מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

מנהג תענית בכורים בערב פסח – פשר דבר

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מנהג תענית בכורים בערב פסח – פשר דבר

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 10, 2019 11:54 pm

מתעמק כתב:
נוטר הכרמים כתב:ובספר נטעי גבריאל העיר, שגירסא זו עולה יפה עם מה דאיתא במס' סופרים: אין אומרים תחנון כל ימי ניסן ואין מתענין בער"פ, וכמו שכבר עמדנו בזה לעיל.

אין ספר נטעי גבריאל לפני, אבל לא הבנתי דבריו המצוטטים. הן זה לשון מסכת סופרים (פכ"א ה"ג):
לפיכך אין אומרין תחנונים כל ימי ניסן ואין מתענין עד שיעבור ניסן אלא הבכורות שמתענין בערב הפסח והצנועין בשביל המצה כדי שיכנסו בה בתאוה והתלמידים מתענין בו שני וחמישי מפני חילול השם ומפני כבוד ההיכל שנשרף

לא אבין איך אפשר להעמיס "מתענגין" בתוך דברי מסכת סופרים דמיירי לפניה ולאחריה מתענית.

הרי הנטע"ג לפניך, וכוונתו לגרסא שבס' התדיר.
ואה"נ - יש לתקן הלשון, וצ"ל: "שד' הרה"ק מזידיטשוב עולים יפה עם גרסת בעל ס' 'התדיר' במס' סופרים".

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מנהג תענית בכורים בערב פסח – פשר דבר

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' אפריל 10, 2019 11:58 pm

ואילולי דמסתפינא, אחרי ראותי ל' מסכת סופרים - שמא כתה"י שבידי בעל ס' התדיר משובש הי', ונשמטו בו התיבות "עד שיעבור ניסן אלא הבכורות שמתענין" (מפני טעות הדומות).

לבי במערב
הודעות: 9607
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: מנהג תענית בכורים בערב פסח – פשר דבר

הודעהעל ידי לבי במערב » ה' אפריל 11, 2019 12:04 am

מתעמק כתב:לא אבין איך אפשר להעמיס "מתענגין" בתוך דברי מסכת סופרים דמיירי לפניה ולאחריה מתענית.

גם אני הק' לא זכיתי להבין דבריו הקדושים; אך אפשר שהתבטא כן בדרך משל, וכוונתו לגרסת ס' התדיר.

ידידיה
הודעות: 1237
הצטרף: ג' אוגוסט 02, 2011 4:15 pm

Re: מנהג תענית בכורים בערב פסח – פשר דבר

הודעהעל ידי ידידיה » ה' אפריל 11, 2019 12:33 am

נוטר הכרמים כתב:טעם התענית זכר לנס או זכר לתענית הבכורים ביום י"ד

ובדרך דרוש יש לומר לפי מש"כ הטור דהטעם של תענית בכורים הוא זכר לנס שניצולו בכורי ישראל ממכת בכורות. וכ"כ האבודרהם בסדר ההגדה על הא לחמא עניא.

ובפשטות כוונתם כמש"כ בברכי יוסף כאן שהתענית היא לפרסום הנס שנעשה לבכורי ישראל בחצות ליל ט"ו בעת מכת בכורות. ולפי"ז היה ראוי לעשות התענית בט"ו, רק כיון שהוא יו"ט שאסור להתענות בו הקדימוהו לי"ד.

ובספר הליכות שלמה (פרק ח הערה 1) הובא שהגרש"ז אויערבאך הקשה, שכיון שעיקר זמן התענית הוא בט"ו והקדימו לי"ד, א"כ היה ראוי להקדימו לי"ג בחודש, שהרי גם יום י"ד חשוב כיו"ט מפני הבאת הקרבן ואסור במלאכה, [ועי' לקמן מה שהבאנו בזה].

ועוד צ"ב למה עושין הזכר לנס ע"י תענית בדווקא ולא ע"י משתה ושמחה כמו שמצינו בשאר מקומות.

ובשו"ת זכרון יהודא או"ח סי' קלג חידש הגר"י גרינוולד מסאטמר דבאמת אין התענית זכר לנס, אלא שעיקר הטעם כעין תענית אסתר דמסתמא גם במצרים כאשר בא משב רבינו להודיעם שבליל ט"ו ימותו כל בכורי מצרים, בודאי התענו הבכורים כדי שינצלו, ואף שמשה הבטיחם על כך, מ"מ בעינן רחמי שמים, ע"כ עתה הבכורים מתענים זכר לתעניתם, וזו כוונת הטור 'זכר לנס', ולפי"ז ערב פסח זהו עיקר קביעות התענית.

ויסוד הדברים נמצא כבר בדברי החתם סופר בפרק ערבי פסחים (קח,א), יעו"ש.

והנה בסיום מסכת מצינו שאומרים: בהתהלכך תנחה אותך ובשכבך תשמר עליך והקיצותה היא תשיחך. והביאור בזה, שישנה סגולה מיוחדת בגמר מסכת שלימה שהמסכת מגינה על הלומדה, וידוע המעשה המובא בספר חסידים במסכת חגיגה.

ולפי"ז י"ל בדרך דרוש, דאמנם הבכורים שהיו זקוקים באותו הלילה לשמירה מיוחדת, ואיתא במדרש שהיו אומרים השכיבנו, גם עשו סיום מסכת לשמירה. ונמצא שגם בסיום מסכת ישנו ענין של זכר לנס הבכורים כמו בתענית, ולכן הקלו במיוחד בתענית זו בסיום מסכת.

(ע"פ דברים ששמעתי מהגאון ר' שלמה אריאלי שליט"א, וראה עוד בספרו הנחמד רפדוני בתפוחים מועדים עמ' כח).



קושיית מר מדוע לא עשו זכר לנס במשתה ואכילה, יש ליישב בפשיטות שכיון שערב פסח הוא, אדרבה יש למעט כדי לאכול מצה וקפ לתיאבון.


וראה עוד


viewtopic.php?f=27&t=4471#p69875

עושה חדשות
הודעות: 12959
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: מנהג תענית בכורים בערב פסח – פשר דבר

הודעהעל ידי עושה חדשות » ב' מרץ 22, 2021 5:07 pm

נוטר הכרמים כתב:איתא בפסחים (קח, א):
רב ששת הוה יתיב בתעניתא כל מעלי יומא דפסחא
.
ובתוס' שם, וז"ל,
לאו דוקא אלא שומר עצמו מלאכול. אי נמי היה מקבל עליו ממש תענית כדי שיהא נזכר ונזהר מלאכול. והבכורות נהגו להתענות ערב פסח דקתני במסכת סופרים (פרק כא הלכה ג) שאין מתענין בניסן אלא הבכורות בערב הפסח.

ולכאורה צ"ב טובא, מה ענין מנהג תענית בכורות בערב פסח שהיא תענית שנתקנה משום איזה טעם, לתעניתו של רב ששת שהיא מחמת שהיה איסטניס ומעונג, ואי הוה טעים מצפרא לא מצי למיטעם מצה לתיאבון לאורתא (כלשון רש"י כאן).

וכן צ"ב בסידור ההלכות בשולחן ערוך סי' תע שכותרתו 'שהבכורות מתענין בערב פסח', שבסעיפים א' וב' מיירי מתענית הבכורות, ואילו בסעיף ג' איתא: האיסטניס מתענה בערב פסח, כדי שיאכל מצה לתיאבון.

ולכאורה נראה מזה שגם תענית הבכורות מישך שייכא לאותו טעם שהאיסטניס מתענה בערב פסח, כדי שיאכל מצה בתיאבון.

וחכ"א רצה לחדש שזהו גדר וטעם תענית בכורות שבאו בתעניתן לקיים בהידור אכילת מצה בתיאבון, ש'זכר לנס שניצלו ממכת בכורות' חפצו לקיים המצוה של אכילת מצה בשלימות ובהידור מצוה, ולכן הרחיבו את הדין שלא יאכל אדם סמוך למנחה כדי שיאכל מצה לתיאבון (לפירוש רש"י ורשב"ם) לכל היום כולו, ויעויין לשון הרמב"ם (הלכות חמץ ומצה פ"ו הי"ב, וכן אסור לאכול ערב הפסח מקודם המנחה כמעט, כדי שיכנס לאכילת מצה בתאוה, אבל אוכל הוא מעט פירות או ירקות ולא ימלא כריסו מהן, וחכמים הראשונים היו מרעיבין עצמן ערב הפסח כדי לאכול מצה בתאוה ויהיו מצוות חביבין עליו וכו'.



ראה בקובץ אורייתא חלק ו מאת הג"ר אליהו לוין.
https://tablet.otzar.org/pages/?&restor ... book=50428



וטעם נוסף, הכורך את הבכורות עם האיסטניסין, נמצא במגיד מישרים פ' ויקהל -
אור י"ג לאדר השני, הלא לך למינדע כי בימי הפורים ובליל פסח מותר לשתות כל יין שירצה האדם ולהתענג ולהתפנק, ומפני שסמאל וחוייא בישא דרכם להכניס שמחה בלבות בני אדם ולתת בלבם לאכול ולשתות. ואח"כ עולה ומסטין, וזהו סוד התענית שמתענין בי"ג באדר, והוא להכניע כחו מלהשטין, וזהו סוד ג"כ שמתענין הבכורות והאיסטניסין וקצת בני אדם אחרים בערב פסח, והטעם מפני שישראל חייבים לשתות ארבע כוסות בליל פסח וכדי שלא ישטינו עליהם סמאל ונחש נוהגים להתענות בערב פסח להכניע כחם. ולהורות כשישראל שמחים ושותים בימים אלו אינו ח"ו להשלים תאות היצה"ר אלא לעבודת קונינו שהרי הם מקדימים להתענות קודם לכן להכניע תאות היצה"ר.

עזריאל ברגר
הודעות: 13937
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: בכור המסיים מסכת

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' אפריל 08, 2021 5:18 pm

ישראל אליהו כתב:
משולש כתב:
ארזי ביתר כתב:הרי אם לא יסיים יהיה חייב לצום. ממילא, מוכרח שיסיים. אם כן, ייתכן שהוי יו"ט כבר

למה מוכרח שיסיים? ברוב הדורות נהגו לצום כמבואר בפוסקים, בדורות מאוד מאוחרים התחילו להקל לעשות סיומים. והקולא של "לשמוע סיום" היא עוד יותר קולא.
החתם סופר היה בכור וצם כל ימיו בע"פ ובשנים האחרונות שהיה חלש השתדל למצוא סנדקאות בערב פסח.

מי שלא יכול לצום ערב פסח ויש לו סיום
, לענ"ד עדיף שיעשה אותו אחרי שעה תשיעית ולכה"פ אחרי חצות, כדי שיהיה לפחות תענית שעות.

עוד זכור לי שסיום שמתחילים ומסיימים בו ביום לא נקרא סיום, וכן אם עומד לסיים בא' ניסן (לדוגמא) ודוחה את הסיום עד ע"פ גם לא טוב.

מי שלא יכול לצום [או שלא יקיים את מצוות הלילה כדבעי], פטור מהצום, אף בלי סיום. משנ"ב.

כעין זה - אך מכיוון אחר - הסתפקתי: האם מי שמדינא פטור מתעניות (חולה וכיו"ב) - צריך להשתתף גם בסעודת מצווה?
ונלפענ"ד לומר, שמי שאינו אוכל עד ה"סיום" - עושה לפני כן "תענית שעות", שהיא גם נחשבת קצת כתענית (אפילו אם אינה עד חצות היום אלא רק כמה שעות), ועד שיש מקום לדעה שאפשר לומר בה "עננו" (כמבואר בשו"ע הלכות תענית), ולכן גם מי שהוא חולה - אם יכול להתענות עד הסיום יש תועלת בתעניתו.
ובפרט עבור חולים במחלות כרוניות, נלפענ"ד שלא כדאי לבטל מהם דין "בכור" לגמרי, אלא לומר להם שיתענו עד לסעודת המצווה.

נ.ב. אוחדו כאן כמה אשכולות.

בברכה המשולשת
הודעות: 14487
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: מנהג תענית בכורים בערב פסח – פשר דבר

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אפריל 16, 2024 3:53 pm

נתבקשתי להכניס:

הנה הנידון של סיום מסכת בתענית בכורות הוא נידון "אמצעי", כל' בסיום רגיל אין נפק"מ כ"כ [מלבד הקדיש המיוחד], ובסיום של בן סו"מ נפק"מ רבתי האם חייב מיתה. כאן נפק"מ לפוטרו מתענית [שמקורה במסכת סופרים, ואינה בש"ס, ולא מוזכרת ברמב"ם].

שאלה: מי שלמד את רוב המסכת, אבל יודע שכאן ושם דילג מעט, גם מועיל?
(ראיתי שכאן התייחס לזה viewtopic.php?f=65&t=59999&p=764657&hilit=%D7%AA%D7%A2%D7%A0%D7%99%D7%AA+%D7%91%D7%9B%D7%95%D7%A8%D7%95%D7%AA#p764657)
ועוד: מי שעשה סיום, האם בזמן הסמוך לו יכול עדיין לעשות שוב סיום זה לפטור בכור? וכגון בכור שקם מאוחר, ומחפש סיום, ולא כו"ע כגאון בעל הקה"י זצ"ל שלמד הוריות תוך 3 שעות בשביל לעשות חסד עם בכור כזה... האם יכול לשמוע סיום ממי שכבר עשה, מפני שעדיין שמחת הדבר קיימת?


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 45 אורחים