב"י, ומאחר שלא עברו בעלי המניות על ב"י, לא קנסו אותם חז"ל, לאסור החמץ לאחר הפסח. ומוסיף, דאם נאמר דגוף החמץ אינו של בעל המניות, אם כן גם הרשויות והבתים והחצרות אשר החמץ מונח שם, גם כן אינם של בעלי המניות, וכנודע שאין להם רשות ליכנס ולהשתמש במקומות השייכים לחברה. א"כ אף שהחמץ הוא באחריותם, שבאם יאבד החמץ, ההפסד על בעלי המניות, מ"מ הו"ל כמקבל אחריות על חמצו של עכו"ם בביתו של עכו"ם, ומכיון שלא היו באפשרותם בשום אופן לבער החמץ ואין לו לבעל המניות רשות ליכנס למקום שהחמץ שם, אין מקום כלל לקונסו וכו'.
לא ידעתי שמי שלא יכול לבער חמץ מהבית שלו צריך למכור את הבית לגוי.לומד_בישיבה כתב:טענתו של הרב הרצוג ז"ל הוא שבעלי המניות לא עברו על בל יראה היות ואין להם לבעלי המניות כל אפשרות למכור את החמץ שיש במפעל לגוי – אם כי שעדיין איני מבין מה הרוויח בזה, שהרי גם אם אין להם אפשרות למכור את החמץ של המפעל עדיין יכולים היו למכור את המניות לגוי ולהסתלק מן המפעל לקראת הפסח.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים