מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הלכות חג בחג, חקרי מנהג, מאמרים לעיון והורדה
ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' אפריל 05, 2012 10:49 am

עם ישראל יצא ממצרים בבוקר יום ט"ו ניסן. וידעו את זה מראש בנבואה כי הם עומדים לצאת.
מה הם עשו מחצות הלילה ועד עלות השחר?
למה רק דקה לפני עלות כולם פתאום הכינו בצק ו'לא הספיק' בצקם להחמיץ?
היה להם את כל הזמן להתכונן בלילה ליציאה ממצרים.
ולא נשכח- על זה נאמר 'זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה'!
מה ה'חסד נעוריך' שבזה?
איך היה כותב כאן פעם מישהו- 'שאלה שאין עליה תשובה'- בינתיים לא שמעתי משהו ברור שהניח את דעתי על דרך הפשט.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי לייטנר » ה' אפריל 05, 2012 11:00 am

המצה היא 'פת מסע', כלומר אוכל שיכול להשתמר הרבה זמן.
כשעם ישראל הבין שהוא יוצא לדרך ארוכה, הוא התחיל לאפות כמה שיותר מצות, כמעט ללא הפסקה.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' אפריל 05, 2012 11:20 am

לא הבנתי, אז למה לא החמיץ?
נגיד שהיו אופים בלילה פת לדרך, החמיץ, אפו ויצאו.
מה לא נכון בחשבון הזה?

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי לייטנר » ה' אפריל 05, 2012 11:23 am

ישראל הר כסף כתב:לא הבנתי, אז למה לא החמיץ?
נגיד שהיו אופים בלילה פת לדרך, החמיץ, אפו ויצאו.
מה לא נכון בחשבון הזה?


א. הם לא רצו שיחמיץ.
ב. כמה לחם רגיל אתה חושב שאפשר לאפות בערב אחד? להזכירך, המצות הספיקו לחודש שלם.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' אפריל 05, 2012 11:30 am

אז בעצם אתה אומר שהיה הרבה בצק שכן החמיץ ונאפה רגיל ולקחו את זה אים.
חוץ מזה היה עוד קצת בצק שלא החמיץ. וממנו אנחנו עושים כזה עסק. נראה לך?
ומה החסד נעורייך בהליכה למדבר?
הם חשבו שיהיו בארץ ישראל תוך י"א יום.
מאידך גם אני מתפלא איך הספיק להם הפת שלהם עד י"ח אייר?

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי לייטנר » ה' אפריל 05, 2012 11:53 am

ישראל הר כסף כתב:אז בעצם אתה אומר שהיה הרבה בצק שכן החמיץ ונאפה רגיל ולקחו את זה אים.
חוץ מזה היה עוד קצת בצק שלא החמיץ. וממנו אנחנו עושים כזה עסק. נראה לך?
ומה החסד נעורייך בהליכה למדבר?
הם חשבו שיהיו בארץ ישראל תוך י"א יום.
מאידך גם אני מתפלא איך הספיק להם הפת שלהם עד י"ח אייר?


זה ממש, אבל ממש לא מה שאמרתי.
מלכתחילה בני ישראל הבינו שלמסע ארוך (שבאופן מינימלי יכול לארוך 11 יום, אבל בהחלט יכול להתארך, ולא בגלל גזרה) יש צורך בלחם שישרוד הרבה זמן, וזה מה שעם ישראל עשו. כלומר, יצאו עם כמות גדולה של לחם שמלכתחילה לא המתינו איתו עד שיחמיץ, אלא אפו אותו במהירות. עם ישראל יצא בעיניים פקוחות למסע שלא ברור מתי יסתיים ללא יכולת לאכול/להכין לחם ראוי לשמו, וזה חסד נעוריו.

ונראה לעת עתה שדי בזה. יש הנהנים מקושיתם יותר מהתירוץ.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ה' אפריל 05, 2012 12:13 pm

תודה. אבל אפעפ"כ מותר לי שלא להבין אותך.
בפסוק כתוב (י"ב ל"ד) "וַיִּשָּׂא הָעָם אֶת בְּצֵקוֹ טֶרֶם יֶחְמָץ מִשְׁאֲרֹתָם צְרֻרֹת בְּשִׂמְלֹתָם עַל שִׁכְמָם"
עוד כתוב (י"ב ל"ט) "וַיֹּאפוּ אֶת הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם עֻגֹת מַצּוֹת כִּי לֹא חָמֵץ כִּי גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם וְלֹא יָכְלוּ לְהִתְמַהְמֵהַּ וְגַם צֵדָה לֹא עָשׂוּ לָהֶם"
תעזור לי להבין את דבריך בפסוק.
צדה עשו או לא עשו?
ולמה לא החמיץ- כי גורשו.
דבריך לא הובנו לי, וגם אם הייתי חפץ רק בתירוץ- לא הייתה דעתי נחה בדבריך.

