משולש כתב:אז איך תסביר שבהלכות תשעת הימים מצאנו הגבלות במספר הקרואים, אפילו בסעודת ברית מילה החמורה. כ"ש בסיום מסכת הקל.
אוהב אוצר כתב:ההגבלה היא לא קשורה למזמין.
אני יודע שההגדרה למשל בברית היא, שכל מי שהיה מוזמן ובא לברית זו בכל מקום ובכל מצב, הוא שייך 'במסגרת הקרואים' וזה מראה על רמת המחוייבות שלו לסעודה.
איש רגיל כתב:א. מנין לך דסיום מסכת קיל מברית.
ב. בתשעת הימים יש דין אבלות, ואילו כאן מדובר על מנהג תענית.
ונראה דאם חש בראשו או בעיניו אין צריך להתענות. וכן נראה עוד דבאדם שהתענית קשה לו ואחר התענית אין יכול לאכול רק דברים קלים ובשיעור מועט מאד וקרוב הדבר שעי"ז לא יוכל לקיים אכילת מצה ומרור ושתיית ד' כוסות כתיקונם מוטב שלא להתענות כדי שיקיים מצות הלילה כתיקונם ומ"מ בזה ובזה טוב יותר שיאכל רק מיני תרגימא.
ישראל אליהו כתב:האם מישהו יוכל להעלות מקולמוס המצו"ב את המאמר בנידון 'מתענים - מתענגים' [עמ' 13]?
בתודה
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 3142035188
מה שנכון נכון כתב:ישראל אליהו כתב:האם מישהו יוכל להעלות מקולמוס המצו"ב את המאמר בנידון 'מתענים - מתענגים' [עמ' 13]?
בתודה
http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?1 ... 3142035188
ארזי ביתר כתב:הרי אם לא יסיים יהיה חייב לצום. ממילא, מוכרח שיסיים. אם כן, ייתכן שהוי יו"ט כבר
משולש כתב:ארזי ביתר כתב:הרי אם לא יסיים יהיה חייב לצום. ממילא, מוכרח שיסיים. אם כן, ייתכן שהוי יו"ט כבר
למה מוכרח שיסיים? ברוב הדורות נהגו לצום כמבואר בפוסקים, בדורות מאוד מאוחרים התחילו להקל לעשות סיומים. והקולא של "לשמוע סיום" היא עוד יותר קולא.
החתם סופר היה בכור וצם כל ימיו בע"פ ובשנים האחרונות שהיה חלש השתדל למצוא סנדקאות בערב פסח.
מי שלא יכול לצום ערב פסח ויש לו סיום, לענ"ד עדיף שיעשה אותו אחרי שעה תשיעית ולכה"פ אחרי חצות, כדי שיהיה לפחות תענית שעות.
עוד זכור לי שסיום שמתחילים ומסיימים בו ביום לא נקרא סיום, וכן אם עומד לסיים בא' ניסן (לדוגמא) ודוחה את הסיום עד ע"פ גם לא טוב.
ישראל אליהו כתב:משולש כתב:ארזי ביתר כתב:הרי אם לא יסיים יהיה חייב לצום. ממילא, מוכרח שיסיים. אם כן, ייתכן שהוי יו"ט כבר
למה מוכרח שיסיים? ברוב הדורות נהגו לצום כמבואר בפוסקים, בדורות מאוד מאוחרים התחילו להקל לעשות סיומים. והקולא של "לשמוע סיום" היא עוד יותר קולא.
החתם סופר היה בכור וצם כל ימיו בע"פ ובשנים האחרונות שהיה חלש השתדל למצוא סנדקאות בערב פסח.
מי שלא יכול לצום ערב פסח ויש לו סיום, לענ"ד עדיף שיעשה אותו אחרי שעה תשיעית ולכה"פ אחרי חצות, כדי שיהיה לפחות תענית שעות.
עוד זכור לי שסיום שמתחילים ומסיימים בו ביום לא נקרא סיום, וכן אם עומד לסיים בא' ניסן (לדוגמא) ודוחה את הסיום עד ע"פ גם לא טוב.
מי שלא יכול לצום [או שלא יקיים את מצוות הלילה כדבעי], פטור מהצום, אף בלי סיום. משנ"ב.
ישראל אליהו כתב:המשנ"ב לא חילק. משמע דשרי לגמרי.
המשנ"ב כיוון לתלמיד הרא"ש, וגם הוא לא חילק. [כנראה משום שזהו מנהג, ולא מדינא]. ראה כאן עמ' י"ט http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?164821&
משולש כתב:ישראל אליהו כתב:המשנ"ב לא חילק. משמע דשרי לגמרי.
המשנ"ב כיוון לתלמיד הרא"ש, וגם הוא לא חילק. [כנראה משום שזהו מנהג, ולא מדינא]. ראה כאן עמ' י"ט http://www.otzar.org/wotzar/Book.aspx?164821&
לא מדוייק שהמשנ"ב לא חילק. זה לשונו:
משנה ברורה סימן תע
וכן נראה עוד דבאדם שהתענית קשה לו ואחר התענית אין יכול לאכול רק דברים קלים ובשיעור מועט מאד וקרוב הדבר שעי"ז לא יוכל לקיים אכילת מצה ומרור ושתיית ד' כוסות כתיקונם מוטב שלא להתענות כדי שיקיים מצות הלילה כתיקונם ומ"מ בזה ובזה טוב יותר שיאכל רק מיני תרגימא.
ובשער הציון סימן תע ס"ק ו כתב על מיני תרגימא:
(ו) שיוצא ידי תענית. זה על פי שיטת ר' יחיאל, מובא במרדכי, עיין שם:
ואם כן המשנ"ב מהדר למצוא דרך לצום, ובוודאי יסכים שאם יכול לצום חצי יום או עד שעה ט' עדיף.
לעומקו של דבר כתב:והגרשז"א אמר טעם מחודש,
שהתענית היא תענית צער זכר למקדש,
שהנה הלא שבט לוי נלקח לעבודת המקדש, תחת הבכורים, ככתוב זה במקראות, ואמרו חז"ל שהוא משום חטא העגל,
והיום של עבודת המקדש היה ערב פסח כידוע כל זה מתיאורי חז"ל הק', וזה היה גם היום שבו ראו כולם את עבודת המקדש כי רוב ישראל באו לשם לעמוד על קרבנם
ולכן ביום זה כשראו הבכורות בעיניהם גודל הוד רום שגב מעלת עבודת המקדש, ונזכרו אשר בידם הייתה החמדה הגנוזה הלזו ורק בעוונם לא זכו הם לעבוד העבודה הקדושה הזו כשלוחי דרחמנא ושלוחי דידן, נתעצבו אל ליבם ונהגו להתענות, ומזה נקבע לדורות המנהג שבכורים מתענים.
נוטר הכרמים כתב:בשם מהרצ"ה מזידיטשוב - הגירסא במסכת סופרים: הבכורים מתענגין
בספר פאר יצחק - תולדות מהרצ"ה מזידיטשוב – (פרק כה אות ד) הביא ששמע משמו של בנו הצדיק רמ"מ זצ"ל, שהרה"ק הנ"ל היה בכור ולא הקפיד מעולם על תענית זה, ואמר שעיקר תענית זו הוא ממסכת סופרים (פרק כא, ונזדקר שם טעות שבמקום הבכורים מתענים צ"ל הבכורים מתענגים מפני שהוא יו"ט שלהם. והוסיף הרמ"מ, ואף שהדבר כמעט זר ומתמיה, אחרי שדין זה נזכר בטוש"ע שתי פעמים בסי' תכט ובסי' תע, אל לנו לשכוח מי היה רבינו וכו'.
ובספר נימוקי או"ח סי' תע יצא כנגדו בחריפות גדולה, על שתלה במהרצ"ה בוקי סריקי, וחלילה לסמוך עליו בזה.
.רב ששת הוה יתיב בתעניתא כל מעלי יומא דפסחא
לאו דוקא אלא שומר עצמו מלאכול. אי נמי היה מקבל עליו ממש תענית כדי שיהא נזכר ונזהר מלאכול. והבכורות נהגו להתענות ערב פסח דקתני במסכת סופרים (פרק כא הלכה ג) שאין מתענין בניסן אלא הבכורות בערב הפסח.
נוטר הכרמים כתב:איתא בפסחים (קח, א):.רב ששת הוה יתיב בתעניתא כל מעלי יומא דפסחא
ובתוס' שם, וז"ל,לאו דוקא אלא שומר עצמו מלאכול. אי נמי היה מקבל עליו ממש תענית כדי שיהא נזכר ונזהר מלאכול. והבכורות נהגו להתענות ערב פסח דקתני במסכת סופרים (פרק כא הלכה ג) שאין מתענין בניסן אלא הבכורות בערב הפסח.
ולכאורה צ"ב טובא, מה ענין מנהג תענית בכורות בערב פסח שהיא תענית שנתקנה משום איזה טעם, לתעניתו של רב ששת שהיא מחמת שהיה איסטניס ומעונג, ואי הוה טעים מצפרא לא מצי למיטעם מצה לתיאבון לאורתא (כלשון רש"י כאן).
וכן צ"ב בסידור ההלכות בשולחן ערוך סי' תע שכותרתו 'שהבכורות מתענין בערב פסח', שבסעיפים א' וב' מיירי מתענית הבכורות, ואילו בסעיף ג' איתא: האיסטניס מתענה בערב פסח, כדי שיאכל מצה לתיאבון.
ולכאורה נראה מזה שגם תענית הבכורות מישך שייכא לאותו טעם שהאיסטניס מתענה בערב פסח, כדי שיאכל מצה בתיאבון.
וחכ"א רצה לחדש שזהו גדר וטעם תענית בכורות שבאו בתעניתן לקיים בהידור אכילת מצה בתיאבון, ש'זכר לנס שניצלו ממכת בכורות' חפצו לקיים המצוה של אכילת מצה בשלימות ובהידור מצוה, ולכן הרחיבו את הדין שלא יאכל אדם סמוך למנחה כדי שיאכל מצה לתיאבון (לפירוש רש"י ורשב"ם) לכל היום כולו, ויעויין לשון הרמב"ם (הלכות חמץ ומצה פ"ו הי"ב, וכן אסור לאכול ערב הפסח מקודם המנחה כמעט, כדי שיכנס לאכילת מצה בתאוה, אבל אוכל הוא מעט פירות או ירקות ולא ימלא כריסו מהן, וחכמים הראשונים היו מרעיבין עצמן ערב הפסח כדי לאכול מצה בתאוה ויהיו מצוות חביבין עליו וכו'.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 41 אורחים