לייטנר
הודעות: 5598
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי לייטנר » ה' אפריל 05, 2012 12:22 pm

ישראל הר כסף כתב:תודה. אבל אפעפ"כ מותר לי שלא להבין אותך.
בפסוק כתוב (י"ב ל"ד) "וַיִּשָּׂא הָעָם אֶת בְּצֵקוֹ טֶרֶם יֶחְמָץ מִשְׁאֲרֹתָם צְרֻרֹת בְּשִׂמְלֹתָם עַל שִׁכְמָם"
עוד כתוב (י"ב ל"ט) "וַיֹּאפוּ אֶת הַבָּצֵק אֲשֶׁר הוֹצִיאוּ מִמִּצְרַיִם עֻגֹת מַצּוֹת כִּי לֹא חָמֵץ כִּי גֹרְשׁוּ מִמִּצְרַיִם וְלֹא יָכְלוּ לְהִתְמַהְמֵהַּ וְגַם צֵדָה לֹא עָשׂוּ לָהֶם"
תעזור לי להבין את דבריך בפסוק.
צדה עשו או לא עשו?
ולמה לא החמיץ- כי גורשו.
דבריך לא הובנו לי, וגם אם הייתי חפץ רק בתירוץ- לא הייתה דעתי נחה בדבריך.


חלק מהבצק טרם הוכן לאפייה, "כי לא יכלו להתמהמה וגם צדה [אחרת, מלבד אותו בצק שנאפה] לא עשו להם".
אם תעיין בפרק י"ב פסוקים ח-יא, תבין שהציווי הוא אכילת אפיקומן בתנאי שטח, שאחד מהם הוא המצה.

שבטיישראל
הודעות: 1849
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 12:37 am

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי שבטיישראל » ה' אפריל 05, 2012 12:38 pm

אגב, אם תשים לב תראה שהתורה אינ ו מפרש לנו איפה שמו (נשאו) את הבצק הזה שהוציאו ממצרים

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי בעלזער » ה' אפריל 05, 2012 12:43 pm

ישראל הר כסף כתב:עם ישראל יצא ממצרים בבוקר יום ט"ו ניסן. וידעו את זה מראש בנבואה כי הם עומדים לצאת.
מה הם עשו מחצות הלילה ועד עלות השחר?
למה רק דקה לפני עלות כולם פתאום הכינו בצק ו'לא הספיק' בצקם להחמיץ?
היה להם את כל הזמן להתכונן בלילה ליציאה ממצרים.
ולא נשכח- על זה נאמר 'זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה'!
מה ה'חסד נעוריך' שבזה?
איך היה כותב כאן פעם מישהו- 'שאלה שאין עליה תשובה'- בינתיים לא שמעתי משהו ברור שהניח את דעתי על דרך הפשט.


אחר העיון באשכול ההוא.
הנראה בזה כך.

א). עיין פרק י"ב פסוק ל"א, וַיִּקְרָא לְמֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן לַיְלָה וַיֹּאמֶר קוּמוּ צְּאוּ מִתּוֹךְ עַמִּי גַּם אַתֶּם גַּם בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וּלְכוּ עִבְדוּ אֶת יְהוָק כְּדַבֶּרְכֶם:
ובאבן עזרא שם בזה"ל, ויקרא. מדרך הסברא כי משה ואהרן לא היו בליל ט''ו בארץ רעמסס עם ישראל. רק במצרים שהיתה מקום המלוכה שהיה שם פרעה. והנה יצאו הם מפתח ביתם במצות השם בחצי הלילה. ונתן להם רשות פרעה שילכו ישראל לעבודת השם. והנה הלך משה עם עבדי פרעה לרעמסס להוציא ישראל. וידוע היום כי יש בין מצרים הישנה שיש שם אוצרות יוסף ידועים עד היום ובין רעמסס ששה פרסאות. והנה החלו לצאת בבקר והיא עת עלות עמוד השחר וכו', והנה היו מישראל שיצאו בתחלת עמוד השחר ועודנו לילה בדרך התורה עד זרוח השמש ואלה היו קרובים אל מצרים. והאחרים שהם רחוקים יצאו בו ביום כי קהל רב היה.

הרי שלא ידעו בני ישראל כי יצאו ממצרים אלא לפנות בוקר וכפי שכתב ראב"ע שלא הגיע משה לרעמסס אלא בעלות עמוד השחר.

ב). ועוד יש לומר בזה, שרק בבוקר התבשרו בני ישראל שלא יוליכם השם דרך ארץ פלישתים, ואילו היה מוליכם דרך ארץ פלישתים לא היו צריכים כלל לצידה לדרך, באשר היו נכנסים לארץ ישראל מיד.

ארי שבחבורה
הודעות: 1380
הצטרף: ה' ספטמבר 22, 2011 9:48 pm

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי ארי שבחבורה » ה' אפריל 05, 2012 3:27 pm

ישראל הר כסף כתב:עם ישראל יצא ממצרים בבוקר יום ט"ו ניסן. וידעו את זה מראש בנבואה כי הם עומדים לצאת.
מה הם עשו מחצות הלילה ועד עלות השחר?
למה רק דקה לפני עלות כולם פתאום הכינו בצק ו'לא הספיק' בצקם להחמיץ?
היה להם את כל הזמן להתכונן בלילה ליציאה ממצרים.
ולא נשכח- על זה נאמר 'זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה'!
מה ה'חסד נעוריך' שבזה?
איך היה כותב כאן פעם מישהו- 'שאלה שאין עליה תשובה'- בינתיים לא שמעתי משהו ברור שהניח את דעתי על דרך הפשט.

הגדה של פסח עם פירוש 'אמרי שפר' בד"ה "מצה זו":
...ומשום הכי אומרים היום - "מצה זו שאנו אוכלים... על שום שלא הספיק בצקם של אבותינו להחמיץ וגו'", וזה היה משום 'חפזון' - שבלילה לא הניחום המצרים להחמיץ כדי שלא ישתהו ביותר, ובבוקר נחפזו המה לצאת, וכדכתיב (שמות יב,לט) "ויאפו את הבצק עוגות מצות כי לא חמץ כי גורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה", פירוש, בלילה גירשום ממצרים, ובבוקר לא יכלו בעצמם להתמהמה, והכי איתא במכילתא (פרשה י"ד בד"ה "כי גורשו ממצרים")...
העמק דבר שמות יב,לד בד"ה "טרם יחמץ":
...וסיפר הכתוב כאן שלא במקומו - שהרי מיירי מה שהיה בחצות הלילה והנשיאה היתה בבוקר בעת שיצאו, אלא מספר דכל כך הכריחו אותם חיל המצרים שלא יתעכבו עד שלא הניחום לאפות שם אלא קיפלו הבצק כדי לצאת תיכף ומיד בבוקר.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי בעלזער » ה' אפריל 05, 2012 4:34 pm

הרב ארי, והרי עדיין יוקשה מדוע לא הכינו ישראל צידה לדרך מאז שנתבשרו על יציאת ממצרים, ועל החירות, שהרי בישרם משרע"ה עוד נגע אחד אביא על פרעה, אחרי כן ישלח אתכם מזה, וגו' ובהמשך שם, דבר נא באזני העם וישאלו איש מאת רעהו וגו'.

וכל זה שמעו ממרע"ה כבר בר"ח ניסן כאשר נאמר להם החודש הזה לכם.

ולשם מה התעכבו מלהכין צידה לדרך עד ליל הפסח, כאשר דרך העולם להתארגן מראש ולא להמתין לרגע האחרון, מה גם שהיה להם להכין צידה לאחד עשר יום.

ובהכרח צריך לומר, שאכן לא האמינו (מקוצר רוח) שבמכת בכורות ייכנע פרעה וישלחם לחרות.
ועד שלא הודיעם משה ופרעה שהם משוחררים לא החלו להכין צידה לדרך, או אפשר יש לומר בזה כנ"ל, שלא ראו כל טעם להכין צידה לדרך, כי סברו שיוליכם השם דרך ארץ פלישתים כי קרוב הוא.

ורק בהמשך הלילה נודע להם שינחם השם דרך המדבר ים סוף ואז החלו להכין צדה לדרך ולא הספיקו כי גרשום המצריים, ועל זה אמרו זכרתי לך חסד נעוריך על שיצאו למדבר ללא צידה לדרך.
ולא באתי חלילה לחלוק על הנצי"ב אלא להסביר את הקושי במה שהמליצו חז"ל על בני ישראל זכרתי לך חסד נעוריך כאשר היה להם להאמין ולהתארגן מראש כדרך כל העולם.

אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי אברהם » ה' אפריל 05, 2012 10:12 pm

ישראל הר כסף כתב:עם ישראל יצא ממצרים בבוקר יום ט"ו ניסן. וידעו את זה מראש בנבואה כי הם עומדים לצאת.
מה הם עשו מחצות הלילה ועד עלות השחר?
למה רק דקה לפני עלות כולם פתאום הכינו בצק ו'לא הספיק' בצקם להחמיץ?
היה להם את כל הזמן להתכונן בלילה ליציאה ממצרים.
ולא נשכח- על זה נאמר 'זכרתי לך חסד נעוריך אהבת כלולותיך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה'!
מה ה'חסד נעוריך' שבזה?
איך היה כותב כאן פעם מישהו- 'שאלה שאין עליה תשובה'- בינתיים לא שמעתי משהו ברור שהניח את דעתי על דרך הפשט.


אם נסכם, כללת ב' שאלות
הא' למה בכלל הכינו בנ"י בצק, אם לא חפצו להכין להם צדה.
והב' אם חשבו להכין בצק למה לא הכינוהו תחילה ובנחת, ורק קודם עלות השחר התחילו בהכנתה.

והתשובה הפשוטה והאמיתית (שענה לי כבוד מו"ח כששאלתיו שאלות אלו לפני כמה שנים)
שהיה דרכם בימי קדם לאפות בכל בוקר את הלחם לארוחת הבוקר
ובני ישראל שחשבו שתהיה יציאתם בנחת, לשו לקראת הבוקר עוגות לאכול קודם יציאתם
אלא שגורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה
ולכן נאלצו לאפות את הבצק בחיפזון עוגות מצות כי לא חמץ.

ראוי לרקוד על תשובה זו שהיא לאמיתה של תורה לדעתי.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי בעלזער » ה' אפריל 05, 2012 10:33 pm

ר' אברהם במחילת כבוד תורתך לא הבנתי מאומה ממה שכתבת לתרץ.

השאלה הייתה מדוע המליצו חז"ל על בני ישראל שיצאו ללא צידה לדרך את הפסוק זכרתי לך חסד נעוריך וכפי שהביא רש"י שם.
וכוונת חז"ל בזה, שהסכימו ישראל לצאת לארץ ציה וצלמוות ללא אוכל ומים, כאשר גם צידה לא עשו להם כי גורשו ממצרים.

ודברים אלו קשים להולמם, שהרי היה באפשרותם של ישראל לאפות צידה לדרך עוד מתחילת הלילה בטרם גורשו ממצרים שהרי כבר ידעו מנביאם משרע"ה שעומדים לצאת.
וכיון שלא הכינו צדה לדרך הרי בהכרח שלא האמינו למשרע"ה שהם עומדים לצאת לחרות, ונמצא שכל זה שלא עשו להם צידה לדרך גנאי הוא לישראל שלא האמינו במשרע"ה, ואילו היו מאמינים בו היו עושים את הצידה לדרך.

יתירא מכך, שהרי הקב"ה לא גרם לזה שיצאו לארץ ציה ללא צידה, אלא באשמתם הדבר, על שלא האמינו במשרע"ה שכבר בישר להם בר"ח ניסן שעומדים לצאת לחרות. – ולא שייך כלל להכיר להם טובה על כך שהלכו אחריו בארץ ציה ללא צידה, וכפי שכתבתי, שלא השם גרם לכך אלא היותם קטני אמנה גרם להם שיצאו למדבר ללא צידה.

מקווה שעתה הובנתי נכון.

אברהם
הודעות: 1493
הצטרף: ב' יולי 05, 2010 3:12 pm

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי אברהם » ה' אפריל 05, 2012 10:58 pm

אפרש שיחתי:

התשובה על שאלותיך למה לא הכינו בנ"י מראש צידה, היא בדיוק מה שאמרו חז"ל עה"פ זכרתי לך חסד נעורייך, והיינו שבטחו על הקב"ה שיכלכלם במדבר ולכן לא עשו להם צידה, וזהו שבח גדול לישראל שהאמינו בקב"ה ובמשה עבדו ובטחו בו לגמרי.

השאלה של ר' ישראל היתה א"כ למה בכל זאת החליטו להכין בצק, ואם היה להם בזה איזה טעם עכ"פ למה נזכרו לעשות זאת רגע לפני עלוה"ש, ולא אפו במשך הלילה.
וע"ז כתבתי את תירוץ מו"ח הנפלא.

האם הובנו דברי?

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי בעלזער » ה' אפריל 05, 2012 11:33 pm

דבריך הובנו בהחלט, אם כי שיש עדיין להקשות בזה מניין להם לחז"ל שמטעם זה לא הכינו צדה לדרך, והאם היה ראוי להם לסמוך על הנס, כאשר אף אחד לא ביקש זאת מהם, והיה בכוחם להכין צדה לדרך מר"ח ניסן כאשר התבשרו על החירות.

ומהלשון שאמרו זכרתי לך חסד נעוריך לכתך אחרי במדבר בארץ לא זרועה, משמע שלא היה להם כל ברירה אחרת ועשו כן אלא מפני זה שכך ציוום השם.

אך המהלך שלך הוא בהחלט טוב ומועיל.

בעלזער
הודעות: 342
הצטרף: ד' ינואר 25, 2012 4:22 pm

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי בעלזער » ו' אפריל 06, 2012 12:14 am

אברהם כתב:השאלה של ר' ישראל היתה א"כ למה בכל זאת החליטו להכין בצק, ואם היה להם בזה איזה טעם עכ"פ למה נזכרו לעשות זאת רגע לפני עלוה"ש, ולא אפו במשך הלילה.
וע"ז כתבתי את תירוץ מו"ח הנפלא.


מן הראוי לציין בזה את שכתבו כמה מן הרשונים שגם בפסח מצרים היו חייבים במצה כל שבעה, וה"ק, ויאפו את הבצק מפני חיוב מצה, ולפי שגורשו ממצרים לא יכלו להתמהמה לבקש צדה לדרך.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' אפריל 11, 2012 10:41 am

אחי ורעי, שתי ביאורים שונים אלו מאלו העלתי בחכתי לבינתיים.
האחת היא ישיבתית למדנית, והשניה מבית מדרשם של בעלי המחשבה והקבלה.

התשובה הלמדנית (אותה ראיתי בתדפיס מתוך הספר 'שלמי מועד' מהרב פוליטנסקי העומד לצאת לאור בקרוב בחידו''ת בעניני המועדים) היא, כי הנה יש להקשות איך בני ישראל הוציאו את הבצק מארץ מצרים, הרי זו הוצאה שלא לצורך, וכבר הוזהרו בני ישראל שמירת יו''ט בפרשת החודש וכמ"ש 'כל מלאכה לא יעשה בהם אך אשר יאכל לכל נפש הוא לבדו יעשה לכם' ואם כן כיצד עברו על מלאכת הוצאה.
וגם אי נימא 'מתוך שהותרה מלאכת הוצאה לצורך הותרה נמי שלא לצורך' וכ"ש כן לגבי הבערה לחד מ''ד, הרי מלאכה 'לצורך מחר' גרע טפי, כדמוכח בתוס' גבי עירוב תבשילין שהק' אמאי בעינן עירוב תבשילין הא מתוך שהותר בישול לצורך הותר נמי שלא לצורך ותי' שבישול 'לצורך מחר' גרע טפי, ואסור מדאו' ולוקה (לחד מ''ד) ואם כן נהי דכלי כסף וכלי זהב ושאר דברים (שיירי מצה ומרור) הוציאו איתם כי חזי להם ליו''ט גופיה, אבל בצק חמץ כיצד יוכלו להוציא הא לא חזי אלא לצורך מחר, וע"כ מחדש בעל ה'שלמי מועד' הנ"ל דאפשר שלכן לא החמיצו בצקם כבר מהלילה כי אז היה נאסר עליהם להוציא את הבצק, אבל לשו את הבצק רק בבוקר כשיעור קרוב להחמצה, ואז יצאו וממילא ההוצאה בהיתר ותכננו שהחמה תחמיץ את הבצק וכמו שמוכח במשנה ובגמ' ד'אשה לא תלוש בחמה' שהחמה ממהרת את ההחמצה בפחות משיעור מיל, ואז היו אופים בסוכות את הבצק חמץ.
אלא שזרזום המצרים ולא הספיקו אפי' לשהות עד קרוב לשיעור חימוץ, ואפאתם החמה בדרך כדכתב יוב"ע, ולכאו' הכריח את זה מכח הקו' למה לא שהו בסוכות להחמיץ את הבצק ומוכח שאפאתם החמה בדרך.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' אפריל 11, 2012 11:00 am

הביאור השני הוא בביאור הסתירה בין הפסוקים-

ויהי בחצי הלילה וה' הכה כל בכור בארץ מצרים מבכור פרעה היושב על כסאו עד בכור השבי אשר בבית הבור וכל בכור בהמה.
ויקם פרעה לילה הוא וכל עבדיו וכל מצרים ותהי צעקה גדולה במצרים כי אין בית אשר אין שם מת.
ויקרא למשה ולאהרן לילה ויאמר קומו צאו מתוך עמי גם אתם גם בני ישראל ולכו עבדו את ה' כדברכם.
ותחזק מצרים על העם למהר לשלחם מן הארץ כי אמרו כלנו מתים.
וישא העם את בצקו טרם יחמיץ משארותם צרורות בשמלותם על שכמם.
ויסעו בני ישראל מרעמסס סכותה כשש מאות אלף רגלי הגברים לבד מטף.
ויאפו את הבצק אשר הוציאו ממצרים עגות מצות כי לא חמץ כי גורשו ממצרים ולא יכלו להתמהמה וגם צדה לא עשו להם.
ויהי מקץ שלשים שנה וארבע מאות שנה ויהי בעצם היום הזה יצאו כל צבאות ה' מארץ מצרים.
ליל שמורים הוא לה' להוציאם מארץ מצרים הוא הלילה הזה לה' שמורים לכל בני ישראל לדורותם שמות יב כט-מב.
ויסעו מרעמסס בחדש הראשון בחמשה עשר יום לחדש הראשון ממחרת הפסח יצאו בני ישראל ביד רמה לעיני כל מצרים במדבר לג ג.

שמור את חדש האביב ועשית פסח לה' אלקיך כי בחדש האביב הוציאך ה' אלקיך ממצרים לילה ,
ופירש"י, והלא ביום יצאו שנאמר ממחרת הפסח יצאו בני ישראל וגו' אלא לפי שבלילה נתן להם פרעה רשות לצאת שנאמר ויקרא למשה ולאהרן לילה וגו'.

וצ"ב מתי באמת יצאו, ובגמ' ברכות דרשו שהיתה גאולה מאורתא וגאולה דצפרא.
עוד מבואר בגמ' דהיה חיפזון דישראל וחיפזון דמצרים. ולא ברור מהו חיפזון דישראל אחרי שבלילה היה אסור להם לצאת מפתח ביתם ולא יצאו רק בבוקר.

וכאן הוא החידוש הגדול מבית מדרשו של האריז"ל שבני ישראל יצאו בחצות הלילה!!! ומ"מ היה זה ביום.
דבר זה מבואר בכל ה'ספרים' שהביאו לגבי ליל שימורים את הפסוק 'לילה כאור יאיר'. ונאמר על לילה זה 'והגדת לבנך ביום ההוא'.
ומבואר גם במה שאמרו חז"ל לגבי מלחמה שנלחם אברהם כנגד חמשת המלכים 'ויחלק עליהם לילה' שנחלק הלילה של הניסים וחצי ממנו נשמר ליציאת מצרים.
ולכאו' זה פלא כי אם באמת יצאו בבוקר- איזה נס היה בלילה מחצות ועד הבוקר?
אלא מוכרח שהיה זה לילה מסוג אחר. והיה לילה זה יום ממש, ואז יצאו.

וממילא קושיא מעיקרא ליתא כי לא יכלו להחמיץ בצקם כי באמת יצאו ממש בסמיכות למכת בכורות.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' אפריל 11, 2012 12:17 pm

ז"ל הרמח"ל על התורה-
ואומר ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בוקר, וכאן יש לדקדק, והלא ישראל יצאו ממצרים בחצי הלילה, ונא' ויקם פרעה לילה וכו' ויאמר קומו צאו מתוך עמי וכו', ומה זה שאומר הכתוב ואתם לא תצאו וכו' עד בוקר. אבל זהו מתורץ עם מה שנא' בזוה"ק ח"ב לח. שפסח שיצאו ישראל ממצרים בלילה, היה מאיר כתקופת תמוז, והוא כי הלבנה באותו הלילה היה מאירה להם כשמש ביום כמו שאמר הכתוב והיה אור הלבנה כאור החמה ואור החמה יהיה שבעתיים וכו'. ואז נתקיים חצי מזה, שהוא שהלבנה יהיה מאירה כשמש וזה סוד כימי צאתך מארץ מצרים אראנו נפלאות. וזה, ואתם לא תצאו איש מפתח ביתו עד בוקר, כי אעפ"י שאתם תיקנתם את הכל ואין עוד לכם מורא מכל קטרוג כלל, עכ"ז לא תצאו עד בוקר שלא תלכו כמי שבורח מאדון שלו, אלא בכל הכבוד שיוכל לימצא. ושכולם יראו שאתם בנים למקום ושום רע לא יכול לשלוט בכם, כי אם (כ)שהקב"ה מתרצה (כדי) לטהר אתכם מכל טומאה. וכן בגאולה העתידה נאמר ישעיהו נב יב כי לא בחפזון תצאו ובמנוסה לא תלכון, כי הולך לפניכם ה' ומאספכם אלקי ישראל .

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' אפריל 11, 2012 12:17 pm

ז"ל האריז"ל (שער הפסוקים פר' בא)-
רמז באמרו 'כי בחזק יד' וכו', כי כל צורך חוזק יד לא היה בעבור ישראל אלא בעבורם, וכמש"ה 'ולמען ספר שמי בכל הארץ'. ולולי חזק ידו ית' לא היה מניחם פרעה לצאת. אבל לישראל לבדם, לא היה מקפיד פרעה כ"כ, ולא היה צריך ליד חזקה ההוא. וזש"ה כי בחזק יד הוציא ה' אתכם ולא אמר את ישראל, וכיון שהוא כן, ולא יאכל חמץ, לא אתם ולא בני ישראל. והנה עי"כ נתאמת בלב הערב רב, שהקב"ה אוהב אותם, ואחר שפייסם בדברים אלו, אז התחיל להתנצל להם על העתיד, והוא מצות הבכור כנז"ל. וז"ש 'היום אתם יוצאים בחדש האביב' והוא הקדמה על העתיד, כלומר הרי נתתי לכם ולישראל מצוה אחת, ששניכם שוים בה לסיבה הנז"ל. ועתה אני רוצה לצוות לישראל מצוה פרטית שאין לכם חלק בה, ולא מחוסר רב אהבתו ית' אתכם, כי הרי במצוה ראשונה השוה אתכם כנזכר. רק הטעם הוא, לפי שאין עליכם חיוב מצוה זאת מן הטעם שנבאר, והוא כי הרי אתם הערב רב יוצאים היום ולא בחצות לילה כדרך ישראל שיצאו בחצות הלילה כמש"ה 'ויקם פרעה לילה' בעבור מכת בכורות המצריים, וכנגד זה נתחייבו ישראל להקדיש בכוריהם, שגרמו להם יציאתם בלילה בעת מכת בכורות. אבל אתם ערב רב יוצאים היום, ולא בלילה, אתם פטורים ממצוה זו שנאמר עתה אח"כ. ואחר שפייסם בדברים, אז החזיר פניו כנגד ישראל, ודבר עמהם בלשון יחיד, כי ישראל גוי אחד הם בארץ וז"ש כי יביאך, בלשון יחיד נאמרה כל זו הפרשה.

וזה חידוש יותר גדול כי עם ישראל יצאו בלילה והערב רב רק בבוקר.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' אפריל 11, 2012 12:18 pm

ז"ל האור החיים הק'-
כתב האוה"ח הקדוש, ויקם פרעה לילה. טעם אומרו לילה יתבאר על דרך אומרם ז"ל (זוה"ק ח"ב לח.) כי אותו לילה היה כיום יאיר (תהלים קלט יב) כצחות היום, ורמזתי רמז זה בפסוק 'והגדת לבנך ביום ההוא' כי יכוין לומר שיגיד לו גם נס הלילה שנעשה יום ושמא תאמר כי זרח אור בלילה דרך כלל לרעים ולטובים, לזה אמר ויקם פרעה לילה. כשקם הוא לקרוא למשה ולאהרן מנע ה' מרשע אורה והיה לילה פירוש חשך כאומרו 'ולחשך קרא לילה'.

ישראל הר כסף
הודעות: 885
הצטרף: א' מאי 23, 2010 9:47 pm
מיקום: ברכפלד

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי ישראל הר כסף » ד' אפריל 11, 2012 12:18 pm

ז"ל המהר"ל בגבורות ה' (פרק ל"ו)-
ועוד דע כי א"א שיצאו ישראל מן השעבוד כי אם על ידי הקב"ה בעצמו, ולא מצד המזל ולא בשום צד זולת זה כמו שיתבאר בעזרת השי"ת. ולפיכך לא יצאו ישראל במדרגה שיש בה זמן רק במדרגה שאין בה זמן, כי כל הדברים נופלים תחת הזמן ונבראים בזמן זולת השי"ת שאינו נופל תחת הזמן. ולכך אסר להם החמץ שהויתו נעשה בזמן וצוה על המצה שהויתה בלא זמן, ולפיכך היה אכילתם ביציאתם לחירות המצה שאין לה המשך זמן כלל ואסר להם החמץ שנעשה בזמן, כי ישראל יצאו לחירות במדרגה אלקית שאין בה זמן. ולפיכך נתן הכתוב הסבה באכילת מצה שלא הספיק בצקת אבותינו להחמיץ עד שנגלה עליהם ממ"ה וגאלם, זכר ממ"ה אצל זה, וביאור זה כאשר היו רוצים להכין עצמם אל הדרך לצאת והתחילו לעסוק בבצק, לא הספיק בצקם להחמיץ שגאולתם היתה בלא זמן, להודיע כי הגאולה שלהם מדרגה נבדלת לא מצד המזל שהוא גשמי פועל בזמן, וכך היה גואל אותם הקב"ה בלי המשך זמן כלל כאשר אמרנו, לפי שיצאו לא ע"י מזל ולא ע"י שאר כח שהם נופלים תחת הזמן רק על ידי הקב"ה שאינו נופל תחת הזמן ולפיכך גאל אותם בלי זמן, ולכך צוה על המצה קודם שיצאו ממצרים, לאכול המצה עם הפסח, ודבר זה אמת ברור כאשר תדע ענין מצה. ועוד פרשנו כי המצה פשוטה שהרי אין בה שאור, וכל דבר שהוא פשוט מבלי שמצטרף אליו דבר הוא ענין החירות, שהרי המשועבד יש בו צירוף שהוא מצטרף אל אשר הוא אדון לו משעבד בו, ומי שהוא בן חורין עומד בעצמו אין לו צירוף כלל רק עומד בעצמו, ולפיכך ראוי מי שיצא אל החירות אל המצה שהיא פשוטה מבלי צירוף שאור, וזה בעצמו לשון מצה שבא על דבר שהוא פשוט. ואסר החמץ שיש בו צירוף שאור ודברים אלו בארנו למעלה גם כן, והם דברים ברורים אמתיים באין ספק.

בזה מתבאר כי היה זמן היציאה צורה אחרת של זמן, היה בפועל בלילה אבל להם היה זה יום שכבר נחשב 'ממחרת'. ודו"ק.

ארזא דבי רב
הודעות: 38
הצטרף: ה' דצמבר 22, 2011 9:57 pm

Re: למה לא הספיק בצקם להחמיץ?!

הודעהעל ידי ארזא דבי רב » ד' אפריל 11, 2012 8:08 pm

ישראל הר כסף כתב:התשובה הלמדנית (אותה ראיתי בתדפיס מתוך הספר 'שלמי מועד' מהרב פוליטנסקי העומד לצאת לאור בקרוב בחידו''ת בעניני המועדים) היא, כי הנה יש להקשות איך בני ישראל הוציאו את הבצק מארץ מצרים, הרי זו הוצאה שלא לצורך, וכבר הוזהרו בני ישראל שמירת יו''ט בפרשת החודש וכמ"ש 'כל מלאכה לא יעשה בהם אך אשר יאכל לכל נפש הוא לבדו יעשה לכם' ואם כן כיצד עברו על מלאכת הוצאה.
וגם אי נימא 'מתוך שהותרה מלאכת הוצאה לצורך הותרה נמי שלא לצורך' וכ"ש כן לגבי הבערה לחד מ''ד, הרי מלאכה 'לצורך מחר' גרע טפי, כדמוכח בתוס' גבי עירוב תבשילין שהק' אמאי בעינן עירוב תבשילין הא מתוך שהותר בישול לצורך הותר נמי שלא לצורך ותי' שבישול 'לצורך מחר' גרע טפי, ואסור מדאו' ולוקה (לחד מ''ד) ואם כן נהי דכלי כסף וכלי זהב ושאר דברים (שיירי מצה ומרור) הוציאו איתם כי חזי להם ליו''ט גופיה, אבל בצק חמץ כיצד יוכלו להוציא הא לא חזי אלא לצורך מחר, וע"כ מחדש בעל ה'שלמי מועד' הנ"ל דאפשר שלכן לא החמיצו בצקם כבר מהלילה כי אז היה נאסר עליהם להוציא את הבצק, אבל לשו את הבצק רק בבוקר כשיעור קרוב להחמצה, ואז יצאו וממילא ההוצאה בהיתר ותכננו שהחמה תחמיץ את הבצק וכמו שמוכח במשנה ובגמ' ד'אשה לא תלוש בחמה' שהחמה ממהרת את ההחמצה בפחות משיעור מיל, ואז היו אופים בסוכות את הבצק חמץ.
אלא שזרזום המצרים ולא הספיקו אפי' לשהות עד קרוב לשיעור חימוץ, ואפאתם החמה בדרך כדכתב יוב"ע, ולכאו' הכריח את זה מכח הקו' למה לא שהו בסוכות להחמיץ את הבצק ומוכח שאפאתם החמה בדרך

לא הבנתי זה כן הניח את דעתך יש פה כמה טעויות חמורות בחשבון
1)עוד פעם החיוב מצה על שלא הספיק בציקם להחמיץ על זה שאלת למה לא הספיקו ואתה עונה שלא הספיקו מפני האיסור הוצאה דאסור להם להוציא חמץ אבל זה גופא השאילה למה אסור להוציא חמץ מפני שלא הספיק בציקם
2)תגלה לנו המקורות לזה שבמצרים נהג דין יום טוב יש רק משמעות בר"ן בפסחים כה ב בדפי הריף וע' בתויט פסחים פי מה שגם דעת הרן שלא היה איסור מלאכה בפסח מצרים וע' בכל האחרונים מה שהאריכו בזה והוכיחו מזה שמלו את עצמן ועוד ראיות שלא נהג איסור מלאכה
3)הוצאת עצי שיטים ועצמות יוסף היה מותר ???
4)לא הבנתי מה המשפט כלי כסף חזי ליוט גופיה המושג של חזי שייך בהלכות מוקצה ולא בדיני מלאכת יוט ומימלא אם בנ"י הוציאו את בצק לצורך מחר אפ' שהבצק ראוי להיום אין זה מתיר מלאכה לצורך מחר והכל בתר הכוונה (אמנם יש עוד מושג של "הואיל" אבל אין זה נוגע לענינו .גם לא הבנתי למה לפלפל על ההוצאה ולא על מלאכת לישה


חזור אל “פסח”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 24 אורחים